Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan,Bonus är vanligtvis ingen semestergrundande lön. I våra löneprogram så är det som standard ej semestergrundande lön. Man kan ju kolla med sitt kollektivavtal ifall det ska vara semestergrundande eller inte för att säkerställa att blir rätt i semesterberäkningarna.Ha en fin dag.// Amanda
Hejsan Catarina!Det är helt rätt i den ordningen.Det man kan tänka på är när man byter semestervillkor och även byter semesterperiod som är en annan än 1 april - 31 mars så behöver man kontrollera och justera den anställdes betalda dagar manuellt inne i anställningsregistret under Personal- Anställda och sen på fliken 5. Semester.Ha en fin dag!//Amanda
Hej Peter,Det går inte att ändra schema bakåt i tiden eftersom månaderna blir låsta när de är kopplade till en låst lönekörning.Har du använt snabbvalen i programmet kan du välja att korrigera snabbvalen i kalendariet under Lönearbete- kalendarium och dubbelklicka på snabbvalet i kalendern och välja "Korrigera" Då kommer det snabbvalet att vändas tillbaka på nästkommande lönekörning. Och sen får man använda manuella lönearter för att justera så att beloppen blir korrekta. Sen kommer du även behöva skicka rättelse till skatteverket gällande arbetsgivardeklarationen på individnivå.Gällande semestern så kommer man behöva räkna om det manuellt vid semesterårsavslutet om det är så att sysselsättningsgraden inte stämmer. Har personen tagit ut semester under perioden de har haft felaktigt schema så kan man även här korrigera snabbvalen så de vänds tillbaka på kommande lönekörning och sen lägga in manuella lönearter med de rätta beloppen.Vill du har mer vägledning får du gärna kontakta oss.Ha en fin dag!// Amanda
Hej Johanna!Tyvärr kan jag inte säga att jag fick ett klockrent svar från IF Metall. Men uträkningarna för avdragenska vara olika på t.ex. tjänstledig och VAB.Tjänstledig = Månadslönen/175 = avdraget per timme.VAB = Månadslönen x 12 / 52 x veckoarbetstid = avdraget per timme.
Det var också min tanke men ville inte lägga mig i det då det inte var det du frågade om 🙂