2023-02-14
12:58
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte nödvändigt att överföra saldot från 2650 till 1650 men du kan absolut göra det för att visa att du har en momsfordran. När du får pengarna så blir det så som du beskriver ja.
Så jag tycker att det ser korrekt ut som du vill hantera det.
Ha det fint!
Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25
... Visa mer
2023-02-13
16:08
Hej @Friddeman !
Nej, du behöver inte göra en manuell verifikation så länge du använder rätt artikel i fakturan du skapar i eEkonomi. Dvs att artikeln är kopplad till konto 3520. Om du menar att du använt en artikel där det bokförts mot ett annat konto för försäljning varor och du nu vill byta så är det bäst att korrigera verifikationen och byta konto istället för att göra en manuell kontering. Du kan med fördel skapa en egen artikel som du använder 3520 så du kan använda den när du skapar fakturor i framtiden.
För fråga två så ja det kan du, så länge du inte har en faktura att matcha mot, då matchar du mot den istället som du valt rätt artikel och bokför inte som en egen kontering. Jag rekommenderar dig även att använda ett annat konto än 5710 när du har frakt inom/utanför EU, då man oftast använder de 4XXX konton gjorda för just handel inom/utanför EU. Dessa kan du hitta här. Detta då det finns fördelar att separera de kostnader du har som är köpta inom Sverige vs utanför Sverige. Du verkar också använt ett 2624 konto för 25% moms, det brukar vara 2614 som används för 25% inom EU medan 2624 är för 12%, vilket du också kan se i länken jag skickade.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:48
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:39
Hej @Katarina 1 !
Man brukar normalt sätt inte dela upp anskaffningsvärdet av marken mellan olika konton gentemot vad man får dra av som skogsavdrag, utan det går utmärkt att bokföra det mot konto 1130 och så hanterar du avdraget i deklarationen. Om du ändå verkligen vill dela upp det så kan du skapa två egna konton inom 113X kontogruppen eftersom det fortfarande bör redovisas som mark. Tex 1131 och 1132.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:34
Hej!
Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att avgöra vad som exakt är felaktigt på verifikationen utan insyn i ditt program, men jag skulle anta att det är för att du bokfört hela intäkten mot 3051 men att bara en viss del av beloppet är momspliktigt. Svårt att säga varför du har två rader mot 1580, kan du ha lagt en momskod på någon av dessa rader? I sådana fall så är detta felaktigt, det är intäkten som bör delas upp mot två olika 3XXX konton där ett har en momskod för momsfri intäkt och den andra har momspliktig. Så säg att om 3 398 är momsfritt och 4398 är momspliktigt 25% så bör det vara som följande:
1580 med 7 796 i debet
3051 med 3 518,4 i kredit med momskod 05
2611 med 879,6 i kredit med momskod 10
30XX med 3 398 i kredit med momskod 42
Så kontrollera verifikationen du gjort ovan, och kolla vilka momskoder som använts, och eventuellt korrigera den om det är så att du har en del som är momsfri intäkt och en del som är momspliktig. Om du har en blandad verksamhet, dvs en del momspliktig och en del momsfri verksamhet så skall intäktskontot för momsfria intäkten inte ha någon momskod alls. Returen bokför du när den skedde, och blir då 1580 kredit och lämpligt intäktskonto i debet samt eventuell moms. Du säger att du gjort en korrigering av det verifikatet du visade, så det är viktigt att du även korrigerar den/tar hänsyn till den så att inget blir dubbelt. Det är viktigt att du inte hanterar returen och originalförsäljningen i samma verifikation, förutsatt att det inte hände vid samma tillfälle. Om det inte hände vid samma tillfälle så får du INTE hantera det i samma verifikation utan du bokför först upp originalförsäljningen och sedan returen som en egen verifikation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
13:45
Hej!
Så länge företaget inte har angett ett VAT nummer inom Sverige, dvs att de är momsregistrerade i Sverige och därför så har de tagit ut svensk moms, så skall du bokföra det likadant som Google Cloud som hade angett 0% moms. Detta då du då blivit hanterad som en icke beskattningsbar person och de därmed debiterat en felaktig moms som inte är avdragsgill för dig utan hela beloppet blir en kostnad, samtidigt som man redovisar det som ett inköp inom/utanför EU. Dvs det blir som alternativ två fast du skall redovisa hela beloppet (340,25), inte beloppet ex moms. Det kan dock som sagt vara bra att kontrollera så de inte är momsregistrerade i Sverige, vilket då gör det till en avdragsgill moms och blir som ett vanligt inköp inom Sverige.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
13:42
Hej!
Hur du hanterar inköpen samt försäljningen av de begagnade varorna beror på om det är förenklad eller normal VMB du skall använda. Här kan du läsa om detta för att avgöra vilken av metoderna som passar din situation.
Om det är normal VMB så kan du läsa här om hur du hanterar det. Om det är förenklad VMB så kan du läsa om hanteringen här.
Jag är dock lite osäker på om jag verkligen tolkat din situation rätt. Menar du att du köpt in en begagnad sak, som du sedan köpt reservdelar till för att fixa men att dessa reservdelar inte är begagnade utan nya? Eller menar du att dessa är begagnade också, dvs ingen moms på? Om det är det första alternativet så skall du bokföra inköpen av delarna som normalt, det spelar ingen roll att de används för att reparera en VMB vara eftersom det är olika inköp och olika delar vid inköpstillfället.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-10
09:08
Hej igen!
I normala fall så skall den hamna i 3.25 samt 4.3, men om det nu är ett plus dvs att det är mer i kredit än debet på 89XX kontona så får du nästa kontrollera med Skatteverket vilken ruta du skall lägga det i. Kanske att man kan lägga den i ruta 3.24 i de fallen, och att det då blir ruta 4.13 eftersom ruta 4.3 antar att det är som normalt dvs skatten dragits av i resultaträkningen. Det kan dock vara bra att kontrollera med Skatteverket som sagt, så att det inte blir felaktigt visat i deklarationen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
12:04
Hej igen @Jsoriano !
Ingen fara alls. Ja det är för din egna skull som jag skrev i mitt svar till martha, eftersom omföringarna på de andra 20XX kontona förutom konto 2019 är valfria. Så konto 2019 måste alltid omföras varje nytt räkenskapsår, men de övriga 20XX kontona måste inte det.
Att du inte justerat innan detta är ingen fara, så länge du gjorde det nu i 2023, och åtminstone gör omföring av årets resultat varje år framåt. Som jag skrev i mitt svar till martha så är det dock bra att göra detta för att hålla koll på sina egna insättningar/egna uttag samt hålla koll på tex ens F-skattsbetalningar på konto 2012. Så jag rekommenderar dig att försöka göra omföringarna varje räkenskapsår, men det är självklart upp till dig om du inte känner att det är nödvändigt.
Förstår inte riktigt din sista mening kring att det inte spelar någon roll med underlaget i Visma? Allt måste fortfarande vara korrekt, men om du menar att omföringarna gällande de andra 20XX kontona förutom 2019 inte spelar något roll så är svaret ja eftersom totala summan av eget kapital fortfarande kommer vara samma.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:56
Hej igen!
Ah okej, det förklarar saken! Ja det ser rimligt ut det bokföringsförslaget. 3994 skall inte vara med vid betalningen av fakturan från Ryds då det inte har med den fakturan att göra, utan vid ersättningen från försäkringsbolaget. Så ersättningen bokför du mot 3994. Varför du enbart fått 500 kr från försäkringsbolaget är tyvärr svårt att veta, jag rekommenderar dig att kontakta dem för svar kring vad ersättningen är tänkt att täcka. Om jag får gissa så skulle jag säga att det är en ersättning för torkarbladen, som är 359,20 x 1,25 = 449 ink moms, där de avrundat uppåt till närmsta hundratal men det är som sagt bäst att kontrollera med försäkringsbolaget. Det bör stå på underlaget du får från försäkringsbolaget gällande försäkringsärendet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:49
1Gilla
Hej!
Det hanteras i princip på samma sätt, men minskningen av skulden blir inte i samband med lönen utan som en egen händelse. Så när du bokför upp själva utlägget så bokför du mot ett 28XX konto i kredit och lämpligt kostnadskonto i debet samt eventuell moms. När du sedan överför pengarna till den anställde så bokför du bort skulden som finns mot 28XX kontot i debet mot bankhändelsen. Ett lämpligt skuldkonto för detta hade varit 2820 Kortfristiga skulder till anställda.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:43
Hej!
Tack för din fråga. Beror lite på om du säljer det till en privatperson eller företag, eller om du skall redovisa enligt One Stop Shop systemet. Så du får gärna återkomma med lite mer information kring hur du hanterat försäljning så bör vi kunna hjälpa dig vidare kring hur du får rätt momskod på själva försäljningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
15:47
1Gilla
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för hjälp med detta, så att allting blir korrekt bokfört och hanterat i båda företagen. Detta är lite mer komplicerat och samtidigt är det viktigt att det blir rätt hantering i båda företagen, och utan insyn i bokföring och er situation så är det tyvärr lite svårt att vägleda dig kring detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
10:02
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffaabs tråd för att du skall få svar. Så länge perioden inte finns med i ett stängt och deklarerat år så är det okej att du låser upp perioden och gör så som Roffakab föreslår. Den varningen handlar om när det gäller ett stängt och deklarerat år, där man då utgår från regeln att man gör rättelser i nästkommande öppna period vilket du kan läsa om här. Tänk dock på att du kan behöva göra om och deklarera om din momsrapport om korrigeringen påverkar detta. Hur du tar bort och gör om en momsrapport kan du läsa om här.
Som en liten notis angående din kommentar om att senarelägga bokföringen så betyder inte detta att man kan bokföra det i en annan period än det tillhör, utan handlar om hur länge man får vänta tills man måste bokföra affärshändelsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
09:55
Hej!
Jag får inte riktigt ihop dina siffror du angett för fakturan från Ryds bilglas? Du anger att du betalar 2 428 men momsen plus självrisken blir bara 568,99 + 1 500= 2068,99 dvs att det saknas 359,01 någonstans. Självrisken bokförs i alla fall mot tex 6320 Självrisker vid skada, och momsen har du avdragsrätt på och bokför mot 2641. Det är alltså du som skall redovisa den ingående momsen på totala försäkringsvärdet, därav så betalar du både momsen och självrisken men du har avdragsrätt för momsen och du bokför den mot 2641 som du sedan får tillbaka som ingående moms. Försäkringsersättningen bokför du mot ett 39XX konto, tex 3994.
Du behöver nog dock kolla på dina underlag och se varför siffrorna inte riktigt går ihop, det känns som att något saknas gentemot de siffror du gett mig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
09:40
2 Gillar
Hej!
Det stämmer att det inte är tvingande att göra omföringen utan frivilligt, men det kan finnas fördelar med att göra det. Så som att man alltså bör nolla åtminstone 2019 varje år, eftersom det kontot skall visa årets resultat och inte föregående års. Det är också ett bra sätt att hålla koll på årets egna insättningar och egna uttag, eftersom man nollar dem i början av året och därmed bara har varje års saldon.
Att det är - på eget kapital är positivt i bokföringsvärlden, eftersom minus på 2XXX konton betyder skuld. När man går med vinst så ökar skulden som företaget har till dig som ägare, dvs att företaget genererar vinst och man behöver inte själv satsa kapital för att hålla företaget vid liv. Detta är ju självklart ett förenklat sätt att se på det, men förhoppningsvis så förstår du lite varför - är bra på eget kapital.
Det verkar som att du gjort rätt ja, med tanke på att alla kontona har saldo noll, men kontrollera gärna vad du hade för ingående balanser 2022-01-01 på varje konto så du bara flyttat detta saldot, och inte allt som finns på kontona även i 2022. Om du kommer förstå om några år eller inte är svårt att veta, men så länge du bara följer tipset för varje räkenskapsår så bör du klara det galant. Principen är bara att göra det i början av varje räkenskapsår och flytta ingående saldona på varje 20XX konto till 2010 eget kapital.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
13:24
Hej!
Vad jag kan se så verkar du ha Visma Administration som program. Jag rekommenderar att du inte använder ett bokföringskonto som har en momskod kopplad till sig, utan att du istället väljer ett annat försäljningskonto som inte har en momskod kopplat. Du kan se vilka konton som har vilka momskoder via listläget över Bokföring - Kontoplan. Normalt sätt så brukar man använda ett annat konto än man använt när man bokfört upp intäkten sedan tidigare för att kunna hålla det separat i bokföringen. Du kan också skapa ett eget nytt bokförings konto inom tex 39XX kontogruppen för att det skall hamna under övriga intäkter.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
09:02
Hej!
Tyvärr så kommer jag inte komma med något bättre svar än Skatteverket, då det är svårt att ge vägledning kring just sådana tillfällen. Problemet är att du blir hanterad som en icke beskattningsbar person och köpet hanteras genom IOSS. Så den momsen är en felaktig debiterad moms och är inte avdragsgill för dig. Det borde inte heller vara ett inköp utanför EU eftersom importen hanteras av AliExpress och inte dig som företag, utan det bör rimligtvis bli ett inköp utan moms dvs hela beloppet blir en kostnad för dig. Det rådet dock lite otydligheter kring detta, där man ändå kan anse att köpet borde redovisas som ett inköp utanför EU från din sida och att importvärdet då blir frakt+kostnaden inkl. importmomsen som lagts på. Eftersom vägledningarna utgår ifrån att du faktiskt köper som ett företag och inte en privatperson, så finns det inte heller så mycket vägledningar kring situationer som denna när du som företag blir behandlad som en privatperson. Det bästa är att försöka att få det hanterat korrekt dvs inköp mellan två företag utanför EU, så att köpet kan redovisas som en import enligt huvudreglerna.
Angående DHL DDP så är det också något som blir lite konstigt, eftersom varan ofta mellanlandar i ett annat EU land innan det skickas vidare och det är därför de blir deklarationsskyldiga för importen och hanterar den enligt de reglerna. Inte heller här finns det någon särskild vägledning som kan vara till hjälp, eftersom någon annans moms/felaktig debiterad moms inte är avdragsgill trots att den läggs på i dina import kostnader.
Så för att summera så finns det tyvärr inte så mycket klarhet kring detta, utan det bästa är att maila Skatteverket för att få en lite tydligare svar kring hur det bör hanteras och följa det svaret så gott man kan. Man får oftast lite bättre och tydligare svar via mail än via telefon när det gäller de lite mer komplicerade områdena. Det är också bra att försöka undvika att bli behandlad som en icke beskattningsbar person utan istället som ett företag, så man kan göra det så korrekt för sig som möjligt.
Kanske det finns någon annan användare i forumet som vill dela med sig av sina tankar kring detta, som kanske varit i kontakt med Skatteverket och fått mer vägledning?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
08:33
Hej igen!
Det ser ut som att konto 2615 har fel momskod, det bör vara momskod 60 när det gäller varor. Momskod 30 är för tjänster, men i annat fall så ser dina momskoder korrekta ut. Du kan se vilka momskoder och bokföringsförslag kring inköp inom och utanför EU här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-03
11:31
1Gilla
Hej!
Det är svårt att ge råd kring hur lång nyttjandetid skyltarna skall ha, men om du inte vill använda förenklingsregeln över att man kan ta 5 år som avskrivningstid så får man försöka hitta en branchstandard över vad andra företag brukar skriva av i för takt. När du säger hyreskontrakts tid så antar att du menar för lokalen och inte för skyltarna. Om man anser att skyltarna bör ha en lika lång nyttjande period som hyreskontraktstiden så bör det vara rimligt att kunna använda samma tid, eftersom man även kan gå på nyttjande perioden trots att den ekonomiska livslängden kan anses vara längre.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-03
11:12
Hej!
Detta kontot skall finnas i programmet, men kan vara ett inaktivt konto. När man söker efter ett nytt konto i listan så kan det vara bra att klicka i "visa även inaktiva poster" för att se alla konton som finns. Om du hellre vill ha det kontot så rekommenderar jag dig att göra en omföringsverifikation där du hänvisar till originalverifikationen och flyttar saldot som gäller lån från dig som aktieägare i debet mot 2399 och kredit 2393.
Den frågan är mer en kontroll fråga för att visa hur stor del av 2.39 som är till aktieägare och hur stor del som är till övriga, så att du bokfört det mot 2399 spelar mindre roll egentligen så länge du kan visa att det är en skuld till dig som aktieägare på annat sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-03
11:09
Hej!
Det stämmer att du inte kan ta det som en kostnad på företaget, utan att du istället borde räkna ut milersättning och bokföra alternativt enbart hantera i deklarationen. Du bör korrigera dessa 4 verifikationerna du gjort som du bokfört som drivmedelskostnad, där du istället bokför det som ett eget uttag mot konto 2013 egna uttag eftersom du använt företagskortet. Hur du bokför milersättning sedan kan du läsa om här.
Om du gjort momsrapporter för tidigare perioder så att dessa är låsta så kan du läsa om hur du låser upp och korrigerar momsrapporter här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-03
10:41
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Ditt sista förslag stämmer, dvs att du använder 2645 i detta fallet och inte 2641. I övrigt så ser bokföringsförslaget korrekt ut med kontona.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-02
13:26
Hej!
Om jag förstår dig rätt så har du fått svar från Skatteverket att detta skall bokföras som en direktkostnad dvs inte som en tillgång utan mot ett kostnadskonto och skall därmed inte göras några avskrivningar på. Då skall den inte heller vara med i anläggningsregistret då det inte är en tillgång, utan bara bokföras som en kostnad mot bankhändelsen. Ett lämpligt konto hade kunnat vara t.ex. 5410 Förbrukningsinventarie, alternativt tex 5170 Reparation och underhåll av fastighet.
Så jag skulle säga att du alltså inte alls skall lägga upp den under funktionen Anläggningstillgång då du säger att den skall kostnadsföras direkt och inga avskrivningar skall göras och är därmed ingen tillgång. Funktionen är gjord för att vara som ett anläggningsregister där man håller koll på tillgångens värde och avskrivningar samt kan få ut underlag för bokföring av avskrivning, vilket du inte skall göra för denna byggnaden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-02
11:19
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du bör bokföra det mot ett 40XX konto ja, eftersom det blir din varukostnad. Du behöver inte bokföra upp det som ett lager förrän i bokslutet när du skall göra en inventering och om du då har varor kvar, och det är först då som du använder konto 1400. Motkonto blir ett 49XX konto.
De kompendium du skickat som pliktexemplar behöver du inte separera från 4010 mot ett annat konto om du inte vill, men du kan lägga det mot ett 6XXX konto för att separera och visa att detta inte säljs vidare. Tex konto 6150 Trycksaker kan funka till detta, eller 6992 Övriga externa kostnader.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-02
10:32
Hej!
Det är bara en skattemässig justering att utnyttja tidigare års underskott och skall inte bokföras på något sätt utan hanteras enbart i deklarationen. Du kan läsa mer om underskott i enskild näringsverksamhet här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
15:26
1Gilla
Hej!
Låter som en jättebra plan att investera i då man alltid kan lära sig mera inom bokföring. Personligen så har jag aldrig använt mig/läst något från Nordstedts juridik, men med tanke på att BAS verkar stå bakom den bokserien så kan jag inte tänka mig att de inte skulle vara bra eller korrekta. 🙂
Jag kan rekommendera bokserien Redovisa rätt som också ger korrekt och bra information, som säkert kan vara till extra stöd för dig. Någon annan användare i forumet som har fler tips på vad de använder/har använt sig av tidigare?
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-01
14:56
1Gilla
Hej!
Det är tyvärr lite svårt att ge råd kring detta, då det kan vara svårt utan att ha full insyn i din bokföring och dina siffror. Men jag tolkar den tidigare tråden som du haft med att du bokfört något efter årsredovisning och bokslut var gjort, och du därmed har en differens från 2020 bokslut som programmet larmar om nu? I sådana fall så borde ju den verifikationen i 2020 nollställas, och göras om i 2022, eftersom man inte kan göra ändringar i ett redan deklarerat och stängt år utan skall göra i nästkommande öppna period. Så det är antagligen därför det inte stämmer fortfarande, för att du nu har två verifikationer som är likadana, en i 2020 och en i 2022 men borde bara ha en i 2022.
Jag kan dock inte säga om detta blir helt korrekt i din situation då det är baserat på din tidigare tråd och den information du gett, men det kan finnas andra saker som jag inte ser som gör att detta inte heller hjälper dig att få rätt. För att få bäst hjälp så rekommenderar jag att kontakta en redovisningskonsult som kan sätta sig in i din bokföring och underlag och få allting korrekt med hjälp av dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
14:43
1Gilla
Hej!
Tack så mycket, självklart det är därför vi finns här i forumet!
Baserat på bilden och de konton som har saldon så skulle jag säga att det bör bli som följande:
2010 med 232 248,76 i debet
2012 med 40 875 i debet
2013 med 460 623,76 i kredit
2019 med 187 500 i debet
Saldot på 2010 skall vara differensen som blir efter att fyllt i de andra kontona, så förhoppningsvis har jag räknat rätt. Annars fyller du bara i alla andra 20XX konton som har ett saldo, och lägger differensen mot konto 2010.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
14:13
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det bästa är att du kontaktar Skatteverket och ber om ett förtydligande, men vad många företagare gör är att hanterar det som ett inköp inom EU då säljaren anger ett VAT nummer inom EU och därmed bör det inte vara ett inköp utanför EU. När det gäller tjänst så spelar det ju egentligen mindre roll, eftersom det bara blir redovisat i två olika momsrutor men hanteringen med fiktiv moms är likadan vara sig det är inom eller utanför EU.
Så tyvärr så finns det ingen direkt vägledning som varken motstrider eller bekräftar hur man skall hantera EU VATnummer, då dessa egentligen inte är ett riktigt VAT nummer utan bara ett identifikationsnummer. Man kan ju dock argumentera för att det bör bli inköp inom EU eftersom företaget har registrerat sig att sälja inom EU, och har detta identifikationsnummer men vill inte registrera sig för moms i ett specifikt EU land.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
14:10
Hej igen!
Okej tack så mycket. Då gör du som jag föreslog i mitt tidigare svar, dvs du får välja egen kontering>eget uttag/egen insättning och där välja 1510 när det gäller betalning av kundfordringarna och 2440 när det gäller betalning för leverantörsskulderna. Detta får du göra bara mot de som du bokfört i det tidigare systemet eftersom du inte har några fakturor som finns i Visma eEkonomi att matcha betalningen mot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
14:03
Hej igen!
Ingen fara alls. Det bästa är att kontrollera med Skatteverket, men efter vad jag kan hitta så skall även detta hamna under samma punkter för skatt på årets resultat 3.25 samt 4.3. Detta kan man tex se på SRU kopplingarna där konto 89XX förutom 899X kontogruppen skall hamna i ruta 3.25. 4.14 bör dock kunna användas jämfört med 4.3 om man skulle vilja, med tanke på att den rutan är till för de justeringar man anser inte passar in i de andra rutorna i INK2S.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
12:36
Hej!
Enligt god redovisningssed så gör man rättelser från gamla år i nästkommande öppna år. Det kan dock fortfarande betyda att du behöver justera deklarationen för 2021, men göra korrigeringarna rent bokföringsmässigt i 2022. Detta är bäst att kontrollera med Skatteverket.
Eftersom 2021 bör vara ett redan låst och deklarerat år så bör det vara så att du inte skall göra rättelsen i 2021, utan det blir i 2022 du får göra det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-01
09:14
Hej!
Det låter som att du anlitat företaget som en sorts underleverantör, så konto 6900 kan funka utmärkt alternativt att du använder ett konto inom 46XX kontogruppen som är för legoarbeten/underentreprenader.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-31
16:43
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det inte bör finnas några hinder att sälja inventarier mellan moderbolaget till dotterbolaget, dvs att hantera det precis som om man hade sålt det till ett annat företag till marknadspriset plus eventuell moms. Där är det viktigt att skapa korrekt faktura/kvitto som underlag till båda företagen. Däremot så får jag hänvisa till en redovisningskonsult om det är okej att överlåta inventarierna mellan bolagen och hur man hanterar detta, eftersom det går under koncernredovisning som kan ha lite olika undantag inom sig. Så där är det bäst att hjälp av en konsult så att dina underlag blir korrekta och att det hanteras korrekt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-31
16:33
Hej!
Ingen fara alls 🙂
Hm om fakturan är kopplad till rätt artikel så skall det välja rätt konto när man sedan matchar det mot inbetalningen, så det var ju konstigt. Kontrollera om det verkar vara rätt artikel på fakturan du skapat, och om det är det så kan det vara bra att kontakta supporten för att kunna reda ut vad som hänt programmässigt. Det skall dock fungera att skapa egna artiklar som är kopplade till egna konton på sina fakturor som det sedan bokförs mot när man matchar fakturan mot inbetalningen. Kanske var det bara så enkelt att ändringen aldrig sparades på artikeln möjligtvis? Om du inte hittar något som ser konstigt ut så kan supporten hjälpa dig med att felsöka och se vad som kan ha gått snett för dig.
Om du vill så kan du i detta fallet korrigera verifikationen och byta kontot så att du får det mot konto 3901 respektive 3911, så det blir rätt i resultaträkningen för dig.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-01-31
16:26
Hej!
Tack för din fråga. När du säger att du är ny i programmet, menar du då att 2023 är första året som du bokför i systemet? Eller menar du att du haft programmet även under 2022 men nu tar över och sköter bokföringen själv? Om det är det sistnämnda så bör fakturorna vara hanterade via systemet redan, och skall bara matchas mot inbetalningen vilket du kan läsa om här. Det spelar ingen roll då att ni hade kontantmetoden eftersom de hanteras automatiskt vid sista momsredovisningen 2022 och bokförs upp som skuld/fordran.
Om du däremot menar att du börjat använda programmet från 2023 och därmed har bokfört dessa i ett annat system så kommer inte fakturorna finnas i systemet att matcha mot utan du får bokföra bort den manuellt via egen kontering>eget uttag/egen insättning och där välja att bokföra bort leverantörsskulden respektive kundfordran.
Vill du att vi ska kika tillsammans med dig i ditt program så är du välkommen att kontakta supporten.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
17:06
Hej!
Tack för din fråga. På din information så låter det som att du inte löst ut bilen innan, utan att du bytt in den hos en bilhandlare som de i sin tur löst in leasingen och betalt ut mellanskillnaden. Detta är en av de mer komplicerade områdena inom lösen av leasing rent momsmässigt vilket du kan läsa om här.
I princip så blir det att man säljer "rätten" att lösa leasingbilen till det priset till bilhandlaren, vilket gör att det inte går under de normala reglerna med moms. Detta bör betyda att man alltså skall redovisa 25% full moms på försäljningen, oavsett om man haft hel eller halv avdragsrätt på ingående moms under leasingperioden.
Om det är så, och att du fått 42 611 utbetalt och sedan betalt den första förhöjda leasingavgiften så bör det kunna hanteras som följande:
Försäljningen/inbytet:
193X med 42 611 i debet
39XX med 34 088,8 i kredit
2611 med 8 522,2 i kredit
Inköpet/nya leasingen:
193X med 181 250 i kredit
1720 med 163 125 i debet
2641 med 18 125 i debet
Här antog jag att du har 50% avdragsrätt på momsen på den nya bilen. Om du känner dig osäker kring hanteringen så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult som kan få bättre insyn i din bokföring och underlag och ge mer specifik hjälp till dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
16:40
Hej!
Om du känner dig osäker kring om allt är hanterat rätt i avslutet av din enskilda firma så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult.
I ditt första förslag så noterar jag att du inte har redovisat någon moms, vilket är en av de saker man behöver göra när man tar ut inventarier från sin enskilda firma. Detta är förutsatt att man vid köpet hade avdragsrätt för moms, i annat fall så stämmer det att man inte redovisar något. Här kan du läsa om hur man hanterar varuuttag. I ditt fall så behöver du ta reda på marknadsvärdet på inventariet, för att kunna redovisa uttaget rätt. Det bokföringsmässiga värdet är det du sedan bokför bort, och mellanskillnaden blir det som du skattesmässigt blir påverkad av i resultatet sedan.
Om du återkommer med det marknadsmässiga värdet och beräkningen av den eventuella moms som skall tas tillbaka så kan vi säkert hjälpa dig med ett bokföringsförslag. Hur du får fram vad för belopp momsen blir kan du läsa om i länken ovan. I princip så blir det rent bokföringsmässigt som följande:
2011 med marknadsvärdet ink moms debet
1250 med anskaffningsvärdet i kredit
1259 med ack. avskrivningar i debet
397X/797X med vinst/förlust mellan marknadsvärde ex moms minus bokföringsmässiga värdet
2611 med momsen på marknadsvärdet eller den moms man redovisade vid köpet, beroende på.
Förhoppningsvis så hjälper detta dig vidare, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
10:40
Hej!
Tyvärr finns det inte något sätt att få över det saldot som du bokför på 2014 utan du behöver lägga in det manuellt i deklarationsmodulen. I denna tråden så finns det beskrivet hur du gör detta.
Det jag kan tipsa om är att lägga det som ett önskemål/idé om det är något du känner hade förenklat din hantering av bokföringen. Här kan du läsa en beskrivning om hur man gör det i programmet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
10:18
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det är precis så man hanterar det när man får en antingen högre eller lägre slutlig skatt än vad man beräknat. Eftersom 2021 är ett stängt och deklarerat år så kan man inte ändra i det året, utan får hantera det i nästkommande öppna perioden, precis så som du gör. Det är dock inte nödvändigt att göra korrigeringen förrän den slutliga skatten dragits från skattekontot, men det går bra att bokföra så som du föreslagit. Det är viktigt att använda konto 8920 precis som du gör, så man inte blandar in det med årets eventuella beräknade inkomstskatt på 8910. Mer om hur man bokför slutlig skatt kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:54
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att Stripe bör anses som ett sorts bankkonto, eftersom det både kan gå in och ut betalningar från det samt att det sker överföringar från kontot. Däremot så kan man också tänka att om utbetalningarna från Stripe kontot sker varje vecka, så är det enbart i slutet av räkenskapsåret som det faktiskt behövs hanteras som det för att intäkterna och eventuella avgifter skall bokföras på rätt år.
Jag skulle personligen hanterat det som ett eget konto, och därmed bokföra allt som händer på Stripe kontot. Det blir lättare att hitta eventuella fel som kan hända och om något skulle missas. Det blir också lättare i bokslutet då man redan bokfört upp allt som skett även om utbetalningen sker året efter. Har man faktureringsmetoden så blir det också ett krav att bokföra när försäljningen sker vilket också gör att man behöver hantera det som ett eget bankkonto. I denna tråden så finns det exempel på hur du kan hantera bokföringen kring det och överföringarna.
Hoppas detta hjälper dig framåt i ditt beslut över hur du bör hantera transaktionerna via Stripe.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:41
Hej!
Detta är tyvärr lite svårt att ge råd kring, då du enligt lag måste spara dina originalunderlag som är inscannade i minst 3 hela år, dvs som tidigast 4e året, innan du bara kan spara den digitala formen. Så du bör inte kunna uppfylla lagkravet genom att skapa egna kvitton i efterhand, men det är svårt att säga exakt. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult som kan rådgiva dig kring hur du bör göra, eller om du kan kontakta Bokföringsnämnden för mer vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:26
Hej!
Tack för din fråga, vad roligt att du använt det nya Vismakortet. Hotellkostnader är en av de undantagen från huvudregeln som du kan läsa om här i Skatteverkets vägledning. Där säger man att det är säljarens land som blir beskattningslandet, inte köparens. Detta betyder att du bör ha ett underlag med det landets moms på sig, som i sin tur betyder att du bör bokföra kostnaden i sin helhet. Ingen omvänd skattskyldighet eftersom det inte går under huvudregeln.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:06
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra om det är okej att deklarera den momsen i en senare momsperiod. Det är tyvärr inget vi kan rådgiva kring då det inte finns några tydliga vägledningar kring och blir ett beslut som du får ta själv.
Enligt god redovisningssed så säger man att rättelser skall göras i nästkommande öppna period när det gäller rättelser, men det kan dock betyda att man fortfarande skall rätta i deklarationen men att man dock gör rättelsen rent bokföringsmässigt i en annan. Det är därför svårt att ge dig råd kring om det är okej att göra som du föreslagit, men kolla med Skatteverket om det är okej att deklarera den missade momsen i en senare period då det är en så pass låg summa.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
08:55
Hej!
Det funkar utmärkt, 2510 är gruppkontot för skatteskulder medan 2512 är ett mer specifikt underkonto.Det går bra att du krediterade även den mot 2510, men ett mer specifikt skuldkonto för det är 2514.
Det är faktiskt båda två som skall hanteras, eftersom man i samband med slutliga skatten även får den tillgodoförda debiterade preliminär skatten. Så fick man en skatteskuld i bokslutet, så kommer man debitera 2510 (om man använt det till både inkomstskatt och särskild löneskatt) och kreditera 2518 för den tillgodoförda debiterade preliminärskatten. Du kommer alltså ha två händelser på skattekontot som en är i minus och en är i plus, som tillsammans blir den slutliga skatten som dras. Om du vill läsa mer om hur detta hanteras så finns det här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
16:54
Hej igen!
Hur man hanterar kundförluster på bästa sätt kan du läsa om här. Det förutsätter ju att det är hanterat som kundfordran och intäkt sedan tidigare för att man skall kunna hantera det sedan som kundförlust. 🙂
1630 skall motsvara skattekontots saldo som finns på Skatteverket. Detta blir motkontot, både när man betalar in till skattekontot samt bokför de beslut som dras. Så in och utbetalningarna blir 1630 debet/kredit och motkonto 1930 debet/kredit. När man sedan bokför själva besluten, tex skatt på arvoden/lön m.m. så bokför man 1630 kredit/debet och lämpligt motkonto debet/kredit. Du kan läsa mer om hantering här. Principerna blir densamma även om tipset är för AB.
När du säger skatt av förtjänst, menar du då skatt på årets resultat? I sådana fall kan du läsa om de olika stegen här hur man hanterar det.
Förhoppningsvis så hjälper dessa länkar dig vidare, ha en fin helg! 🙂
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
14:18
1Gilla
Hej!
Själva bokföringen av leverantörsfakturan blir hanterad på exakt samma sätt som om du hade fått en faktura från ett företag som är beskattningsbart. Inhyrd personal bokför i kontogruppen 68XX normalt sätt. Det är betalningen sedan som delas upp, vilket du kan läsa om här. I vissa fall skall man utöver avdraget på 30% för skatt även redovisa arbetsgivaravgifter, så detta är bra att kontrollera med Skatteverket eller en konsult så att ni får det redovisat rätt.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för rådgivning hur du redovisar detta i deklarationen för bäst hjälp. Det bör dock vara så att du skall redovisa det i samband med ditt egna företags arbetsgivardeklaration och ange företagets organisationsnummer, jag kan dock tyvärr inte hitta några bra vägledning att läsa hur det skall redovisas mer exakt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
09:52
1Gilla
Hej!
Det är ett lite tvetydigt område hur man skall hantera när man har inköp inom EU där man inte hanterats som ett företag och därmed så har de tagit ut en felaktig debiterad moms på underlaget. Tittar man på vägledningen för inköp varor inom EU så står det att man ändå skall hantera det som korrekta inköp inom EU, där man bokför hela beloppet ink moms som kostnad och beräknar omvänd moms på det beloppet och redovisar till Skatteverket. Motsvarande vägledning för inköp tjänst inom EU har inte detta, så där är det svårt att avgöra om man skall göra så eller bara bokföra allt som en kostnad. Så skulle säga att det beror på hur man tolkar det, vad som är rätt och fel. Man kan alltid kontrollera med Skatteverket om man känner sig osäker.
Många resonerar kring att det är onödigt att redovisa det som ett inköp inom EU med fiktiv moms, eftersom hela poängen med systemet är att ett företag redovisar försäljningen och ett företag kostnaden. I fallen där det blir felaktig debiterad moms så redovisar företaget som säljer inte försäljningen som B2B försäljning inom EU vilket gör att det inte finns något att dubbelkolla mot när det gäller för köparen som redovisar kostnaden. Då kan man ju undra lite vad som är poängen, eftersom det då inte hanteras på korrekt sätt ändå. Därav så finns det vissa som redovisar det som inköp inom EU som vanligt, trots detta, och vissa som redovisar det som en kostnad utan någon moms alls.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
17:00
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag har hört med mina kollegor som sitter med eEkonomi som säger att det tyvärr inte går att ändra vilket konto som det bokförs mot i Deklaration/Årsredovisning, så om du vill att det skall bokföras mot konto 2512 så behöver du göra en manuell kontering sedan. Dvs du debiterar 2510 och krediterar 2512 så att du får omfört beloppet efter det är bokfört via Deklaration/Årsredovisning funktionen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
11:18
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det kommer hamna mot konto 3900 om artikeln är kopplad till detta konto i fakturan du matchar inbetalningen mot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
09:16
Hej igen!
Vad bra att du hittade ena felet. Hm förstår inte riktigt hur det gör att du får en diff på 443, men det stämmer att du behöver korrigera i efterhand samt göra om momsrapporten och deklarera den till Skatteverket. Hur du ångrar momsrapporter kan du läsa om här. Efter du ångrat momsrapporterna fram tills perioden det gäller så korrigerar du den verifikationen som är felaktig, och sedan gör du om varje momsrapport igen. När det är klart så får du logga in på Skatteverket och rätta tidigare inlämnad momsdeklarationer, men bara för den som är ändrad.
Om du förklarar hur det är bokfört och hur det borde ha bokförts så kan vi säkert hjälpa dig att ge förslag på hur du kan korrigera det bäst.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-25
15:00
Hej!
Tack för din fråga. Rent bokföringsmässigt så behöver du inte dela upp det, men om du vill så kan du bokföra den delen mot ett eget konto inom 738X eller 739X kontogruppen. Det är ingenting som normalt sätt görs eller behövs göras, utan går utmärkt att ha mot samma förmånskonto som resten. Det går bra att använda 7385 till detta, eller om man vill skapa ett eget som är ledigt inom ovan nämna kontogrupper.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-25
14:38
Hej igen!
Intäkter ökar i kredit vilket betyder att konton som börjar på 3XXX skall ha beloppet i kredit när man bokför försäljning. Så det minskar inte resultatet att kreditera 3XXX utan det ökar resultatet. Om nu saldot som ligger på dina 3XXX konton stämmer överens med vad intäkten skall vara så bör den obetalda fakturan redan vara bokförd, eftersom den skall räknas med i dina intäkter för 2022. 🙂 Så då bör du kontrollera tex huvudboken för dina 3XXX konton och se om du kanske redan bokfört upp den obetalda fakturan som en kundfordran samt intäkt, och det är därför du har korrekt saldo på 3XXX kontona.
Tänk dock på att dina 3XXX konton skall innehålla alla inkomna medlemsavgifter PLUS de fakturerade men inte ännu inbetalda, så du skall alltså räkna med både de medlemsavgifter som ni fått inbetalt samt även de obetalda fakturorna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
15:24
Hej igen!
Ingen fara alls. Hm okej, då låter det ju underligt att det skulle vara moms på underlaget. Jag tror att det är bäst att du kontaktar Microsoft för att kontrollera underlaget. Det kanske till och med är så att de har angett ett VAT nummer som är svenskt, och därmed tagit ut svensk moms? Dvs att du ser både ditt egna VAT nummer och ett annat som är deras som börjar på SE? Då kan du bokföra detta som ett vanligt inköp inom Sverige i sådana fall. I annat fall så bör det säkraste vara att inte bokföra momsen utan bokföra det som inköp inom EU och hela beloppet blir en kostnad för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
15:01
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som en vidarefakturerad kostnad, som man hanterar antingen som sin egna kostnad vid köpet och sedan som en vidarefakturerad intäkt vid fakturering till kund. Alternativt så kan man använda ett 46XX konto vid betalningen för att hålla det separat, och sedan bokföra det som en vidarefakturerad intäkt. Om det är ett utlägg så bokför du upp betalningen mot ett 16XX konto i debet och sedan vid inbetalningen från kunden mot samma konto i kredit. Här kan du läsa mer om vidarefakturering och utlägg.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
17:06
Hej!
Tack för din fråga. Svårt att säga om det är moms eller någon annan skatt. Beror på om du har angett ditt VAT nummer till leverantören eller inte skulle jag säga. Det bör finnas en hänvisning till reverse charge, article 96 EU directive/VAT directive eller liknande på fakturan om det skall vara omvänd skattskyldighet. Om det är moms på så är det en kostnad för dig, eftersom det inte är ett svensk VAT nummer säljaren angett, utan ett EU VAT nummer och ett köp från ett annat land. Denna momsen blir då inte en avdragsgill moms utan bokförs hela beloppet som ett inköp inom EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
16:47
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att bokföra det på det sättet också, även om det blir lite fel att använda ett skuldkonto och att det borde varit ett fordranskonto. Du behöver dock inte ändra i detta fallet, bara du tänker på det till nästa gång. Var uppmärksam så du använder rätt momskod till 6590, där kan det vara bra att skapa ett eget konto inom 65XX kontogruppen då det blir en kostnad inom EU och kan vara dumt att blanda in i vanliga svenska köp. I annat fall så ser det bra ut.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
15:53
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för råd kring detta, då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring det. Jag skulle dock säga att det kan vara svårt att få avdrag för kostnad av egen tvättmaskin då det bör vara rätt svårt att bevisa vad som gäller arbetskläder och vad som gäller privata kläder samt svårt att beräkna hur stort avdraget bör bli. Däremot bör tvätt av arbetskläder på tex kemtvätt eller liknande vara avdragsgillt så länge arbetskläderna är avdragsgilla och kan bokföras mot tex 5580 Underhåll och tvätt av arbetskläder.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
15:21
Hej igen!
Den är valfri, men bra att göra för att kunna hålla koll på varje räkenskapsårs egna insättningar och egna uttag osv. Det finns dock som sagt inget som är tvingande över det. Det enda som man bör göra är att nolla 2019 Årets resultat och flytta till 2010 året efter, så detta kontot alltid är noll till bokslutet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-20
16:50
Hej igen!
Jag antar då att du använder kontantmetoden i och med att den inte finns på konto 1510. I sådana fall så får du bokföra upp det som en manuell kontering, så att du får in intäkten och eventuell moms i bokföringen samt kundfordran. Då blir det 1510 debet och mot 3XXX konto i kredit samt moms. Dina utgående balanser i 2022 kommer sedan följa med som ingående balans i 2023, så inget manuellt behövs göras i 2023. När ni får betalt så får du tänka på att bokföra det mot 1510 så intäkten inte blir dubbel.
Ha en fin helg du med!
Josefine
... Visa mer
2023-01-20
16:07
Hej!
Om du med aktiverat arbete menar att företaget haft utvecklingskostnader för egentillverkad tillgång så är detta något som påverkar både balanskonton och resultatkonton. Dvs den påverkar både balansrapporten/räkningen samt resultaträkningen eftersom man får lov att ta upp det som en tillgång och öka intäkterna, för att neutralisera kostnaderna man haft för utvecklandet. Vi ger tyvärr normalt sätt inte råd kring K3 då det är mer komplicerat, men jag hittade detta som EkonomiOnline skrivit angående hur man kan hantera detta:
"Kontogrupp 38 Aktiverat arbete för egen räkning krediteras med värdet av nedlagda utgifter avseende material, omkostnader och personalkostnader. Aktuellt tillgångskonto - immateriella anläggningstillgångar, byggnader och mark, maskiner och inventarier - i kontogrupp 10, 11 och 12 debiteras (se respektive tillgångsslag)."
Så att det påverkar omsättningen och balansomslutningen i normala fall, det är ju rimligt. Med det sagt, hur menar du om det skall ingå eller undantas? Vad är det för sorts rapport? Jag tänker att beroende på vad du skall rapportera så kan man nog anse att det skall ingå eller undantas, tex om det är en nettoomsättning man är ute efter så blir ju inte aktiverat arbete något som man vill skall vara med. Det är ju tekniskt sätt ingen omsättning, utan mer ett sätt att balansera upp kostnaderna som man har haft under året för utvecklingen. Det bästa är nog att kontrollera med den som du skall skicka rapporten till.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-20
13:33
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot ett konto inom 55XX kontogruppen, tex 5510 Reparation och underhåll av maskiner och andra tekniska anläggningar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-19
15:40
Hej igen!
Ja, 1/1 2023 så bokför du det som finns på 2069 till 2068. I 2022s bokslut så gör du korrigeringen för de ingående balanserna för 2022, där du flyttar det som du lade på 2099 (som gällde tidigare års resultat m.m.) och lägger det mot 2060. Om årets resultat skall bokföras manuellt eller inte beror på om du använder dig av ett bokslutsprogram men om ni gör bokslutet manuellt via eEkonomi genom manuella verifikationer så görs detta inte automatiskt nej 🙂 Detta blir den sista verifikationen man gör i bokslutsarbetet, och du kan läsa om hur man bokför det här. Efter detta bör det bli korrekt, om jag förstått din information som du gett.
Usch då, låter inte alls bra att du är utbränd, men du skall inte känna dig rädd för att råka göra fel. Man kan alltid korrigera om något skulle bli felaktigt bokfört, och forumet finns till för att hjälpa! Det skall säkert gå bra även nu med att göra bokslutet, trots att du inte haft så mycket övning sen dess 🙂
Hoppas detta hjälper dig framåt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-19
14:21
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan se att vi har svarat på din fråga i din andra tråd här som du kan kika på. Bara att återkomma om det är något mer.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-19
14:17
Hej!
Tack för din fråga. Betalningen av fakturorna blir utbytet av tjänsten, dvs ni betalar varandra med era tjänster. Detta betyder att man måste vara noggrann att båda tjänsternas marknadsvärde är samma för att de skall ta ut varandra samt att det bör bli momspliktigt för båda sidorna. Här finns ett tips på hur du kan hantera det i programmet på ett smidigt sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-19
13:51
Hej igen!
Jag sagt att det är bättre att använda ett 19XX konto eftersom ett depåkonto är en form av bankkonto. Du skapa ett eget inom 194X om du skulle vilja.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-18
10:58
Hej!
Ingen fara, skönt att jag förstod dig till slut!
Jag tycker du uppfattat rätt ja, och du kan välja 2069 nu för 2022s resultat eftersom du gör en omföring för det gamla resultatet till 2060 och nu kommer bara ha 2022s resultat på 2069. Att du använde 2099 för att lägga in som ingående balans i 2022 gör ingenting, eftersom du nu ändå ändrar detta i bokslutsarbetet.
Ha det bra!
Josefine
... Visa mer
2023-01-18
10:55
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kontrollera att dessa renoveringar får lov att tas upp på företaget, då det inte alltid är okej vilket du kan läsa om här. Under fliken Avdrag om arbetsrummet är en särskilt inrättad del så kan du läsa om vad som gäller för renoveringskostnader och när det är tillåtet.
Om det är okej att ta renoveringskostnaderna på företaget så kan man i vissa fall göra direktavdrag, medan i vissa fall så är detta inte tillåtet utan skall bokföras som en tillgång med avskrivningar vilket du kan läsa om här. Om det skall bokföras som ett direktavdrag så kan du bokföra det mot ett konto inom 51XX kontogruppen, tex 5170 Reparation och underhåll av fastighet. Skall det hanteras som en tillgång så finns det ett konto som heter 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet som kan funka till detta, där avskrivningskontona är 1129 Ackumulerade avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet samt 7840 Avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-18
08:44
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om vad som kan räknas in i din anskaffningsvärde för tillgången. Där står det följande:
"Anskaffningsvärdet för förvärvade anläggningstillgångar är inköpspriset och andra utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet (4 kap. 3 § ÅRL). Exempel på utgifter som är direkt hänförliga till tillgången är utgifter för frakt, tull, import, lagfart, installationer och konsulttjänster."
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
15:42
Hej igen!
Hm okej jag tror jag förstår. Om dessa överföringar samt köp ALLTID sker på samma dag dvs samma datum på fakturorna så skulle jag säga att du inte behöver göra det komplicerat med att använda ett temporärt fordranskonto för överföringen till mellanhanden och sedan när köpen görs. Du bör istället kunna bokföra köpet och avgiften till mellanhanden direkt mot dragningen, eftersom det ändå sker på samma datum och du får underlagen tillsammans med underlagen för överföringen. Eftersom du angett ditt VAT nummer och det verkar som att företaget anger sitt VAT nummer så bör både avgiften och köpen vara omvänd skattskyldighet inom EU, men det kan du dubbelkolla med mellanhanden. Det står reverse charge applies, så det bör vara så.
Om man förstår rätt från underlagen så verkar det som att det är mellanhanden som hanterar redovisningen av momsen och att köpen tekniskt sätt görs mellan dig och mellanhanden, som sedan köper från originalföretaget. Hur du bokför inköp inom EU kan du läsa om här. Avgiften som mellanhanden tar kan du bokföra mot ett 65XX konto med samma inställningar som kontot för inköp inom EU om du vill hålla dessa separat. Så tex hade det kunnat se ut som följande, där jag antagit i exemplet att 1 USD är 10 kr:
1930 med 7 900 i kredit
4535 med 7 400 i debet
2614 med 1 850 i kredit
2645 med 1 850 i debet
65XX med 500 i debet
2614 med 125 i kredit
2645 med 125 i debet
Eftersom båda kostnaderna är tjänster så hade du även kunnat bokföra allt mot konto 4535 i detta fallet, eftersom allt är tjänster inom EU så det beror på hur du vill dela upp dina kostnader.
Återkom gärna om det är så att jag missförstått något steg, eller om det är så att det finns tillfällen överföringen och köpet inte sker på samma datum. Då behöver du istället använda ett fordranskonto vid köpet och hanteringen blir lite annorlunda.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
15:09
Hej igen!
Datumet är ofta svårt att hitta på blanketterna, så det bästa är att logga in med ditt TullID på Tullverket för att hämta ut både statistiska värdet och vilket datum som importvärdet och importmomsen som tidigast kan redovisas. Taxebest. dag, dvs taxebestämmande dag är inte samma som datumet för att redovisa importen, utan är datumet Tullverket utgår ifrån gällande valutakursen samt tullsatser, vilket du kan läsa om här.
Eftersom det står på din UPS faktura att datumet är som tidigast 17/01/2023 för avdrag införelsemoms så bör du kunna gå på det, men du kan som sagt dubbelkolla detta på Tullverket för att vara säker. Det statistiska värdet bör vara båda dina tulldeklarationer, dvs 191 plus 323 = 514. Det är dock lite konstigt, för enligt underlaget så verkar det statistiska värdet vara 47,80 USD totalt och därmed 514 kr men du säger att du köpt för 3 231.32 kr så det låter konstigt att det statistiska värdet är mindre än inköpsvärdet. Jag rekommenderar dig att ta fram det statistiska tullvärdet från Tullverket i korrekt valuta, dvs svenska kronor så att du får klargjort vad som är det korrekta värdet. Punkt 5 är ju bara din bokföring av själva UPS fakturan med avgifterna så den kan du bokföra när du betalar den ja, inga problem. Punkt 4 görs per det datum som du hittar och du redovisar inte inköpsvärdet utan det statistiska tullvärdet som alltså är på ett annat belopp. Detta är för att det finns andra avgifter som räknas in och skall redovisas samt beräknas importmoms på.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
14:04
1Gilla
Hej!
Jag rekommenderar dig att ta ut huvudboken för 1241 och 1249 för att kontrollera vad det är som har gått snett, du kan behöva kolla i tidigare räkenskapsår också beroende på när felet skett. Det låter som att någon avskrivning har bokförts felaktigt, men det är viktigt att försöka hitta felet så du vet hur det skall korrigeras. Om det är så att någon avskrivning bokförts felaktigt så bör du kunna göra korrigeringen nu i bokslutet så att du får samma siffror på konto 1241 och 1249 samt får bokfört den sista avskrivningen som en kostnad. Tänk på att hänvisa till felet du hittade i verifikationstexten så det blir tydligt vad du korrigerar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
13:42
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar.
Att du hade ett saldo på 1930 på 250,94 har ingenting med dina eget kapitalkonton att göra, förutsatt att du absolut inte har några andra skulder eller eget kapital förutom ett saldo på 2010 så jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar att det har för koppling. Du säger sedan att konto 2010 har 0 som ingående saldo, men den hade 250,94 i det du skrev förut, så jag antar att detta alltså råkade bli fel när du skrev första gången. I sådana fall, baserat på att 2010 var noll men att alla andra 20XX konton har rätt ingående balanser som du skrev tidigare så bör din omföring vara 2022 som följande:
2010 med 250,94 i kredit
2013 med 2 411,52 i kredit
2018 med 19 371,55 i debet
2019 med 16 709,09 i kredit
Dvs likadant som du gjorde enligt ditt sista svar. Så det ser korrekt ut enligt de siffror du angett är ingående balanser 2022. Om du hade en förlust på 16 709,09 i 2021s bokslut så stämmer det utmärkt så som du bokförde upp årets resultat i föregående år, dvs 16 709,09 mot 8999 i kredit och 16 709,09 mot 2019 i debet.
Så enligt mig så kan jag inte riktigt se vad som skulle vara fel med den omföringen baserat på de siffror du angett, så du får gärna förklara lite vad det är som känns fel så kan vi säkert hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
11:28
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. För att kostnader för konferens skall vara avdragsgilla och godkända så behöver du uppfylla de krav som finns här. Kostnaderna kan du bokföra mot konton inom 58XX gruppen, alternativt att du lägger konferenskostnaden mot ett eget konto inom 65XX eller 69XX kontogruppen för att särredovisa detta som en form av utbildning. Tänk på att den norska momsen inte är avdragsgill förutsatt att du inte är momsregistrerad i Norge, och hela beloppen blir en kostnad för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
11:23
Hej!
Skatteverket har en bra guide kring hur man fixar sitt förenklat årsbokslut som kanske kan hjälpa dig, där de även har en e-tjänst som man kan använda istället för tex via papper. Här har du själva blanketten och tillhörande bilagor.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
10:55
Hej!
Jag hoppar in i tråden för att "pusha" upp den ifall någon annan användare i forumet eller trådskaparen har något tips att ge dig kring hur du skall hantera detta. I annat fall så rekommenderar jag även dig att kontakta Skatteverket för att få vägledning kring detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
09:52
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om man följer K1 eller K2 regelverken så hanterar man finansiell leasing som en hyresavtal, dvs likadant som en operationell leasing. Det är enbart om man följer K3 regelverk som det blir en skuld och tillgång på det sättet som du bokfört, så jag rekommenderar dig att korrigera detta eftersom det inte är en tillgång i företaget. Om du följer K3 regelverket så rekommenderar jag dig att hjälp av en konsult, då det är ett mer komplicerat regelverk och tyvärr ingenting vi kan vägleda kring i forumet.
Hur man bokför leasing av maskin kan du läsa om här. Då du inte har en första förhöjd leasingavgift så blir det inget bokfört mot ett 172X konto vid upptagandet av leasingen, utan istället så bokför du dina löpande leasingavgifter mot tex 5212. Det blir ingen tillgång eller skuld eftersom det hanteras som ett hyresavtal och du betalar ingen första förhöjd leasingavgift, utan blir bara löpande kostnader för dig. Varför du får problemet vid årsredovisningen är tyvärr lite svårt att veta, men det spelar mindre roll om det är så att du inte följer K3 och därmed inte skall hantera din leasing som en tillgång samt skuld.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-17
09:36
Hej igen!
Okej då förstår jag. Om du fick det utbetalat till ditt privata konto så kan du bokföra det så som du föreslog ja. Eftersom skattekontot är privat i en enskild firma så bokför man det mot ett 20XX konto om man vill hålla koll, där man sedan gör en omföring varje nytt räkenskapsår samtidigt som man nollar sina andra kapitalkonton för att alltid ha alla 20XX konton förutom 2010 eget kapital nollade och bara visar årets egna uttag/insättningar m.m. Detta kan du läsa mer om här.
Så du kan flytta överför summan från 2012 till 2013 om du skulle vilja, för att visa att du fått pengarna utbetalda från skattekontot till ditt privata konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
15:51
Hej igen!
Den fiktiva momsen, vilket vid inköp utanför EU är importmoms, skall alltid baseras på det statiska tullvärdet och aldrig inköpsvärdet. Därav är det svårt att svara när och hur du skall redovisa denna i detta fallet och det är bäst att du kontrollerar med Skatteverket hur du skall hantera det när du ännu inte vet/fått tullvärdet då varorna ännu inte kommit.
Om du redan fått blanketten som visar det statistiska tullvärdet, som du skrivit i nr 4, så står det även där när du som tidigast får lov att redovisa köpet och importmomsen och du bör kunna utgå från det datumet till om du skall redovisa det i 2022 eller i 2023. Du skriver att det står tidigast datum för avdrag är 17/01/2023 vilket bör svara på din fråga om när du får redovisa importvärdet och importmomsen, men du kan som sagt dubbelkolla det med Skatteverket. Om du betalar fakturan innan datumet som du får redovisa importmomsen/införselsemomsen så får du bokföra steg 4 och steg 5 för sig, vilket du redan gjort enligt dina förslag. I övrigt så ser dina val av konton korrekta ut. Du skriver dock att du fick en faktura för införelsemomsen, menar du då att det står ett belopp på fraktfakturan med ordet införelsemoms som du måste betala? Då låter det som att du blivit hanterad som en privatperson, och missat att ange ditt VAT nummer till leverantören. Eller menar du bara att det står ordet där, men inget belopp för det? Lite oklart då du pratar om att du fått det statistiska värdet men även säger att de angett införelsemoms på din frakt och tullfaktura, så du får gärna förtydliga vad du menar med det.
För att summera, dina kontoförslag ser korrekta ut förutsatt att du inte skall redovisa något importmoms och importvärde redan i 2022, utan att du skall göra det per 17/01/2023 som du angett står på din blankett/tulldeklaration.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
15:11
Hej!
Tack för din fråga. Lite osäker på hur du menar att detta gått till. Vad är det för mellanhand? Menar du att du har ett konto hos en annan leverantör, som du lägger över pengar till som du sedan kan använda för olika köp på deras hemsida/plattform? Vad får du underlag när du överför pengarna? Kan du när som helst ta ut dessa pengar från mellanhanden? När du köper olika saker, får du olika kvitton då och blir det två olika dragningar på kontot du har? Dras det någon avgift eller betalar du något till mellanhanden?
Återkom gärna med lite mer information kring detta, så bör vi kunna hjälpa dig vidare.
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
14:27
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Med kapitalkonto, menar du då ett sparkonto med ränta? Är detta sparkontot privat eller är det en tillgång i din enskilda firma som du bokför händelser på?
Jag skulle säga att den skatten som dragits är privat då ränteintäkten bör vara privat och både ränteintäkten samt avdragen skatt bör bokföras mot konto 2018 respektive 2013 förutsatt att du bokför sparkontot på enskilda firman. Om du inte gör det så behöver inget bokföras. Det kan dock vara bra att dubbelkolla detta med Skatteverket och ränteintäkten är något som skall redovisas i den enskilda firman och du kan då använda konto 8310. Däremot är den avdragna skatten oavsett en privat kostnad och skall inte belasta företaget, och bokförs därmed mot 2013 oavsett.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
14:19
1Gilla
Hej!
Om man tar ut varor från sitt företag så blir man uttagsbeskattad/förmånsbeskattad, vilket du kan läsa om här. Hur man beräknar värdet kan du läsa om här. Vad jag kan hitta så finns det inga direkta gränser, så länge man hanterar det korrekt och blir beskattad för uttaget. Du får dock inte ta ut varor utan att beskattas för detta, alternativt att man istället säljer dessa till sig själv för marknadsvärdet.
I och med att du har ett aktiebolag så blir du förmånsbeskattad för detta, och skall redovisa tillbaka momsen du tidigare avdragna ingående momsen vid förmånsbeskattningen. Jag hittade denna hjälpen som visar lite hur detta kan se ut.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
14:07
Hej!
Ah okej jag förstår. Jag skulle inte kategorisera de avgifter Stripe tar ut som bankavgifter, då dessa avgifter ofta har omvänd skattskyldighet dvs fiktiv moms samt Stripe är inget bankväsende. Så dessa bör du istället kunna bokföra mot ett 60XX eller 65XX konto, tex 6590 övriga externa tjänster.
Ber om ursäkt att du fått vänta på återkoppling, jag har diskuterat ditt ärende med en kollega som har kunskap i Visma eEkonomi och vi har kommit fram till att det bästa är om du ringer in till supporten för att få hjälp med hur du bäst löser detta programmässigt, där du beskriver hur du hade velat jobba i systemet så kan de hjälpa dig. Det är ju ett rätt specifikt sätt du vill hantera detta på och de trodde att du nog kan lösa detta på ett smidigare sätt än det du föreslagit, men att det är enklast att få hjälp med det via supporten.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
13:44
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du fått råd från Skatteverket att ombyggnationen skall hanteras som en tillgång och göra planenliga avskrivningar, eller att du kanske läst det i denna vägledningen här.
Jag skulle säga att ombyggnationen snarare kan vara en förbättringsutgifter på någon annans byggnad och något som kan bokföras mot tex 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet, där det finns ett konto som heter 1129 Ackumulerade avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet för avskrivningar. Motkonto till 1129 är 7840 Avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet. I och med att man gör inga avskrivningar på finansiella tillgångar, vilket gör att det känns som att om man uppfyller kraven för årliga avskrivningar för ombyggnationer vid nyttjanderätt så bör detta klassas som en materiell anläggningstillgång/byggnad, och inte som en finansiell anläggningstillgång.
Jag kan dock inte hitta några specifika vägledningar kring detta så jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult som kan hjälpa er att få det korrekt redovisat.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
10:24
Hej!
Tack för din fråga. Förutsatt att du inte är momsregistrerad i Danmark så har du ingen avdragsrätt för dansk moms, och hela beloppet blir därmed en kostnad för dig. Det blir alltså ingen omvänd skattskyldighet, eftersom tjänsten är förbrukad i Danmark med dansk moms. Du kan bokföra det som logi, och du bokför allt i svenska kronor eftersom det är den valutan din bokföring är i och vad som dras från ditt företagskonto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
09:30
Hej igen!
När jag säger eget uttag, så menar jag inte att du skall bokföra något på 1930 utan redovisa att du i sådana fall fått dessa pengar med privata pengar. Detta blir som ett eget uttag, eftersom pengarna aldrig kom in i på företagets konto utan gick direkt till ditt privata konto. Om du nu har samma summa på konto 2012, så låter det som att du missat steget av att bokföra bort själva fordran/skulden när den uppkom på skattekontot. I och med att du använder konto 2012 så antar jag att du faktiskt bokför dina skattekontohändelser via detta kontot, och du bör du kunna använda 2650 och nolla det kontot och 2012 och nolla det kontot. Det är dock som sagt svårt att säga utan att veta vad som skall finnas på konto 2012.
Om du bar skall redovisa att du fått moms på ditt privata konto så hade man bokfört 2013 i debet och 2650 i kredit för att visa att man fått moms utbetalt till sitt privata konto. Om man skulle visa att man betalt momsen med sina privata pengar så hade man bokfört 2018 i kredit och 2650 i debet. Du skall absolut inte blanda in 1930 i detta eftersom ingenting har skett på ditt företagskonto, och du kommer då få fel saldo på 1930.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
09:18
Hej igen!
Det stämmer att man gör så, förutsatt att du inte nyss startat företaget utan du menar att du startade nyss i Visma eEkonomi men själva företaget har varit aktiv sedan innan. Om företaget är nytt så har man inga ingående balanser och man skall därmed inte lägga in något på ingående balanser, utan dessa blir istället händelser man bokför under året.
Om du menar att ni inte är nystartade företag, utan bara nystartat i eEkonomi så var det enda som var lite felaktigt att du använde årets kapital/årets resultat som motkonto istället för tex konto 2060 Eget kapital i ideella föreningar. Om det inte gäller årets resultat utan är eget kapital, så skall detta inte bokas om som fg års resultat utan bokas om mot konto 2060 istället. Den del som faktiskt gäller årets resultat för 2022 skall däremot bokas om som fg års resultat. Om ni hade en vinst i 2022 så tar du resultatet i debet mot 2099 och i kredit mot 2068 (konto fg års resultat för ideella föreningar). Du bör inte ändra i IB nej, eftersom detta skall vara likadant som utgående balans i 2022 som ingående balans 2023, utan behöver i sådana fall bli en manuell kontering i 2023.
Hoppas jag förstått vad du menar och att detta hjälper dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-16
09:10
Hej igen!
Ah, förlåt såg inte att du hade ett minustecken framför konto 357. Ber om ursäkt för detta. Du skall inte ha någon moms på denna verifikationen, så inga momskoder eftersom du redan har hanterat den tidigare. Du skall enbart flytta beloppet från konto 3044 till konto 3520, och inte redovisa någon moms.
Du bör nog kontrollera huvudboken för 3044 och kolla varför du har ett minustecken där, vilket betyder att du bokfört mer på debet sidan än kredit sidan. Kanske det egentligen är en kostnad du bokfört felaktigt mot 3044? I sådana fall så bör du korrigera så att det blir korrekt, både med ingående moms istället för utgående samt ett kostnadskonto. Då använder du alltså inte ett konto som börjar på 3XXX. Om det är en krediterad intäkt så stämmer det, och du kan göra så som du skrev, fast utan momskoder.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
15:31
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att utbetalningen för stipendiet är ej skattepliktigt så bör ni kunna redovisa dessa utbetalningar som en minskning av 2070 direkt, istället för att först bokföra utdelningen av stipendiet mot ett 69XX konto och sedan i bokslutet göra en bokslutspost där ni minskar konto 2070 och krediterar de konto ni använde vid tidigare avsättning av medlen. Detta kan dock vara bra att kontrollera med föreningens revisor, så att allt blir redovisat korrekt. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning hur detta skall bokföras som kan hjälpa dig vidare, så om du behöver mer hjälp så kan det vara bra att ta hjälp av en konsult för att få allt rätt redovisat i föreningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
15:11
Hej!
Vad jag förstOm du vill ändra konto så kan du göra det via en manuell kontering, där du bokför beloppet i debet mot 3044 och i kredit mot 3520 för att få nollat konto 3044. När du gjort detta så behöver du uppdatera dina belopp i årsbokslutet igen, så du får de korrekta beloppen. Här kan du läsa mer om hur du hämtar nya bokföringsvärden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
14:54
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakab's tråd för att du skall få svar.
Det stämmer enligt huvudregeln, eftersom i det första exemplet så gäller hela fakturan 2023 vilket gör att kostnaden bör hamna i 2023 års resultat. Här finns det förenklingsregler som säger att om dina totala utgifter respektive inkomster understiger 5 000 så behöver du inte periodisera dessa, precis som Roffak sade. Så detta gör att du kan göra det, men bara förutsatt att totala utgifterna (dvs den fakturan plus eventuella andra) understiger 5 000. I fall där hela fakturan tillhör nästa år så rekommenderar jag att man periodiserar detta, då ingen del av fakturan tillhör 2022 och man vill ha så korrekta resultat som möjligt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
14:13
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker detta ser rimligt ut, gällande själva bokföringsförslagen. När det gäller import så utgår du från det värdet som du fått antingen från tullfakturan, alternativt så kan man logga in på Tullverket med sitt TullID och hitta det korrekta värdet. Det är detta värde du skall redovisa till Skatteverket som import samt importmoms, och du får även ut vilket datum du som tidigast kan redovisa detta från Tullverket. Man utgår aldrig från det man betalade vid köpet, så det spelar ingen roll för dig om leverantören skrivit ner värdet på tulldeklarationen jämfört med fakturan utan du utgår från statistiska tullvärdet.
Så just när du skall redovisa importmomsen är tyvärr svårt att svara på, men det skall du kunna ta reda på när du fått varorna och fått tullinformationen. Här finns mer information kring förskottsbetalningar som kanske kan hjälpa dig på vägen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
14:07
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om de bör ligga på ett konto inom 18XX kontogruppen eller 13XX kontogruppen beror på vad det är för innehav. Om de är långfristiga placeringar så är det mot ett 13XX konto, är de mer kortfristiga så är det under 18XX. Så det handlar alltså om tanken bakom dessa fonder samt aktier m.m som gör mot vilken kontogrupp man bokför dem mot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:51
Hej!
Tack för din fråga. Eftersom båda kontona är inom 54XX kontogruppen så spelar det ingen roll förutom för din egna skull mot vilket konto du bokför detta emot skulle jag säga. Så det är upp till dig om vilket konto du känner passar bäst i situationen. 5420 är fortfarande under kontogruppen "Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial" så det är bara i din resultatrapport som du kommer kunna se någon skillnad. I resultaträkningen i bokslutet så hamnar de ändå under samma rubrik, dvs övriga externa kostnader. Även om de är evighetslicenser så är de relativt billiga, med tanke på att du säger att den dyraste är på 4 500 så jag skulle inte säga att det är något som behövs delas upp på flera år.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:43
Hej!
Vad roligt det låter!
Om Skatteverket säger att det inte är avdragsgillt så rekommenderar jag dig inte att bokföra det mot kontogruppen 58XX utan istället mot tex 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader, förutsatt att du faktiskt får betala det med företagets pengar. Detta bör du också kolla med Skatteverket, då det kan vara något du får betala med privata pengar.
Förstår tyvärr inte riktigt din fråga om det spelar någon roll att du blivit fast anställd? Tänker du om det spelar roll kring om du ens får betala biljetterna med företagets pengar? Om det är relaterat till din sista fråga så skulle jag säga att antagligen nej, då det antagligen inte anses som en tjänsteresa, utan en arbetsresa (om än väldigt lång resa), men det är bäst att kontrollera med Skatteverket alternativt ta hjälp av en konsult som kan rådgiva dig kring dina frågor. Det är möjligt att man kan tänka annorlunda om det blir 50/50, då en del faktiskt blir fakturerat från företaget men det är också något som är bäst att kontrollera med Skatteverket. Här finns det lite mer information kring tjänsteresa och arbetsresa som kanske kan hjälpa dig på traven.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:36
Hej!
Jag har tyvärr inte lite svårt att förstå vad du menar med " lades de pengar vi hade i årets resultat 2099 för ena föreningen och den andra 2069"? Speciellt eftersom att du säger att 2022 var erat första bokföringsår, och ni borde därför inte ha något årets resultat som ingående balans. Menar du Januari 2023? Du pratar även om pengar, menar du faktiska pengar eller tänker du på den vinst som föreningen hade? För föreningar så brukar man använda konton som börjar på 206X, så tex 2069 för årets resultat medan aktiebolag använder sig av 2099. Föregående års förslut är konto 2068 för föreningar osv. Kanske detta tipset om hur man bokför årets resultat hjälper dig lite att bena ut någon av frågorna du har?
Du får gärna återkomma med lite förtydligande, så kanske vi kan hjälpa dig vidare. Utan insyn i din bokföring så kan det vara lite svårt att hjälpa dig reda ut detta, då det kräver att kunna se vad du gjort och dina balanser men om du förklarar lite tydligare vad du menar och vad som gjorts så kan vi säkert hjälpa dig på vägen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:25
Hej igen!
Okej vad bra.
Nja, inte riktigt. Om det handlar om utlägg så tar man inte kostnaden för någon annan, eftersom då är betalningskyldigheten på din kund men du går in och betalar åt kunden. Detta är dock ingen kostnad för dig och du har inte heller rätt att redovisa eventuell moms varken på köpet eller betalningen från kunden. Handlar det om utlägg så bokför man istället det mot ett 16XX konto i debet när man betalar det, och krediterar det när man får betalt från kunden. Ett passande konto är tex 1681 Utlägg för kunder.
Handlar det om vidarefakturering så använder man sig av ett 35XX konto när man fakturerar det till kunden, och bokför kostnaden som det vore ens egna inköp alternativt mot ett eget 46XX konto. Du har då avdragsrätt för eventuell moms på köpet, och skall redovisa moms på vidarefaktureringen. I den länken jag skickade i mitt tidigare svar så kan du läsa på Skatteverket kring vad som räknas som utlägg, i annat fall så handlar det om vidarefakturering.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:17
Hej Johan!
Det är svårt att säga om det är galet eller inte, det beror på när fakturan skapades. Om det är exakt som det var för Oskar568, så bör det betyda att du skapade fakturan i 2022 och arbetet var utfört i 2022 men du fick betalt i 2023. Om det är så, så stämmer det att du bokför upp det som en kundfordran. Om fakturan skapades i 2023 och du fick betalt då, men jobbet är utfört 2022 så är det en upplupen intäkt och du kan läsa här hur man bokför detta. Då bör du alltså korrigera det du bokförde och följa den hanteringen i tipset.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-10
15:54
1Gilla
Hej!
Tack för dina frågor.
1.Hur du bokför köp på avbetalning kan du läsa om här. Man bokför alltså upp hela köpet som en kostnad direkt och som en skuld, som man sedan redovisar som en minskning av skulden för varje avbetalning.
2. Det stämmer att du inte kan matcha dessa, utan istället får du välja "Övrig insättning - Egen kontering" på bankhändelsen för att kunna bokföra försäljningen samt avdraget på samma verifikation. Det är inte tillåtet att "kvitta" försäljning mot kostnader så dessa måste redovisas separat. Så du skall fortfarande redovisa hela försäljningen som finns på fakturan som en intäkt, och redovisa den avdragna avgiften som FF dragit på samma verifikation. Avgiften kan du bokföra mot ett 60XX konto i debet med eventuell moms och intäkten mot lämpligt 3XXX konto med eventuell moms i kredit. Jag är dock lite osäker på hur du menar med att de drar skatt m.m., så du får gärna förtydliga lite om du menar att de bara drar en avgift för sina tjänster eller vad det är för annars sorts skatt då det kan påverka hur du hanterar detta.
Anledningen till att det läses in som utgifter är för att Visma Scanner (vilket jag antar att du använder) är till för att scanna in kvitton och leverantörsfakturor, och inte kundfakturor. Jag kontrollerade detta med en kollega som kan eEkonomi, och du kan ändå scanna in det på detta sättet och sedan välja "Övrig insättning - Egen kontering" för att där kunna välja koppla bild till höger. Det viktiga är att du inte tolkar denna bilden, utan gör på detta sättet istället för att den inte skall bli bokförd som en kostnad. I framtiden så rekommenderar jag dig att bara använda Visma Scanner till kvitton och leverantörsfakturor, dvs till inköp då det är så den är utformad att hanteras.
Hoppas detta hjälper dig vidare, ha det fint!
Josefine
... Visa mer