Hej @ullabritt
Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på den generella semesterbiten och det vi vanligen tipsar om när våra kunder ska slå ihop två bolag.
Inställningarna för semester gör du inne på den anställda - Fliken Semester. Här lägger du in eventuellt betalda dagar som den anställde har kvar att ta ut under aktuellt semester år. Det finns en knapp som heter Visa sparade dagar. Där lägger du in semesterdagar den anställde tjänat in tidigare år.
Beroende på vilket semestervillkor den anställde ska ha så kommer det finnas en ruta för Semesterdaglön och en ruta för Rörlig lön där du kan lägga in ett värde.
Gällande den intjänade semestern så styrs den utifrån anställningsdatumet som du väljer på Fliken Anställning. Ska den anställde ha ett nytt anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja räknas från det datumet ni väljer här. Ska den anställde ha kvar sitt gamla anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja beräknas från när senaste semesterårsavslut gjordes.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen och om du vill att vi ska kika specifikt på hur det ser ut för den anställda som ska ha slutlön så rekommenderar jag att du kontaktar mina kunniga kollegor på supporten.
/Tinna