2025-01-16
13:36
Hej @Sofie_17
I ditt fall behöver du vänta med att ändra semesterrätten till efter att semesterårsavslutet är gjort. Om du ändrar semesterrätten innan du gör semesterårsavslutet, kommer det att påverka även förra årets semesterdagar, precis som du själv är inne på. Detta innebär även att du inte kommer att få med dig semesterdagarna på januaris lönebesked.
... Visa mer
2024-12-17
10:13
Hej alla forumvänner!
Toppen om andra användare med likande erfarenheter vill dela med er till @Sofie_17 av hur ni har resonerat och löst det på ert företag. Vore mycket uppskattat!
/Tinna
... Visa mer
2024-09-19
12:39
Hej igen @Sofie_17
Jag har inga ytterligare tips att dela med mig av här tyvärr. Vad gäller sjukfrånvaron så ska det hanteras korrekt av programmet. Du får nog slå en signal till supporten så får vi kika hur det ser ut hos dig.
Mina kollegor på supporten brukar alltid ha kluriga lösningar och smarta tips på det mesta.
Välkommen att kontakt.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-09
09:46
Hej @Sofie_17
Har du testat Ackumulatorlistan? Läs mer i användartipset Utskriften Ackumulatorlista för att spåra uppgifter
Ett tips är att du tar ett stickprov och se så du är på rätt spår.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-07-04
15:21
Det syns inte riktigt på bilden vilken arbetstid personen har varje dag? Men vi har gjort om personens dagar/schema till 8 tim/dag och sen lägger vi in ett avdrag med % och då blir det rätt. Kan det var ett alternativ? Då slipper du massor med rader också om personen bara jobbar sina timmar varje dag.
... Visa mer
2024-03-13
09:56
Hej @Sofie_17
Tack för din fråga.
Det vore ju toppen om du kan få bort så mycket manuellt arbete som möjligt så klart.
Din fråga var lite klurigare att lösa här via forumet än vad jag först trodde. Jag rekommenderar att du slår en signal till mina kollegor på supporten så får du bra rekommendationer och råd om hur du kan hantera det. Eventuellt kan någon av våra lönespecialister ta fram en lösning som fungerar för er men i första hand rekommenderar jag stjärnorna på supporten.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-01-12
09:18
Hej @Sofie_17
Tack för att du hör av dig till oss.
När jag läser ditt senaste inlägg där du drar bort summan med 3216, skulle jag föreslå att du istället använder löneart 3232 eller en kopia av löneart 3232. Det verkar som om användningen av 3216 har resulterat i en dubbel dragning med tillägget på något sätt.
Det bästa vore nog om du kunde kontakta supporten i det här läget, men om du vill prova något själv så kan du testa att använda 3232 istället för 3216. För att få en klarare bild behöver vi egentligen se hela sammanhanget, men du skulle eventuellt kunna testa detta med den information vi har. För att vara helt säker på svaret skulle jag rekommendera att du kontaktar supporten.
Trevlig helg
/Tinna
... Visa mer
2023-12-07
09:15
Hej @Sofie_17
Förlåt jag kunde kanske varit tydligare 🙂
Kika på bilden så ser du en liten knapp med en ficklampa på och hör av dig om du inte hittar.
Ha en fin dag och superbra att du registrerar ditt förbättringsförslag.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-04
08:11
1Gilla
Hej @Sofie_17
Tack för att du hör av dig till oss. Ser att du redan fått fin hjälp av bästa @CarinaEsp - härligt!
Ett annat alternativ kan vara att du utgår från rapporten Saldo som finns i Visma Lön Anställd - Tycker mig se att du har Lön 600 och Lön Anställd - rätta mig gärna om jag har fel.
