2023-02-22
09:48
Hej Henrik och tack för din fråga!
Jag hittade två äldre trådar där användare har haft liknande scenarion som dig - Här visar min kollega hur du gör när leverantören har dragit av ett belopp på en faktura och i den här tråden visar vår duktiga champion AnnicaL olika alternativ att göra det på. Kika igenom trådarna och återkom om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-24
08:57
Hej @Fd medlem!
Arbetstidsförkortning hanteras främst via löneprogrammet och inte i Visma Tid Smart, men du kan däremot ordna så att de anställda kan registrera uttag av tid inne i tidsregistreringen i Visma Tid Smart. Saldot kommer endast att ligga i löneprogrammet, men de anställda kommer själva att kunna registrera frånvaro som avser arbetstidsförkortning.
Om du vill göra detta behöver du först lägga upp en frånvarotyp för uttag av arbetstidsförkortning inne i Tid Smart under Inställningar - Tid och kvitton - Frånvaro.
Välj sedan Lägg till franvaro och skapa upp en frånvarotyp som du döper till exempelvis Arbetstidsförkortning Uttag - det viktigaste är att du och de anställda är med på vilken frånvarotyp de ska använda.
Fyll i fältet med en frånvarokod och välj sedan Spara. Tänk på att välja en frånvarokod som du också kan använda i löneprogrammet, då det måste vara samma frånvarokod.
Därefter behöver du göra ändringar inne i Visma Lön under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar.
Gå in under Integrationer - Tidkoder. Välj en ledig rad och fyll i samma namn och tidkod som du använde i Visma Tid Smart.
Välj därefter upp den löneart som du vill ha som avser Arbetstidsförkortning uttag och klicka på Spara.
Nu ska de anställda kunna registrera uttag av arbetstidsförkortning inne i Visma Sid Smart och det kommer även följa med till Visma Lön 600!
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-24
08:17
1Gilla
Godmorgon @LenaDa!
Jag ser att du har fått grym hjälp av @Fd medlem, så jag vill egentligen bara hoppa in och instämma med henne 🙂
Karensavdraget ändrades under 2019 till max 8 timmar för de som jobbar 40 timmar i veckan. Om ni ska ha mer än 8 timmar rekommenderar jag att du dubbelkollar detta med ert kollektivavtal först.
Behöver du därefter hjälp med hur ni ska göra programmässigt är du varmt välkommen att återkomma i tråden så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
17:19
Hej @Fd medlem!
Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och kommer att besvara den under morgondagen.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
17:11
Hej @LenaDa!
Jag vill bara meddela att vi har sett din tråd och kikar på den, vi kommer att besvara den så snart vi kan.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
16:36
Hej @Fd medlem!
Personallistan rekommenderar vi att man tar ut via löneprogrammet. Under Utskrifter och Spårning - Utskrifter hittar du Personallista under kategorin Personal.
Återkom gärna om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
14:53
Hej Tom!
När du plockar upp en kundgrupp i Visma eEkonomi så följer alla i kundgruppen med, i dagsläget går det dessvärre inte att göra urval på dessa.
Jag har även bollat detta med mina kollegor och det finns ingen riktig workaround för det. Det enda sättet att veta vilka kunder som är med i vardera kundgrupp är att exportera ett kundregister under Inställningar - Import och export - Export av kundregister. Då kan du öppna upp filen i excel och se vilka kunder som finns med i vilken kundgrupp.
Det jag skulle rekommendera är att du skickar in detta till oss som ett önskemål via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster i programmet. Jag kan tyvärr inte lova att det är något som kommer att implementeras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar dessa löpande.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om du har några andra funderingar. 🙂
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
13:45
Hej @Fd medlem!
I hjälpavsnittet Registrera frånvaro med snabbvalet Övrig frånvaro så visar vi hur du arbetar med bla. tjänstledighet. Längre ner i artikeln så hittar du även ett exempel på hur du gör.
Jag tänker att detta borde kunna hjälp dig, men har du några ytterligare frågor är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin måndag 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
13:05
1Gilla
Hej @kesch23!
Precis som @AnnicaL skriver så går det inte att lägga upp egna betalningsvillkor i Visma eEkonomi i dagsläget. Du får väldigt gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
11:40
Hej @Fd medlem och tack för din fråga!
När du laddar ner årsredovisningen från programmet så är det i PDF-format och tyvärr ingenting du kan välja vid nedladdning. Däremot så finns det program som kan hjälpa dig att konvertera PDf-filer till Word-format gratis. Jag kikade lite snabbt på google och fick upp ett flertal olika sidor som hjälper till med detta - Adobe bland annat. 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till oss forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
10:06
Hej @oliwia66!
Du justerar timmarna i tidbanken med löneart 4200.
I och med att det ligger -22 timmar i ditt fall så får du använda löneart 4200 och lägga in 22 timmar på den, så kommer saldot bli 0.
Om du arbetar med Arbetstidsförkortning så kommer det alltid med på utskriften av lönebeskedet, så det bästa är att "nolla" minussaldot med ovan löneart.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
09:55
Hej @AnnELarsson!
För den här typen av frågor så rekommenderar vi att du hör med Skatteverket vad som gäller för att säkerställa att allt blir rätt och riktigt när du betalar ut slutlön.
Jag kikade på Skatteverkets hemsida och hittade information om Engångsbelopp och även rättslig vägledning som berör Skatteavdrag på ersättningar när en anställning avslutas som kanske kan hjälpa dig på vägen? Vi har också en checklista för när anställd slutar som kan vara bra att stämma av med.
Men dubbelkolla som sagt med Skatteverket kring beräkningar och liknande så att allting stämmer för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
15:39
Hej @CarinaM_! Jag har stämt av detta med en kollega och det stämmer, det är samma fel. Bra att du uppmärksammade det! 🙂
I tråden du länkade till uppdaterar våra produktspecialister med status på det, så följ gärna tråden för att få löpande uppdateringar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
13:13
Hej @oliwia66!
Jag förstår att det kan kännas lite krångligt, men vi hjälps åt! 🙂
Du kan justera timmarna i tidbanken med löneart 4200, både lägga på och dra av timmar. Vill du inte att det ska synas på lönebeskedet för den anställde så kan du bocka ur rutan för det på den raden.
Är det något annat du undrar över gällande detta så är det bara att återkomma i tråden så kikar vi på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
11:43
Hej Sir Thomas!
Det jag skulle rekommendera är att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag.
Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att ändras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar dessa löpande.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
11:41
Hej @Fd medlem Bonnevier!
Tyvärr är det inte helt lätt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet då vi skulle behöva kika på din fil för att se vad som kan orsaka felmeddelandet. Jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning via den kanalen istället.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
11:06
Hej @stella63!
Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag, som du hittar längst ner till vänster i programmet. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
10:47
Hej @MatsEngström!
Precis som @AnnicaL skriver så brukar man normalt sett vilja se vilka kunder som inte har betalat vilket du kan se i rapporten Obetalda kundfakturor i Visma eEkonomi - men såklart finns det fall där man helt enkelt bara vill se vilka som har betalat.
I dagsläget har vi tyvärr ingen rapport som kan visa just detta, så det får du väldigt gärna skicka in som förbättringsförslag till oss via Feedback & Förslag som ligger längst ner till vänster i programmet.
Som ett alternativ så kan du sortera på Status: Betalda fakturor under Kundfakturor - Alla kundfakturor:
Då ser du fakturanummer, kundnamn och endast de fakturor som har status Betald i listan. Kan det hjälpa dig? 🙂
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
09:47
Hej @CarinaM_!
Just nu har vi inget känt fel gällande detta, men det är bra att du uppmärksammar oss på avvikelser! 🙂
Jag skulle vilja be dig att avvakta tills senare i eftermiddag för att se om bankhändelserna kommer in under dagen. Om de inte har inkommit kring 14/15-tiden så är du välkommen att ta kontakt med mina kollegor på supporten så kikar vi vidare på det därifrån.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
13:06
Hej @Sajgon!
Du kan skapa upp ett bankkonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton och där välja Paypal. Om du gör det så kan du bokföra de in/utbetalningar som sker på Paypal under Kassa- och bankhändelser. Du kan där importera kontoutdrag från Paypal som en CSV-fil, vilket är ett av de format som vad jag förstår går att exportera från PayPal. 🙂
Jag hoppas att jag kunde hjäpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
10:30
Hej @Dap123!
Du scannar endast in bilden under Bildunderlag, men du kopplar den inte där så programmet kommer inte att tro att det är en leverantörsfaktura. Bildunderlaget ska du koppla till din bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. När du öppnar upp bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha. Som bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag och Egen kontering. Därefter kan du ute till höger koppla bilden som du har under Bildunderlag:
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering! Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
09:13
1Gilla
Hej @PerSve!
Jag tänker att du kan testa att radera alla räkenskapsåren i Visma Ekonomiöversikt under fliken Inställningar - Import - Klicka på "Ta bort senaste räkenskapsåret" som du hittar nere till vänster. Vi rekommenderar att du raderar alla räkenskapsåren. Därefter gör du en ny import och då bör siffrorna uppdateras.
Om lösningen ovan inte fungerar för dig så är du välkommen att kontakta mina kollegor på supporten så hjälper vi dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
13:38
Hej @Carroklurar1!
Konto 1581 är ett fordringskonto för Zettle-betalningar. När du sedan får in utbetalningen från Zettle under Kassa- och bankhändelser kan du välja att matcha det som en Egen kontering med konto 1581 i kredit och sedan det konto du önskar i debet. Då kommer beloppet som bokförts som en fordran på 1581 att försvinna. Fordningskontot väljs vid aktivering av Zettle. Det går inte att särskilja kortbetalningar och swish på två fordringskonton, men du kan själv välja konto när du ska matcha utbetalningen.
Du hittar mer information om hur Zettle-betalningar hanteras i vårt hjälpavsnitt Registrera utbetalning från Zettle om du vill läsa mer 🙂
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
09:33
Hej @Nellie 123!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller inte.
Kika gärna i den här tråden och se om det kan hjälpa dig vidare, där visar min kollega en användare med ett liknande scenario. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
09:17
1Gilla
Hej @annaolsson!
Jag har kikat på detta och i den här situationen så tror jag faktiskt är det bäst att du ringer in till våra kollegor på supporten, så att ni kan kika på detta tillsammans. Baserat på hur ni jobbar med registrering av betalningar så finns det nämligen lite olika lösningar. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
08:35
Hej @Fd medlem!
Jag har bollat din fråga med min kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med vår support, så att vi kan felsöka vidare tillsammans med dig i din miljö.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
08:11
Hej @Fd medlem! Jag slår ihop din tråd med en tidigare tråd, där en annan användare fått samma felmeddelande som du och lyckats lösa det.
Återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
16:47
1Gilla
Hej @Robert Behnke!
Om du har Visma Webshop med Klarna och integration med Visma eEkonomi funkar det så här:
1. Beställningen läggs i Webshop 2. En faktura skapas med artiklarna och hamnar under Alla kundfakturor i eEkonomi, detta bokas mot 1580 3. När betalningen kommer in matchas bankhändelsen mot Inbetalning från betalkort, t ex 1930 mot 1580
Använder du en annan webshop som inte har integration till Visma eEkonomi så kan du själv arbeta på liknande sätt. Dvs, du skapar en faktura, plockar upp artiklarna på fakturan som det gäller så att artiklarna levereras ut ur lagret ,och matchar därefter bankhändelsen mot fakturan.
I samband med att du matchar bankhändelsen lägger du till Klarnas avgift som en Bankavgift, då bokförs avgiften också korrekt i samband med matchningen.
Jag hoppas att beskrivningen ovan hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om det dyker upp några fler frågor.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
16:30
Hej Rolf!
Jag håller med om att det hade varit smidigt och förenklat arbetet för dig och andra användare som massfakturerar i Visma eEkonomi om programmet direkt anger vilket post som är felaktig och som behöver kompletteras.
Som Visma eEkonomi ser ut idag så saknas det en funktion för detta, men vi ser gärna att du registrerar det som ett förbättringsförslag till våra utvecklare via Feedback och förslag i eEkonomi.
Jag hoppas att du får en fin måndagskväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
16:25
Hej igen!
När du testar detta hos dig, hur går du tillväga? Vad har fakturan haft för status? Är den bokförd, betald, obetald? Vad använder du för urval när du tar ut försäljningsstatistiken?
När jag testar att lägga till kostnadsställe på verifikationen efter att fakturan är bokförd (obetald) får jag med beloppet på försäljningsstatistiken.
Jag använde urvalet "Kundnamn" och nedan finns det en rullist längst ner där du får bocka i vilka resultatenhet som du vill ha med på rapporten.
Testa gärna detta hos dig och återkom med resultat så kikar vi vidare på det därifrån.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
16:04
Hej @Larissa!
Jag hoppar in här för att hjälpa dig vidare med Fråga 1 som även Rolf hjälpte dig med ovan.
Du måste alltid lämna momsdeklaration oavsett om du har något att redovisa eller inte, annars kan du bli skyldig att betala en förseningsavgift. Detta innebär att även om du inte har någon moms att redovisa behöver du ändå skapa momsredovisningar för hela år 2022 i Visma eEkonomi trots att momsrapporterna troligen kommer att visa noll kronor. Om inte momsrapporten visar noll kronor behöver du korrigera/ändra på verifikationen som skapas av Visma eEkonomi så verifikationen blir noll kronor. Om du har använt bokföringskonton som är inställda för 0%-ig moms så kommer momsrapporterna att visa noll kronor.
Jag hoppas att jag kunde förklara hur du ska göra med momsrapporterna, återkom gärna om något känns oklart.
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
13:50
Hej @Fd medlem!
Jag har tittat på detta tillsammans med en kollega och tror faktiskt att det just i den här situationen är bäst att du ringer in till våra kollegor på supporten, då vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna undersöka vad som har blivit fel vid korrigeringen.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
11:36
Hej @Johanz!
Inne på den verifikation som skapas på fakturan kan du i efterhand lägga en resultatenhet på försäljningskontot, då får du med det i försäljningsstatistiken. Det görs alltså inte på själva fakturan, utan det verifikationsunderlag som skapas i samband med fakturan:
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-09
10:11
Hej @Fd medlem!
Utifrån det du skriver så verkar det som att du inte har låst år 2021 i deklarationsmodulen. Det gör du genom att öppna år 2021 i deklarationsmodulen, gå sedan till fliken Årsavslut - Gör färdigt och lås - se till att lås är markerad. Då kommer det skapas en verifikation som bokför årets resultat i Visma eEkonomi för 2021.
Efter detta ska du kunna arbeta med år 2022 i deklarationsmodulen.
Om det är så att du inte ska arbeta med år 2021 och har gjort deklarationen manuellt behöver du ta bort åren i deklarationsmodulen under fliken Underhåll. Ta bort både år 2022 och 2021. Då kommer inte år 2021 finnas i deklarationsmodulen längre och då kan du arbeta med 2022. Observera att den här lösningen endast gäller om du inte ska arbeta med år 2021 i deklarationsmodulen.
Jag hoppas att detta hjälper dig vidare! Om lösningen mot förmodan inte fungerar så skulle vi vilja kika på detta tillsammans med dig och då får du gärna ta kontakt med vår duktiga support som har möjlighet att koppla upp sig.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
12:06
Hej @Fd medlem!
Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot din fråga och att vi återkommer under nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Så länge önskar jag dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
12:03
Hej @Anneli Sv!
Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot din fråga och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Så länge önskar jag dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
11:59
Hej @Urban56!
Jag är inte riktigt med på om du själv ska skapa upp en självfaktura eller om du har tagit emot en självfaktura? Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.
Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.
Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt.
Jag hoppas att trådarna jag skickade med kan hjälpa dig, återkom gärna om du inte får bukt med det eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
11:28
Hej @Fd medlem!
I den här situationen så är det enkla svaret att du egentligen kan göra precis så som du önskar och tycker fungerar bäst för dig. 🙂
Det kanske dock är smidigast för dig att ha alla verifikationerna för alla åren på ett och samma samma ställe istället för att ha en del av dem i ett Excel-ark?
Att ni har bytt bank spelar egentligen inte någon roll så länge som det ligger på företagskontot på banken. Vill du vara extra tydlig kan du bokföra transaktionerna från den gamla banken på ex. 1931 och transaktionerna från den nya banken på 1930.
För att lägga in de rätta uppgifterna med nya banken går du in under Inställningar - Kassa och bankkonton - Klickar på kontot - Redigera.
Om du vill göra en omstart så tycker jag att du ska läsa igenom hjälpavsnittet Omstart av företag innan, så du ser vad en omstart innebär och vilken typ av information du behöver ta ut från programmet innan m.m.
Du kan som sagt gå tillväga på båda sätten du föreslog, så välj det som du känner blir lättast för dig. Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
11:02
Hej Lotta_E! Jag tänkte försöka besvara dina funderingar så gott jag kan i punktform nedan.
1. När du bokför en leverantörsfaktura och har bankkoppling så är tanken att allt ska gå per automatik till banken så fort som möjligt. Jag förstår att det kan vara lite bökigt, men det är uppsatt för att funktionen ska vara så automatisk som möjligt. Det går att stoppa betalningarna på banken och sedan kreditera fakturan, men det blir ju dock några extra steg.
2. Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion. 🙂 Som en alternativ lösning kan du skapa upp en artikel som heter tex Avdrag och lägga minus i antal som du lägger in på fakturan. Lägger in en bild nedan så du kan se exempel på hur det kan se ut.
3. Du skriver ut kundregistret via Inställningar - Import och export - Import och export av kundregister. När du exporterar kundregistret så har du möjlighet att öppna upp det i Excel och kika där, men jag vill också tipsa om att det går att söka på kunderna direkt inne i kundregistret under Försäljning - Kunder.
4. Orsaken till att den här funktionen inte finns just nu är för att det sker många processer i bakgrunden när man skickar och mottar fakturor, vilket gör att det blir svårt för programmet att löpande läsa av detta och skicka en notis.
Jag hoppas att jag har kunnat besvara dina funderingar kring programmets funktionalitet. Vi ser gärna att du skickar in dina önskemål och förbättringsförslag till oss under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då inkommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om era önskemål.
Tack för att du delar med dig av dina tankar och ger oss feedback på hur vi kan bli bättre. Önskar dig ett gott nytt år! /Tinne
... Visa mer
2022-12-30
10:05
Hej Lennart!
Vad roligt att se att du har varit med oss i svängarna så länge och att du vill vara med och hjälpa oss i utvecklingen - för bättre utveckling, det vill vi såklart ha!
Jag har tagit med mig detta vidare internt så att våra produktspecialister får titta närmre på detta. Vi kommer att återkoppla till dig men såhär runt jul och nyår kan vår återkoppling ta lite längre tid än normalt.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:35
Hej @julia_wik!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:35
1Gilla
Hej @JonahOlsson!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:34
Hej @Karax_!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:34
Hej @Radgul!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:30
Hej @Fd medlem!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:30
Hej @GuruKonsulten!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:27
Hej Gunilla!
I hjälpavsnittet Bokför semesterskuld visar vi hur du gör det i Visma Lön Smart. Vill du få häjlp mer bokföringsmässigt finns vårt riktigt bra användartips Bokföra semesterskuld.
Kika på dessa och återkom om något känns oklart eller om du funderar på något annat.
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:23
Hej @Peppe67!
I den här situationen finns det tyvärr inget helt enkelt sätt att boka om detta, men du kan göra på två olika sätt. Du kan antingen nollställa och göra om, eller så kan du välja att korrigera det som är bokfört.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:11
Hej @Fd medlem!
Vid byte av bolagsform från Enskild Firma till Aktiebolag så behöver du upprätta ett nytt avtal med oss.
Ta kontakt med vår försäljningsavdelning så hjälper dem dig med detta!
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:05
Hej @Johanz!
Att använda Visma Scanner är helt gratis 🙂
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
08:55
Hej @Johanz!
När du arbetar via Visma eEkonomi-appen och Visma Scanner så finns det idag ingen möjlighet att rita eller lägga in anteckningar så som du beskriver, så en rekommendation på en surfplatta är inte helt lätt att ge utifrån det.. 🙂 När ett foto tas med Visma scanner kan du däremot lägga in en anteckning eller kommentar innan dokumentet skickas vidare.
Som du säkert vet så finns det en uppsjö av surfplattor, så det kanske är bäst att prata med ett företag som säljer surfplattor som kan hjälpa dig att hitta en som matchar dina behov? Båda apparna fungerar med Android och ska du använda Visma Scanner via surfplattan så är det bra att ha en med kamera.
Om någon annan av våra medlemmar använder en surfplatta som ni tycker fungerar extra bra i ert arbete får ni gärna komma med era bästa tips!
Önskar dig ett gott nytt år! /Tinne
... Visa mer
2022-12-28
10:35
Hej @nvss123!
I dagsläget går det inte att skicka påminnelser som e-faktura, så det är ingenting som du har missat. 🙂 Påminnelser kan du bara skicka som brev eller e-post.
Återkom gärna om du har några andra funderingar eller om något känns oklart.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-28
10:01
Hej @KF Liljenby!
Du är helt inne på rätt spår - det gillar vi! 🙂
När du ska fakturera fler medlemmar samtidigt är det smidigast att skapa en kundgrupp per utskriftsval på fakturan, så att alla medlemmar som faktureras via ex. e-post går under en och samma kundgrupp. Att skicka fakturor via e-post är gratis.
Jag lägger in en bild nedan på hur det kommer se ut när du skapat upp fakturan och ska skicka iväg fakturan till din kundgrupp:
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några ytterligare funderingar.
God fortsättning! /Tinne
... Visa mer
2022-12-28
08:01
1Gilla
Hej Tobias!
Japp, användare med behörighet Endast försäljning kan registrera en ny kund i kundregistret. De har tillgång till hela försäljningsdelen av programmet, men kan inte registrera inbetalningar på kundfakturor. 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-12-27
09:42
Hej Mohammed Ali!
Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och återkommer så snart vi har kikat på det, men vill flagga för att vi kan ha lite längre svarstider såhär i juletider. 🙂
Tills vidare så önskar jag dig en god fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-27
09:42
1Gilla
Hej Anna!
Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och återkommer så snart vi har kikat på det, men vill flagga för att vi kan ha lite längre svarstider såhär i juletider. 🙂
Tills vidare så önskar jag dig god fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-27
09:41
Hej Tobias, hoppas att du har haft en fin jul!
Det går att ge olika behörigheter till användare i programmet. I hjälpavsnittet Behörigheter kan du läsa om vilka behörigheter du kan ge och hur du gör detta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
God fortsättning! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-12-27
08:14
Hej @MariaW2, hoppas att du har haft en fin jul!
Jag lägger in en bild nedan på vart i produkten du lägger in förbättringsförslag till oss, men tar detta självklart vidare också.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
11:59
Hej Liselott!
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi undersöker detta och återkommer när vi har mer information att delge.
Önskar dig en riktigt fin jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
11:37
Hej igen @MariaW2!
I filen som skickas från oss via InExchange till din kund så hamnar mervärdesskatten i fältet <cbc:TotalTaxAmount amountCurrencyID="SEK">mervärdetsskatt beloppet ska stå här</cbc:TotalTaxAmount>.
Detta kan bero på att den kund/leverantör som tar emot e-fakturan har ett system som inte kan läsa av fältet, så be gärna personen att höra med sin systemleverantör om de kan läsa av fältet i sitt system.
God jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
11:32
Tack för att du förtydligar, då är jag med!
Det går idag inte att se beställningsnumret i listvyn. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Förbättringsförslag på Min Sida. 🙂
God jul på dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
09:50
1Gilla
Hej Raymalt!
Du kan förslagvis använda konto 6540 - IT-tjänster eller 6590 - Övriga externa tjänster.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
09:25
Hej Staffan!
Det är samma löneart för både hel- och deltids sjukskrivningar, när det är en deltidssjukskrivning så ändras á-priset till ex 50%.
Jag förstår att det kan se lite otydligt ut, så om du vill förtydliga detta till de anställda så kan du lägga in en förklarande textrad med exempelvis. "Observera att beloppet endast avser 50%-igt avdrag". 🙂
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna annars så kikar vi på det!
Önskar dig en riktigt god jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
08:37
Hej @Fd medlem!
Konto 6998 används för utländsk moms och där du ska göra en ansökan om återbetalning. Konto 2650 används när det är dags att göra momsdeklaration 🙂
God jul på dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
08:30
Hej @OnStege!
Det finns idag ingen möjlighet att i själva programmet välja att dölja underartiklarna i arbetsbilden, det går dock att välja att inte få med dom på en utskrift.
Däremot tycker jag att det var en riktigt bra idé! Du får väldigt gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Förbättringsförslag på Min Sida i programmet.
Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet, jag vill också passa på att önska dig en riktigt god jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
08:24
Hej @MariaW2!
Det går att se beställningsnummer även i en inkommande följesedel, se bild nedan. Är det detta du menar eller har jag missuppfattat din fråga? Återkom gärna isåfall så kikar vi på det!
Vill passa på att slå ett slag för att använda digitala fakturor och dokument! Genom att använda det så kan du få tips om vilken följesedel det gäller om leverantören har angivit detta, då slipper du att göra det manuellt. 🙂
Återkom gärna om något känns oklart eller om jag har missuppfattat din fråga.
God jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
08:15
Hej @MariaW2!
Jag har kikat på detta tillsammans med en kollega och det är ett fält som går med i e-fakturan till i vårt gränssnitt. Funderar på om det kan vara så att din mottagarens system inte läser av det fältet? Be gärna din kund att kontrollera detta med sin systemeleverantör.
Skulle problemet mot förmodan kvarstå så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten. Jag tänker att du kommer få hjälp snabbast den vägen med vidare felsökning om det skulle visa sig att det inte beror på systemleverantören.
Nu under julen har vi lite andra öppettider än vanligt: Mellandagarna 9–16.30 23 och 30 december 8–12.30 5 januari 8–12.30
Jag hoppas att du får en riktigt fin jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
13:22
2 Gillar
Hej @Fd medlem!
Det finns inga dumma frågor hos oss, bara dumma svar 🙂 Det är dessutom en fullt rimlig fråga att ställa eftersom att funktionerna är relativt lika, så jag ska försöka förklara respektive funktion så du ser skillnaderna.
När du ångrar en faktura så skapar programmet automatiskt upp en kreditfaktura och kvittar dessa mot varandra. Den här funktionen är lämplig att använda om du exempelvis har skapat upp en felaktig faktura och vill ta bort den. Du kan bara ångra fakturor om de är obetalda.
När du väljer att “bara” kreditera en faktura så kommer programmet inte att kvitta fakturorna mot varandra, det skapas helt enkelt bara upp en kreditfaktura. Oftast används funktionen om du ex. ska skicka ut en kreditfaktura till en kund eller leverantör, eller om du har skapat upp en felaktig faktura som registrerats som helt eller delvis betald som du vill ta bort. Då måste du manuellt kvitta ursprungsfakturan mot kreditfakturan.
Det går att ångra och kreditera både kund- och leverantörsfakturor.
Om du vill läsa mer så passar jag på att skicka med våra hjälpavsnitt Ångra en kundfaktura och Kreditera faktura.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, du får gärna återkomma om du har några andra frågor eller om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
13:01
Hej igen @Fd medlem!
Jag har bollat detta med en kollega och det ska gå att göra så som du vill, det är inget som ska vara ändrat. Vi skulle behöva titta på det tillsammans med dig för att kunna felsöka vidare, så jag skulle vilja be dig att ta kontakt med vår support så får du hjälp med detta.
Jag hoppas att det löser sig för dig, återkom gärna om det uppstår några funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
12:57
Hej @perjoakim1!
Det finns idag ingen möjlighet att lägga in kundens artikelnummer på offertmallen. Det jag skulle rekommendera är att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det kan du göra direkt inne i Visma Administration under Förbättringsförslag på Min sida.
Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
12:06
Hej Kristina_R!
I Visma eEkonomi finns det idag inte möjlighet att skapa upp egna betalningsvillkor, utan de som finns att välja på är de du ser under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Du får dock väldigt gärna skicka in detta som ett förbättringsförslag till oss via Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. 🙂
Önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
11:29
Hej @Fd medlem!
Du ska inte behöva gå ut i listvyn för att kunna skicka. 🙂 När du väljer Skicka Ordererkännande så väljer du Skicka på nytt uppe i Kommando, där kan du välja Skicka aktuell följesedel.
Återkom gärna i tråden eller ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten om du inte får det att funka.
Önskar dig en fortsatt fin december-tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
11:20
1Gilla
Hej @catarina ScF!
Under Årets inköp ser du hur mycket du har fakturerats av leverantören hittills i år, exklusive moms. Både sådant som är obetalt och sådant som är betalt ingår, vilket inte går att ändra. Vid årsavslut förs uppgifterna över till fältet Föreg års ink och nollställs i fältet Årets inköp. Detta gäller även för Kunder.
Vill du läsa mer hittar du information i avsnittet Gör årsavslut för statistikuppgifter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
11:16
Hej igen @lars_r!
Det jag menar med att det inte är en fil är att det inte blir en manuellt skapad fil från programmet som du laddar upp hos banken. Det sker istället en synkronisering mot banken med de betalningar du valt att exportera/signera. Dessa går därefter vidare i samlad bunt till banken, som då kan visa sig som en fil där för godkännande. Det sker alltså lite mer i bakgrunden än som när du arbetar med en faktisk LB-fil.
Jag har tagit med mig din feedback om hur vi kan förbättra Status-funktionen, men jag skulle vilja be dig att även skicka in detta via Feedback och förslag i Visma eEkonomi - du kan hänvisa till din forumtråd för referens.
Tack för att du delar med dig av viktig och relevant feedback till oss.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
13:33
Hej AnnaZa!
Jag har kikat på detta hos mig i min miljö, men jag tror att vi skulle behöva titta på hur det ser ut direkt hos dig när du matchar bankhändelsen för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Ta gärna kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet så visar dem dig hur gör detta, då kan ni även kika på din fråga gällande RUT-reduktion tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
10:51
Hej @lars_r!
Jag förstår att du behöver kunna se vilka betalningar som du har skickat iväg utan att behöva kontakta din bank eller bankgirocentralen.
När jag kikar på ditt konto hos oss så ser jag att du har en aktiv bankkoppling. För att ge lite bakgrundsinfo så går betalningar direkt till banken via programmets integration när man arbetar med bankkoppling, så det blir ingen LB-fil som du kan ladda ner.
Du kan direkt i programmet se vilka fakturor du har skickat iväg för betalning under Inköp - Leverantörsfakturor. Där kan du välja att sortera på Status för att se vilka som är skickade och mottagna.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några ytterligare funderingar.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
09:17
Hej Linda!
I det här fallet är det bäst om du tar kontakt med vår duktiga support, så att de får kika på hur det ser ut i ditt program och hjälpa dig vidare därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-16
12:13
Hej @Marie_93!
Kan det vara så att utbetalningen är i en annan valuta än SEK? När man betalar i andra valutor är SEK blir dessa per automatik Utlandsbetalningar.
Om så inte är fallet så skulle jag vilja be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten, så att ni tillsammans kan kika på hur det ser ut i ditt program i realtid. 🙂
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-16
10:30
Hej @larsa8!
Jag har kikat på detta och även bollat med mina kollegor, och i den här situationen så tror jag att det är bäst att du tar kontakt med vår duktiga support. De har möjlighet att titta på detta direkt i din miljö och förhoppningsvis reda ut varför det uppstår.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-16
09:40
Hej @ullabritt!
För att separera lönekostnaderna för respektive grupp så kan du använda dig av resultatenheter.
Under Lönearbete - Resultatenheter registrerar du de resultatenheter som ni bokför på i företagets redovisning.
Om ni inte redan använder resultatenheter behöver du först aktivera funktionen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Markera Resultatenhet vid fältet Redovisning av lönekostnader görs på.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några ytterligare funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-09
15:36
Hej @Fd medlem!
Jag ska försöka förklara stegvis hur du åtgärdar detta på bästa sätt.
1. Korrigera tillbaka den verifikation som du korrigerade första gången, så att den ser ut som den gjorde från början.
2. Skapa upp en kreditfaktura på leverantörsfakturan och betala kreditfakturan på samma datum som du bockade i att originalfakturan var betald. När du gör såhär så tar dessa två fakturor ut varandra bokföringsmässigt, det blir alltså "nollat".
3. Skapa upp en ny, korrekt leverantörsfaktura. Om detta mot förmodan skulle hända igen så rekommenderar jag att inte korrigera betalningen manuellt, utan istället ta bort betalningen direkt under Kassa- och bankhändelser. Välj företagskontot och periodens händelser. Klicka på upp betalningen och ångra matchningen. Sen kan du kryssa bort den raden och leverantörsfakturan får då status Obetald igen.
Återkom gärna om något känns oklart, förhoppningsvis så hjälper stegen ovan dig. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-09
15:14
Hej @VictorB, tack för ditt förtydligande.
Den överföringen du försöker göra mellan företagskontot och valutakontot fungerar endast om man har bankkoppling. Dock funkar det fint att göra överföringen mellan företagskontot och skattekontot som du själv uppmärksammade. 🙂
När du inte har bankkoppling kan du bara matcha den ena bankhändelsen på det ena kontot. Därefter behöver du ta bort dubletten på det andra kontot, där du inte vill ha händelsen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-09
15:03
Hej @12312131!
I den här situationen löser du detta enklast genom att göra om lönekörningen och lägga in lönen på november månad, så att den ligger rätt från början. Har du redan lämnat in AGI för november behöver du korrigera detta på på Skatteverket. När du ska göra korrigeringen rekommenderar jag att ta kontakt med SKV om hur du ska gå tillväga så att allt blir rätt och riktigt.
Återkom gärna om du har några funderingar eller om något känns oklart.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-09
09:05
1Gilla
Hej quispiam!
Jag uppfattar det som att det är Tillgångstyp som du vill lägga till, återkoppla gärna om jag har missuppfattat dig. 🙂
Som standard finns de tillgångstyper du ser i listan ovan, men under Inställningar - Tillgångstyp har du möjlighet att lägga till egna Tillgångstyper.
När du ska välja konton så vill jag ge en heads up för att det bara är konton som är markerade som aktiva i kontoplanen som kan väljas. Om du inte hittar kontot du vill använda kan du gå in under Inställningar - Kontoplan. Sök upp kontot du vill använda och bocka i Visa även inaktiva poster. Därefter går du in på kontot och markerar den som Aktiv.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-09
08:48
1Gilla
Hej @Fd medlem!
I dagsläget finns det ingen funktion för att fakturera i fler än ett företagsnamn på samma organisationsnummer.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma eEkonomi.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-08
13:50
3 Gillar
Fått pengar tillbaka från ditt försäkringsbolag? I exemplet visar vi hur du bokför återbäring från ditt försäkringsbolag.
När ett försäkringsbolag ger återbäring får du tillbaka en del av din inbetalda försäkringspremie. Så här bokför du:
Huvudregel: Bokför återbäringen som en övrig rörelseintäkt på konto i 39XX-serien.
Undantag: Om du får återbäringen samma räkenskapsår som du betalat premierna, minska istället kostnaden genom att bokföra på samma konto som försäkringen.
Skattemässigt: Om du inte får dra av den löpande försäkringskostnaden är återbäringen en skattefri intäkt. Detta gäller dock inte för pensionsförsäkringar.
Bokföringsexempel - Bokföra återbäring från försäkringsbolag
Konto
Benämning
Debet
Kredit
1930
Företagskonto
X
3990
Övriga rörelseintäkter
X
... Visa mer
2022-12-05
16:19
Hej Johannes1!
Under Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar kan du göra inställningar för att exempelvis batchnummer och bäst-före-datum visas som kolumner på en order eller en faktura i Visma Administration. Du kan då arbeta med något som heter Kolliinformation som finns inne på en order. Som standard kommer dock den informationen som finns i kolliinformation inte kommer med på någon utskrift i programmet utan används oftast av integrationslösningar som våra kunder använder ihop med Administration. Exakt hur våra kunder arbetar med denna funktion är svårt för mig att svara på, men kanske har vi någon annan forummedlem som har några bra tips och erfarenheter att dela med sig av? Välkomna att hoppa in i tråden i så fall. 🙂 Det är mycket möjligt att du via en malländring skulle kunna möjliggöra att du får med kolliinformation på en utskrift men i så fall kommer det att krävas en malländring. När det gäller malländringar hänvisar vi till våra kunniga partners.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig lite i dina funderingar, återkom gärna om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-05
10:43
Hej Christel9!
Du kan ändra detta i Visma Advisor, men du har också möjlighet att göra det i Visma eEkonomi när utkastet har förts över från Advisor.
Jag förstår vad du menar och tycker att du har bra input kring detta, så jag skulle därför vilja be dig att skicka in detta till vår produktutvecklingsavdelning via Feedback och förslag.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-02
10:04
Hej @Saga Backteman!
Jag ser att du fått hjälp på vägen av våra duktiga champions och att du har börjat gå igenom din bokföring för att undersöka vad som kan vara avvikande. Om du behöver fortsatt hjälp med att titta igenom bokföringen så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult så att den preliminära inkomstdeklarationen blir rätt och riktig. Kanske till och med någon av herrarna i tråden har möjlighet att ta emot dig? 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-02
09:25
Hej @A_ ITchefen!
Precis som @AccountantfromHell_singland skriver så kan du återaktivera påminnelsen för säkerhetskopieing av företaget. Det gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Aktivera avstängda varningar, då kommer rutan tillbaka när du avslutar programmet. Den rutan är per företag och visas oavsett vilken användare som är inne. Säkerhetskopian tas endast på det aktiva företaget, så min rekommendation är att ha påminnelsen aktiv för alla dina företag.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.
Önskar er båda en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-29
11:16
Hej Gunnar!
Här tror jag att det blir bäst för dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som min kollega Tinna skrev ovan. De har nämligen möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid, vilket jag tror kan behövas i det här fallet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-25
16:04
Hej Marianne! Vi har lyft din fråga internt och återkopplar till dig så snart vi har mer info om detta.
Tills vidare så önskar jag dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-25
14:08
Hej Niklas!
Den här typen av frågor kan vara ett lite snårigt ämne som inte är helt lätt att besvara, då det finns både en lagmässig och bokföringsmässig aspekt.
Gällande att flytta en fordran från en privatperson till ett företag behöver du först kontrollera med Skatteverket eller en redovisningskonsult om du får flytta fordran, och därefter hur du ska hantera detta bokföringsmässigt.
Om senare behöver hjälp med hur du gör detta i ditt program så är du självklart välkommen att skriva in till oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-25
13:43
Hej Susanne55!
I vårt hjälpavsnitt Regler för milersättning, fritt drivmedel samt resor till och från arbetet så har vi visat hur du gör detta.
Kika gärna igenom det och återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-17
11:57
Hej Elisabet5!
Den lösning som mina kollegor visade dig är precis som du säger en manuell hantering för att komma runt detta, men jag förstår att det känns som ett omständigt arbetssätt. Vi har tidigare inte upplevt att behovet av den här typen av funktion har varit stort, vilket är orsaken till att vi har valt att inte fokusera på detta.
Det jag skulle rekommendera är att du skickar in det till oss som ett önskemål, så att våra produktutvecklare ser att det är fler av er som har behov av detta. Det gör du längst ner till vänster i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att funktionen kommer att införas, men alla era önskemål som lämnas i produkterna ses över och utvärderas löpande på vår produktutvecklingsavdelning.
Tack för att du tog dig tid att dela med dig av detta till oss och jag hoppas att du får en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-15
13:00
Hej Hanna P!
Mest troligt bör det som medlemmarna betalar in bokföras som intäkt och då på ett 3XXX-konto, förslagsvis 3890 med lämplig benämning. Om samfällighetsföreningen är momspliktig ska det tas ut moms på separata betalningar som görs av medlemmarna för föreningens förvaltning.
Mer information om detta hittar du på Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-15
10:44
Hej Christel9!
Jag har fått information om att anställningsavtalsmallen håller på att uppdateras enligt de nya Las-reglerna. Vi återkopplar här i tråden när den är uppdaterad.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
15:47
Hej @Fd medlem
Mitt förslag är att du bokför så här: Steg 1 - För att bokföra utlägget från ditt privata konto
Konto
Debet
Kredit
2018
100
4535
100
2645
25
2614
25
Steg 2 - Bokför utbetalningen till dig från företagskontot
Konto
Debet
Kredit
1930
100
2013
100
Den fiktiva momsen redovisas i samband med köpet.
Om du istället vill bokföra kostnaden som annonsering EU på ett 591X konto kan du skapa ett sådant med samma inställningar som för 4535.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar kring detta.
Önskar dig en fin måndagseftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
15:10
1Gilla
Hej Pelpet!
Jag ska försöka hjälpa dig en bit på vägen och besvara dina frågor så gott jag kan.
1. Milersättning för arbetsresa med egen bil. För att hantera detta på bästa sätt så tror jag att Visma Lön Direkt kan vara ett bra alternativ för dig. Visma Lön Direkt går att köpa inuti Visma eEkonomi.
Hur du registrerar detta kan du läsa om i den här tråden där min kollega Tinna beskriver hur du lägger in milersättning.
2. Skattefritt traktamente för arbetsresa Skattefria traktamenten bokför du på konto 7321. Vill du läsa om hur du hanterar andra typer av traktamenten så har vi ett användartips på detta som heter Bokföra traktamente.
3. Förmånsbeskattning för medföljande på arbetsresa, hotellövernattning (25% förmånbeskattning) Här behöver du kontrollera med Skatteverket om hur detta ska hanteras. Vill du sedan ha hjälp med konton eller lönearter så kan vi visa dig hur du lägger upp detta i ditt program.
4. Lön till dig själv Även här har vi ett riktigt bra användartips som visar steg för steg hur du betalar ut lön till en anställd. 🙂
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med din frågeställning. Du är självklart alltid välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina kollegor på supporten.
Önskar dig en fortsatt fin måndagseftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
14:33
1Gilla
Hej Verena!
Vad gäller underlag för intäkterna bör det räcka med transaktionsrapporten från Etsy, men dubbelkolla gärna detta med Skatteverket.
Baserat på din information att Etsy tar ut momsen från slutkunden samt sköter betalningen/redovisningen till respektive land behöver du bokföra de intäkter du får från Etsy och redovisa dessa i ruta 39 i momsrapporten (försäljning av tjänst till näringsidkare i annat EU-land). Du behöver även redovisa försäljningen i en periodisk sammanställning då din intäkt är inom EU B2B.
Du behöver inte skilja mellan försäljningar i och utanför EU i detta fall eftersom det är Etsy som hanterar moms och deklaration kring detta. Dina intäkter är mellan dig och Etsy.
Om fakturorna på avgifterna är utställda av Etsy Ireland och inte Etsy USA ska dessa redovisas i ruta 21 på momsrapporten (inköp av tjänst inom EU). Du skall alltså inte redovisa någon svensk moms på dessa.
I mitt svar ovan har jag utgått ifrån att du enbart har försäljning av digitala produkter dvs tjänster.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer