Med Ärendehantering i Byråstöd kan du samla all kommunikation med dina kunder på en plats. Begär in underlag, få godkännande eller dela information med dina kunder snabbt och enkelt. Och dessutom helt GDPR-säkert!
Hur kommer jag igång som byrå?
Att komma igång är enkelt, följ vår checklista så är du igång på ett kick. Tänk bara på att du måste vara administratör i Spiris och ha full behörighet för Underhåll i Byråstöd för att kunna aktivera Ärendehantering.
Checklista
Behörigheter för Ärendehantering
Hur ser det ut för mina kunder när Ärendehantering är aktiverat?
När du som byrån har aktiverat Ärendehantering och bjudit in din kund skickas inbjudan via mejl till den som är inlagd som huvudkontakt på kunden i Byråstöd. Den personen blir ombedd att logga in på Spiris och godkänna förfrågan om att ni ska kunna skicka ärenden till varandra via Byråärenden. Informationen som skickas mellan dig som byrå och kunden ägs av dig som redovisningsbyrå. För att menyvalet Byråärenden ska visas för kunden i Spiris måste du ha skickat ett ärende till din kund. Varje gång du skickar ett nytt eller uppdaterar ett pågående ärende får kunden ett mejl om det.
Läs mer om hur det ser ut för din kund.
Förfrågan via mejl till kunden.
Kundvy i Spiris.
Läs mer om hur du kommer igång och arbetar på bästa sätt med Ärendehantering i Skriven hjälp.
Hej Jenna!
Idag har vi aktiverat ärendehanteringen och testat den lite grann. Vi är väldigt positiva till checklistan och tycker att grundidén är riktigt bra. Däremot har vi efter att ha tittat närmare på funktionen några frågor.
Har vi förstått funktionaliteten korrekt när vi upplever följande begränsningar?
Är detta korrekt uppfattat?
Om det stämmer vill vi också gärna veta om dessa funktioner är planerade att utvecklas framöver, och i så fall om ni kan säga något om när de kan tänkas bli tillgängliga.
För oss är just dessa funktioner ganska avgörande. Som checklistan fungerar idag ser vi tyvärr inte någon större praktisk mervärde för vårt arbetssätt, även om vi tycker att checklistfunktionen är väldigt bra.
Vi hoppas därför att funktionaliteten kommer att utvecklas vidare, eftersom vi tror att det skulle kunna bli ett väldigt värdefullt verktyg för oss.
Hör gärna av dig.
Hej!
Tack för att du hör av dig. Det är helt korrekt uppfattat och idagsläget har jag tyvärr ingen mer information att ge dig än att jag tagit det vidare till våra utvecklare som tagit till sig. Planen är att fortsätt utveckla Ärendehantering, mer än så kan jag inte säga just nu.
Önskar dig en fin eftermiddag!
Med vänlig hälsning,
Jenna
Hej, jag stötte på ett problem som jag lämnat in önskemål. Enligt informationen jag fick på ett Meet-up var att det skulle gå att skicka ett ärende till alla upplagda kontakter på en kund.
Jag har revisorer upplagda som kontakter. Det går att skapa ärende till dem men sedan kan inte revisorn logga in och läsa ärendet. Revisorn har inte behörighet till Byråärende när de loggar in på vismaonline.
Är det fler som vill ha möjligheten att skicka ärende även till revisorer?
Hälsningar
mia
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.