Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2025-10-31 12:50 )
  • 10 Svar
  • 1 gilla
  • 568 Visningar

Är det dags att vara ledig? Semester, Föräldraledig eller övrig frånvaro spelar ingen roll för du kan göra dina önskemål direkt i Anställd.

Anställd

Precis som när du registrerar frånvaro så utgår du från din kalender.

Du väljer knappen Ansök om ledighet och kan sen välja datum och vilken typ av frånvaro du planerar.

Du kan göra ansökan i webbläsaren och i Android-appen (iOS jobbar vi på).

När du klickar på Skicka för godkännande skickas mejl till den attestansvariga.

Ledighetsansökan i AnställdLedighetsansökan i Anställd

Om din ledighetsansökan godkänns behöver du såklart inte lägga in din frånvaro sen när det är dags att frånvarorapportera men det går också att ta bort om det blir ändring i dina planer.

Om din ansökan avvisas behöver du ta bort den för att registrera arbetstid som vanligt.

Under Ledighetsansökan hittar du alla dina ledighetsansökningar.

Ledighetsansökan i AnställdLedighetsansökan i Anställd

Attestansvarig

Det trillar in ett mejl till dig när en anställd som du är attestansvarig för har skickat in en ledighetsansökan.

Du hittar alla ledighetsökningar under Attest - Ledighetsansökningar.

Attest - Ledighetsansökan i AnställdAttest - Ledighetsansökan i Anställd 

Här kan du välja om du vill Godkänna eller Avvisa ansökan. 

Vill företaget inte använda ledighetsansökan så kan löneadministratören stänga av funktionen under Inställningar i Anställd.

Läs mer: Nyheter i Anställd

Nyfiken på Anställd och hur du kan effektivisera tid- och frånvaroregistrering? Läs mer här: Anställd 

Funktionen är sprillans ny och vi jobbar för att du ska få ett så härligt flöde som möjligt! Har du synpunkter? Tveka inte att använda Feedback och förslag längst ner till vänster i Anställd.

Medverkande
Kommentarer
FredrikAKV
MEDLEM

Hej!

Bra funktion! Hur snabbt skickas mejlet till den som är attestansvarig och ska godkänna ansökan? 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@FredrikAKV Det skickas direkt.

Vi kikar också på möjligheten att få till pushnotiser i mobilappen, men det finns inte på plats idag.

/Anna

FredrikAKV
MEDLEM

Testade funktionen för några timmar sedan men attestansvarig har inte fått mejl (och ja, skräpmejlen är kollad).

Björn_S
NY MEDLEM

Jag har testat att lägga in, godkänna, ångra godkännande och radera ansökan. Det fungerar bra.

Mitt närmaste bekymmer är en intermittent föräldraledighet på deltid; en medarbetare som vill vara 50 % ledig fördelat på heldagar 2-3 dagar/v. Det antar jag ligger långt fram att kunna hantera som en Ledighetsansökan(?)

På ämnet föräldraledighet undrar jag också hur det kommer att om en medarbetare söker föräldraledighet för ett år framåt, det går några löneperioder och medarbetaren sedan vill bryta ledigheten och återgå i förtid? Kommer jag att kunna redigera ledigheten då utan att systemet låst den för att den är "pågående", alternativt bryta ledigheten utan att den försvinner från redan avslutade löneperioder?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@FredrikAKV det låter märkligt. Slå en signal till mina kollegor på supporten så kan de kika närmare på det. Telefonnummer 0470-706000.

@Björn_S Kul att det verkar funka för er! 🙂 

1: menar du att kunna önska ledighet i flera perioder dvs tis-torsdag varje vecka? Idag behöver man lägga in varje tillfälle som en enskild ansökan, men det finns i planerna att kunna ansöka om till exempel varje fredag ledig under en period. 

2: Idag går det endast att göra en ansökan per avvikelseperiod i taget. - du kan alltså inte lägga en som sträcker sig flera månader framåt.

Och om du har gjort en ansökan som blivit godkänd behöver du i dagsläget ta bort hela för att lägga in korrekt frånvaro. Till exempel om man har ansökt om semester och blivit sjuk. 

Du får jättegärna använda Feedback och förslag längst ner till vänster och lämna dina tankar och önskemål på hur det ska funka framåt!

YvonneYlipaa
NY MEDLEM

Hej, jag testade funktionen idag och allt fungerade perfekt 🙂 Mycket bra och smidig funktion. Hälsningar Yvonne

Helena
MEDLEM

Funkar bra på weben. När beräknas den vara klar i appen för iPhone ?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Helena  Vi har inte något datum för när ledighetsansökan finns i iPhone-appen men vi jobbar på det! Lovar att uppdatera när det finns på plats!

/Anna 

FredrikAKV
MEDLEM

Hej!

Idag fungerar mejlen så att attestansvarig får veta att det finns en ansökan. 

Fråga: Vi som är löneadministratör får påminnelse om att det finns ledighetsansökningar. Det känns lite onödigt och går det att ändra? Vill fortfarande få påminnelser när ngn inte klarmarkerat eller inte attesterat.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@FredrikAKV Det går inte ändra i dagsläget så lägg in den inputen under Feedback och förslag så tar vi det vidare därifrån. Bra med synpunkter och att ni är så snabba på att använda funktionen! 👍