2016-02-25
18:36
Hej 106795, Du borde hitta vad du söker här.. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-23
11:31
Ett stort tack för svar!
... Visa mer
2016-02-19
21:22
1Gilla
Hej Christel, Om du dubbelklickar på semesterperioden i kalendariet kan du välja korrigera snabbval längst ner till vänster. Bekräfta varningen så nollas dom och läggs tillbaka på nästa lönekörning med automatik. Ska det ändras till något annat lägger du in den frånvaron på samma period. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-19
09:24
Jojo, så är det ju. Jag ville bara belysa att det inte är samma sak med vara och tjänst i alla lägen. MVH Christian
... Visa mer
2016-02-18
15:52
Tack, provar det. 🙂
... Visa mer
2016-02-18
07:44
Klart och tydligt! Tack så mycket! /Emelie
... Visa mer
2016-02-15
20:32
Hej larsandren, Det måste vara språkinställningarna i Windows som gått bananas. Titta i kontrollpanelen/språk. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-15
09:25
Hej! Det är väldigt många konton som ligger som inaktiva i eEkonomi. När man t ex. skapar en manuell verifikation och skriver in det kontot man söker så kan man även bocka i en ruta där det står "Visa även inaktiva poster". Om det kontot inte kommer upp, så finns inte det kontot upplagt i eEkonomi. Då får man istället klicka på knappen Nytt konto och skapa kontot. Under Inställningar - Kontoplan kan du se alla konton i kontoplanen, även där kan du bocka i "Visa även inaktiva poster". /Adelina
... Visa mer
2016-02-11
15:13
1Gilla
Hej carro, Inte annat än att radera bokföringsåret. Tog du säkerhetskopia innan? Då kan du återställa den. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-11
15:15
2 Gillar
Hej Roffak, Gratulerar till en bra artikel om din aktivitet på forumet! MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-26
07:19
Hej! Javisst, allt under kontroll nu 🙂 Tack!
... Visa mer
2016-03-02
13:01
Hej Gullan! Många gånger då vi stött på detta felmeddelande, (som mycket riktigt har med rättigheter på datorn att göra), har lösningen varit att spara ned filen på t ex skrivbordet, och sedan importera den. Kanske försöker du nu att importera SIE-filen direkt från ett USB, mejl eller liknande. Så med andra ord, om du inte redan gjort det, flytta/spara ned filen på ditt skrivbord och testa på nytt med importen. En lösning kan också vara att gå in under Egenskaper i filen (högerklicka på filen) och kontrollera om Skrivskydd är markerat. Ta bort markeringen och prova igen. Återkom om det inte löser sig! Tack för ditt inlägg
... Visa mer
2016-02-08
18:45
1Gilla
Oki!Förslagsvis tar du fram verifikationerna som det gäller och väljer åtgärder/korrigera.Bocka till vänster i övre delen så nollställs dina bokningar i nedre delen. När du nollat dina verifikationer så gör du en ny där du lugnt och fint rättar ursprungsverifikationen. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-08
09:19
Hej Champion! Tack för svaret. Jag visste inte att man måste ta en systemkopia också. Nu ska det nog gå bra. Mvh. P-O
... Visa mer
2016-02-04
20:46
1Gilla
Hej Lena, Det gör det;) Normalt hamnar SIE-filen från löneprogrammet i C:SIE och i Admin 1000 kan du peka ut den här sökvägen enligt bilden nedan och kommer då att få en automatisk påminnelse om att det finns en lönefil att importera efter det att du gjort lönerna. Om du inte har verifikationsserie för lönerna så väljer du A = manuella. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-09
10:30
Hej! När fakturor ska läsas och hanteras maskinellt för att sedan med automatik matchas och kopplas till t.ex inköpsorder, personer, enheter etc. i mottagarens ekonomisystem, är det vissa fält och element som måste styra detta. Precis som vissa e-faktura mottagare kräver att man anger en korrekt beställareferens/referenskod på fakturan. Detta medför att det ligger ett ansvar på mottagaren att tydligt förmedla till sina leverantörer vilken information som fakturan måste innehålla för att den ska kunna behandlas. Vi har varit i kontakt med Hogia och fått svar på att deras system endast tolkar och matcha att fakturorna har korrekt informationen i fältet Er referens. Jag håller med om att valet av fält inte stämmer överens om dess innehåll, men en förklaring kan vara att alla ekonomisystem på marknaden inte har specifikt fält för ordernummer. Med vänlig hälsning Emanuel.T
... Visa mer
2016-02-04
10:12
Jovisst var det så. Tack för hjälp.
... Visa mer
2016-01-30
12:14
1Gilla
Hej brodyr, Du markerar artikeln och använder papperskorgen på verktygsfältet. Finns det lagersaldon eller kopplade dokument till artikeln får du upp en varning men du kan fortfarande radera den. Är det flera artiklar kan du markera dom med x:rutan längst till vänster och sedan radera dom med "papperskorgen" MVH Kenneth
... Visa mer
2016-01-28
13:39
1Gilla
Hej Bratten, Det är ok! Du kan bara återinstallera den på en dator med all tillhörande data. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-03-29
06:40
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej! Kommer det komma någon bra funktion för när vissa anställda har garantilön?. Garantilön
... Visa mer
2017-04-03
13:32
1Gilla
Hej! Har du fått en faktura som avser hyra och du betalt från ditt företagskonto räcker det absolut att lägga upp en leverantörsfaktura och match med bankhändelsen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2016-01-15
20:27
1Gilla
Skatteverket som vill ha det så, ingen moms ingen utskrift;) Härligt att det löste sig!! //KA
... Visa mer
2016-01-14
20:32
1Gilla
Hej Larssons, Under inställningar/artikelkontering kan du se vilka alternativ som finns när det gäller konton. Här kan du även lägga upp egna artikelkonteringar med önskat konto som du sedan kopplar till själva artikeln under försäljning/artiklar. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-02-26
13:17
2 Gillar
Jo, jag läste också den texten, men bedömde att det bara är för den slutsumma man deklarerar (konto 2650) och inte varje enskild leverantörsfaktura. Ibland kan det vara "kul" att snöa in på petitesser 🙂 Trevlig helg!
... Visa mer
2016-02-22
12:50
Hej! Lägger du in din inventarie under Bokföring - Inventarier måste du manuellt gå in varje månad (om det är månadsvis du ska redovisa) och göra avskrivningar. Detta gör du genom att gå in på din inventarie - klicka på den och välj åtgärder - gör avskrivning. Hoppas det besvarade din fråga, återkom annars. Mer information om inventarier hittar du inne på Skatteverkets hemsida. /Hanna
... Visa mer
2016-01-13
13:53
2 Gillar
Hej Maja, Då verkar det vara ok. Du kan ha båda kontona då dom har samma inställning för moms och hamnar rätt på momsrapporten. De e som i i beuty boxen, massor med val och allt blir bra;) Kenneth
... Visa mer
2016-01-12
16:23
Hej PG, Vilket format är det du använder i prisinläsningen? Formatet Excelpriser eller en fördefinierad mall? Eftersom en prisfil kommer från leverantören utgår prisinläsningen alltid från leverantörens artikelnummer. När du ställer in kolumnerna i dialogen Anpassa excelformat syftar därför första fältet Artikelnummer till just leverantörens artikelnummer, som är det du fått från leverantören i filen. När du ställt in kolumnerna för en Excelfilen kan du sedan ange hur du vill att ditt eget artikelnummer och benämning ska beräknas fram. Detta gör du under Avancerat på fliken Artikelvärden. Där kan du t.ex. välja att egna artikelnamnet ska räknas fram utifrån en nummerserie eller i kombination med fritext/bokstäver. När du läser in filen ser du första resultatet i tabellen med Leverantörens artikelnr och Leverantörens benämning. När du trycker på Beräkna uppdateras kolumnen Artikelnr (ditt eget artikelnummer) och Benämning utifrån de inställningar du gjorde under Avancerat. Gör du inga inställningar under Avancerat används leverantörens artnr och benämning som egna artikelvärden.
