Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlägg och moms på lönespecifikationen

Hej, finns det något sätt man kan få varje utlägg specat för sig på lönespecifikationen brutto (netto+moms) Eller måste man särredovisa momsen för att få rätt moms redovisad i bokföringsunderlaget.

Imorterar TLU filer från Milltime, exporterar lönefil till Visma Admin 2000. Visma lön 600.

4 SVAR 4
Monica T
UTFORSKARE

Jag håller med dig att jag vill redovisa bruttobeloppet för den anställde. Så jag gör såhär:
Jag lägger bruttobeloppet på löneart 1224, sedan momsbeloppet i minus på samma löneart och momsen igen i plus på löneart 1235. Sedan tar jag bort bocken i rutan "skriv ut" på momsraderna. Då ser den anställde bara bruttobeloppet. Slutligen lägger jag en textrad under med vad det är för utlägg. 
Programmet varnar för att man lägger ett minusbelopp på löneart 1224, men det kan man ignorera.
// Monica

Tinne Lestrin
ANSTÄLLD

Hej AAA_a_!

För att få utläggen specificerade brutto så lägger du in nettoersättningen inklusive moms i tidsredovisningsprogrammet och för sedan över till ditt löneprogram, då kommer du att få beloppet brutto. När du gör på det här sättet så är det dock viktigt att tänka på att du inte får med momsen på bokföringsunderlaget, utan du behöver redovisa momsen manuellt i ditt bokföringsprogram.

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Moni-G
NY MEDLEM

Hej,

Våra anställd använder Resor & Utlägg för att registrera sina utlägg vilket fungerar mycket bra men integrationen med Visma Lön fungerar dåligt när det gäller moms. Som man skrivit tidigare vill ju inte de anställda se sina utlägg uppdelade med en rad netto en rad moms. Lönespecifikationen blir hur lång som helst. Vad ska man välja under "Inställningar - Visma Lön TLU-fil", "Avancerade inställningar"? "Inkludera momsbeloppet med utlägget" eller "Inkludera momsbeloppet med utlägget". Jag har valt första alternativet för trodde det skulle ge bruttobeloppet på de anställdas lönespec. men det blir uppdelat. Så hur fungerar alternativ två? Eller hur ska man göra för att få bruttobelopp på lönespecifikationen men ändå få rätt moms för bokföringen?

LW -60
UTFORSKARE

Jag har gjort så här i alla år med denna kvittohantering:

1. Jag bokför kvittona i ekonomiprogrammet (och bokar momsen korrekt) och bokar upp skulden mot skuldkontot 2820: Kortfristiga skulder till anställda
  2. Vid månaden slut, tar jag ut ett kontoutdrag på 2820 och ser hur mycket pengar det gäller
  3. I löneprogrammet väljer jag den löneart som ger nettopengar ut.

• På det här sättet, kan jag boka kvittona med underlag i egen verifikationsserie (om jag önskar) i lugn och ro fram till den sista den månaden
  • Momsen blir korrekt hanterad och kostnaden hamnar också där den ska (i rätt period)
  • Skulden hamnar på ett skuldkonto för den anställde / de anställda (2820)
  • Avräkning görs en gång per månad per den sista och betalas ut i efterskott med lönen

Frågor som brukar uppstå:

Fråga: Det är så många människor som kommer med kvitton och då blir det besvärligt att särskilja alla när  allt ligger på konto 2820!

Svar: Lägg upp kostnadsställen på balanssidan i bokföringen som du kopplar till 2820. Du tar sedan ut en lista över månaden som gått och sorterar på kostnadsställen och får de anställda separerade.

• Kom ihåg att det är bäst att betala ut utläggen månaden efter. Det betyder att alla kvitton som är inlagda månad 1, kommer löntagaren tillgodo den 25:e månaden efter, månad 2. Som regel brukar alla justeringar ske i efterskott (som när man är sjuk) och då införs efterskottsjustering även på utlägg.

Fråga: Men de vill ha tillbaka utläggen direkt!

Svar: OK säg så här: I och med ökad administration avseende kvitton, har jag varit tvungen att se över rutinerna. En ökad säkerhet är fördelaktigt för bägge parter då jag så här minimerar att fel uppstår på lönen, vilket minskar administrationshanteringen. Jag slipper ändra lönen i efterhand, vilket kommer företaget tillgo då då risken för övertid för min del minskar.

För mig har utläggshantering alltid varit en besvärlig del, men på det här sättet lägger man upp en hållbar rutin som är enkel att följa.

Lycka till!

Mvh Lena