Ska du ansöka om byråanstånd men är osäker på hur du ska gå tillväga? Vi hjälper dig! Nedan hittar du information om vad byråanstånd är och hur du ansöker direkt från våra funktioner.
Du som i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon att upprätta Inkomstdeklaration 1 kan ansöka om byråanstånd. Det innebär att du får lämna in inkomstdeklarationerna i juni istället för i maj.
Byråanståndet ger också rätt att lämna deklaration för helårsmoms, samt att betala skatten som redovisas där.
Lämna in din ansökan om byråanstånd till Skatteverket. Det gör du enklast via e-tjänsten Filöverföring på Skatteverket.se.
Vi rekommenderar att du ansöker om byråanstånd via Byråstöd, eftersom du då får bättre översikt över dina ansökningar. Du kan också välja vilken bevakningspunkt i bevakningslistan som automatiskt ska uppdateras när ansökan är genomförd.
Byråstöd
Gör följande förberedelser innan du skapar filer (instruktioner finns även i den skrivna hjälpen):
Lägg till Bevakningspunkter i checklistan under Underhåll – Uppdrag och välj Deklaration. Markera "Använd beskattningsperioder" i bevakningslistor och lägg till en bevakningspunkt – Byråanstånd sökt.
Lägg till kolumnen Byråanstånd i bevakningslistan för Deklaration. Detta görs under Bevakningslistor – Deklaration: välj kugghjulet till höger och markera rutan "Byråanstånd sökt".
Du kan även välja bort de kunder som inte ska inkluderas i byråanståndsfilerna, under Kunder – Uppdrag – Deklaration.
Filerna för byråanstånd skapas sedan under Underhåll – Byråanstånd. Du kan endast ansöka om byråanstånd för de kunder som är aktiva i Byråstöd.
Under knappen Skapa byråanstånd skapas och laddas filerna info.anst och blankett.anst ner på din dator. Om båda filerna inte laddas ner behöver du eventuellt godkänna flerfils-nedladdning från din webbläsare. Om endast en fil laddas ner, växla tillbaka till fliken för Byråstöd och godkänn den andra filen. Filerna måste heta info.anst och blankett.anst för att kunna laddas upp till Skatteverket.
Se till att det bara är de kunder som ska med i ansökan som listas i Advisor Connect. Detta gör du i tre steg:
I Byråstöd markerar du "Använd beskattningsperioder" i bevakningslistor under Underhåll – Uppdrag – Deklaration. Lägg till “Byråanstånd sökt” som en bevakningspunkt.
Alla kunder av typen Privatperson och Enskild firma som har uppdraget Deklaration kopplat till sig får automatik Ja för Byråanstånd. För de kunder som inte ska ingå, markera Nej för Byråanstånd under Uppdrag – Deklaration – Redigera.
Välj Bevakningslistor – Deklaration, kugghjulet till höger och markera Byråanstånd. Kolumnen Byråanstånd läggs då till.
Nu är du redo att skapa byråanstånd i Advisor Connect. Välj Arkiv – Byråanstånd. Avmarkera de kunder som inte ska vara med i ansökan och välj hur du vill skicka ansökan, antingen via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring eller exportera till egen mapp.
Tips! Om någon kund inte kommer med i listan för byråanstånd, kontrollera att alla inställningar är gjorda samt att personnumret är korrekt ifyllt och att kunden är aktiv. Det får inte heller finnas två kunder med samma personnummer.
Hej!
De nya kunderna som du har lagt upp, har du lagt uppdraget deklaration på dessa? Nu antar jag att du har kopplat uppdraget deklaration på arkiv - inställningar - koppla uppdrag i Advisor connect? Om det skulle vara ett annat uppdrag kopplat så är det uppdraget som valts här som gäller för vidare instruktion.
Gå gärna till en av kunderna som inte kommer med och till fliken uppdrag. Om du klickar på redigera på uppdraget deklaration så har du ett val för byråanstånd. Det är viktigt att det är valt ja på byråanstånd här för att kunden ska komma med i listan.
Tänk också på att om du har lagt upp kunderna nyligen i Advisor så behöver du logga ut från Advisor connect och logga in på nytt så att den kan uppdatera med de senaste ändringarna gjorda i Advisor.
Hoppas detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår så kan vi felsöka närmare vad som kan vara orsaken till detta.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.