... Visa mer
2016-01-11
10:21
Hej info, Du klarar dig inte med projektresultat? I så fall kan du välja flera projekt med komma som separator enligt bilden: MVH Kenneth
... Visa mer
2016-01-11
08:56
Hej Linus, Låt dinskaparkraft flöda, lägg upp fler konton och gör sedan omfördelningarna med en manuell verifikation. Fler konton till folket;) Mvh Kenneth
... Visa mer
2016-01-08
10:56
2 Gillar
5410 Kenneth
... Visa mer
2016-01-06
09:56
1Gilla
Hej Hyrtoaletten, Lugnofin dom ska inte försvinna som tur är;) Dom isoleras av att bokföringsdatumet är 2015 så du fortsätter bara att boka på 2016 så blir allt bra. Mvh Kenneth
... Visa mer
2016-01-05
11:45
Hej oliwia, Leverantörsfakturan ska registreras på fakturadatum, i ditt fall 2015. Du har nog varit lite snabb på hanen med momsrapporten och får förmodligen göra en rättelse så du får med även dom sena fakturorna. MVH Kenneth
... Visa mer
2016-01-05
11:02
OK! Man vågar inte tro att det skall vara så enkelt.. Tack!
... Visa mer
2016-01-04
10:11
Hej, okej då ska det vara grönt. Tack för hjälpen
... Visa mer
2016-01-02
08:34
Ursäkta om jag drar det här till sin spets.. Jag räknar den inte som min privata telefon, abonnemanget är skapat för och enbart används i tjänsten. Jag har uppgett detta nummer i alla kontaktvägar till företaget, tex. som footer på fakturorna. För privata samtal har jag ett annat telefonnummer/abonnemang och det kan jag också påvisa. Men det kanske inte spelar någon roll utifrån skatteverkets synvinkel? Att specificera tjänstesamtal är lätt (eftersom samtliga samtal/sms från den mobilen är tjänste), men dessa är inte redovisade med kostnad per samtal på fakturan eftersom det är ett abonnemang där allt ingår för 299 kr/mån (vilket knappast är ovanligt numera). Hur gör ni andra för att skatteverket ska bli nöjda?
... Visa mer
2015-12-31
17:13
2 Gillar
Hej Louise konsult, Om du tittar riktigt nära champagneglaset så ser du att bubblorna likt graciösa små balettdansörer i vackert gammelrosa formerat sig till 8310 det kan vara en tillfällighet eller inte..;) Kenneth
... Visa mer
2015-12-30
21:05
2 Gillar
Hej Ing-Mari, Eftersom det är en timanställd blir det inget avdrag i pengar eftersom dom inte rapporterat timmar när dom varit frånvarande (motsvarar avdraget i pengar). Det är ju samma som när dom blir sjuka, inget avdrag i pengar bara sjuklön så allt är som det ska;) Registreringen är till för bl.a beräkning av semesterlöneskuld. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-30
22:16
2 Gillar
Hej Barbro, Du kan kopiera er standardprislista och kalla den för kundens namn, sen kan du ändra pris på dom artiklar du vill ha specialpris på. Koppla den här nya prislistan till prislista på flik 2 i kundkortet. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-29
07:20
Om du skapar upp filen ApiAdkLogg.txt i gemensamma filer och framkallar felet igen. Loggas där då något i filen? Om inte, så känns det som detta äldre integrationsprogram arbetar mot fel sökvägar (företag/gemensamma filer), till skillnad mot det i C#.
... Visa mer
2019-07-25
09:30
1Gilla
Hej Ronnie Palmqvist. Utskriftsinställningarna är omdiskuterade. Inget är beslutat än men har du testat att skriva ut denna utskrift som "liggande". Det kan hjälpa dig..
... Visa mer
2015-12-27
20:49
1Gilla
Hej Loce70, Om det är löpande under året så skulle det kunna se ut så här: 2440 K - Leverantörsskulder (Blir automatiskt när du registrerar en leverantörsfaktura) 2641 D- Ingående moms 6215 K - Internet Men om det är en faktura spm du fått nu i december som avser 2016 blir det så här: 2440 K 2641 D 1790 D - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter Januari 2016 bokar du om 1790 till 6215 för att kostnaden ska hamna på rätt år. När det är större summor brukar man fördela det månadsvis under året men det brukar inte vara några större summor när det gäller domäner och därför kan man ta kostnaden direkt. Att göra det eller inte är som att välja mellan vit eller mörk choklad på ICA;) MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-29
17:43
Hej Rolf, Ursäkta att jag klampade in i din tråd såg inte det på telefonen. Kenneth
... Visa mer
2015-12-23
12:27
1Gilla
Hej Anders, Om du inte har något behov av att följa upp transportkostnader under året bakar du ihop hela summan till 5410 som du föreslår. Vill du ha frakten separat fungerar 5710 bra. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-22
15:23
1Gilla
Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2015-12-21
08:31
Hej olosve, Är det rätt att du betalar hela förmånsvärdet med ett bruttolöneavdrag? Normalt är det ju en förmånsbeskattning (Förmåner, tabellskatt) som bokförs mot förmåner och hamnar i skatt och arbetsgivaravgifter. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-21
10:41
1Gilla
Hej Kenneth! Nja, just i Pelles fall så var det ett handhavandefel hos oss som låg bakom, licensen låg visst inte riktigt rätt i vårt interna system, (kanske hade den gått på julledigt lite i förväg). De tips som du gav Pelle hade med andra ord funkat väl om vi bara gjort rätt från början 🙂 Vad gäller forumet så kan det mycket väl stämma att det var problem i helgen, (inte fått någon rapport på detta än dock, men så kan det vara). Verkar dock funka bra nu så fortsätt med din fina hjälp och härliga inlägg. God Jul!
... Visa mer
2015-12-21
10:05
2 Gillar
Hej Helen, Verifikationstexten som du syftar på kan du påverka genom att justera texten innan du skriver ut journalen: Du kan även ställa in En verifikation per affärshändelse för leverantörsfakturajournalen. Då skapas en verifikation per faktura istället, med löpnumret och leverantörens namn som referens. Det stämmer också som Annika skriver att du har möjlighet att påverka transaktionsinfon från leverantörsfakturan i senaste versionen. Du aktiverar detta under Företagsinställningar - Inköp. I huvudboken väljer du Visa transaktionsinfo för att se informationen och för att söka på den.
... Visa mer
2015-12-21
12:30
1Gilla
Hej PAD, Det finns en rapport att läsa in som heter Kundreskontralista, ej betalda fakturor. Ta en kopia på den och justera på fliken 2 Datamodell. Plocka upp fältet Kund - Kundkat och flytta fältet längst upp i listan med pilen, så det hamnar överst. Markera Sortera på fältet. När du förhandsgranskar rapporten bör Kundkategori finnas som urval i utskriftsdialogen så du kan begränsa resultatet till en viss kategori. Testa och se om det är till hjälp. Finns även en rapport för Kundreskontralista, betalda fakturor.
... Visa mer
2015-12-18
14:50
1Gilla
Hej Ain, Den här avgiften är inte avdragsgill och kan bokas mot konto 6992. Den är heller inte momspliktig. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-21
07:41
1Gilla
Hej Ingela, Ytterligare tips är att du i kundfakturalistan markerar de fakturor som ska ha samma text och välja Massuppdatera för att justera Text 1, Text 2 och Text 3 på fakturorna. Du kan då även uppdatera den interna kommentaren på fakturorna för att notera att de är justerade. Den interna kommentaren kan du nämligen välja in i listan som en kolumn, så ser du skillnad på de som har justerats och de som inte har massuppdaterats.
... Visa mer
2015-12-21
09:38
Ha ha tack Kenneth ha en riktigt god jul och gott nytt år önskar alla på utveckling! Hälsningar Sanna Lindkvist
... Visa mer
2016-02-05
14:14
2 Gillar
Samma här! Hade besök på här om dagen av vänner som själv driver företag och det första dom frågade när dom tittade in på kontoret var: Var är alla pärmar??? I programmet sa jag och log samtidigt som deras ansikten förvandlades till 2 gökur med allt därtill;) 34 fakturor och 12 verifikationer är trots allt en stadig frukost för ett gäng bävrar och det vill vi inte ta ifrån dom... Nu är det P(ä)ermafrost som gäller;) MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-16
21:00
1Gilla
Hej Maja, Har du tittat på dom här utskrifterna i programmet? Ska du söka på ett artikelintervall skriver du 150..200 i fältet artikelnummer under villkor. Räcker inte detta har du ju fått rapporter deluxe som förslag ovan;) MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-14
16:52
1Gilla
Hej Masterlivs, Jag är inte anställd hos Visma men vet att ni själva måste ansvara för säkerhetskopieringen eftersom Visma Lön 600 är ett program som är lokalt installerat hos er. Visma Backup är ett komplement bland internet tjänsterna som skapar en säkerhetskopia i "molnet" men det är en tjänst som man själv måste aktivera. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-14
17:03
1Gilla
Hej Malin, Det beror lite på vad reservdelen kostade vid inköp. Det finns en brytgräns vid 22 500 kr: Företag får göra avdrag direkt vid anskaffning av inventarier som uppgår till högst ett halvt prisbasbelopp, för 2015 innebär detta 22 250 kr. Över detta belopp blir det ett inventariekonto 12xx Under kan man använda 5520 MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-15
06:37
Hej Gudrun Under egen kontering ska du bara boka skillnaden mot inbetalt belopp - 64 kr. Inbetalningen konteras automatiskt när du matchar/bokför den precis som när du får fullt betalt för fakturor. Mvh Kenneth
... Visa mer
2015-12-14
17:07
1Gilla
Hej borndahl, Men du kan ju fortfarande sätt betalvillkor kontant på din strökund som du sen använder till alla dina kontantkunder om skatteverket godkänt det. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-11
20:35
Hej, Man lägger upp ver.serierna först. Kontoplan väljer man när man lägger upp det nya företaget. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-11
08:27
Hej Daniel, Bra att du uppmärksammar oss om att vi saknar en bra jämförelse. Det får vi kika på. Ett tips är att du söker på Visma Administration på din dator, där du har programmet installerat, och väljer Visma Administration Demo. Demon följer med i installationen av programmet och gör att du kan öppna en annan variant av programmet och testa funktionerna i ett övningsbolag. Här kommer en sammanfattning av de funktioner du får i Visma Administration 2000 som inte finns i Administration 1000: Offert Order Samlingsfakturering av order Skapa beställning från order Restorderhantering Plocklista Faktura/försäljning övrigt Välj om fakturaraden ska visas på utskriften Kundrabatter - rabatt per artikelnummer Artiklar/Lager Strukturartiklar (paket), koppla underartiklar eller texter till en huvudartikel Fler fält för artikeluppgifter t.ex kortnamn, ursprungsland, lagerplats Beställningspunkt, maxnivå och minsta antal vid beställning Fler spårningsval/statistik Prisomräkning leverantörspriser Beställning Inköpsförslag från programmet Skicka beställning som e-order (elektroniskt) Leveransbevakningslista Inkommande följesedel Plocka upp/kontrollera mot beställning/ar Leverera in varor på lager Resthantering Leverantörsfaktura Plocka upp beställning/inkommande följesedel på leverantörsfaktura Bokföring Budget - resultatprognos/balansprognos Projekt - projektresultatprognos/projektbalansprognos Övrigt Rapportgenerator - skapa/redigera rapporter
... Visa mer
2015-12-10
11:16
1Gilla
Yes! MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-09
15:09
1Gilla
Hej Helene, Om du vill kan du kopiera 6310 företagsförsäkring till 6311 och döpa den till försäkring elektronik eller något liknande. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-09
13:08
Det gjorde det, tack för svar!
... Visa mer
2015-12-09
12:53
2 Gillar
4010 MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-08
16:27
1Gilla
Hej Mikaela, Löneart 1305 - Övriga nettoavdrag är kopplad till konto 2790 därav ett minussaldo på det kontot. Om man tar ut komptid i pengar så blir det ju ett brutto lönetillägg (Lön). I ditt fall får han betala med skattade pengar - Nettoavdrag, blir nog mer rättvist om du väljer löneart 1179 - Övrigt avdrag, brutto som dessutom är kopplat till ett lönekonto 7010/7210. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-09
07:49
Hej igen Lena! Ah ok, då tror jag att jag förstår hur du menar. Du kan få över dessa fakturor till AutoCollect-modulen igen genom att avmarkera dem under fliken Betalningspåminnelser, (ta bort markering för "Påminnelse" och "Skrivs" - nolla dessutom ut kolumnen "Antal" om du inte redan gjort det). Stäng ned dessa programflikar och öppna upp Autocollect igen, nu bör dom finnas där. Tack för ditt inlägg!
... Visa mer
2015-12-05
21:06
Hej Gert, Jag skulle sortera in det på 8490. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-05
17:30
Hej Lord, Om du inte låst bokföringsperioden ännu kan du registrera betalningen som vanligt på det septemberdatum inbetalningen gäller, det är ju inget som kommer påverka moms eller annat viktigt. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-07
07:42
1Gilla
Tack för tipsen! Jag hade is i magen o väntade ytterligare - jo, jag gör det på servern men de här kontrollerna som görs innan själva rensningen tog totalt 5,5 tim att göra i år ändå, men det löste sig. Den jobbade helt enkelt men jag blev lite nervös när det stod Not responding så länge....... Sandra
... Visa mer
2016-01-07
16:35
2 Gillar
Hej, Själva uttaget från kontot ska bokföras den dag det faktiskt sker. Det är extra viktigt när det är bokslut. Om kostnaden avser 2015 ska du bokföra den i bokslutet mot konto 2990 t ex. När pengarna faktiskt dras från kontot debiterar du 1930 och krediterar 2990. //Tina
... Visa mer
2016-02-10
20:01
Bra att äntligen få ett positivt svar på denna gamla frågeställning, hur kan vi få ut en redigerbar rapport, vi som inte har eller vill ha Microsoft exel installerad. Visserligen en del jobb med att redigera om så att den stämmer men till det stora hela blir den rätt. Rickard
... Visa mer
2017-08-14
12:35
Hej! Under Bokföring - Utskrifter finns rapporten Resultaträkning. Den kan du skriva ut på specifika perioder. Men som Kenneth säger så är Visma Ekonomiöversikt mycket bättre om du vill få mer specifika rapporter och diagram. /Anna
... Visa mer
2015-12-03
08:22
1Gilla
Hej Annapanna, Då förstår jag.. Gör en manuell verifikation med samma summa och konto i debet och kredit men korrigering av projekt, då blir det en "massuppdatering". Är det flera konton så fortsätter du på samma ver. som i steg 1. Kenneth
... Visa mer
2016-02-11
15:17
Hej Björn, Glad att den föll i god jord;) MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-30
13:19
1Gilla
Är det inte så att om man klickar på kunden när man börjat skapa en faktura och där "redigerar kund" så ändras bra detta för den faktura man håller på med
... Visa mer
2015-11-26
11:12
Tack snälla för hjälpen! Har letat och letat men inte hittat ngt svar. Men nu kom du med det. Tack!!
... Visa mer
2015-11-23
08:30
1Gilla
Hej Sara, Jag använder själv ditt mittenförslag för detta. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-24
07:41
Hej Johannes, Det låter bra. Kenneth
... Visa mer
2016-11-16
11:10
Hej Conny, Detta är fortfarande med oss som ett förbättringsområde, men det är inget som vi arbetar aktivt med just nu.
... Visa mer
2015-11-18
11:48
1Gilla
Hej billion99, Vi kan hjälpa dig. www.ekonomiakuten.nu Kenneth Ardkäll 0707-726727 MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-13
16:16
1Gilla
Hej Ingalill, Ska man följa bokföringslagen med "kronologisk ordning" så är det bästa att ta det i datumordning även om det blir lite merjobb. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-12
14:32
Hej Helene, Det brukar räcka med att skicka en kopia på sista lönebeskedet. Där finns ju både månadslön och ackumulerad lön för året. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-11
08:05
Om du går in i Huvudboken (under Utskrifter) och vidare in på Konto 1930 och konto 2330 så får du en bra överblick över vad som hänt på dessa konton.
... Visa mer
2015-11-03
05:24
1Gilla
Hej Johannes, Låter som en bankkostnad? 1930 K 6570 D MVH Kenneth
... Visa mer
2015-11-03
11:43
1Gilla
Hej Annelie! Det finns tyvärr ingen standardrapport som visar utländsk valuta får både betalda och obetalda fakturor. Som Kenneth skriver ovan är det den utskriften som heter leverantörsskulder som du kan skriva ut men där får du endast med de som är obetalda. I Visma Administration 2000 har du möjlighet att skapa egna rapporter i rapportgeneratorn. Här finns information om hur du gör detta. Om du inte vill lägga ner arbete på att justera eller skapa rapporter på egen hand kan du kontakta någon av våra samarbetspartners, som skapar specialsydda rapporter på beställning: http://kampanj.vismaspcs.se/af/ /Elin
... Visa mer
2015-10-27
10:47
1Gilla
Hej Anna! Är kreditfakturan inte journalförd kan du bara ändra datumet. Är den däremot journalförd så måste du skapa en ny med rätt datum om du vill att det ska stämma from det datumet, annars kommer det stämma först när datumet på kreditfakturan har passerat.
... Visa mer
2019-06-02
18:57
1Gilla
@Patrik_vk: Avseende de två typer av vidaredebitering till slutkund som finns: utlägg och vidarefakturering så är väl fallet med utlägg normalt rätt ovanlig (tex. i konsultbolag som har kostnader för resor etc. i tjänsten som slutkund ska stå för)? Som @annasvensson skriver ovan i PS så får man i det fallet inte dra av eller fakturera moms då det inte är en kostnad för egna företaget. Enligt skatteverket ska dessutom regeln gälla att "[slut]-kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören", vilket förefaller vara ovanligt vid dessa typer av "utlägg". Jag tror att vad de flesta avser att göra i de flesta situationer är det som kallas vidarefakturering (då leverantörsfakturan/kvittot är riktat till egna företaget, och som då också har betalningsansvaret). https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakture...
... Visa mer
2015-10-24
15:24
Hej Pia, Som du skriver det här är en flaskhals och det finns nog ingen universallösning tyvärr. Jag brukar dela upp prislistorna i flera filer, lite mer förarbete men det går fortare i själva importprocessen sedan. Helt klart något som behöver åtgärdas på något sätt. MVH Kenneth
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »