Hej, Jag skulle inte lägga mer energi på det om jag var du. Du har fått rätt kostnad men en moms som är lägre än 25 %. Den som gör fel här är leverantören, du löper alltså ingen risk genom att bokföra och betala den fakturan som du har fått så länge som du inte gör avdrag för mer moms än vad som är specificerat på fakturan. Vill leverantören rätta så är det dom som ska göra det genom att skapa en kreditfaktura till dig och sedan skapa en faktura med rätt momsbelopp. Om du får en kreditfaktura från leverantören så bokför du den som en kreditfaktura bland dina inköp, det innebär att den kreditfaktura du fått bokas som ursprungsfakturan, men tvärt om. Det du bokat i debet på den fakturan lägger du i kredit på kreditfakturan. Den nya leverantörsfakturan med rätt momsbelopp bokar du in som vanligt. När du sen ska betala så har du en vanlig faktura och en kreditfaktura. Dessa kvittar du och betalar in mellanskillnaden. Detta under förutsättning att du har betalat den första fakturan. Om du inte har betalat den så kvittas ju den ut mot kreditfakturan och du betalar den nya. //Carina
... Visa mer