2020-10-27
20:57
1Gilla
Hej Ändra momskoden på första raden till 05 (istället för 30) så blir det rätt. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-22
09:26
1Gilla
Hej Föreslår 1244 Arbetsmaskiner om grävmaskinen ska läggas upp som tillgång och skrivas av över tid. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-21
17:02
1Gilla
Hej Ni ska vidarefakturera varor/tjänster från EF till AB. Fakturan blir en kundfordran på konto 1510 (debet) och försäljningen redovisas i EF som 3041+2611 för tjänster och 3051+2611 för varor. Observera att momsen alltid är 25% vid vidarefakturering. När AB betalar fakturan konteras det på vanligt sätt 1510 Kredit och 1930 Debet. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-19
19:43
3 Gillar
Hej Inköpet bokförs: Debet 1242 Lastbilar 200 000 Debet 2641 Ing moms 50 000 Kredit 2390 Övr långfristiga skulder 250 000 Avbetalningarna bokförs: Debet 2390 Övr långfristiga skulder Kredit 1930 Företagskonto (eller det konto där pengarna tas) MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-04
19:42
2 Gillar
Hej Du får rätta mig om jag har fel men jag tror inte du ska göra särskilt mycket. 1. Årets resultat i Resultaträkningen för 2019 påverkas inte. Att "kostnaden" redovisats som skatt i stället för ej avdragsgill kostnad ändrar inte resultatet på nedre raden. Det innebär också att Fritt eget kapital är som det är. 2. Deklarationen har SKV justerat åt dig och ändrat det skattemässiga resultatet + 5 557 kr. Att det inte medförde någon verklig skatt har du själv konstaterat. 3. Jag antar att 2019 års Årsredovisning redan är fastställd och inlämnad till Bolagsverket. 4. Den enda fundering jag har är om det finns skäl att ändra 2019 års jämförelsevärden i 2020 års Årsredovisning och Resultaträkning dvs ta bort 5 557 i Skatt och flytta upp beloppet till Övriga Externa kostnader i någon form av omklassificering. Tycker kanske att beloppet är för litet för att göra en sådan justering. 5. I 2020 års bokföring/redovisning behöver du inte göra någonting med avseende på ovanstående redovisningsfel 2019. Hoppas jag förstått din fråga rätt. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-09-30
23:08
3 Gillar
Hej Det förstår jag men tycker ändå att det är olämpligt att hitta på nya begrepp som underförstått ska betyda något annat. Om det i praktiken är så att avlönad personal i AB utfört arbeta som skapat intäkter i EF kan ni väl titta på alternativet att låta provisionerna vara kvar i EF tills leverantören ändrar provisionsavtalet och debitera ett konsultarbete från AB till EF under tiden. MVH Rolf
... Visa mer
2020-09-30
21:46
2 Gillar
Hej 1. Föreslår att ni tar ut pengarna i EF som ett Eget uttag och bokför det på konto 2013. 2. Därefter sätter ni in pengarna i AB som ett lån från närstående och bokför det i AB på konto 2893. Det finns ingen anledning (i mitt tycke) att blanda in begrepp som "övriga administrativa kostnader". Fristående från ovan nämnda penningtransaktioner bör ni vara noga när ni "flyttar" provisionsavtalet från EF till AB. Leverantörens utbetalningar bör ju vara adresserade till rätt bolag. MVH Rolf
... Visa mer
2020-09-24
09:30
1Gilla
Hej Om de inköpta inventarierna har ett naturligt samband dvs de är inköpta under en kortare tid och används tillsammans kan de aktiveras som en grupp om det totala inköpspriset ligger över ett halvt prisbasbelopp. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-31
15:06
2 Gillar
Hej Gå in på Inställningar och välj Kassa- och Bankkonto. Lägg upp ett nytt Sparkonto och koppla till bokföringskonto 1940. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-26
12:04
2 Gillar
Hej Det kan ibland bli så att ett konto finns i innevarande år men saknas i tidigare räkenskapsår. Då får man välja det gamla räkenskapsåret när man lägger upp ett nytt konto i Kontoplan. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-25
16:57
Hej Företagsförsäkringar bokförs vanligtvis på konto 6310. Bilförsäkringar på konto 5612. Försäkringspremier är momsfria. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-25
16:50
2 Gillar
Hej Frågan indikerar att ni ska registrera in Aktiekapital i ett nystartat AB. I så fall använder ni konto 2081 Aktiekapital. 2010 används i Egen Firma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-23
22:00
2 Gillar
Hej Så här skulle jag göra om jag var som du: 1. Låsa upp perioden 2. Gå in på kreditnotan och under åtgärder "Ångra Faktura" 3. Skriv ny Kreditnota. Innan du bokför tar du bort de rader som ska betalas (dvs 650 kr) så att krediteringen slutar på 1 650 kr. Bokför 4. Matcha inbetalningen på 650 kr som en delbetalning av fakturan. 5. Kvitta krediteringen mot resterande 1 650 kr. 6 Ångra momsredovisning och kör ny plus deklaration (med tanke på det ringa beloppet skulle du kunna hoppa över detta och ta justeringen i nästa momsredovisning. 7 Lås perioden igen.
... Visa mer
2020-08-17
19:29
2 Gillar
Hej Du kan göra en komplettering av ditt ärende och be om en omfördelning av ROT-bidraget. Pågående ärenden Här finns ärenden som är under handläggning eller omprövning. Vilka ärenden behöver jag rätta eller komplettera? I första hand kan du vänta på att Skatteverket kontaktar dig om vi behöver. Vill du ändå komma in med en rättelse eller komplettering använd Skatteverkets frågeformulär. Ange att ärendet gäller rot- eller rutarbete ditt organisationsnummer referensnummer ärende- eller personnummer och för vilka ändringen gäller Ovanstående finns på Skatteverkets hemsida i e-tjänsten ROT/RUT företag. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-16
13:40
1Gilla
Hej Kund- och leverantörsfakturor som registreras i ordinarie modul "Kundfakturor" respektive "Leverantörsfakturor" bokförs automatiskt på konto 1510 respektive 2440 i reskontrasystemen. Bokar du in dessa via en manuell verifikation ska du använda konto 1518 respektive 2448 som då inte är reskontraförda. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-16
13:35
2 Gillar
Hej You should use 6062 Inkasso- och KFM-avgifter. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-15
10:47
Hello Unfortunately I wrote 2898 and 2398. It should be 2398 or 2393. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-14
19:36
Hej I think you should start with Kredit 2898 Short term loan to the company or Kredit 2398 Long term loan to the company depending on how long you plan to keep the money in your company. Both these alternativs allows you to release the funds back to your private account. Best regards RoffaK
... Visa mer
2020-08-07
15:46
2 Gillar
Hej Ombokningen från 2099 till 2098 kan du göra per 2020-05-01. Detta datum är ju resultatet inte Årets resultat utan Förgående års resultat. Ombokning från 2098 till 2091 och i ditt fall 2898 görs med samma datum som Bolagsstämman. Har du redan haft Bolagsstämma kan du ju hoppa över 2098 och ta det direkt på 2091 och 2898. Eventuell automatik i detta överlåter jag till Visma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-28
21:06
2 Gillar
Hej Grundtanken är att man ska bokföra alla Förbrukningsinventarier på konto 5410. Vill man dela upp inköpen av förbrukningsinventarier på inventarier med en livslängd på mer än ett år (5411) och inventarier med en livslängd på mindre än ett år (5412) så är det helt ok. I ditt fall skulle jag föreslå att du använder konto 5411 eller 5412 beroende på bedömd livslängd. Så i princip är det ingen skillnad på 5410 och 5411. Bara ett sätt att strukturera sin bokföring. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-13
14:37
1Gilla
Hej Under byggnationen samlar du upp alla kostnader på konto 1180 Pågående nybyggnationer. När byggnationen är klar bokar du om totala kostnaden till 1110 Byggnader och då kan du påbörja avskrivningar. Byggnaden är "klar" när du kan börja använda den för att skapa intäkter. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-08
19:53
1Gilla
Hej Om inköpet har ett mindre värde så kan du göra en sk Direktavskrivning och kostnadsföra hela inköpet innevarande år. Du bokför då nettobeloppet på konto 5410 Förbrukningsinventarier. Med mindre värde menas under ett halvt prisbasbelopp. i år 47 300/2 = 23 650 kr. Observera att gränsen gäller nettobeloppet exklusive moms. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-07
16:10
2 Gillar
Hej Om du bokför själv kan det vara idé att du tittar på Vismas tillägg "Deklaration/Årsredovisning" där du på ett enkelt sätt själv kan göra bokslut och ÅR och slipper en "slarvig" redovisningskonsult. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-07
15:45
2 Gillar
Hej Debet 1930 Företagskonto Kredit 2499 Andra övriga kortfristiga skulder MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-07
15:36
3 Gillar
Hej Du bokför den som kostnad i 2020 års räkenskapsår. Du missar dock möjligheten att ta kostnaden som en avdragsgill kostnad i 2019 års resultat och skatteberäkning. Nu kommer kostnaden i 2020 års resultat i stället. Det blir alltså inget fel utan bara en "missad möjlighet". MVH RoffaK
... Visa mer
2020-01-30
12:40
