Hej.
Jag använder visma lön 600 och vill använda integrationen i bygglet för att skapa löneunderlag men har lite funderingar.
När det finns nya projekt i bygglet som inte finns i visma än, vad händer med dessa poster?
Om det fattas tid så att tiden inte är fördelad till 100% vad händer med de poster? Ex om man är sjuk eller semester eller har någon annan övrig frånvaro.
Kan jag ta en person åt gången och föra in TLU filen till visma eller måste jag ha markerat så att alla personer kommer med?
Tack på förhand.
Löst! Gå till lösning.
Hej @jennih
Välkommen som ny forummedlem.
Vad bra att du tittar på att använda integrationen mellan Bygglet och Visma Lön 600. Jag ska försöka reda ut dina frågor punkt för punkt 😊
Nya projekt som finns i Bygglet men inte i Lön 600
Om det finns projekt i tidsfilen från Bygglet som ännu inte är upplagda i Lön 600, kommer löneprogrammet att känna av det vid importen och fråga om du vill skapa projekten. Väljer du att göra det skapas de automatiskt i Lön 600.
Här finns mer information om filformatet om du vill läsa vidare:
https://support.spiris.se/visma-lon-600/content/online-help/filformat-tidsredovisningsfil.htm (avsnitt 2.2.7 och 2.2.8)
Om tiden inte är fördelad till 100 % (sjukdom, semester, annan frånvaro)
Det är inget krav att arbetstiden måste summera till 100 % i tidsfilen. Det är helt ok om den ligger mellan 0–100 %, till exempel vid sjukdom eller semester.
Lön 600 hanterar detta utan problem. Mer info finns även här:
https://support.spiris.se/visma-lon-600/content/online-help/filformat-tidsredovisningsfil.htm (obs stycket om att summan inte behöver bli 100 %)
Import av TLU-fil – en person i taget eller alla samtidigt
I Lön 600 kan du skapa en lönekörning och lägga till en anställd i taget. Om du sedan importerar en TLU-fil som innehåller flera anställda, får du bara en upplysning om att vissa personer finns i filen men inte i lönekörningen – den upplysningen kan du klicka dig förbi.
Om du däremot vill importera tider för en anställd i taget, behöver TLU-filerna skapas separat per anställd. Det finns i dagsläget ingen funktion i Lön 600 som gör att du kan välja vilken anställd som ska läsas in från en fil om flera personer både finns i filen och på lönekörningen.
Hoppas detta hjälper och att du får en fin helg!
Tack för svar.
Så om jag förstod det rätt så kan man importera tider för en anställd i taget så länge man har skapat TLU-filen separat för bara en anställd?
Tack detsamma!
Hej @jennih
Ja, precis – det stämmer.
Om du skapar en separat TLU‑fil som endast innehåller tider för en anställd, kan du importera tiderna för just den personen i taget till Lön 600.
Om TLU-filen däremot innehåller flera anställda, kommer Lön 600 att försöka läsa in tider för alla som finns i filen och det går då inte att välja ut en specifik person vid importen.
Hej, tack för svar.
Hur blir det med projektfördelningen? Hänger den med från bygglet och fördelas i lönekörningen på varje anställd?
Tack!
Hur blir det med projektfördelningen? Hänger den med från bygglet och fördelas i lönekörningen på varje anställd?
Tack
Hej @jennih
Ja, projektfördelningen kan följa med från Bygglet. Om inställningen är aktiverad så att fördelningen skickas med i TLU-filen, kommer den automatiskt med till Lön 600 och följer då med i lönekörningen för varje anställd.
Ha en fin dag!
Hej,
Jag har nu försökt föra in en TLU-fil i visma.
I lönekörningen separerar den varje dag till en månadslön så personen i fråga skulle få en månadslön på +150k. Den separerar även traktamenten istället för att slå ihop allt.
Har vart i kontakt med bygglet och dem säger att allt i TLU-filen är som det ska.
Har även vart i kontakt med erat support center och vad dem trodde så är allt korrekt men någonstans blir det fel.
Vad har jag gjort för fel och hur korrigerar jag detta?
Tack och trevlig helg 😊
Tack för att du beskriver hur det ser ut hos dig.
Utifrån det du skriver låter det som att Visma Lön 600 läser in innehållet i TLU‑filen som den ska, men att själva upplägget i filen inte ger önskat resultat i lönekörningen (till exempel att belopp delas upp per dag och att traktamenten inte slås ihop).
När det blir på det här sättet behöver man normalt se över hur TLU‑filen skapas i systemet som exporterar filen, i det här fallet Bygglet. Det är där inställningarna för hur tider och ersättningar ska komma med i filen hanteras.
Jag rekommenderar därför att du tar detta vidare med Bygglets support, så att de kan titta på om integrationen eller exportinställningarna behöver justeras för att fungera som du tänkt tillsammans med Visma Lön 600.
Hör gärna av dig sedan så jag vet att det har löst sig för dig.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.