Med hjälp av rapporten Saldo i Visma Lön Anställd kan du få en detaljerad överblick över saldo för flextid, komptid, arbetstidskonto, arbetstidsförkortning, semesterdagar och tidssaldo. Läs mer i hjälpavsnittet Saldorapport
Hoppas detta hjälper dig och att ni båda får en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-05-23
10:51
Hej @Sofie_17
Tack för att du skriver till oss i forumet. Förstår att du helst vill ha svar från andra löneadministratörer så om vi har någon forummedlem som har erfarenhet av samma sak är ni varmt välkomna att hoppa in i tråden.
På din första fråga så vill jag slå ett slag för forumtråden Semester under sjukdom som beskriver hur en deltidssjukskrivning och semester kan kombineras. Är den anställda deltidssjukskriven kan du registrera sjuk och semester samtidigt. Då tar den anställda semester från arbetstiden den faktiskt skulle ha arbetat och programmet kommer att justera semesteravdraget så det totala avdraget (för sjuk och semester) blir 100%. Kanske kan det vara något för dig? Mer info finns att läsa i programhjälpens avsnitt Deltidssjukskriven och uttag av semesterdagar.
Din andra frågan är svår att svara på. Det jag tänker är att när den anställda har passerat 180 heltidssjukskrivningsdagar kan du behöva justera semesterdagarna manuellt. När det istället gäller deltidssjukskrivning kan du behöva räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden i samband med att den anställda går över till Ej semestergrundade frånvaro. Gällande denna frågan vore det toppen om någon annan forummedlem som varit i samma sits delar med sig av sina erfarenheter och tankar!
På din sista fråga rekommenderar jag att du skriver ut rapporten Ackumulatorlista och göra urval på Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Eller så gör du en Spårning på ackumulatorn Ej semestergrundande deltidsfrånvaro samt tar ut rapporten Frånvarolista enligt de urval du ser på bilden nedan.
Ytterligare ett alternativ är att du utgår från rapporten Underlag för semesterberäkning och räknar om antingen semesterdagarna eller den genomsnittliga sysselsättningsgraden eller båda två beroende på om den anställda har haft ej semestergrundande sjukfrånvaro på både heltid och deltid. Tillägget beräknas normalt sätt på månadslön*0,8%.
Jag rekommenderar att du läser mer i hjälpavsnittet Genomsnittlig sysselsättningsgrad där du även hittar exempel på hur sysselsättningsgrad beräknas. Bifogar även med hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor som är bra att ha till hands.
Är du osäker på hur du ska hantera lönefrågor ska du alltid börja med att vända dig till ert fackliga avtal för stöd och råd. När du vet hur hanteringen ska se ut så finns vi där och hjälper dig gärna. Vill du ha mer ingående hjälp utanför ordinarie programsupport så kan vi numera erbjuda tjänsten Specialisthjälpen som du kan läsa mer om på vår hemsida.
Ha en fin dag //Tinna
... Visa mer
2022-10-27
13:31
Hej @Sofie_17
Detta är en svår fråga att svara på via forumet men ett tips är att du börjar med att ta ut bokföringsunderlaget per anställd och går igenom varje anställds bokföringsunderlag för att felsöka och få fram vilken anställd det berör och när det uppstår. Kontrollera om det finns någon skuld på något lönebesked eller kanske en skuld från föregående lön.
Längre än så är svårt att komma utan att se hur det ser ut hos dig så om du inte löser det själv behöver du kontakta supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha det fint!
//Tinna
... Visa mer
2022-09-19
14:10
1Gilla
Vi har samma som @Sofie_17 , dvs semesterdag är alltid en hel dag oavsett antal arbetstimmar. Vilket innebär att personalen oftast tar semester mån-tors och arbetstidsförkortning/komp på fredagar.
... Visa mer
2022-09-16
08:02
Det är inte möjligt för den attestansvariga att under pågående period se hur hens anställda har stämplat? Finns flera hos oss som skulle vilja kunna följa sin personal mer i närtid och inte bara månad är klarmarkerad.
... Visa mer
2022-03-11
15:42
Hej Sofie_17!
När det blir en skuld så beror det på att slutlönen inte har betalats ut månaden efter den månad som den anställde slutat. Anledningen till varför vi rekommenderar att göra så är för att alla avvikelser och händelser ska kunna justeras och betalas ut på slutlönen.
Jag förstår ditt fall som att det inte har beräknats någon avgift på den återbetalda skulden i februari i bokföringen, men att du har rättat detta i deklarationen. Du kan manuellt korrigera det mot konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter och 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Dyker det upp några frågor längs vägen är du självklart välkommen att återkomma till forumet eller till mina grymma kollegor på supporten.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-29
11:07
1Gilla
Hej, Det var ju trist. Trodde att man kunde få hjälp där. Är ni med i någon arbetsgivarorganisation inom Svenskt Näringsliv? Ta kontakt med dem. Vi har i alla fall väldigt mycket hjälp av vår arbetsgivarorganisation. Fantastiskt hjälpsamma jurister. //Carina
... Visa mer
2021-11-25
09:54
Hej Sofie,
Jag kikade på utskriften Sjukfrånvaro till Årsredovisningen. Här kan du göra urval på valfri period och utskriften tar med sig ordinarie arbetstid. Sedan kanske utskriften är lite väl innehållsrik på andra punkter men är, vad jag känner till, den bäst lämpade om man vill ha ut dessa parametrar som du frågar efter.
Hoppas den kan hjälpa dig!
Tinna
... Visa mer
2021-09-16
10:11
Hej Sofie!
Jag har letat fram tråden som jag tror att @Annika36 syftar på. Så fint att du kom ihåg detta Annika även om det gått några år. Läs gärna inlägget från min fd kollega Joakim Lodén i tråden Anställda saknas från listan i medeltalet anställda och så hoppas jag att det kan hjälpa dig. Annars är du alltid välkommen att höra av dig till supporten så får vi felsöka vidare i den kanalen.
Tack båda två för era inlägg!
/Tinna
... Visa mer
2020-11-12
19:14
1Gilla
Hej Sofie,
Det skulle gå att lösa med Tid / Tid & Projektplanering.
Jag berättar gärna mer och kan visa hur det skulle fungera.
www.ekonomiakuten.nu
Kenneth
... Visa mer
2020-10-16
10:47
Hej @Sofie_17
Ja, du kan ha flera typer av frånvaro på samma dag så länge inte frånvarotiden överlappar varandra, det verkar det göra nu så för att jag lättast ska kunna hjälpa dig behöver jag mer information. Min kollega Johan har gett ett par exempel ovan på hur detta kan hanteras i programmet, men hur ser det ut för dig? Har du testat ett utav dessa exempel eller hur ska utfallet bli? Är den anställde 100% sjuk eller är det deltid?
Återkom gärna med lite mer info så ska jag försöka hjälpa dig! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-26
08:24
Hej Helena,
En checklista för hur du kan flytta anställda mellan företag i Visma Lön 600 bjuder vi gärna på och hoppas den kan vara ett stöd för dig. Säkerhetskopiera noga innan du drar igång projektet och krydda med lite tålmodighet så fixar du det.
I checklistan finns även instruktioner för hur du gör för de anställda som använder t ex Lön Anställd.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
09:22
Hej Sofie,
Inne på fliken 3. Lön på den anställda lägger du in ordinarie månadslön plus bruttolönetillägget i rutan för Lön efter löneväxling. Då kommer alla avvikelser att baseras på den totala lönen helt enligt ditt önskemål. Om du inte har rutan Lön efter löneväxling behöver du först gå in i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar - Markera rutan "Löneväxling (te.x pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar.
För att betala ut tillägget kan du antingen välja löneart 1174 eller göra en kopia av den lönearten och döpa om den till något som passar bra.
Skulle det vara aktuellt att göra denna utbetalning varje månad har du möjlighet att lägga in lönearten på standardlönebeskedet inne på den anställda och fliken 3. Lön.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-17
14:47
Hej Sofie,
Jag hittade inga begränsningar på att bokföra detta som ett eget utlägg, däremot får du inte dra av moms. Det är viktigt att fakturor innehåller korrekta uppgifter om mottagaren, dvs ditt företag i detta fallet. Uppgifter som företagsnamn, adress, organisationsnummer och i vissa fall mottagarens momsregistreringnummer. Är det ditt företag som är mottagare av fakturan måste detta framgå på den annars har du ingen avdragsrätt på momsen.
/My
... Visa mer
2020-03-16
10:48
@Annika,
Ullas lösning må ha ett par år på nacken men det är fortfarande riktigt bra och jag rekommenderar att du hanterare det så.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-27
09:54
Hej Sofie,
Hittade en instruktion från SCB som beskriver vad som ska redovisas och faktorer vi ska tänka på när vi redovisar statistiken.
Hoppas den kan hjälpa dig och annars är du välkommen att skriva till oss igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-03
08:08
Hej
Jag har en anställd som är föräldraledig på 50 %. Ledig onsdagar och torsdagar samt varannan fredag.
Hur hade ni räknat fram lönen? Funderar dessutom på hur man bör räkna fram årets semesterdagar?
... Visa mer
2020-01-24
11:22
1Gilla
Hej Linda,
Vi har i Version för 2020 skapat en utskrift som heter Sjukfrånvaro antal karensperioder och jag misstänker att denna kommer kunna hjälpa dig och göra det lite klarare. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-03-16
10:48
@Annika,
Ullas lösning må ha ett par år på nacken men det är fortfarande riktigt bra och jag rekommenderar att du hanterare det så.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-07
09:09
Hejsan!
Tänker att det beror på lite vad du är ute efter att konsulten ska ha för tillgång i Lön Anställd. De som kan använda och arbeta i Visma Lön Anställd är de som finns upplagda som anställda i Visma Lön och ska stämpla sina tider i sin kalender, samt de som arbetar som löneadministratörer för företagets löner. Är kanske inte helt med på vad du menar när konsulten ska stämpla arbetad tid trotts att hen inte är anställd? Vilken arbetad tid ska hen registrera? 🙂 Tänkte främst på att den arbetade tiden som registreras ska över till Visma Lön för löneutbetalning.
Ska konsulten vara upplagd som löneadministratör och hjälpa till med anställdas kalendrar, attestera och annat så behöver hen finnas upplagd i Visma Lön under Arkiv - Användare - Användare. När detta är gjort så gör ni en synkronisering av register via Arkiv - Synkronisera Internettjänster för att konsulten sedan ska få ett mejl och kunna logga in till tjänsten. Då har hen samma behörigheter som andra löneadministratörer, alltså kan man attestera tider, ändra arbetsscheman, ändra avtal och se alla anställdas kalendrar bland annat.
Återkom om något känns oklart.
/My
... Visa mer
2019-10-17
12:07
1Gilla
Hej Sofie, Programmet anser inte att det är övertid förrän man har arbetat det antal timmar som ligger schemalagda för en heltidsanställd. Gäller det en deltidsanställd som har en ordinarie arbetstid mellan kl. 8 - 14 men stannar kvar till kl. 17 så är det vanligt att man får mertid upp till heltid (mellan 14 - 17). Det är först efter att ha arbetat full ordinarie heltidsdag som övertid blir aktuellt. Vill ditt företag ändå göra som du beskriver så får du hantera detta manuellt med lönearter för övertid men precis som @Carina Espmarker skriver ovan så är det viktigt att vara konsekvent och behandla alla lika. Har du kollektivavtal är det inte fel att ha en dialog med dem. Ha en torsdag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-01
14:16
Hejsan Sofie! Ingångsvärdena kan man endast använda en gång i programmet så det styrs ifrån ett specifikt ingångsvärdesdatum. I detta fall så får man lägga in den anställde manuellt i programmet under Personal- Anställda. Inställningarna för semester görs på fliken5. Semester där kan ni lägga in eventuellt betalda dagar den anställde har kvar att ta ut under aktuellt semester år. Det finns en knapp som heter "Visa sparade dagar". Där kan man lägga upp semesterdagar den anställde tjänat in tidigare år. Beroende på vilket semestervillkor den anställde ska ha så kommer det finnas en ruta för Semesterdaglön och en ruta för Rörlig lön där man kan lägga in ett värde. Gällande den intjänade semestern så styrs den utifrån anställningsdatumet som ni väljer på fliken2. Anställning. Ska den anställde ha ett nytt anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja räknas från det datumet ni väljer här. Ska den anställde ha kvar sitt gamla anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja beräknas från när senaste semesterårsavslut gjordes. När det kommer till Komptiden så kan ni använda kalendariet för att räkna upp kompen. Det gör ni under Lönearbete- Kalendarium och inne i den anställdes kalendarium kan ni välja Snabbvalet - Tidbank. Använder ni tjänsten Visma Lön Anställd så kan ni välja upp det snabbvalet direkt på lönekörningen eftersom Kalendariet blir låst om du använder Visma Lön Anställd. I och med att ni nämner flextid så utgår jag ifrån att ni har Visma Lön Anställd. Då justeras flexen i Visma Lön Anställd. Ni klickar på Anställda i vänstra menyn inne i tjänsten och sedan står det Justera flexsaldo nere till höger inne på den anställde. Sen är frågan hur länge den anställde har varit sjukskriven. Skulle sjukperioden pågått en längre tid så kan man inte använda sig av snabbvalen eftersom snabbvalen inte känner av den tidigare sjukperioden. Då blir det smidigaste att använda sig av manuella lönearter. Detta var en liten guide som kanske kan hjälpa dig, det blir en del att tänka på när man ska flytta över en person från ett annat bolag. Känner du minsta tveksamhet på hur du ska gå tillväga får du gärna kontakta oss. Så ska vi se till att du får rätt på både semester och sjukskrivning. Vänligen, Amanda
... Visa mer
2019-03-27
08:37
Hej mijo, Vad kom ni överens om när ledigheten beviljades? Väljer du att att lägga in det som tjänstledighet blir frånvaron alltid ej semestergrundande men väljer du övrig frånvaro kan du styra om det ska vara semestergrundande frånvaro eller inte. Jag brukar alltid rekommendera att man kontrollerar med sitt avtal och följer deras rekommendationer. /Kristina
... Visa mer
2019-01-31
09:34
Hej Sofie, Va roligt att ni funderar på att använda Visma Min Lön. Vi har samlat all information du kan behöva på vår hemsida och där finns instruktioner och filmer men även länkar för att ladda ner appen till era telefoner. Här hittar du information om hur du kommer igång med Min Lön för företaget och hur du kommer igång med Min Lön som anställd Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-01-18
15:25
Hej Sanna! När en anställd ska ta med sig en löneskuld från ett tidigare bolag har vi ingen direkt funktion för det. Här får du istället skapa en extra lönekörning och lägga in tjänstledigheten själv. Eftersom tjänstledigheten är negativ skapas löneskulden på nytt. När du skapar nästa ordinarie lönekörning kommer skuld från föregående lön med. Hoppas att det kan vara till hjälp! 🙂 /Johan
... Visa mer
2019-01-28
13:07
Hej, Detta är nu rättat. Väljer du att registrera 2 timmars frånvaro så är det även det som kommer synkroniseras över till lön när man arbetar med säsongsarbetstid. Ha en fin dag!
... Visa mer
2018-12-12
08:50
Kanske något att fundera på inför framtida förändringar både för Visma men även för de som inte vill göra så mycket manuell handpåläggning 🙂 /Marianne
... Visa mer