Hej Du har troligtvis en styrelsesuppleant som du kan välja till justerare. MVH Rolf
... Visa mer
2020-01-13
21:04
2 Gillar
Hej Bokför överbetalningen i december som en skuld (kredit) på konto 2420 Förskott från kund. Bokför återbetalningen på 2020-01-08 med debet 2420. Återbetalningen tillhör alltså år 2020. MVH Rolf
... Visa mer
2019-08-05
09:18
Hej Använd konto 2420 alternativt 2490 för att bokföra betalningen (kredit) respektive "ångringen" (debet) MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-30
18:18
Hej Om jag förstått dig rätt så har du två problem att lösa. 1. Att återlägga 2018 års resultat så det bokas på rätt sätt 2018-12-31 gör du med en manuell ombokning: 2099 Debet 8999 Kredit dvs återför andra delen av hennes bokning. 2. Är lite knepigare då du bokfört amorteringar av skuld (2350) som en skattemässigt avdragsgill kostnad (6750) i 2017 års Resultaträkning och troligtvis deklarerat den så. Att du nu rättar posten och krediterar 2018 års Resultaträkning med 2017 års fel gör att räkenskaperna blir korrekta men lite beroende på beloppets storlek kan man fundera på om du behöver rätta 2017 års deklaration. Vore jag som du skulle jag börja med återläggning av 2099 Debet/8999 Kredit så att Deklarations/Årsredovisningsmodulen fungerar och sedan när detta är klart fundera på den skattemässiga biten. MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-30
17:42
Hej Några kommentarer till tidigare svar: I förutsättningarna skriver du att första betalningen var på 25 000 exkl moms men av fakturan framgår att första förhöjda hyran var 25 000 inkl 5 000 i moms varav 50% är avdragsgillt. Total moms på fakturan bör vara 6 536,25 om matematiken ska gå ihop. 5 000,00 tillhör första betalning och resterande 1 536,25 tillhör de poster som finns på den första fakturan. Vill du vara exakt gör du bara justering av momspåslagen på leasingavgifterna dvs (3 237+2 158) 5 395 * 12,5% = 674,38 som ej är avdragsgillt. Total avdragsgill moms = 861,87 (1 536,25-674,38) Total leasingavgift = 6 819,13 (7 681,00-861,87) Momsen på avgifter bokför jag som 100% avdragsgill. Periodisering av engångsavgiften brukar jag göra i samband med bokslut. Hör gärna av dig om du behöver tips och råd kring redovisning i byggbranschen. MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-25
12:41
1Gilla
Hej Om deklarationen är så "färsk" så att skatteverket inte fattat ett beslut om taxering kan du bara skicka in en ny justerad deklaration som då ersätter den tidigare inlämnade. Har skatteverket redan fattat ett taxeringsbeslut kan du som Laila riktigt svarar begära omprövning av ett skattebeslut. Använd då skatteverkets blankett Begäran om omprövning SKV 6891. MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-15
14:01
3 Gillar
Hej Den del av skulden som ska betalas/amorteras inom 12 månader. Gör du bokslut 2018-12-31 blir det alltså den del som återbetalas innan 2019-12-31 MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-08
19:11
1Gilla
Hej Kontrollera så att betalt belopp på de matchade fakturorna blir 17 690 respektive 18 900. Om så bör du ha en omatchad diff på -536 kr. Gör sedan som du försökt men kontrollera att konto 6044 verkligen läggs ut på kontoraden och att det blir 536 kr i debet. Om så ska diffen försvinna och de tre bankhändelserna kan bokföras. MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-08
11:38
2 Gillar
Hej Börja med att gå in under Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter och klicka i Använd projekt. Spara. Då "tänds" fliken Projekt under Bokföring och du kan lägga till Nytt projekt. MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-08
11:16
3 Gillar
Hej Bifogar en länk som jag tycker ger många svar på arkiveringsfrågor. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut MVH Rolf
... Visa mer
2019-07-05
06:11
2 Gillar
Hej Värdet på fondkontot borde bokföras: Debet 13XX (samma som de sålda aktierna men debet) Kredit 8221 MVH Rolf
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25
... Visa mer
2019-07-03
14:54
4 Gillar
Hej Först krediterar du bokfört värde på aktierna i AB (2) (tillgång i 13XX gruppen). Eventuell vinst/förlust läggs på 8221 Resultat vid försäljning av andelar i andra företag eller annat lämpligt konto i 8XXX gruppen. MVH Rolf
