2022-11-11
15:17
1Gilla
Hej Hafstrands IT-Support!
Jag ska göra mitt bästa för att försöka hjälpa dig med din fundering. 🙂
För att hantera detta som en öresavrundning så gör du enligt nedan:
1. Gå till Kassa- och bankhändelser och välj bankhändelsen som du vill matcha mot. 2. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan. Du kommer då ha en differens på 5 kr som programmet varnar för. 3. Klicka därefter på Ny bokföringshändelse.
4. På den nya bankhändelsen väljer du Bokföringshändelse - Övrig insättning - Egen kontering.
5. Sedan väljer du upp konto 3740 K så att det ser ut enligt nedan:
Jag hoppas att ovan hjälper dig med din fråga, återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
13:48
Hej @ulfsod!
Jag gissar på att du får meddelandet under Bokföring - Årsavstämning?
Vi har försökt återskapa samma scenario som du beskriver och då ser det ut så här på Årsavstämning - Moms:
När du sen bockar i att du stämt av bokföringskontot för moms så blir hela punkten Klar ute till höger:
Du måste själv fylla i att de är avklarade för att det ska bli grönt. Meddelandet försvinner alltså inte, men när du bockar i dessa så anses de vara klarmarkerade.
Är det något som hindrar dig från att fortsätta med årsavslutet eller har du fått meddelandet någon annanstans?
Återkom gärna om jag har missuppfattat din situation så ska jag kika vidare på det.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
11:38
Hej MatsEngström!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback på hur vi kan förbättra rapportfunktionen i programmet.
I dagsläget så har vi inget annat sätt att få ut datan från Visma eEkonomi till excel i en annan struktur eller format.
Vi tar jättegärna emot detta som förbättringsförslag under Feedback & Förslag. Jag kan dessvärre inte lova att det är något som kommer att implementeras, men vi ser alla önskemål som ni lämnar in i produkterna och utvärderas av våra produktutvecklare.
Jag önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
10:42
Hej Fredrik!
Fältet modellkod är ett tvingande fält när du ska hämta uppgifterna/värdet på bilförmånen via integrationen mot Skatteverket från Visma Lön. Eftersom att din bilkod inte finns där så ska du alltså inte plocka upp den via den funktionen.
Om du inte enbart vill lägga in värdet via löneart 2101 direkt på flik 3 och standardlönebesked så kan du göra följande:
Räkna ut värdet på ett år genom att ta värdet du har fått per månad från Skatteverket, multiplicerar det med 12 månader och fyller därefter i det manuellt.
Något som är viktigt att ha i åtanke är att du inte kommer kunna uppdatera eller hämta värdet automatiskt eftersom det inte finns någon modellkod.
Observera även att det står manuellt inmatat vid värdet för förmånsbilen.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
10:23
Hej juliaekdahl!
Vi har i nuläget ingen ingen ny information att delge och det är som det ser ut just nu inte planerat att implementera detta.
Jag har framfört detta till våra produktspecialister, men jag skulle också vilja be dig att skicka in din input via Feedback och Förslag längst ner till vänster i ditt program så inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
10:21
Hej @MatsEngström!
När det gäller resultaträkningen så har du möjlighet att sortera på både resultatenhet och projekt:
Saldolistan är utformad för att se saldon på specifika konton, vilket är orsaken till att vi har begränsat att kunna ta med resultatenhet och projekt.
Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program.
Har jag uppfattat dig rätt eller var det någon annan typ av sortering du tänkte på för resultaträkningen? Återkom gärna isåfall.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
09:55
Hej Helene!
Jag uppfattar dig som att du skapar en kundfaktura via appen och vill lägga till en textrad i fakturan?
När du väljer upp ny artikel så kan du uppe till höger välja Textrad, se bild nedan:
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
09:09
Hej @Fd medlem!
Om du arbetar i Visma Deklaration/Årsredovisning så skapar programmet en bokslutsverifikation för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond åt dig automatiskt när du väljer Gör färdigt & lås.
Jag tänker att jag skickar med hjälpavsnittet för Årsavslut i Deklaration/Årsredovisning, så att du kan se hur hela arbetsgången blir när du arbetar i modulen. 🙂
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-09
16:09
Hej Peter!
I dagsläget finns det ingen funktion för att massuppdatera artiklar i Visma eEkonomi Smart.
Under Inställningar - Artikelgrupper kan du antingen skapa en ny artikelgrupp och lägga till artiklar, eller så kan du gå in på en befintlig och lägga till artiklar.
I varianten Visma eEkonomi Pro har du däremot möjlighet att hantera flera artiklar samtidigt, så om du arbetar mycket med lager och artiklar kanske det skulle vara av intresse avv uppgradera till den varianten? Om du vill ha ytterligare info kan du läsa mer om Visma eEkonomi Pro på vår hemsida eller så har du också möjlighet att prata med våra duktiga säljare per telefon.
Återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-07
08:53
Hej Yoonanoona!
Orsaken till att du inte kan matcha fakturorna mot bankhändelsen beror på att du registrerade inbetalningen via fakturan och inte genom att matcha mot bankhändelserna. När man väljer Åtgärd - Registrera inbetalning direkt på fakuran så skapas det en egen verifikation för betalningen, det går alltså inte via Kassa- och bankhändelser.
I den här tråden så har vi ett liknande scenario där vi visat hur man bäst åtgärdar detta, kika igenom den tråden och återkom om du har några funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-04
11:34
Hej Dejan och varmt välkommen till forumet!
Du kan antingen matcha händelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och ange ett valfritt konto som motkonto.
Därefter gör du en manuell verifikation med samma datum och konton med omvänt i debet/kredit så de tar ut varandra. När du gör detta så nollas det överförda beloppet på företagskontot.
Du har också möjlighet att ta bort bankhändelsen, men för att göra detta så behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten. Idag (fredag) stänger vi 12.30 men på måndag har vi öppet som vanligt mellan 09:00-16:30. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-03
13:56
Hej Bosse_20! Jag förstår att du vill kunna stänga av meddelandet och har framfört din input till våra produktspecialister. Det finns i nuläget ingen plan för ändring kring detta, men vi tar självklart till oss era synpunkter och utvärderar löpande.
Tack för att du hör av dig och jag önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-03
09:16
Hej Rasmus! Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar. Vi har en dialog om detta internt och kommer att återkoppla till dig så snart vi kan.
Tack för ditt tålamod, hoppas att du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-31
16:09
Hej Jocke! Tack för ditt förtydligande, jag har varit i kontakt med våra produktspecialister som gav mig information om att det inte är ett fel utan så som appen är tänkt att fungera.
Även om det är så programmet är tänkt att fungera så ser vi gärna att du lämnar ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare.
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-31
10:31
Hej @Fredrik Rev!
Jag har fått information från våra produktspecialister att Visma Bokslut förmodligen kommer att uppdateras med årsversionen i december, där kommer uppdateringen för K3 att vara med. Uppdateringen för K2 kommer att ske senare under nästa år.
Önskar dig en fin måndag och varmt välkommen tillbaka till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-31
09:45
Hej Jocke!
Tack för att du kommer med bra input till oss. Feedback och önskemål får du gärna lämna direkt i Visma eEkonomi via Feedback & Förslag längst ner till vänster i programmet. Vi tar gärna emot din feedback där då det inkommer direkt till våra produktutvecklare den vägen. Alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-31
09:39
Hej Birgitta!
Jag testade att söka så som du beskriver och lyckades inte återskapa detta hos mig. Dubbelkolla gärna att du använder sökning av leverantörsnummer och inte exempelvis leverantörsnamn. Detta kan också bero på hur många leverantörer du har, då det finns ett maxtak på hur många du får upp i sökningen.
Om lösningen ovan inte fungerar för dig så får du gärna ta kontakt med vår support så kan vi kika på detta tillsammans med dig och felsöka i realtid.
Vill också tipsa om att ta emot e-fakturor istället, då slipper du skriva in uppgifterna manuellt när du skapar en leverantörsfaktura. När din leverantör skickar en faktura från sitt ekonomiprogram till ditt så läses informationen på fakturan in helt automatiskt.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
13:57
Hej Jocke!
I dagsläget finns det ingen rapport för de kunder som du har under Återkommande fakturor. Däremot så kanske ett alternativ till detta kan vara att skapa upp en Kundgrupp för dessa kunder under Inställningar - Kundgrupper? Det går tyvärr inte att skriva ut en rapport på kundgruppen så att du kan ha det på papper, men då har du iallafall möjigheten att ha dem i en specifik lista som du kan titta på. Om du skriver ut en rapport för Försäljningsstatistik så kan du filtrera på den kundgruppen samt inne på Försäljning - Kunder.
Du får också gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program.
Återkom gärna om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en fin helg! /Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:50
Hej Rasmus!
Det stämmer, om du väljer Bokför och skicka via e-post så skickas fakturan automatiskt till den e-postadress som finns angiven på kunden, vilket är gratis.
Skickar du fakturan som brev inrikes enligt specifikationerna på prislistan så kostar det 15kr.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:35
Hej Ronny!
När man tar bort något ur mappen sålda/utrangerade så kommer det ett meddelande som informerar om att tillgångar/inventarier tas bort även från tidigare år. Meddelandet ser ut såhär:
I medddelandet så hänvisar vi till att tillgången hamnar i papperskorgen, så om du inte har tömt papperskorgen så går det att dra tillbaka tillgången till Sålda/utrangerade och därmed ångra att du tagit bort den. Papperskorgen ligger längst ner i mappstrukturen.
Är papperskorgen däremot tömd så behöver du ha en säkerhetskopia som är tagen innan tillgången togs bort eller papperskorgen tömdes för att återställa det.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att få tillbaka inventarien, återkom gärna om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:25
1Gilla
Hej annaolsson!
Det går tyvärr inte att låsa det fältet, däremot tycker jag att det är ett bra förslag som du gärna får skicka in till oss via Förbättringsförslag på Min Sida i Visma Administration!
Önskar dig en fortsatt fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-24
15:23
Hej Frédéric!
Orsaken till att fakturor med ROT/RUT inte syns i listan beror på att Visma Påminnelse Direkt i dagsläget inte har stöd för att kunna hantera ROT/RUT-fakturor, så dessa behöver du hantera manuellt.
Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-24
13:39
Hej Rasmus E!
När du arbetar med fakturor under Försäljning - Kundfakturor - Utkast så kan du fakturera olika kunder samtidigt. Om du går in under Hantera flera fakturautkast så kan du under Åtgärder styra hur du vill skicka fakturan till dina kunder, där har du möjlighet att styra de olika sätten du skickar fakturorna på.
Jag hoppas att detta kunde hjäpa dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart. Önskar dig en fin dag! /Tinne
... Visa mer
2022-10-24
09:30
Hej RalleRådjur!
Jag tänker här att du kan skapa en ny artikelkontering för medlemsavgiften som du kopplar till konto 3610.
I vårt hjälpavsnitt Lägg till ny artikelkontering så visar vi hur du gör detta steg för steg, så kika gärna på det!
Återkom gärna om du har några fler funderingar. Önskar dig en fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2022-10-24
09:16
Hej Thorellsskog!
Tack för att du hörde av dig. Det är inte helt lätt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning via den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-21
10:44
Hej MikaelK, tack för att du tar dig tid att återkoppla och ge oss förbättringsförslag.
Från och med 1/4 ändrade vi idéhanteringen, vilket innebär att ni nu lämnar ni feedback och önskemål direkt i produkterna. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program.
Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Jag önskar dig varmt välkommen tillbaka till forumet och en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-21
10:39
Hej Tobias0!
Det stämmer att detta är en ny funktion i programmet. Du kan mejla underlag till adressen som genererats under Inköp - Bildunderlag och skicka samt vidarebefordra kvitton från Google och Facebook till den mejladressen.
Jag kan dock inte svara på hur det ser ut hos Google och Facebook gällande automatisk import - för om jag förstod dig rätt så vill du att Google och Facebook automatiskt exporterar kvitton från dem till din mejladress som du genererade i programmet?
Vi har ingen funktion för att ställa in detta i Visma eEkonomi, så mitt tips är att kontakta Google och Facebook och se om de har en funktion för att automatiskt exportera kvitton från deras system till mejladressen.
I hjälpavsnittet Läs in bildunderlag kan du läsa mer om funktionen.
Om jag har missförstått frågan eller om du har några ytterligare funderingar får du gärna återkomma så kikar vi på det.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
15:06
Hej Christel9!
Vid utskrift så hämtas företagets uppgifter från företagsinställningarna, men när du väljer digital inläsning så hämtas uppgifterna från arbetsgivarintygsdelen i löneprogrammet.
När du har skapat ett arbetsgivarintyg i löneprogrammet och tittar på flik 5 - Övriga uppgifter så ser du under Uppgifter om arbetsgivaren vilka uppgifter om företaget som tas med. Uppgifterna som står där är e-post, telefon, postnummer och postort.
Adress är inte obligatoriskt att ha med, men vill du ändå ha med adressen så går det fint att ladda upp intyget och fylla i adressen manuellt.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, du är självklart varmt välkommen att återkomma om något känns oklart här eller om du har några ytterligare funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
12:10
1Gilla
När du lägger tid på fakturering och orderhantering kan du ta ut en expeditionsavgift som ersättning för det administrativa arbetet.
Expeditionsavgift (även kallad administrationsavgift eller faktureringsavgift) är en kompensation för pappersarbetet och den är momsbelagd. Här får du tips på hur du bokför expeditionsavgift för svenska kunder.
Bokföra administrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (kontantmetoden)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
5000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
1000
3051 - Försäljn varor 25% sv
3900
3540 - Faktureringsavgift
100
Bokföra administrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (fakturametoden)
Konto
Debet
Kredit
1511 - Kundfordran
5000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
1000
3051 - Försäljn varor 25% sv
3900
3540 - Faktureringsavgift
100
... Visa mer
2022-10-17
08:29
Hej Ulf!
Jag har meddelat våra produktspecialister att ni upplever fortsatt problem med överföringen, men jag skulle vilja be dig att du också kontaktar vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
08:17
Hej Sjostrom och tack för att du tar dig tid att skicka in förbättringsförslag till oss, det är väldigt uppskattat!
Från och med 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att ni nu skickar in era idéer till oss direkt i produkterna. I Visma Administration så lägger du dina önskemål via Förbättringsförslag som du hittar på Min Sida.
Vi kan tyvärr inte lova att alla önskemål kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
16:09
1Gilla
Hej Catarina!
Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.
När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
14:09
Hej Sedra!
Om ni har tagit betalt med Swish så kan ni följa stegen i vårt användartips Ta betalt med Swish, där vi visar hur ni skickar ett kvitto och tar betalt med Swish.
Har ni tagit betalt kontant och vill skicka betalningsbekräftelse så gör ni en kontantfaktura, som vi visar i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura.
Stort lycka till med ert UF-företag och återkom gärna om ni behöver hjälp med något mer!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
10:57
Hej katrina och tack för din fråga!
I dagsläget går det inte att betala ut lön till utländska bankkonton. Precis som du själv skriver så väljer du kontantbetalning och betalar detta manuellt på banken.
Vi tar väldigt gärna emot detta som ett förbättringsförslag, så du får väldigt gärna skicka in detta till oss via Förbättringsförslag på Min Sida i löneprogrammet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
10:28
Hej Elisabeth27!
Vi vill gärna hjälpa dig att få bukt med detta så att du får ut dina rapporter, så jag skulle vilja be dig att ta kontakt med vår supportavdelning när du har möjlighet för vidare felsökning i detta. Du kan hänvisa till din forumtråd.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
10:11
Hej Linda och välkommen till oss i forumet - vad kul att du har blivit medlem!
I dagsläget går det tyvärr inte att göra en massuppdatering av lönearterna, utan du behöver gå in på varje separat löneart och bocka i som passiv.
Däremot tycker jag att det är en väldigt bra idé, så jag skulle vilja be dig att lägga detta som en idé via Förbättringsförslag på Min Sida i löneprogrammet.
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
09:55
Hej Timbjorlestrand och varmt välkommen som ny forummedlem!
Vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna reda ut varför rapporten inte kan hämta upp några kostnadsbärare.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
09:29
Hej Joakim2!
Tack för att du hör av dig.
Jag lyckas inte återskapa detta hos mig, så jag vill be dig att ta kontakt med supporten för vidare felsökning när du har möjlighet. De har möjlighet att koppla upp sig och kika på detta i realtid, så jag tänker att du får rätt och snabbast hjälp den vägen.
Jag hoppas att det löser sig för dig och att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-07
14:35
Hej catarina ScF!
Du kan använda rapporten Ackumulatorlistan som du hittar under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista - gör urval på Sjuklön. Vill dock flika in med att personnummer inte skrivs ut på rapporten.
Enligt Försäkringskassan så behöver ni inte ansöka om ersättningen, utan du som arbetsgivare betalar ut sjuklön till de anställda som vanligt.
Varje månad lämnar du som arbetsgivare in arbetsgivardeklarationen, där du fyller i sjuklönekostnaden och skickar in till Skatteverket.
Skatteverket meddelar Försäkringskassan om sjuklönekostnader och lönekostnader.
Du kan läsa mer om detta på Försäkringskassans hemsida.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra frågor.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-07
10:52
Hej LxLasso!
Jag ber om ursäkt för att vi har dröjt med att besvara din fundering då vi har behövt bolla detta inom teamet.
Vi ser gärna att du registrerar detta som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning, det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster.
Tack för att du tar dig tid att dela med dig av bra förslag till oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-04
11:19
1Gilla
Hej @Fd medlem!
Orsaken till att du får detta är troligtvis för att du har en inställning för automatisk momsberäkning. Du behöver tillfälligt slå av den för att kunna lägga till momskoden i efterhand på 6351.
Det har inget att göra med den manuella bokningen, utan detta är något du behöver göra när du registrerar en konstaterad kundförlust och ska ändra på verifikationen i efterhand.
Du bockar ut automatisk momsberäkning via Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter, bocka ur Använd automatisk momsberäkning.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-04
10:08
Hej Lena!
Har du möjligen råkat bokföra en faktura som tillhör en annan momsperiod? För att se vilka verifikationer som ingår i totalbeloppet för den rutan i momsredovisningen som har fel belopp kan du klicka på symbolen till höger om rutan inne på momsredovisningen.
Ett annat tips är att gå till Försäljning - Kundfakturor, fliken Alla kundfakturor och ange datumen för momsperioden. På så vis kan du kontrollera att alla fakturor stämmer och ingår i momsperioden samt göra eventuella korrigeringar.
Jag vill även tipsa om hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar - Moms där du kan se andra vanliga orsaker till att momsrapporten inte stämmer och hur du korrigerar detta. Det kanske kan vara till god hjälp?
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med momsredovisningen, återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-04
10:02
Hej Davor P!
För att korrigera detta så gör du enligt nedan:
1. Korrigera snabbvalet med uttaget av semester så de 12 uttagna obetalda dagarna läggs tillbaka.
2. Ändra i anställningsregistret, flik 5, ta bort de obetalda dagarna och flytta dem till förskottsrutan istället.
3. Registrera uttaget av semester på nytt med snabbvalet, programmet kommer nu plocka från förskott istället och en förskottsskuld genereras på flik 5.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att återkomma så kikar vi på det igen. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-04
09:48
1Gilla
Hej Marianne!
När du skickar betalningspåminnelser så hanteras dessa manuellt och skickas via e-post eller som brev, det går dessvärre inte att skicka som e-faktura.
Om du vill ha hjälp med att få det mer automatiserat så kan ett annat alternativ vara att använda dig av Visma Autocollect, där du får hjälp med att skicka ut betalningspåminnelser. När du skickar ett uppdrag till VIsma Autocollect så sköts det helt automatiskt åt dig och utöver betalningspåminnelser får du även hjälp med inkassokrav, Kronofogden och bevakning. Detta kanske kan vara ett alternativ för dig?
Läs mer Visma Autocollect om du är nyfiken på tjänsten, eller ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten som kan visa hur det fungerar.
Önskar dig en fin förmiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
16:05
1Gilla
Hej Tobe!
Baserat på det underlag du har skickat med så bör det vara den totala försäljningen som ska bokföras.
Du konterar då enligt nedan:
1930 71 177kr Debet 2499 5 833kr Debet 3041 64 099kr Kredit 2611 16 025kr Kredit 3041 2490,40kr Debet (tidigare bokförd försäljning) 2611 622,60kr Debet (tidigare bokförd moms)
När du gör såhär så redovisas den totala försäljningen och momsen, skulden som du har avräknas och det som du tidigare har bokfört dras av.
De två understa raderna blir alltså 3 113kr totalt, vilket är det som du bokförde föregående månad när du fick pengarna inbetalt via Swish.
Återkom gärna om det dyker upp några funderingar så kikar vi på det en vända till!
Önskar dig en fin eftermiddag.
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
14:29
Hej Marcus!
Jag uppfattar dig som att du ska vidarefakturera kunden för flygbiljetten och att det inte är ett utlägg - återkoppla gärna om jag har missuppfattat dig här. Huvudregeln för vidarefakturering är att lägga på din verksamhets momssats på nettobeloppet, vilket då gäller om du ska vidarefakturera din kund för flygbiljetten. Kostnaden för flygbiljetterna bokförs utan moms om det inte visas någon moms på ditt underlag. Om du betalade för AirBnB i Tyskland och din verksamhet har 25% momssats så ska du inte betala någon moms, men när du vidarefakturerar din kund för detta så ska du även här lägga på 25% på kundens faktura precis som för flygbiljetten.
Dubbelkolla gärna vad som gäller för ditt företag med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
14:23
Hej @helenkatarina!
1. Du måste inte använda en konteringsmall för att läsa in ett kvitto, men om du inte använder en konteringsmall så måste du manuellt kontera ut verifikationen så den balanserar innan du kan läsa in den. Den blir inte fullständigt konterad utan en konteringsmall.
2. Momsen och totalbeloppet ska alltid tolkas och skickas in i Visma Administration, så det är inte helt lätt att avgöra varför det inte gör det för dig baserat på informationen ovan.
Jag skulle vilja be dig att ringa in till mina kollegor på supporten så att vi får se hur du har det upplagt i ditt program för att kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
14:15
1Gilla
Hej Adde!
1. Ja, du kan rent bokföringsmässigt vidarefakturera din kund det resterande försäkringsbeloppet om detta är något ni avtalat sinsemellan. Dock kan det vara bra att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan avsluta försäkringen i förtid trots att du betalar året ut, alternativt ändra försäkringstagare så att rätt ägare står på försäkringen om den ska fortlöpa perioden ut. Eftersom det är en vidarefakturering så behöver du lägga på din verksamhets momssats på nettobeloppet när du vidarefakturerar kunden. 2. Du kan använda konto 3690 - Övriga sidointäkter. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
11:00
Hej UET AB!
Vi har noterat detta som ett pågående fel i produkten, tack för att du har uppmärksammat oss på detta!
Jag har fått information om att våra produktutvecklare arbetar på en lösning, dock har vi ingen information om när detta kan vara löst att delge.
Om du behöver få tillbaka tidigare perioder innan felet är löst kan du testa att radera tidigare år i Ekonomiöversikten och föra över dem igen - det kan fungera tills vidare.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
10:44
Hej P_____2!
Under Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Översikt - Årsstämmoprotokoll - Underlag ser du Totalt antal aktier i bolaget samt antal aktier för de närvarande på årsstämman och kan ändra detta
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
10:32
Hej LeffeP!
De anställda har själva möjlighet att aktivera påminnelser via Appen, påminnelsen kommer då den sista arbetsdagen varje månad.
För att aktivera påminnelser så går de in via Appen, inne på startsidan så klickar på de på sina initialer eller profilbild om de har en sådan. Där finns det en ruta som heter Påminnelse om tidrapportering som de bockar i.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
10:17
Hej martin61!
I den här tråden har mina kollegor hjälpt en användare med liknande scenario som du, jag tror att den kan hjälpa dig med hur du ska gå tillväga här!
Återkom gärna om något känns oklart, förhoppningvis hjälper tråden ovan dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
09:20
Hej dantillberg och tack för din fråga!
Jag uppfattar dig som att du menar att det finns en undermeny till Kassa- och bankhändelser i "huvudmenyn" till vänster, har jag förstått dig rätt? Om så är fallet så finns det ingen form av undermeny till Kassa- och bankhändelser i huvudmenyn.
Gällande vyn där du bara får upp skattehändelser inne i Kassa- och bankhändelser så misstänker jag att det är för att du är inne på Skattekontot och inte har bytt till ditt Företagskonto.
Du byter från Skattekonto till Företagskonto vid Konto inne på Kassa- och bankhändelser, se bild nedan:
När du har bytt till Företagskonto så ska det gå att klistra in ditt kontoutdrag precis som vanligt.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten som kan kika på detta tillsammans med dig i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-30
13:41
Hej Mare22 och varmt välkommen som ny forummedlem!
Du behöver hantera vinstmarginalbeskattning med manuella verifikationer i Visma Administration, då vi i dagsläget tyvärr inte har någon funktion för detta.
Jag uppfattar det som att du använder dig av normal VMB, återkom gärna om jag har missuppfattat dig. Jag tror att den här tråden hjälpa dig, där en av våra champions har visat hur normal VMB bokförs.
För att få in beskattningsunderlaget på ruta 07 i momsrapporten kan du använda momskod 07.
Beroende på vilket momskonto du ska använda så kan du kika i hjälpavsnittet Momsrapportkoder för att se vilken momskod som kontot ska ha.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig vidare, återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-30
08:41
1Gilla
Hej Henrik!
Om du väljer Swish direktbetalning som betalningsmetod så skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish när du bokför fakturan.
När pengarna sedan finns på ditt företagskonto matchar du händelsen under Kassa- och bankhändelser, har du en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken automatiskt. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser klickar du på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish och plockar upp fakturan.
I vårt användartips Ta betalt med Swish visar vi steg för steg hur du arbetar med Swish i Visma eEkonomi, jag kan varmt rekommendera att kika igenom det också.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
16:09
Hej AAA_a_!
För att få utläggen specificerade brutto så lägger du in nettoersättningen inklusive moms i tidsredovisningsprogrammet och för sedan över till ditt löneprogram, då kommer du att få beloppet brutto. När du gör på det här sättet så är det dock viktigt att tänka på att du inte får med momsen på bokföringsunderlaget, utan du behöver redovisa momsen manuellt i ditt bokföringsprogram.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
11:15
1Gilla
Hej Peter!
Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion för dig. Jag har idag fått information från vår produktspecialist att detta är något som vi kommer att se över och hoppas att kunna åtgärda framöver.
Håll gärna utkik i Nyhetsfliken eller prenumerera så får du notiser när vi har publicerat nyheter i produkten.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
09:37
Hej Arne!
När du skriver ut en resultaträkning kan du välja att bocka ur Visa konton, då kommer kontona inte att synas på resultaträkningen. Dock innebär det att inga konton visas på resultaträkningen.
Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
09:30
Hej Markurell, hoppas att du har haft en fin helg.
Konto 1518 är en standardpost i kontoplanen, vilket gör att du inte kan byta namn på kontot precis som du själv har sett. Du får istället göra så som du föreslår och skapa ett nytt konto för medlemmen.
Jag önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-23
10:18
1Gilla
Hej Oliwia!
I hjälpavsnittet Beräkningsformler vid avsättning till tid, pengar och pension kan du se hur Visma Lön 600 beräknar arbetstidsförkortning i tid, vilket är i minuter: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tid. Här kommer du att manuellt behöva räkna om dina värden så du får det i minuter.
Jag kan verkligen rekommendera att läsa igenom hjälpavsnittet för att checka av att allt ser rätt och riktigt ut. 🙂
Hittade även bra information på nätet från Byggnads där de visar exempel på hur beräkningarna kan se ut. Rekommenderar att du kikar på artikeln Så här räknar du ut din arbetstidsförkortning.
Om du har ytterligare frågor och funderingar kring detta är du varmt välkommen att ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-23
09:28
Hej EbSowe!
Så länge ni behåller fakturorna i dess originalform och inte slänger dem eller byter sparform efter 3 helår för att ex. bara spara digitalt så är det okej att göra så som ni har gjort. På Skatteverket kan ni läsa mer om hur arkivering av av räkenskapsinformation ska hanteras.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fråga. Om något känns oklart eller om det dyker upp några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-20
14:11
Hej igen!
Löneart 2101 är själva bilförmånen, medan lönearterna 2102 och 1306 är om den anställde betalar för själva förmånen med sin nettolön.
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle vi behöva lite mer information om hur du vill att det ska vara.
Återkom gärna med mer information så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig att reda ut detta!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-20
14:08
Hej JonSvenssonKarlsson!
Länken som du hänvisar till i ditt inlägg verkar gälla för enskilda firmor och inte aktiebolag, vilket gör att den inte riktigt är tillämpningsbar för dig. Eftersom att vi inte har stöd för Bitcoin i Visma eEkonomi så behöver du sköta det manuellt, så här skulle jag råda dig att i första hand ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bäst hanterar detta då det är ett lite snårigt ämne.
Om det finns någon annan medlem som har erfarenhet av detta får ni också mer än gärna hoppa in i tråden och dela med er av hur ni har gjort.
/Tinne
... Visa mer
2022-09-20
12:27
Det var det lilla, snyggt att du lyckades lösa det själv!
Ha en fin dag 🙂
... Visa mer
2022-09-20
10:02
Hej Lotta65!
Anledningen till varför det blir en skuld till nästa lön är för att det är olika beräkningsformler på de olika lönearterna som skapas. När man är föräldraledig färre än 6 dagar i följd blir det ett dagsavdrag istället för kalenderdagsavdrag, då ser beräkningsformlen annorlunda ut (större avdrag vid dagsavdrag).
Om du vill att månadslön - avdrag ska gå jämt ut, dvs. att det inte blir någon skuld kan du högerklicka på snabbvalen - Välj Konvertera snabbval till rader - därefter kan du ändra á-priset på lönearterna så att Månadslön - avdrag blir noll.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar eller om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-20
09:18
1Gilla
Hej Tom!
I tråden Hur bokar jag bort två transaktioner från "Inbetalning från kort eller swish"? är det en medlem som har stött på liknande problem som du, där min kollega My har skrivit en jättebra beskrivning på hur du bokar bort detta.
Kika i tråden och återkom om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
15:58
Hej therealtor!
Utifrån det du har skrivit så låter det som att du angett samma belopp på lönearterna 2101, 2102 och 1306. Är det är så det är registrerat så blir utfallet nämligen att bilförmånen registreras som 0 vid Arbetsgivardeklarationen.
Ett korrekt exempel skulle kunna vara att registrera det såhär:
2101 - 5 000kr
2102 - (-4 500kr)
1306 - -4 500kr
Summan av mellanskillnaden är det som sedan redovisas som bilförmån.
Jag passar på att skicka med hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag tror också kan vara till god hjälp här. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar!
Önskar dig en fin måndag,
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
15:39
1Gilla
Hej johngcar!
Jag hörde att du har haft kontakt med mina kollegor på supporten tidigare idag gällande den här frågan och att du i första hand ska ta kontakt med Zettle för att kontrollera hur de hanterar kreditfakturor från sin sida. Börja med att ta kontakt med Zettle och återkom till oss eller mina kollegor på supporten så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan!
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
10:50
Hej Agneta!
När det gäller förskottsbetalning så går det inte att skapa en faktura med ett belopp på 0kr. Vår rekommendation är att du skapar upp fakturan så som den ska se ut, lägger till en textrad där du maneullt skriver att den är betald i förskott och ev. annan viktig information som kan vara bra förkunden att veta i det här läget.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
10:46
Hej Annelie10!
När man säger upp avtalet för Visma Administration så får man en licens som gäller för den versionen man hade när man sa upp avtalet. Du kommer alltså fortfarande komma åt programmet på datorn och kan titta på allt som finns i det.
Jag vill också göra dig uppmärksam på att avsluta tjänsten Visma Scanner innan du säger upp avtalet, samt spara installationsfilen av programmet för att kunna installera programmet om du t ex. byter dator.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
10:42
Hej på er!
Jag vill bara flika in med att det enligt semesterlagen är hela dagen, men att det kan stå annat i avtalet vilket kan vara bra att vara uppmärksam på. 🙂
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
08:11
Hej!
Om betalningarna kommer in nästkommande vardag så bör det vara okej. Känner du dig minsta osäker så rekommenderar jag att du hör efter med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt för dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
12:55
Hej Madeleinee!
Vi kikar på din fråga och återkommer till dig i början på nästa vecka.
Önskar dig en fin helg så länge!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
12:52
Hej Johanna!
Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din tråd och kikar på den, vi återkommer till dig i början på nästa vecka.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
12:48
Hej MarieZ!
Det fungerar precis så som du har gjort tidigare, bra jobbat!
I hjälpavsnittet Deltidssjukskriven och uttag av semesterdagar så ser du hur det görs i programmet om du vill läsa mer.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
11:28
Hej FutureMechanic!
Huvudregeln för betalningar enligt verksamt.se är att kontanta betalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Eftersom att du också bokför enligt kontantmetoden så bokförs affärshändelser när du får betalt.
Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
11:09
Hej Fredrick!
I dagsläget går det dessvärre inte att få det att visas på en beställning, utan precis som du säger så visas det på offert, order, följesedel och faktura.
Däremot får du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet:
Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
10:54
Hej Angelica!
Det stämmer att det inte går att ändra adressen på en redan skickad faktura, men det finns två alternativ för att lösa detta så enkelt som möjligt.
Om du inte har registrerat någon betalning på fakturorna så kan du ångra fakturorna under Åtgärd - Ångra faktura inne på fakturan och därefter göra om dem efter att du har ändrat adressen på kunden.
Är de redan registrerade som betalda krediterar du fakturorna och skapar därefter upp dem igen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-15
10:31
1Gilla
Hej OscarR!
Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga, vi kikar på den och återkommer till dig i början på nästa vecka.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-15
10:17
Hej!
Orsaken till att du blev hänvisad till att ta kontakt med en redovisningskonsult är för att vi är måna om att din redovisning ska bli rätt och riktig. När det gäller att gå igenom din bokföring så kan en redovisningskonsult se helheten i din bokföring och komma med konkreta råd och tips på hur du bör hantera dina specifika affärshändelser.
Hoppas det löser sig för dig och att vi ses snart i forumet. /Tinne
... Visa mer
2022-09-12
14:54
Hej FutureMechanic och tack för din fråga!
För den här situationen så är min rekommendation att du tar kontakt med Skatteverket för att få mer information om hur du bör tänka kring tidpunkten när din moms ska redovisas, så att det blir rätt och riktigt i din momsredovisning.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-12
14:01
Hej VB Aktiebolag!
Som min kollega skrev ovan så kan vi rekommendera dig att titta och jämföra i kontoanalysen för konto 1650 för detta nuvarande och tidigare räkenskapsår. Vi är måna om att allt blir rätt och riktigt för dig. När det kommer till att gå igenom och kontrollera bokföringen rekommenderar vi därför att du vänder dig till en redovisningskonsult då de har möjlighet att gå igenom din bokföring med ett annat helhetsperspektiv.
Om du i dagsläget inte har en redovisningskonsult så kan du hitta en via vår sida Hitta en av våra återförsäljare, där du kan filtrera på kompetens, verksamhet och plats.
Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2022-09-12
13:56
Hej Charnvi!
Vi har dessvärre inte fullt den automatisering som du önskar, däremot så kan du skapa upp egna Bokföringsförslag, vilket du gör under Inställningar - Bokföringsförslag - Nytt bokföringsförslag.
Genom att skapa ett eget bokföringsförslag för Övrig insättning och för Stripe behöver du inte lägga upp intäktskontot och momskontot när du matchar.
Jag hoppas att det kan hjälpa dig att förenkla ditt arbete. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-12
09:20
Hej Adde12!
När det kommer till fakturering mellan bolag så är det en del att tänka på och i just det här fallet skulle jag därför råda dig att kontakta Skatteverket eller en redovisningskonsult som kan ge dig vägledning om hur detta fungerar rent rättsligt.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-02
10:40
Hej Igor och varmt välkommen till forumet!
Vi har i dagsläget dessvärre ingen direktkoppling från Visma eEkonomi till Swish.
När du väljer Swish som betalningsmetod så visar det bara att du har "Swishat" leverantören och sedan får du själv matcha betalningen från banken mot leverantören i Kassa- och bankhändelser.
Om det dyker upp några funderingar så får du gärna återkomma i tråden så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-02
10:07
Hej Folke12345!
Jag ska säga att jag inte är helt med på hur du menar med att du inte har eget kapital på ditt bankkonto men att du har det i Visma eEkonomi. Om du bokför dina händelser löpande och på rätt konton så ska saldona stämma. Ett tips är att i största möjliga mån jobba via Kassa- och bankhändelser så att Företagskontot speglar ditt bankkonto.
Du får gärna förklara din situation lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig reda ut detta.
Önskar dig en fortsatt fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-31
16:03
1Gilla
Hej Carina!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta! Vi har åtgärdat länken så nu bör det fungera 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-08-29
16:35
4 Gillar
Företag med en omsättning på högst 80 000 kronor är sedan 1 juli 2022 momsbefriade och behöver inte vara momsregistrerade. Förutsättningen för att få omfattas av de nya reglerna är att beskattningsunderlaget under de två närmast föregående åren inte har varit mer än 80 000 kronor.
För dig som sedan tidigare är momsregistrerad men bedömer att din årsomsättning kommer att understiga omsättningsgränsen kan ansöka hos Skatteverket om att bli momsbefriad. Du kan själv välja om du ska omfattas av reglerna och det är alltså inget krav att skicka in en ansökan, även om din omsättning understiger gränsen.
Du behöver inte ansöka om momsbefrielse om du redan har ett företag som inte är momsregistrerat, samt uppfyller de villkor som finns inom ramen för momsbefrielse.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om beslutet och vilka villkor som gäller för momsfrihet.
Mer information om moms hittar du på Verksamt.se.
... Visa mer
2022-08-29
14:26
1Gilla
Hej HenrikB!
Det finns i dagsläget tyvärr ingen funktion för att hantera avier i Visma eEkonomi.
Istället får du skapa en leverantörsfaktura och kan lägga upp Transportstyrelsen som en leverantör. Gällande leverantörsfakturanummer på leverantörsfakturan så är det ett obligatoriskt fält att fylla i. Där kan du, precis som du själv föreslår, lägga in exempelvis OCR-numret som lev.fakturanummer.
Jag hoppas att detta kunde ge dig lite klarhet i hanteringen, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-29
10:46
Hej Sandras massagepunkt!
Gällande Z-rapporten så finns det en användare som använder BokaDirekt som verkar ha lyckats få ut den till en SIE-fil, kika i den här tråden och se om den kan hjälpa dig.
När det kommer till bokföring av inlösen av presentkort så är det viktigt att hålla koll på momsen och om det är en enfunktionsvoucher eller flerfunktionsvoucher. Beroende på vilken av dessa det är så blir konteringen lite olika. I den här tråden har vår champion förklarat skillnaden och hur man ska tänka.
Vårt användartips Bokföra försäljning av presentkort i Visma eEkonomi så visar vi steg för steg hur du gör i båda fallen vid försäljning och inlösen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med detta, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar längs vägen! /Tinne
... Visa mer
2022-08-29
10:28
Hej Nellie 123!
Har jag tolkat din situation rätt om jag stolpar upp det enligt nedan:
1. Du har betalat ut och bokfört att du har betalat ett förskott till en av dina leverantörer.
2. Leverantören hade inte möjlighet att leverera de beställda varorna till dig.
3. Leverantören har då betalat tillbaka förskottsbetalningen vid flera återbetalningstillfällen, dvs på olika datum?
Om det ser ut som ovan så är det helt korrekt att det blir separata verifikationer, om det är olika återtbetalningstillfällen så ska det bokföras separat på olika verifikationer och på de datum som pengarna kom in.
Återkom gärna och förtydliga om jag har missuppfattat dig så ska vi kika vidare på det.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-29
09:34
Hej Max1001, tack för att du hörde av dig!
Vi har kikat på detta i vår miljö och lyckas tyvärr inte återskapa felmeddelandet hos oss. Vi skulle därför behöva felsöka direkt i din miljö för att utreda orsaken till detta, så jag vill be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp sig och kika på det i realtid.
Återkom gärna i tråden så vi ser att du har fått hjälp.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-29
09:05
Hej EbSowe!
Skönt att höra att du ändå har lyckats skicka iväg rot-fakturor utan problem. Gällande att du har ett annat utseende så tycker jag här att du bör kontakta supporten om du inte redan har gjort det, så att de får koppla upp sig och kika på varför du inte får alternativet ROT/RUT.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
13:08
Hej AniVisma!
I dagsläget har vi tyvärr ingen specifik funktion för avräkning och jag är inte helt med på hur du vill ställa upp din avräkning.
Jag har bollat din fråga med mina kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att du kan visa precis hur du vill lägga upp det för att vi ska kunna ge dig en så bra lösning som möjligt.
Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
10:25
Hej Hans!
När du väljer att koppla bildunderlag som Inköp mot kvitto har du möjlighet att välja Annat konto och sedan Egen kontering:
Är detta den typen av funktion som du efterfrågar?
Om du har ytterligare önskemål på detta så rekommenderar jag att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av våra produktutvecklare.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
08:29
Hej nycamilla och tack för ditt önskemål!
Från och med 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att du nu lägger in önskemål direkt inne i Visma Lön.
Vi tar väldigt gärna emot ditt önskemål där, alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål i Visma Lön.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-24
16:10
Tack för att du visar hur det ser ut hos dig, jag ser att det inte riktigt ser ut så som det gör hos mig.
Om du har gjort inställningarna för Rot-/rutavdrag i dina företagsinställningar så som vi visat i hjälpavsnittet så tycker jag att du imorgon gör så att du kontaktar vår support som kan hjälpa dig med vidare felsökning. Utifrån vad jag kan se så ser det ut som att du har gjort rätt när du skapat upp artikeln, vilket gör att jag tror att vi behöver koppla upp oss mot dig och se vad som kan ha blivit tokigt.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden när du fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-23
09:18
Hej EbSowe!
Det är samma funktion och blir helt rätt. Vi har bytt benämning i programmet men har inte uppdaterat detta i filmen, men en uppdatering av filmen kommer att komma framöver.
Tack för att du uppmärksammar oss på detta!
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
16:35
Hej TRundst!
Dessa deklarationsbilagor stöds för närvarande i Visma Skatt och Bokslut Pro: K2 - Uppskov bostad K4 - Försäljning av värdepapper K5 - Försäljning av småhus K6 - Försäljning av bostadsrätt K7 - Försäljning av näringsfastighet K10 - Kvalificerade andelar i fåmansföretag K12 - Okvalificerade andelar i onoterade företag N8 - Skogsavdrag/ substansminskningsavdrag N3A - Andel i handelsbolag NEA - Inkomst av flera näringsverksamheter Följebrev till inkomstdeklarationen
K11 har vi tagit in som ett förbättringsförslag, men vi har i dagsläget tyvärr ingen tidsplan att delge just nu.
Ett tips är att kika in i nyhetsfliken i forumet, där publicerar vi nyheter i byråprodukterna!
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer