Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Majahbg
MEDLEM

Uppsagd anställd som är sjukskriven och blir arbetsbefriad under uppsägningen

Jag behöver hjälp med att reda ut vad som gäller under tiden den anställde ff är anställd, 261231.

Den anställde har varit sjukskriven sedan september och blev efter en lång konflikt uppsagd 251215. Vid förhandlingen gjordes en överenskommelse om arbetsbefrielse under uppsägningen. Enligt läkarintyget som är inskickat är den anställde sjukskriven till 251228. När jag gjorde månadens lön gjorde jag sjukavdrag med grund av läkarintyget och därefter fick den anställde resterande utbetalt i lön. Blev osäker då den anställde nu hör av sig och tycker att sjukavdraget jag gjort är felaktigt. Tacksam för snabb återkoppling. 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Majahbg 

Det här är ett område där man behöver vara lite försiktig, eftersom svaret beror på både avtal och hur överenskommelsen är formulerad.

Generellt sett brukar man säga att när en anställd är arbetsbefriad under uppsägningstiden har arbetsgivaren kvar lönebetalningsskyldigheten, samtidigt som arbetsskyldigheten faller bort. I många sådana fall görs därför inga sjukavdrag, även om den anställde är sjukskriven under samma period, eftersom den anställde ändå inte ska arbeta.

Samtidigt är detta ingen absolut regel. Bedömningen kan påverkas av:

• hur överenskommelsen om arbetsbefrielse är formulerad
  • vad som gäller enligt tillämpligt kollektivavtal eller anställningsavtal
  • om avtalet innehåller särskilda regler om sjuklön under uppsägningstid

Utifrån det du beskriver kan det alltså finnas anledning att ifrågasätta sjukavdraget, men det går inte att säga säkert utan att kontrollera avtalsvillkoren.

Mitt råd är därför att ni ser över vad som faktiskt avtalats kring arbetsbefrielsen och därefter tar en snabb avstämning med ert fackliga avtal eller er arbetsgivarorganisation innan ni drar någon slutsats eller justerar lönen.

Tack för svar. Det är ju en ganska komplex situation som kanske inte heller är vanlig. Jag har läst mig till att man först och främst tar hänsyn till sjuklönelagen och därefter arbetsbefrielsen, precis så som jag har gjort. I vår överenskommelse med facket och den anställde står inget om hur vi ska hantera ärendet. Jag kontaktade den facklige representanten som anser att sjukskrivningen gäller enligt läkarintyg och därefter har den anställde rätt till lön. Så summeringen blir att jag står fast vid min uträkning tillsvidare.