... Visa mer
2019-06-15
19:58
1Gilla
Hej Det kanske är underförstått men fakturan kan eventuellt innehålla ingående moms och då blir den första konteringen: Debet 4000 Nettokostnad Debet 2641 Ingående moms Kredit 2440 Leverantörsskuld MVH Rolf
... Visa mer
2019-06-12
17:24
1Gilla
Hej Du är på rätt spår: I Enskild Firma bokför du kostnad inklusive moms som Eget uttag konto 2013. I AB bokför du på samma sätt men på konto Lån från närstående konto 2893 men här måste du betala in summan omgående så saldot på konto 2893 blir noll. MVH Rolf
... Visa mer
2019-02-16
13:15
1Gilla
Hej Praktiska tips: Jag brukar inte låsa bokslutet (stänga böckerna) förrän jag har full kontroll på eventuella upplupna kostnader t ex leverantörsfakturor för el, bensin och annat som debiteras i efterskott. Med bokslut 31/12 brukar jag vänta tills 31/1 dvs låta det gå en månad. Vid vinst i ett AB brukar jag också provräkna eventuellt utrymme för överavskrivningar vare sig det behövs eller inte. Det är alltid bra att skaffa sig kunskap i denna fråga. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-14
12:14
2 Gillar
Hej Tycker att Sanna är på rätt spår: 5220 Hyra av inventarier och verktyg. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-12
19:06
Hej Ta det lugnt. Du har ju 3 timmar och 55 minuter på dig. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-12
19:01
2 Gillar
Hej Då tror jag du är på fel ställe. I eEkonomi går du in på Bokföring/Momsredovisning och öppnar aktuell Momsredovisning. Under Åtgärder finns Skapa fil. Om inte så finns alternativet Skapa pdf där detaljerna finns. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-12
18:51
Hej Nedanför knappen "Åtgärder" har jag en knapp "Skapa pdf". Där hittar jag alla detaljer för manuellt inskick. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-10
19:17
2 Gillar
Hej 6970 kan vara ett bra alternativ. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-09
12:21
Hej Du kan bortse från dessa transaktioner. De är inga affärshändelser i ditt bolag. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-02-09
12:16
1Gilla
Hej Kostnader för aktiebolagsbildning är inte avdragsgilla och till detta hör bankintyg. Däremot är samtliga kostnader för att driva verksamheten avdragsgilla även om de i några fall uppstår före registreringsdatum. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-29
12:46
3 Gillar
Hej Dubbelinbetalningen: 1930 Debet 2420 Kredit Återbetalningen 1930 Kredit 2420 Debet MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-21
20:15
1Gilla
Hej Mot vilket konto har du bokat betalningarna av dessa kundfakturor? MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-21
18:51
1Gilla
Hej Möjligtvis skulle du ha fakturerat den 31/12 2018 istället. Det hade förenklat ditt bokslutsarbete men också placerat fakturans utgående moms i en tidigare redovisningsperiod så... Nu är den fakturerad och bokförd i 2019 och då får du göra en sk interimsbokning i bokslutet och flytta nettointäkten till 2018 där den hör hemma skattemässigt. 2018-12-31 Manuell verifikation 1790 Upplupna intäkter Debet 30XX Ditt förs.konto Kredit Interimsbokningen vänder du sedan på direkt 2019-01-01. Momsen ligger som den ligger och berörs inte av interimsbokningen. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-17
18:54
1Gilla
Hej 1) Du har bokfört helt rätt. Förfallodatumet har ingen betydelse här utan enligt kontantmetoden bokför du kostnaden + moms den dag du betalar. Observera att även om du använder kontantmetoden ska alla obetalda kund- och leverantörsfakturor vara bokförda 2018-12-31 (bokslutsdatum). Skillnaden hade varit att kreditkontot hade blivit 2440 Leverantörsskulder istället för 1930. Sen kommer frågan om vilket år kostnaden konterad på 5615 om 3 740:- ska hamna. De flesta leasingavgifter jag sett faktureras i förskott och i så fall avser kostnaden januari 2019 och ska då interimsbokas i bokslutet. Återigen, detta har inget med förfallodatum att göra utan baseras på vilken avgiftsperiod som anges på fakturan. 1790 Debet 3 740:- 5615 Kredit 3 740:- Som du ser kan man kontera direkt på 1790 Debet 3 740:- vid betalning men jag har för vana att göra detta i två steg så jag håller isär vad som är fakturabetalning och vad som är bokslutspost. 2019-01-01 Vänder du på interimsbokningen och placerar kostnaden i januari 2019: 1790 Kredit 3 740:- 5615 Debet 3 740:- 2) Den förhöjda leasingavgiften kan du bokföra på 1720 Förutbetalda leasingavgifter och 2641 (50%). 1720 skriver du sedan av under leasingtiden med månadsbelopp (3 år = 36 månadsavgifter): 1720 Kredit 1/36-del 5615 Debet 1/36-del Är leasingavtalet på annan period så räknar du ut hur många månadsavgifter det blir. Börja med maj 2018. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-17
07:04
1Gilla
Hej Klarna har redovisat en total försäljning på 32 816,25 och baserat på momsbeloppen är: Försäljning 25 % 30 267,25 (6053,45) Försäljning 6% 2 450,00 ( 138,68) Men då saknas det 99,00 i bruttoförsäljning. Kan detta vara kopplat till momsfri försäljning t ex porto eller någon annan avgift som du debiterar? I så fall ska 3053 konteras med - 2 311,32 och 99,00 läggas på ett 30XX momsfritt. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-15
13:20
1Gilla
Hej Utdelningen är inte kopplad till ett specifikt resultat utan begränsas av Fritt eget kapital vid Bolagsstämman 2019. Beslutad utdelning finns alltså tillgänglig Inkomståret 2019. 2018 hölls ingen Bolagsstämma och ingen utdelning beslutades under Inkomståret 2018. Beräknat utdelningsutrymme enligt ovan kan alltså sparas till 2019. I och med att du ägde aktierna 2018-01-01 fungerar beräkningarna ovan. Det var väl det Skatteverket ville säga om än fåordigt. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-14
18:54
1Gilla
Hej Troligtvis så bokförde du en kostnad på 13 398:- 20171231 men glömde att avsluta 2017 med att bokföra årets resultat. Beloppet ligger nu kvar som beräknat resultat 2017. Du måste nog öppna upp bokföringen för december 2017, Bokföra årets resultat 20171231 (finns ett speciellt bokföringsförslag) och sedan göra klart 2018. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-14
18:40
1Gilla
Hej Med reservation för att jag inte förstått dig rätt tycker jag att du ska göra så här: 1. Beräkna gränsbeloppen för inkomståret 2018 dvs din K 10 blankett för INK 2019. Beräkningen inkluderar schablonbeloppet 2018 och eventuellt utrymme baserat på löneutbetalningar 2017 under den tiden du ägde aktierna. Beräkningen kommer att visa hur stort utrymme du kan spara till inkomståret 2019. 2. Beräkna gränsbeloppen för inkomståret 2019 (preliminär K 10 för INK 2020) baserat på schablonbeloppet 2019 eller lönebaserat utrymme baserat på löneutbetalningar 2018. Lägg ihop det du kan spara (pkt 1) med det alternativ som ger bäst utfall 2019 (pkt 2) så får du ett beloppsunderlag för utdelningsbeslut i årets bolagsstämma. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-14
09:19
3 Gillar
Hej Ursäkta det felaktiga svaret. Försäljningskonto ska vara 3911 Hyresintäkter Kredit MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-14
09:06
Hej Försäljningskontot 3991 Kredit är rätt. Om pengarna kommer in på företagets BG bör detta vara kopplat till ett företagskonto och då blir konteringen 1930 Debet. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-10
08:36
2 Gillar
Hej Jag brukar göra tvärtom. Först bokför jag ingående moms och därefter använder jag föreslaget konto via gröna knappen. Det underlättar. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-10
08:32
1Gilla
Hej Premiebeloppet dvs 10 000:- MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-08
16:14
2 Gillar
Hej Ja det kan du göra. Tankegången i Mikaels svar är att du i stället för kostnader bokar Debet 2086. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-08
15:53
1Gilla
Hej Så blir det om du Ångrar faktura vilket jag avråder från fortsättningsvis. Nu är det gjort och då får du justera interimsbokningen så att: 2018-12-31 3054 Kredit (fakturabeloppet) 2990 Debet " och tvärtom på nya året. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-08
15:17
Hej Om kreditnotan dateras 2019-01-06 så behöver du inte göra något alls med interimsposten. Hela intäkten är ju "flyttad" till 2019. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-08
13:52
1Gilla
Hej Om alla 200 fakturor avser medlemsavgifter för 2019 ska väl hela intäktsbeloppet bokas om som en interimspost i bokslutet med: 3054 Debet 2990 Kredit och tvärtom efter årsskiftet. Ingen del av denna intäkt ska ju vara med i resultatet 2018 vare sig det är betalt eller inte. MVH RoffaK
... Visa mer
2019-01-06
19:22
1Gilla
Hej Ja dessa rader hör inte hemma i verifikationen men grundfelet är att du lagt momskod 23 på raden med konto 2641. Dels är det fel och kommer att skapa avvikelser i kommande momsredovisning och dels riskerar du att gå miste om detta momsavdrag. Konto 2641 ska ha momskod 48 så att det hamnar på Avdragsgill Ingående moms. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-30
13:41
2 Gillar
Hej Nej du behåller din bokföring av planenliga avskrivningar i bokslutet: 7834 Debet 9 000:- 1249 Kredit 9 000:- Som bokslutsdisposition kan du sedan reducera vinsten med ytterligare 4 500:- och bokför detta per 2019-03-31 8850 Förändring av överavskrivningar Debet 4 500:- 2150 Ackumulerade överavskrivningar Kredit 4 500:- Bokslutsdispositionen gör du bara om du har en vinst som du vill reducera och därmed dra ned beskattning. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-30
13:32
2 Gillar
Hej Nej det ska vara tvärtom: 1460 Lager av handelsvaror Debet Lagertillgången som inventerats 4960 Lagerförändring handelsvaror Kredit Förändring av lager Ovanstående gäller i ert fall då ni startat upp verksamheten. Skulle lagertillgången vid nästa inventering sjunka blir konteringen som du skrivit. 1460 Kredit 4960 Debet. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-29
19:18
1Gilla
Hej Nej, du kan mycket väl göra dina planenliga avskrivningar (5 år på detta objekt) årsvis vid bokslutet och använda årsbeloppet 9 000. Konteringen är helt rätt. Påminner dock om möjligheten att göra räkenskapsenliga avskrivningar dvs överavskrivningar. Överavskrivningar kan göras upp till 30% på bokfört värde. I ditt fall 45 000 * 30% = 13 500 - 9 000 = 4 500:-. Överavskrivningar är en bokslutsdisposition och kan användas för att reducera en vinst och beskattning. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-29
14:44
2 Gillar
Hej Jag utgår från att du menar avskrivningar på bil och släp. Planenliga avskrivningar gör du månadsvis med början den månad du köpte och började använda bil+släp. Var det i juni blir första månadsavskrivningen 2018-06-30 och sedan fortsätter du månad för månad. I bokslutet 2019-03-31 beräknar du det skattemässiga utrymmet för avskrivning (troligtvis 30% då det är första året). Finns det behov av så kallade överavskrivningar gör du detta som en bokslutsdisposition 2019-03-31 och beloppet blir alltså mellanskillnaden mellan gjorda ackumulerade månadsavskrivningar och beräknade skattemässiga avskrivningar. Överavskrivning behöver inte göras med hela mellanskillnaden utan beroende på resultatnivån kan välja passande belopp. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-10
13:30
1Gilla
Hej Gå in på den felaktiga verifikationen och Åtgärd/Skapa korrigeringsverifikation. Klicka i de felaktiga/dubbla raderna och Bokför. På så sätt blir verifikationen motkonterad och "raderad". MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-10
12:34
1Gilla
Hej Mitt tips. Som du föreslår, lägg upp datorerna som anläggningstillgång och skriv av undet avtalstiden. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-09
15:43
3 Gillar
Hej Det finns två saker du behöver hantera, bokföring av fakturorna och periodisering av kostnader. Bokföring När du registrerat alla tre fakturorna kommer den första att bokföras vid betalning i december. Antar att konteringen då blir: 5010 Debet 1930 Kredit Enligt reglerna för kontantmetoden ska alla obetalda fakturor (både kund och leverantör) vara bokförda vid räkenskapsårets slut. Det innebär att de två obetalda fakturorna ska bokföras som leverantörsskuld: 5010 Debet 2440 Kredit Denna bokföring görs automatiskt i eEkonomi och man får en påminnelse i samband med Årsavstämning. Periodisering Som du konstaterat ska alla tre kostnadsposterna periodiseras till 2019: 2018-12-31 gör du en interimspost och nollar bort kostnaden från 2018 års RR: 5010 Kredit (3 belopp) 1710 Debet (Förutbetalda hyreskostnader) Interimsposten kan du sedan lösa upp endera hela beloppet 2019-01-01 eller ta varje månad för sig jan-mars. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-06
19:51
1Gilla
Hej När du gör en korrigeringsverifikation får du en automatisk motkontering av den rad som du markerat som felaktig. Motkonteringen är "gråad" och kan inte ändras. Sedan bokför du en ny rad med rätt konto och belopp. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-06
16:51
1Gilla
Hej Om du använder funktionen Kassa- och Bankhändelser får du Ångra matchning/Ta bort raden ipå Kassakonto och lägga in den på Företagskonto istället samt matcha inköpet rätt. Har du gjort en Manuell verifikation går du in under Åtgärder/Skapa korrigeringsverifikation och ändrar till 1930. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-06
16:10
Hej Helt rätt. Du matchar en ny bokföringshändelse och väljer då Övrigt uttag/Egen kontering med konto 6570 Bankkostnader eller 6040 Kontokortskostnader. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-06
09:41
1Gilla
Hej I så fall får ni se över möjligheten att övergå till restvärdesmetoden för avskrivningar men det innebär att ni måste använda denna metod för alla inventarier. Läs mer på skatteverkets hemsida om avskrivningar. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-04
14:42
Hej I grunden ska inköpet bokföras som en kostnad anskaffningsåret men ni har utnyttjat möjligheterna att bokföra inköpet som en immateriell anläggningstillgång och genom avskrivningar fördela kostnaden över en nyttjandeperiod. Båda alternativen är rätt och riktig bokföring. Sen kommer frågan hur man vill hantera sina bokförda avskrivningar i det skattemässiga resultatet men där är alternativen beroende av bland annat företagsform och vilken avskrivningsmetod man använder. Att anläggningstillgångar har ett högre marknadsvärde än vad som kan utläsas i balansräkningen är inte ovanligt men men det påverkar inte grundbokföringen. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-04
13:48
Hej Kontrollera också om du ska lämna Periodisk sammanställning avseende försäljning inom EU. Periodisk sammanställning lämnas vid tidigare datum än Momsdeklaration. Exakta datum finns på skatteverkets hemsida. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-04
09:21
1Gilla
Hej När du gör en korrigeringsverifikation får du en automatisk motkontering av de rader du markerar som felaktiga (klicka i ruta). Det du funderar på sker alltså automatiskt. Det enda du behöver göra är att bokföra nya rader med rätta belopp. Så du har gjort rätt. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-04
08:01
1Gilla
Hej Såvitt jag kan se har du gjort helt rätt. En korrigeringsverifikation börjar med att motkontera de felaktiga raderna så att den verifikationen blankas ut. Därefter bokför man de rätta beloppen på nya rader och eventuellt nya konton. I ditt fall är det ju bara beloppen som ska korrigeras. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-12-02
08:19
2 Gillar
Hej Slå ihop anskaffningsvärde och lagfart till en inventarie med 4 % årlig avskrivning. Restvärde sätter du till 0 såvida du inte redan nu har någon bestämd uppfattning om fastighetens restvärde efter 25 års avskrivning. Vitsen med nyttjandeperiod är att den ska överensstämma med avskrivningstiden men i ditt fall är nyttjandeperioden svår att definiera. Ska du ändå ange någon period föreslår jag att du sätter schablontiden för denna sorts inventarier dvs 5 år. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-29
18:52
4 Gillar
Hej Momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-29
09:41
4 Gillar
Hej Ni bör boka om alla överbetalda belopp från konto 2440 till 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantör och sedan krediteta detta konto när åtrrbetalningarna kommer in på ert bankkonto. På så sätt stämmer konto 2440 med verkligt obetalda leverantörsskulder och er fodran ligger på 1684 tills den är reglerad MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-28
16:13
1Gilla
Hej Mitt svar styrdes av att du bokat upp avgiften på ett tillgångskonto som då kan skrivas av över kontraktstiden. Ett alternativ som kanske mer är att definiera som periodisering vore att boka upp avgiften år 1 som: Debet 6055 Franchisekostnader o dyl 25 000 Debet 1790 Övriga förutbetalda kostnader. 50 000 och sedan löst upp 25 000 år 2 respektive 3. Resultamässigt samma belopp men olika konton för årets kostnad. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-28
16:01
1Gilla
Hej Exakt. Bokfört nettovärde på tillgången efter år 1 blir alltså 75 000:- - 25 000:- = 50 000:- Anskaffningsvärdet på en tillgång t ex konto 1051 ligger kvar men ställs mot avskrivet belopp i detta fall 1059. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-28
15:48
1Gilla
Hej Bokför överdebiterat belopp på 2 000 på konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantör. Sätt sedan in 2 000 på ditt Företagskonto och kreditera 1684. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-28
15:14
Hej Du kan skriva av tillgången över kontraktstiden dvs 3 år. Avskrivningarna bokför du på konto: 7810 alt 7815 Debet 1059 Kredit Gör månadsvisa avskrivningar från kontraktets startdatum. MVH RoffaK
... Visa mer
2018-11-05
18:06
1Gilla
Hej Nej regeln om reducerat momsavdrag (50%) gäller när du hyr en personbil. Hyr du en släpvagn har du full avdragsrätt om släpvagnen används i tjänsten. MVH Rolf
... Visa mer
2018-10-27
17:52
4 Gillar
Hej Tycker att din fakturering/kontering ser helt korrekt. När du matchar inbetalningen så justerar du inbetalt belopp till 1 000 och får då en differens på - 300 som du via Ny bokföringshändelse matchar bort leverantörsfakturan som betald. MVH Rolf
... Visa mer
2018-10-20
15:05
3 Gillar
Hej Nej. På de kostnader du nämner har du full avdragsrätt för moms. Begränsningen (50%) gäller endast leasingavgiften. MVH Rolf
... Visa mer
2018-10-18
14:22
2 Gillar
Hej 3740 Kron och öresutjämning. MVH Rolf
... Visa mer
2018-10-16
15:49
3 Gillar
Hej Du behöver inte göra om något. Skillnaden är framförallt en ordningsfråga. Registrerar du dina leverantörsfakturor i reskontran så får du bättre kontroll vilka som är obetalda, varning om du försöker bokföra/registrera en faktura två gånger, koppling med betalning om du behöver gå tillbaks och kontrollera fakturor osv. Men som du mycket riktigt påpekar så i slutändan blir kostnadsbokföringen och momskonteringen lika dan oavsett. Så du behöver inte göra om men som ordningsmänniska rekommenderar jag dig att i fortsättningen använda Vismas Inköpsmodul. MVH Rolf
... Visa mer
2018-09-04
09:58
4 Gillar
Hej Systemets kontroll av bokföring ligger framförallt i modulen "Årsavstämning" som görs innan bokslutet stängs och man går vidare till Deklaration/Årsredovisning. Denna tilläggsfunktion säkerställer att du rapporterar ditt bokslut på ett riktigt sätt i Inkomstdeklaration och Årsredovisning plus att du får möjligheter till elektroniskt inskick av uppgifter och dokument. Har testat och tycker att tillägget är funktionellt och bra. MVH Rolf
... Visa mer
2018-09-04
09:47
1Gilla
Hej Deklarationen för Enskild firma görs som en bilaga (NE) till din privata Inkomstdeklaration och ska alltså göras våren 2019 och lämnas in senast i början av maj 2019. Det är relativt enkelt att upprätta NE-bilagan speciellt om man gör detta via Skatteverkets hemsida på nätet och då tar hjälp av de anvisningar som finns inlagda i deklarationsmodulen. Blanketterna på nätet brukar läggas ut i början av mars. MVH Rolf
... Visa mer
2018-09-04
09:34
3 Gillar
Hej Det bör framgå av köpeavtalet vid vilket datum fastigheten säljs och på vilket sätt den ska betalas. Köpeskillingen på 2 000 000 bör faktureras i sin helhet på försäljningsdagen så att köparen har ett underlag för att göra en ägarregistrering. Jag utgår då från att äganderätten övergår i samband med försäljningen. Om jag var som ni skulle jag sedan boka om kundfordran (1510) till konto 1380 Andra långfristiga fordringar och sedan löpande bokföra amorteringarna/betalningarna mot detta konto. Om betalningssättet (20 000/månad) finns angivet i köpeavtalet behövs inga månadsfakturor. Räntedebiteringar faktureras när det blir aktuellt och mot gällande intäktskonton. MVH Rolf
... Visa mer