2022-10-31
09:19
Hej!
Tack för din fråga. Om du är en enskild firma och får tillbaka moms på företagskontot och inte hanterar skattekontot i bokföringen så bokför du det mot 1930 debet och 2650 kredit. Tvärtom om du skall betala moms. Om du fått in det på ditt privata konto så bokför du 2013 debet och 2650 kredit. Om du hanterar skattekontot ( dvs bokför händelserna mot 2012 ) så kan du läsa här om hur du hanterar detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-31
09:14
Hej!
Milersättning som du själv tar ut/den anställde är skattefri upp till 18,5/mil ja, men det har ingenting med vidarefaktureringen till kunden. Utan du kan se det som att den är underordnad den tjänsten du säljer till kunden. Du skall därför lägga på samma momssats som övriga tjänsten du fakturerar, samt det finns inga gränser över vad du tar ut för resekostnad mot kunden, förutom vad du och kunden avtalat om.
Så du bokför och betalar ut milersättningen precis som vanligt till din anställde, och vidarefakturerar kostnaden plus moms ( åtminstone, för att hamna plus minus noll ) till kunden. Ingen moms tas ut för milersättningen som betalas ut till den anställde. Vidarefakturering kan du läsa mer om här. Så momsbeloppet kommer alltså aldrig minska, eftersom det ni vidarefakturerar inte var momspliktigt gällande kostnaden, men själva vidarefaktureringen är momspliktigt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-28
16:10
Hej igen!
Jo det blir samma princip för Klarna, så dina förslag ser rimliga ut tycker jag. Med risk för att göra det lite förvirrande för dig så vill jag bara säga att du kan även använda konto 1518 Ej reskontraförda kundfordringar för Stripe och Klarna istället för konto 1510 om du skulle vilja, för att hålla 1510 enbart för de kundfakturor du skapar i programmet och använda 1519 till den kundfordran som inte är kundfakturor skapade i programmet. Du byter då alltså ut 1510 i båda tillfällena, både när kunden beställer och försäljningen sker och när du får pengarna från Klarna/Stripe.
I övrigt så såg förslaget utmärkt ut.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-10-28
11:51
Hej!
Tack för din fråga. Du skall bokföra den delen som gäller värdeökningen mot ett 82XX konto och resten bokförs mot 1385, dvs ditt sista förslag. I denna tråden kan du läsa lite mer om hur man kan beräkna samt bokföra uttag som överstiger värdeökningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-28
11:15
Hej!
Tack för din fråga. Om man läser på Skatteverkets vägledning för tidpunkt för skattskyldighet så står det följande om förskottsbetalningar:
"Om den som omsätter varan eller tjänsten får betalt helt eller delvis i förskott för en beställd vara eller tjänst inträder skattskyldigheten för förskottet när säljaren får pengar eller när förskottet på annat sätt kommer säljaren till godo. Med förskott menas betalning för en vara eller tjänst innan varan levererats eller tjänsten tillhandahållits. En förutsättning för att skattskyldigheten ska inträda vid förskottsbetalningen är att omsättningen är skattepliktig när förskottet tas emot (1 kap. 3 § andra stycket ML). Bestämmelsen motsvaras av artikel 65 i mervärdesskattedirektivet."
Vidare så förklarar vägledningen när det är frågan om en förskottsbetalning:
"Bestämmelsen om förskott är ett undantag från huvudregeln om skattskyldighetens inträde. Därför ska bestämmelsen tolkas restriktivt.
För att skattskyldigheten ska inträda i samband med förskottsbetalning krävs att samtliga omständigheter som har betydelse för att kunna fastställa skattskyldigheten är kända vid tidpunkten för betalningen, exempelvis vilken vara eller tjänst det är fråga om och omsättningsland. Varorna och tjänsterna ska alltså vara tydligt identifierade vid tidpunkten för betalningen a conto (C-419/02, BUPA Hospitals, punkterna 48 och 50). Om inte förutsättningarna för förskott är uppfyllda inträder skattskyldigheten när den beställda varan levereras eller den beställda tjänsten tillhandahålls."
Detta bör betyda att i och med att du både vet omsättningsland samt vilken vara förskottet handlar om så skall du redovisa moms på handpenningen när du får det inbetalt. Däremot så skall omsättningen inte intäktsföras förrän varan är levererad. I övrigt så kan jag inte se att det skall finnas något hinder att handpenningen är kvar på ett fordranskonto tills leveransen av varan är gjord, då det är först stå intäkten skett.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-28
10:27
Hej igen!
ja men precis, nu stämmer dina förslag. Det samma gäller försäljningar genom Klarna också, men där antar jag att du får in betalningen direkt mot ditt vanliga bankkonto. Annars samma princip för båda betalningssätten. Tänk på att spara och koppla de underlag du får från Stripe och Klarna mot verifikationerna.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2022-10-27
13:40
Hej igen!
Ah okej, så länge den separata fakturan redovisade momsen på första förhöjda leasingavgiften så är det inga problem alls att du bokförde det så. Det är normalt sätt därför den avgiften redovisas på första fakturan man får för leasingavgifterna, då man bara får ett faktura på förskottsbetalning utan momsspecifikation, och man får sedan specifikationen med på fakturan men den drar av det tidigare inbetalade beloppet.
Det låter som en bra plan tycker jag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-27
13:36
Hej igen!
Hm okej, då vet jag tyvärr inte riktigt varför din kund skulle dra 25% skatt på dina fakturor, så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för hjälp kring hur du bör hantera detta. Kan inte hitta någon vägledning kring varför de skulle göra så när ni är ett företag som är F-skatts registrerade och därmed inte skall hanteras som anställda på något sätt. Det är därmed lite svårt att avgöra om det blir korrekt för dig att bokföra det mot 2517 eller om det bör hanteras som en minskning av intäkt, utan det är bäst att ta kontakt med en konsult då Skatteverket inte kunde ge dig någon bra vägledning.
Så länge det är något du skall få tillbaka från Skatteverket och inte skall påverka ditt företags resultat så låter det rimligt med 2517, men det bör bero på hur det skall deklareras för företaget vilket jag tyvärr inte kan svara på.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra i samma sits.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-27
08:58
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Avgifter kring bolagsbildande är inte avdragsgilla så detta kan bokföras mot 2013 egna uttag om du vill betala tillbaka pengar till dig från företaget. Däremot så verkar namnregistrering vara avdragsgillt om man läser här hos Skatteverket, så detta kan du bokföra mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader i debet och mot 2018 i kredit. Du kan även bokföra det mot utbetalningen direkt om du vill betala ut pengar, och bokför då mot 6991 i debet och mot 1930 kredit.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-26
15:00
Hej igen!
Ingen fara, det är därför forumet finns!
Ja det stämmer att du skall matcha fakturan och hantera bankavgiften samtidigt. Däremot stämmer inte riktigt dina förslag då du bokför intäkten och momsen dubbelt. Om du har kontantmetoden så kommer fakturan och intäkten enbart bokföras vid inbetalningen, och då kommer du bara ha förslag nummer 2, dvs:
1934 D Stripe
6570D Bankkostnader
3051K Försäljning varor 25%
2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%
Om du har faktureringsmetoden så blir fakturan och intäkten bokförd först, och sedan när det betalas så skall intäkten och momsen inte redovisas igen, utan du skall minska kundfordran. Det blir alltså som följande rent bokföringsmässigt:
3051K Försäljning varor 25%
2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%
1510D Kundfordringar
och när du får det inbetalt:
1934 D Stripe
6570D Bankkostnader
1510K Fordran
Jag skulle dock säga att det enklaste är att hantera både försäljningen och inbetalningen på Stripe kontot manuellt (om du har kontantmetoden hanterar du bara intäkten och bankavgiften vid inbetalningen), förutsatt att du då har andra underlag på försäljningen till kunderna. Dvs det är inte nödvändigt att skapa en kundfaktura om du har originalunderlag någon annanstans, samt det blir snarare jobbigare för dig att matcha fakturan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-26
14:26
Hej!
Tack för din fråga. Egentligen så låter det som att den första inbetalningen av den första förhöjda hyran en förskottsbetalning som man bör bokföra mot ett 168X konto, i och med att den är angiven på denna fakturan du fått nu. Detta betyder att du nu bör bokföra bort fordran och kan redovisa den avdragsgilla momsen man skall redovisa och resten bokförs mot ett 172X konto i samband med resten av bokföringen av fakturan. Tänk på att denna första förhöjda leasingavgift skall periodiseras också.
Angående din fråga kring om momsen är halv avdragsgill även på uppläggningsavgiften och adm. avgift så är det tyvärr inget enkelt svar, då det inte riktigt finns någon klar vägledning kring det. Man kan både argumentera för att avgifterna är kopplade till leasingavgiften och man därmed skall hantera det med halv avdragsrätt, och man kan även argumentera mot det. Om du vill vara säker så rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket, men du bör utan problem kunna hantera det genom att köra att all moms är halv avdragsrätt.
I övrigt så ser ditt konteringsförslag rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-26
14:22
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och RoffakABs tråd för att du skall få svar.
En privatperson kan skapa kvitton, så det bästa är att skapa något form av hyresavtal/kontantkvitto som underlag till företaget. Du har helt rätt i att du behöver ha ett underlag till detta.
Hur menar du med enkel banköverföring? Om du menar att om det går bra att föra över pengar från ditt företagskonto till ditt privata som betalning så går det utmärkt ja. Själva betalningen i sig blir precis som om du hade hyrt det från någon annan, så om du inte har en leverantörsfaktura så bokför du det via Kassa och bankhändelser - Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering så kan du använda ett konto för hyreskostander direkt där utan någon bokning på 2440. Så kan du klicka på Koppla bild till höger för att koppla underlaget till verifikationen.
Hoppas detta hjälpte dig framåt, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-26
10:13
Hej!
Tack för din fråga. Om det kontokortet är kopplat till ett annat bankkonto som tillhör företaget så skall detta hanteras och bokföras precis som företagskontot, fast mot ett annat 193X konto. Om du anser att det är mer ett sparkonto eller liknande så kan du bokföra det mot 1940 om du inte redan använder det. Tänk på att ALLA händelser på detta andra bankkontot måste bokföras.
Lån bokförs mot 235X, hur man bokför ett köp av bil med lån kan du läsa om här.
Man bokför normalt sätt bara utnyttjad checkkredit och inte när man bara fått beviljad. Här kan du läsa mer om hur man bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
17:10
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte helt enkelt att svara på denna frågan tyvärr, då även vägledningarna från Skatteverket är lite tvetydiga kring det. Om man tex läser på vägledningen för inköp varor inom EU så kan man se att de tar upp frågan angående felaktigt debiterad moms ( som tex när man inte angett VAT nummer och säljaren tagit ut ett annat lands moms ) inte är avdragsgill och att man ändå skall redovisa hela inköpet som inköp inom EU med fiktiv moms. Däremot står det inte samma sak på vägledningen för inköp tjänst inom EU, vilket gör det klurigare. Det som står är att huvudregeln är att man som köpare skall redovisa momsen ( dvs fiktiv moms ), vilket man kan tolka att man skall redovisa detta oavsett om man angett sitt VAT-nummer eller inte. Så det bästa är att kontrollera med Skatteverket när sådana tillfällen uppstår för att få det redovisat korrekt.
Detsamma gäller för din andra fråga, då det även där inte står tydligt hur man skall hantera det förutom samma som för inköp tjänst inom EU.
Det är därför det står olika på olika ställen, då det blir en sorts tolkning över hur man bör hantera det. Det absolut korrekta vore att kontakta leverantören om en ny korrekt faktura, vilket är vad vi ger råd kring i vår artikel. Detta betyder dock inte att Bokio säger fel, i och med att vägledningen för inköp av varor inom EU anger att man skall redovisa fiktiv moms oavsett om köpet hanterats rätt eller inte. Det finns sätt att argumentera för att det både alltid bör redovisas som ett inköp inom/utanför EU oavsett och även att bara redovisa det som en kostnad när VAT nummer saknas.
Det finns dock tyvärr inget enkelt svar som du märker, utan det är något som man får hantera och be om råd från Skatteverket om situationen skulle uppstå. Det bästa är som sagt att försöka förhindra att det händer och alltid ange sitt VAT-nummer i största möjliga mån.
Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite framåt.
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
15:59
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan bokföras inom 13XX kontogruppen om tanken är en långsiktig placering och det anses som en finansiell tillgång. En finansiell tillgång definieras av att det är en långsiktig placering, men frågan är om guld fortfarande anses som det eller om det bör anses som en materiell anläggningstillgång.
Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring detta eller om det är någon avskrivning som skall göras m.m så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för mer vägledning kring detta. Om det anses som en finansiell tillgång så bör det antagligen gå under samma bokföringsregler som för handel med värdepapper, aktier m.m.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande frågor.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
14:11
Hej!
Vilken tur att du fick löst det. Angående din fråga kring om man kan lägga till Stripe avgiften redan när man skapar kundfakturan så går detta tyvärr inte, utan avgiften får bokföras när du får själva betalningen från Stripe. Så skall du skapa en kundfaktura som underlag i eEkonomi så skapar du den för försäljningen för den kunden, och matchar vid inbetalningen och avgiften bokförs när den faktiskt dras på Stripe kontot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
13:47
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det skall stå på underlaget du fått vad som är avdragsgillt eller inte, men dessa kostnader skall redovisas i det köpta bolaget och inte i det bolaget som köper lagerbolagen skulle jag säga. Jag rekommenderar dig dock att kontakta en konsult för hjälp med detta, då det kan vara mer komplicerat när ett AB köper ett annat AB och antingen ingår i en koncern alternativt planerar att absorbera bolaget. Jag kan tyvärr inte hitta några bra vägledningar kring vilket företag som skall ta upp kostnaderna, och hur det skall bokföras i det köpande bolaget beror på just detta.
Om det är lagerbolaget som skall ta upp kostnaderna så bör själva köpet bokföras mot ett 13XX konto för det köpande bolaget, och för lagerbolaget mot ett 23XX konto för själva skulden och mot 6991/6992 beroende på vilka kostnader som är avdragsgilla och inte.
Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
13:28
Hej igen!
Ah okej förlåt, jag missförstod vad du menade. Jag skulle säga att det är bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket, men vad man kan läsa om här så verkar även kostnadsersättningar anses som ersättning för arbete vilket är när man behöver registrera sig som arbetsgivare enligt Skatteverket här. Dock skulle jag säga att det kan vara lite annorlunda när det gäller just aktieägare, men det är tyvärr ingen vägledning som jag kan hitta som stödjer detta.
Om man läser denna vägledningen så verkar det som att du förstått rätt ja, i och med att under rubriken egen bil så står även leasing med vilket är samma regler som för hyrbil då leasing är en form av hyra. I och med att du hyrde bilen privat så bör man kunna anse att det inte är en bil som arbetsgivare tillhandahåller men det kan du också kontrollera med Skatteverket.
Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra användare som har liknande frågor.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-24
10:42
Hej!
Tack för din fråga. Att du betalar och får en fakturan från Klarna skall inte spela någon roll gällande hur du hanterar inköpet, utan så länge det fortfarande står angivet någonstans att det är reverse charge (eller liknande hänvisning) och ingen moms tagits ut så bör det hanteras på samma sätt som vanligt. Detta då det inte är ett köp från Klarna du gjort, utan säljaren har bara använt Klarna som betalningsalternativ men köpet är fortfarande gjort från ett företag inom EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-24
10:26
Hej!
Tack för din fråga. Milersättning som tas ut till högst 18,50 per mil (som är det skattefria beloppet för egen bil) skall inte förmånsbeskattas och det spelar därför ingen roll om företaget är registrerade som arbetsgivare eller inte. Du kan inte göra ett utlägg, då man inte får ta upp de faktiska bränslekostnaderna om bilen inte är företagets tillgång. Om du med utlägg menar att du bokför själva milersättningen mot ett 289X konto så går det däremot bra, dvs att man behöver nödvändigtvis inte betala ut beloppet direkt.
Så förutsatt att du inte tar ut mer än den skattefria ersättningen du har rätt till så uppstår alltså ingen förmån, vilket du kan läsa mer om här. Skattefri milersättning bokför du mot konto 7331.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-24
10:18
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Royalties bokförs normalt sätt mot konto 3920 alternativt det mer specifika kontot 3922, det spelar ingen roll om du fakturerar detta eller om de betalas ut per automatik. Man kan också bokföra det mot ett 30XX konto om det är den enda verksamheten man sysslar med, och det då anses som en huvudintäkt i företaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-21
17:03
Hej!
Tack för din fråga. Detta låter som att det bör gå under reglerna för vidarefakturering, då du säljer detta vidare i form av ett paket tillsammans med din huvudverksamhet. Så kostnaderna kan du bokföra mot ett 46XX konto och intäkterna mot ett 35XX konto. Tänk på att det spelar ingen roll vad för momssats som köpen är på för vad du skall lägga på för moms vid vidarefaktureringen utan man följer de normala reglerna man använder för sin försäljning av tjänst. Detta kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-21
11:10
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Just lån från aktiebolag är ett mer komplicerat område, då finns lite olika förbud beroende på ägarförhållande och om bolaget ingår i den så kallade "förbjudna kretsen". Vid vissa tillfällen så är det okej att låna ut pengar till ett annat företag som man äger aktier i, men rekommenderar dig att kontakta antingen Skatteverket eller en jurist för mer information kring om detta är något som är okej i ditt fall eller inte. Här kan du läsa lite mer om vilka lån som är okej eller inte.
Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-21
09:44
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra milersättningen i efterhand ja, alternativt så hanterar man det enbart i deklarationen. Det är alltså inte nödvändigt att bokföra det, utan det brukar man göra om man vill tex hålla bättre koll löpande på hur hög milersättning man tagit ut. Här kan du läsa om hur du bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-20
14:34
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. När jag googlade kring att skatteavtalet med Portugal upphört så verkar detta vara angående inkomst av tjänst, och i och med att du säger att de bestämt sig för att dra 25% moms så antar jag att du inte är F-skatts registrerad utan dina kunder skall hantera dig som om du vore anställd hos dem.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kolla hur denna förlusten av intäkten bör bokföras. I och med att du säger att du kan få tillbaka skatten via deklarationen och undvika dubbelbeskattning, så kan det vara så att det kan hanteras som en skuld där man bokför bort den när man får tillbaka skatten. Det kan dock också vara så att det bör hanteras som en minskning av intäkten istället, och därmed påverka resultatet. Jag kan dock inte hitta några vägledningar kring detta, så det bästa är att kontakta Skatteverket alternativt en konsult om de inte kan svara på hur du bör hantera det.
Om jag missförstått din fråga angående skatteavtalet så får du gärna återkomma och förklara lite mer kring detta så vi kan hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-20
14:28
Hej!
Tack för din fråga. Det ser korrekt ut, dock kan det vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om man trots allt skall redovisa det till Skatteverket även om FedEx har angett importmomsen på underlaget och att det därmed blir en högre kostnad för dig. Det bör dock inte behövas redovisas till Skatteverket då enligt underlaget så verkar FedEx hanterat detta och därmed tagit ut en avgift för det. Normalt sätt så skall detta inte hända om man angett sitt VAT nummer till företaget man köper ifrån, så det är viktigt att kontrollera detta när man köper utanför EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-20
10:54
1Gilla
Hej igen!
Ja det stämmer fint, och det skall därmed ingå i underlaget för beräkningen av särskild löneskatt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-19
11:34
Hej!
Korrigeringar kan inte göras inne i deklarationsmodulen/årsredovisningen utan behöver göras i eEkonomi systemet genom en korrigeringsverifikation eller liknande. Om du menar att räkenskapsåret är stäng/låst men inte ännu deklarerat så öppnar du den perioden som du skall göra korrigeringen i, bokför omföringen och sedan stänger perioden igen. Detta kan göras i tex sista månaden i räkenskapsåret. Sedan behöver du hämta den nya bokföringsdatan igen till årsredovisningen genom att klicka på hämta bokföringsvärden i deklarationsmodulen. Det uppdateras alltså inte automatiskt utan måste manuellt hämtas igen efter korrigeringen.
Om det är ett stängt och deklarerat år som du vill korrigera så är detta inte tillåtet, utan korrigeringen får ske i det nya öppna räkenskapsåret.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
16:44
Hej!
Tack för din fråga. Jag har kollat med en kollega som kan Visma eEkonomi bättre som har svarat följande om hur man bör hantera det i programmet:
"Fakturan verkar redan vara skapad och är då bokförd 1510 mot 30XX. Skapa en manuell verifikation, välj konto 1510, plocka upp fakturan på kontoraden. Välj konto 2420 som motkonto och bokför verifikationen. Då bokas förskottsskulden bort samtidigt som fakturan registreras som betald."
Betalningen av bokföringen blir då bokförd som nedan:
Detta förutsätter att du har faktureringsmetoden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:35
Hej!
Tack för din fråga. Har du provat att klicka i " visa inaktiva konton"? Konto 1385 skall finnas i kontoplanen som ett inaktivt konto om man har aktiebolag i Visma eEkonomi. Skulle du ändå inte hitta det så kan du klicka på nytt konto och skapa det ja.
Du bokför överföringen samt "returen" mot samma konto, tex konto 2999 OBS konto för att få bokfört båda händelserna så de tar ut varandra.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:29
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att den inte är avdragsgill då enligt 9 kap. 9 § i inkomstskattelagen så är inte offentligrättsliga sanktionsavgifter avdragsgilla, vilket man bör kunna anse att denna är. Så detta kan tex bokföras mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader. Om du vill vara helt säker så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:19
Hej!
Det finns tyvärr ingen tydlig sammanställning någonstans då det inte finns något generellt svar när det gäller försäkringar, då det kan bero på vilken skatteklass de tillhör och när försäkringarna gäller för hur det skall hanteras. Det är därför oftast bra att kontakta försäkringsbolaget gällande vilken skatteklass de tillhör och om de skall förmånsbeskattas, samt att man oftast kan fråga Skatteverket för mer information.
Som Magnus_Malcolm säger så finns det många bra konton i BAS kontoplanen för de olika försäkringarna man kan ha, och kan vi hjälpa till kring hur du bokför försäkringarna så gör vi gärna det i den mån vi kan här på forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:15
Hej!
Tack för din fråga. Det beror på vilken skatteklass sjukförsäkringen tillhör, så jag rekommenderar dig att kolla på försäkringsfakturan alternativt kontakta försäkringsbolaget för att avgöra om det bör bokföras som en pensionskostnad eller inte. Om det tillhör skatteklass T eller P så skall normalt sätt det hanteras som pensionskostnad ( tex mot 7410 ) och skall därmed öka underlaget för särskild löneskatt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:56
Hej igen!
Jag ber om ursäkt, menade självklart kontogrupperna 396X och 796X så det kontot fungerar utmärkt. Din kontering ser också korrekt ut gällande valutakursförlust.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:53
Hej igen!
Du skall enbart använda 1680 om det går under reglerna för utlägg, i annat fall så blir det en kostnad för dig som du sedan vidarefakturerar. Så om det inte uppfyller kraven som finns på den länken jag skickade för utlägg så utgår du från mitt svar i första stycket, dvs bokför kostnaden mot ett 46XX konto och bokför intäkten mot ett 39XX konto även om det är en förlängning på försäkringsavtalet. Detta då det skall hanteras som en kostnad först och sedan som en intäkt enligt reglerna för vidarefakturering.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:45
Hej!
Tack för dina frågor. Vi kan tyvärr inte avgöra om det ser rätt ut angående beloppen med mera utan den insyn i din bokföring som skulle krävas, utan där rekommenderar jag att du kontaktar en konsult för mer hjälp. Det jag noterar dock på dina förslag är att du verkar bokföra mot konto 3990 både i debet och kredit vid bokföringen av fordran samt utbetalningen, så där bör du kontrollera du det inte blir felaktigt. Du verkar också bokföra fordran mot 1518 i kredit både vid uppbokning av fordran och även vid utbetalning, men intäkten blir aldrig bokad mot kredit så du bör nog kontrollera om det verkligen skall vara så Om det inte är någon sorts kreditfaktura så skall ökning av kundfordran vara i debet och ökning av utgående moms och intäkt i kredit. Dvs att det blir bara kredit när utbetalningen kommer och fordran minskar. Detta gäller båda dina två förslag för att bokföra upp fordan och intäkt.
De konton du valt för övrigt verkar rimliga, förutsatt att bonusen skall vara momsfri enligt underlaget. Tänk också på att när du får utbetalningen så skall du ta bort den hela uppbokade fordran på konto 1580 i kredit så att den minskar med samma belopp som du bokförde upp. I denna tråden så kan du läsa lite mer om hur tex uber bokförs.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:45
Hej!
Tack för din fråga. Du bör behöva ett underlag på detta, tex en faktura eller något form av avtal/kontrakt. Jag skulle säga att det borde hanteras som en sorts förskottsbetalning dvs som en kortfristig eller långfristig skuld beroende på hur lång tid man tror att skulden kommer vara. Något 239X konto om det är långfristigt och ett 289X konto om det är kortfristigt skulle funka till detta. Du kan alltid kolla med Skatteverket om detta bör hanteras som en intäkt direkt, eller om det blir en intäkt först när man skrivit på avtalet för själva lägenheten. Bör dock vara som en förskottsbetalning i och med att kunden har möjligheten att dra sig ur, trots att inte hela beloppet då återbetalas.
Kanske det är någon annan användare i forumet som vill dela med sig hur de brukar bokföra och hantera sina bokningsavgifter?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:24
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför både köpet samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 för att få dessa bokfört. Du kan välja eget uttag/övrig insättning och välja egen kontering. Den nya beställningen matchar du mot din nya orderbekräftelse och bokför som ett inköp inom EU/utanför EU för att hantera den omvända momsen. Du kan använda den gamla orderbekräftelsen samt kvittot på att du fått en retur som underlag till originalköpet och returen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:22
Hej!
Tack för din fråga. Baserat på den informationen du gett så ser det ut som att du har hanterat det korrekt ja, då du både fått bokfört upp beloppet mot 1720 samt periodiseras det. Det stämmer att bara halva momsen blir avdragsgill när man leasar en bil som anses som personbil i momsavseende, vilket du kan läsa mer om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
14:30
Hej igen!
Okej vad bra att det var ok. Parkeringskostnader brukar man normalt sätt bokföra antingen som 5690 övrig personbilskostnad alternativt mot ett 58XX konto. När du fick din F-skatt spelar mindre roll, men om du betalade med egna pengar så skall du hantera detta som ett eget utlägg ja och inte som en leverantörsfaktura. Hur du bokför inköp med egna pengar kan du läsa om här.
Hur du rättar momsrapporten när du bokfört dina egna utlägg i rätt period kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
09:42
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa mer kring hur utgifter kring ombyggnad och reparation hanteras. Förutsatt att de faktiskt räknas som en ombyggnad så stämmer det att man inte får lov att göra direktavdrag ( bokföra som kostnad direkt ) utan skall istället öka tillgångskontot som du använt till att bokföra fastigheten, normalt sätt något inom 11XX kontogruppen. Detta då det skall öka anskaffningsvärdet för fastigheten.
Vad jag kunde se så verkar du ha Visma förening, så hur du ändrar verifikationer kan du läsa om här. Du bör också kunna skapa en korrigeringsverifikation där du flyttar beloppet du bokfört mot 4010 i kredit och mot lämpligt tillgångskonto i debet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
15:31
1Gilla
Hej igen!
Ja det ser ut att stämma om returen ännu inte har bokförts eller hanterats på något annat sätt. Då måste du ju nu både bokföra bort fordran i sin helhet mot 1510 men också redovisat returen som minskar den bokförda intäkten samt utgående momsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
13:48
Hej!
Tack för din fråga. Det går utmärkt att skapa två nya inköpskonton i den kontogruppen. När du sedan vidarefakturerar detta bokför man intäkten mot ett 35XX konto, tex 3590. Tänk på att oavsett om inköpet var momspliktigt eller inte så följer man de normala momsregler som din försäljning har, vilket du kan läsa om här. Detta betyder alltså att även om inköpet är momsfritt så kan du behöva ta ut tex 25% moms på vidarefaktureringen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
11:26
Hej!
Tack för din fråga. Den delen som gäller presentkortet bokför du mot ett 16XX konto, tex 1684 i debet och den faktiska kostnaden för tvättmaskinen samt eventuell moms bokförs mot antingen ett tillgångskonto eller tex 5410 om det är en förbrukningsinventarie. När presentkortet sedan används så bokför du bort fordran mot 1684 i kredit och redovisar den kostnad och moms som gäller det köpet. Så om tvättmaskinen kostnaden 10 000 men du betalade 5 000 så kan du tex bokföra som följande:
1930/2440 K 15 000
1684 D 5 000
5410 D 8 000
2641 D 2 000
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
10:31
1Gilla
Hej igen!
Det handlar egentligen inte riktigt om viljan, utan vad man får och inte får göra. Vid en avbetalning så är det ett direktköp, som man dock betalar i omgångar. Så anledningen till att man kan redovisa hela momsen direkt är för att själva köpet sker när man tecknar ett avbetalningskontrakt och det är även enbart då momsen redovisas på underlaget. De andra händelserna är bara avbetalningar på en kredit man har, och därmed redovisas ingen moms på underlagen och inte heller i bokföringen då det bara är en minskning av en skuld.
Vid leasing så är detta en hyra av en inventarie, och därför blir det inget direktköp utan istället så delar man upp kostnaden så lång tid som leasingen är och man får underlag som visar momsen för varje faktura för hyran/leasingen. Det blir alltså en löpande kostnad som man redovisar, till skillnad från avbetalning där man istället minskar sin skuld.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
09:44
Hej!
Jag ser att du fått svar på din fråga i denna tråden här. Återkom om du har fler funderingar!
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-12
13:40
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Valutakursvinster/förluster bokförs mot konto 397X respektive 797X i kredit och debet. Motkonto blir det bokföringskontot du valt som valutakonto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-12
13:39
Hej igen!
Om du får fram underlag på försäljningarna på andra sätt via webbutiken så bör du inte behöva lägga in dem under kundfaktura nej, då underlagen redan finns och är skapade. Då bokför du försäljningen när du får in det på ditt bankkonto via kassa- och bankhändelser då du har kontantmetoden. Så använder du de underlag som du skapar via webbutiken som underlag till verifikationerna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-12
11:43
Hej!
Tack för din fråga. Hur det bör hanteras beror på om det är ett utlägg eller vidarefakturering. Kravet för att det skall räknas som ett utlägg kan du läsa om här.
Om det är ett utlägg så bokför man själva betalningen av hyran åt det andra företaget mot tex ett 16XX konto, för att sedan bokföra bort fordran när man får betalt från kunden. Där är det viktigt att man även skickar med originalkvitto/fakturan i och med att det är det andra företagets underlag. Om det är vidarefakturering det handlar om så bokför man betalningen som en kostnad i sitt företag, tex mot 5010 eller ett 46XX konto. När man sedan vidarefakturerar så följer man de normala momsreglerna som man normalt har i sitt företag och redovisar detta på det man vidarefakturerar. Det spelar alltså ingen roll om själva kostnaden var momspliktig eller inte, utan man kan se vidarefaktureringen som att du säljer tjänsten att betala fakturan åt företaget. Dessa intäkter bokförs mot något 35XX konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-12
11:41
Hej igen!
Tack för din input Khedron Wilk , både angående varningen samt att inga arbetsgivaravgifter på ersättningar under 1 000 kr per år, vilket man kan läsa mer om här.
Jonas Steinhauf : Du kan skapa en kopia av 7010 ja, det blir samma inställningar som det kontot. Kontrollera dock att du klickat i visa inaktiva konton också, för det kontot bör finnas med i kontoplanen men kan vara inaktivt och du behöver då aktivera det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
15:37
Hej!
Tack för din fråga. Om detta räknas som en skattepliktig förmån eller inte får jag hänvisa till Skatteverket. Jag skulle dock tro att detta bör redovisas som en vanlig ersättning till styrelsemedlemmar, dvs som en lön. Jag antar att deras ersättning är att de inte behöver betala alternativt slipper betala avgiften, och det bör då räknas som andra sorters ersättningar för styrelsearbete. Normala konton för att bokföra ersättningar till styrelsen är 6410 om de inte är anställda i företaget, och 7240 om de är anställda. Det funkar också att använda 7310 istället för 7240.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
15:27
1Gilla
Hej igen!
Inga problem. Jag skulle inte rekommendera det sättet nej, bland annat för det du säger gällande om det finns andra saker på 2440 som inte gäller Amazon. Det du kan göra är att istället använda olika konton beroende på om det är.se eller .de alternativt så får du hålla koll på något annat sätt. Det hade tex kunnat vara att benämna verifikationerna som gäller avgifter .de och avgifter .se så det är separat och samma sak för försäljningen. Alternativt att hålla koll på 1519 m.m. genom att räkna ut vad fordran är totalt sätt gällande Amazon.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
13:18
Hej igen!
Ja det stämmer fint när det gäller den momssatsen.
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
13:16
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket angående frågan om man kan ge gåvan året efter eller inte. Det man får tänka på med minnesgåvor är att det gäller jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, och inte jämna födelsedagar i allmänhet när det gäller gåva för att ha uppnått en viss ålder. Skattefriheten ( dvs ingen förmånsbeskattning ) gäller enbart om gåvan är under 15 000 kr ink moms. Om gåvan överstiger detta beloppet så beskattas man från och med första kronan. Detta betyder alltså att man inte kan få en gåva för 20 000 kr ink moms och bara bli förmånsbeskattad för den delen som överstiger utan hela beloppet blir skattepliktigt. Därav skulle jag säga att man inte kan dela upp beloppet på två fakturor då marknadsvärdet för gåvan är mer än 15 000 kr ink. moms.
Gällande om fakturan måste vara utställd på företaget eller om man kan göra det som ett eget utlägg så rekommenderar jag dig att fråga Skatteverket även detta. Jag skulle säga att det bör gå under de normala kraven för egna utlägg för att inte räknas som att du får en gåva i form av pengar och därmed bli förmånsbeskattad.
Skattefria gåvor kan du bokföra mot tex 7690 övriga personalkostnader.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
11:38
Hej!
Tack för din fråga. I och med att detta är en vidarefakturerad kostnad så bör detta redovisas som en intäkt och inte en minskning av en kostnad. Jag håller med om att du inte bör använda konto 3051 då det är försäljning av varor. Så jag hade rekommenderat att skapa ett konto inom 35XX kontogruppen istället. Tex skapa något inom 359X och döpa det till Fakturerad el för "gårdsnamnet". I annat fall så ser ditt förslag på bokföringen bra ut. Tänk på att använda rätt momskod för ditt 35XX konto och 2611 så det hamnar rätt i momsrapporten.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
11:14
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Vidarefakturerade kostnader bokförs mot 35XX kontogruppen, tex 3520 Fakturerade frakter. Tänk på att oavsett om inköpen var momspliktiga så skall den moms som du normalt sätt fakturerar för / vad resten av försäljningen har för momssats tas ut nu vid vidarefaktureringen. Detta kan du läsa om här. Detta betyder alltså att om den övriga ordens momssats är 25% så skall även frakten ha 25% moms redovisad. Du kan skapa en artikel om du skulle vilja ja, hur man gör det kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
09:29
1Gilla
Hej igen!
Inga problem. 🙂 Ah okej, då antar jag att du fått insättningen från lånet tidigare? Då är det den händelsen som skall bokföras mot 2350 för att visa att du tagit ett lån. Var uppmärksam på att boka hela lånet mot kredit 2350 och att bokföra upp eventuella avgifter som dragits vid uppläggningen av lånet mot tex 6570 i debet.
Denna händelsen när du har köpt fastigheten skall du istället ha hela beloppet på 2,7 miljoner mot 1930 i kredit och inte ha med raden för 2350 alls då det är en separat händelse. I annat fall så bör konteringen se likadan ut som AnnicaL föreslog gällande kontona.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
16:00
Hej!
Tack för din fråga. Du tänker rätt angående att du bör särredovisa både det Foodora tar ut som en sorts provision och den delen som är din försäljning. Det enda som inte riktigt stämmer är beloppen för försäljningen, då de beloppen du anger är totala försäljningen efter avdraget som Foodora gör. Jag hade även rekommenderat att använda ett annat konto än 6570 då det konto är för bankkostnader. Ett förslag på konto hade kunnat vara 6050 Försäljningsprovisioner istället.
Så om man skall utgå från dina underlag så verkar det som att din totala försäljning är 5 505 ink moms. Så det bör istället vara följande siffror:
1930 debet 3 963,60
3052 kredit 4 915,15
2621 kredit 589,82
6050 debet 1 376,25
2641 debet 165,22
3740 kredit 0,03
Alternativt så kan du lägga öresavrundningen på samma rad och konto för försäljningen på 3052 om du inte vill särredovisa det. På ditt underlag så står inte ingående och utgående moms särredovisat men vad jag kunde se genom att det fanns mer information via * symbolen så verkar det finnas på en del av fakturan jag inte ser. Där kan du dubbelkolla att den ingående och utgående momsen stämmer med detta. Jag kan dock se på den andra bilden du skickade att den utgående momsen stämmer med underlaget jämfört med det jag fick räknat ut.
På så sätt får du redovisat både kostnaden samt försäljningen på ett korrekt sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
15:45
Hej!
Tack för din fråga. Om det är en retur som dras från ditt konto och inte på någon annan utbetalning till dig så bokför du först upp det som en kreditering av försäljningen, dvs 1510 K och mot lämpligt intäktskonto i D samt eventuell moms. På så sätt får du minskat din försäljning samt moms som du tidigare bokfört upp. När du sedan betalar tillbaka det bokför du 1930 K och 1510 D. I och med ditt förslag på hur du bokför när du får pengar så antar jag att du har faktureringsmetoden eller åtminstone bokför upp Klarna försäljningen som en fordran i ett tidigare skede i normala fall.
Om du både fått göra en retur samt fått insättning gällande försäljning så bör du fortfarande bokför det som en kreditering i första steget samt din totala försäljning och bokföra försäljning minus kreditering mot 1510 D. Sedan så bokför du som vanligt när du får pengarna från Klarna då det redan är korrekt fordran bokfört mot 1510 ( total försäljning minus retur ).
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
11:23
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaL's för att du skall få svar. Jag kan inte riktigt få dina uträkningar gällande fördelningen av byggnad och mark att stämma med vad jag får fram. Om man räknar ut följande:
1 582 000/2 586 000 = 0,61 avrundat
1 004 000/ 2 586 000 = 0,39 avrundat
Då borde fördelningen se ut följande:
2 700 000 x 0,61 = 1 647 000
2 700 000 x 0,39 = 1 053 000
Detta är baserat på de underlag du gett, men det kan vara så att din uträkning stämmer då jag kanske inte har alla uppgifter. I vilket fall som helst så är det inte därför du inte verkar kunna spara det, då du inte har någon differens, utan det verkar vara för att du fortfarande har 1 500 000 kr att stämma av. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för att få hjälp med varför du inte kan spara verifikationen då det verkar mer vara programrelaterat än fel på själva verifikationen.
Kan det möjligtvis vara så att du fick ditt lån insatt på 1 500 000 kr först, och sedan har betalt 2 700 000 från ditt bankkonto och det är därför det finns 1 500 000 kvar att stämma av mot? Det är det enda rent bokföringsmässiga jag kan tänka mig kan störa din verifikation. I sådana fall så skall verifikationerna se lite annorlunda ut.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
11:16
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. I och med att du säger att den är momsbelagd så låter det som att det inte har hanterats som ett inköp utanför EU mellan två företag utan att företaget har tagit ut svensk alternativt moms då du blivit hanterad som en privatperson/ icke beskattningsbar person. Detta kan du läsa mer om här.
Det bästa vore om du kontaktar den som skickat fakturan och fråga om att få en kreditfaktura och en ny korrekt faktura förutsatt att du har ett VAT nummer och skall hanteras enligt regler för försäljning mellan två företag utanför EU. Då bokför du köpet som inköp utanför EU med fiktiv moms, vilket du kan läsa om här. Om du inte kan få en ny faktura utan moms på så bokför du hela beloppet som en kostnad utan moms, mot något konto inom 653X kontogruppen. Andra länders moms samt felaktig debiterad moms är ej avdragsgill vilket gör att hela beloppet blir en kostnad.
Det är också inte ovanligt att företag inom Norden är momsregistrerade i något annat land, så dubbelkolla ifall de har angett ett svensk momsnummer på fakturan och därmed tagit ut svensk moms. I sådana fall så är denna momsen avdragsgill och du kan redovisa den som ett vanligt inköp inom Sverige med svensk moms.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
11:07
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Det stämmer att du inte får lov att dra någon moms direkt vid inköp/upptagning av leasingkontraktet, i och med att det inte räknas som ett avbetalningsköp utan en form av hyra. I och med att det är en maskin så bör hela momsen vara avdragsgill och det blir då varje månad och baserat på det underlag du får från leasingbolaget.
Hur man bokför leasing kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
11:00
Hej igen!
Ja det stämmer, då blir det kredit mot 1930 istället ja.
Ah okej jag förstår. Då skulle jag nog säga att du kan istället låta det ligga kvar mot 1519 då det snarare blir att du inte får utbetalt allt av fordran och skippa i att använda konto 1684. Så istället blir sista steget följande:
1930 D 100
1519 K 200
2440 D 100
Sedan när du får resten utbetalat så minskar du konto 1519. Det går självklart att använda 1684 också hela vägen, men det är snarare mer för fordringar som handlar om leverantörer och inte till din försäljning i normala fall.
Ha det fint! 🙂
Josefine
... Visa mer
2022-10-07
16:47
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att 2440 är korrekt konto för fakturan med avgifterna, men däremot så kan man istället använda tex 1519 alternativt ett 16XX konto för fordran på Amazon för att inte blanda in 1510 som används för kundfakturor man skapar i programmet ( dvs reskontraförda ).
Däremot så kommer du inte få rätt saldo på 1510 genom att bokföra så som du gjort. Om du aldrig betalar specifikt avgifterna utan de dras i samma stund som du får utbetalningen så behöver du även bokföra bort skulden på 2440 samt hela fordran på 1510/1519. Om de även behåller en deposition bör denna bokföras upp tills den är återbetald.
Så sista steget hade i sådana fall blivit:
1930 D 100
1519 K 250
2440 D 100
1684 D 50 (depositionen)
På så sätt får du bokfört bort skulden som dragits från det utbetalande beloppet, bokfört bort fordran för kundförsäljningen samt bokfört upp depositionen de behåller. När den betalas tillbaka så bokför du bort fordran på konto 1684. Detta är om depositionen skall betalas, eller vad används den till?
Underlaget blir lite som när man gör överföringar mellan olika bankkonton, själva överföringen i sig finns ju inget underlag till förutom kontoutdraget. Man kan dock använda avgiftsfakturan samt försäljningsunderlaget för att visa varför man får överföringen tex.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-07
14:25
Hej!
Tack för din fråga. Det är onekligen lite konstigt att RF's förslag på baskontoplan inkluderar 3540 som konto för försäljning av idrottskläder/material då det är ett konto i baskontoplanen som är för faktureringsavgifter. Att det ligger i 35XX kontogruppen är dock inte jättekonstigt då där lägger man vidareförsäljning vilket man bör anse att försäljning av kläder m.m. är. Mitt råd är att skapa ett eget konto, tex 3541 och kalla det samma som vad de kallar 3540 och använda detta istället.
Angående din sista kommentar om guide och att programmet inte verkar väl anpassat för idrottsföreningar så har jag tagit detta vidare till teamet som jobbar med detta. Tack så mycket för din input, vi uppskattar alltid feedback över hur vi kan utveckla systemet och göra det mer användarvänligt för alla.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-06
15:40
Hej!
Tack för din fråga. Om kostnaden för försäkringen är avdragsgill i företaget så bör ersättningen vara skattepliktig för företaget (dvs inte privat) och bokföras som en övrig intäkt mot ett 39XX konto. Jag rekommenderar dig dock att kontrollera detta med Skatteverket då de flesta försäkringarna är en privat kostnad i enskilda firmor, vilket gör att även ersättningen blir privat. Det skall då bokföras mot 2018 egna insättningar om det kommit in på företagskontot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-05
14:18
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. 🙂 Hur man hanterar förenklad VMB kan du läsa om här.
Det stämmer om du har månadsmoms, dvs att perioden gäller för momsperioden och inte per månad om man tex har kvartalsmoms eller årsmoms. Hur man bokför en negativ VMB kan du läsa om här. Så har du inte månadsmoms så skall du inte tänka per månad, utan per momsperioden som man beräknar VMB för. Det är viktigt att hålla inköp och försäljning separat med olika momssatser då det inte är tillåtet att blanda, samt även hålla förenklad samt normal separat i de flesta fallen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-05
14:04
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det är svårt att avgöra om det behövs att ha en logga eller liknande på väskan för att den skall vara avdragsgill, dvs att det går under samma regler som för arbetskläder. Om man kan på något sätt visa att man är i behov av väskan för sitt arbetes skull och att den inte går att använda privat så bör det kunna tas på företaget, men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att få ett så korrekt svar som möjligt gällande det.
Om det är avdragsgillt och ingen förmånsbeskattning skall ske så kan du bokföra det mot tex 5460 förbrukningsmaterial alternativt 5480 Arbetskläder och skyddsmaterial. Om kostnaden är avdragsgill så får du även lov att lyfta eventuell moms.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-04
15:07
1Gilla
Hej!
Du kan bokföra differensen mot konto 3740, antingen i debet eller kredit beroende på vart diffen hamnar. Du behöver dock inte separera det utan du kan utgå från vad du skall betala, vilket då blir moms 16 024,6 kr ( 80 123 x 0,2 vilket blir momsbeloppet av totalen ) och resten försäljning. Att det diffar gällande ören är normalt och ingenting som du behöver oroa dig, och egentligen inget du behöver bokföra mot ett separat konto nödvändigtvis utan det går bra vilket som. Gällande swisharna så är det samma princip, dvs att det inte gör något att det diffar med 1 kr men om du vill så kan du ta diffen mot 3740 även där för att hålla det separat.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-04
15:06
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket angående detta och om det är något du kan ta upp som kostnad i företaget samt om det skulle innebära förmånsbeskattning i sådana fall. Här på Skatteverkets avdragslexikon så ser du att man kan dra av kostnader för parkeringsavgifter vid resor i tjänsten. Detta gäller även när man hyr bil, så det bör betyda att du kan åtminstone få ta kostnaden som relaterar till hyrbilen och resten blir en privat kostnad.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-04
10:32
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa mer om hur man bokför överföring till kapitalförsäkring samt lite annan matnyttig information kring tex uttag.
Återkom om du behöver förtydling kring något, ha det fint! 🙂
Josefine
... Visa mer
2022-10-04
09:04
1Gilla
Hej igen!
Ja det ser korrekt ut att hantera det så, samt momskoderna är korrekta.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-09-30
16:03
Hej igen!
Ingen fara alls. I länken jag skickade om hur man bokför inköp av tjänst och varor inom EU så kan du se vilka momskoder som skall användas för att momsen och inköpet skall hamna rätt i momsrapporten samt bli bokfört rätt. Fiktiv moms är något som man redovisar som både utgående och ingående moms i speciella rutor för att Skatteverket bland annat skall få fram hur stor del av inköp inom EU sker mellan två företag. Det kallas fiktiv då det inte är något som man varken betalar in eller får tillbaka utan enbart redovisas i momsrapporten samt bokförs. Jag skickar om den här med så att du enkelt hittar det.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-09-30
09:17
Hej igen!
Vår support hjälper dig gärna med programrelaterade frågor, men för frågor om bokföring så rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för mer hjälp kring detta om du känner att du inte fått den hjälp du behöver i vår tråd. Här kan du hitta byråer som vi rekommenderar och som kan Visma program.
Om du vill fortsätta i tråden så får gärna återkomma vad det är du känner är svårt kring förklaringen så kan jag se om jag kan förtydliga det och hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-29
15:47
Hej!
Tack för din fråga. När man byter bank så rekommenderar jag att man även byter bokföringskonto för att det inte skall bli knepigheter, men det är inte krav så länge man håller koll. I och med att du inte bytte konto så antar jag att du hade det gamla, förde över det till det nya och aldrig bokförde överföringen? Utan bara behöll konto 1930s saldo i bokföringen och händelsen finns inte i själva bokföringen.
Har du bokfört de pengarna som "ramlade in" på något sätt? För dessa måste också hanteras. Om de inte har gjort det så är det nu vid överföringen som du gör det, dvs det blir 1930 debet och mot lämpligt motkonto i kredit. Tex om pengarna gäller kundinbetalningar så blir överföringen ökning av företagskontot och sedan motkonto ett intäktskonto i kredit och eventuell moms. Om du redan bokfört dessa pengar när de kommit så får du gärna återkomma hur du bokförde dem, så kan vi hjälpa dig vidare.
Att bokföra det mot ett annat konto först och sedan tillbaka hade nollat händelsen och du hade inte ökat summan på 1930 till slut, utan saldot hade varit samma som innan överföringen. Dvs det hade tagit ut varandra.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-29
13:41
Hej!
Tack för din fråga. Huruvida du kan boka bort det mot 1650 eller inte beror på hur du bokförde inbetalningen till Skatteverket. Om du har ett aktiebolag så bokför man skattekonto händelser på två steg, första steget blir när man får tillbaka pengar från skattekontot som blir 1930 debet och 1630 kredit. När sedan själva beslutet syns på skattekontot så bokför man 1630 debet och 2650 kredit. Så om du har kvar ett saldo från ingående balans som inte skall finnas på 2650 så rekommenderar jag dig att dubbelkolla hur du hanterade själva beslutet på skattekontot gällande den momsfordran. Om det är så att du bokförde det mot 1650 istället för 2650 så rekommenderar jag dig att korrigera den verifikationen om perioden fortfarande är öppen, alternativt gör en omföringsverifikation där du minskar saldot på 2650 och flyttar det mot 1650. Du pratar om både skuld och fordran, så det kan också vara bra att ta ut en kontoanalys på konto 2650 för att se vad som är bokfört under året och på så sätt få fram varför det kontot inte stämmer.
I eEkonomi så bokförs både momsskuld och momsfordran mot 2650 och 1650 används aldrig när man gör momsrapporten i programmet, så det kan vara bra att tänka på till framtiden. Det går självklart utmärkt att i bokslutet flytta eventuell momsfordran från 2650 till konto 1650 om man vill det.
Lycka till, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-29
13:32
Hej!
Tack för din fråga. Du kan byta ut konto 3051 mot konto 3991 om du skulle vilja istället, för att använda ditt egengjorda konto. Konto 3690 används för att ta bort den redan bokförda försäljningen via fakturan för att sedan redovisa vinsten eller förlusten på lämpligt konto. På så sätt så har man samma summa i kredit på 3051/3991 och sedan nollar bort det mot konto 3690 i debet samt får bokfört upp eventuell vinst eller förlust som blir det som påverkar resultatet. Det går också bra att välja både 3991 i båda förslagen, men det kommer inte synas på resultatrapporten då det blir i debet och kredit på samma konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
13:35
Hej!
Tack för din fråga. Med tanke på att de har tagit ut 25% moms så låter det som att du inte har angett ditt VAT nummer till företaget och det har blivit hanterat som en försäljning inom EU till ej beskattningsbar person. Detta i sin tur betyder att säljaren skall ta ut köparens lands moms, i detta fallet 25%. Felaktig debiterad moms är inte avdragsgill enligt vad du kan läsa här, men man skall fortfarande redovisa detta som ett inköp inom EU. Själva länken handlar om inköp av varor inom EU, men det finns inget som tyder på att det inte gäller för inköp tjänster i vägledningen för den. Så du bör redovisa totala beloppet som en kostnad dvs 768,08 kr och även redovisa en fiktiv moms på detta. Hur man bokför inköp inom EU kan du läsa om här. Du kan självklart alltid dubbelkolla detta med Skatteverket om hur du bör hantera detta.
Du bör också kunna kontakta säljaren om att kreditera denna fakturan och skicka en ny korrekt faktura som inte innehåller moms utan hänvisning till så kallad "reverse charge" dvs omvänd skattskyldighet för att slippa kostnaden för den felaktiga debiterade momsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
13:33
Hej igen!
Inga problem alls. 🙂
Lite osäker på vad du menar med att du glömt bort det och lagt det som övrigt? Menar du att du i början lade in dem som leverantörsfakturor mot 7412 och sedan matchade fakturan mot betalningen, men nu mera valt övriga uttag och bokfört mot konto 7412 i debet och 1920 kredit manuellt i kassa- och bankhändelser? Om det spelar roll beror även på vilken bokföringsmetod du har, dvs faktureringsmetoden eller kontantmetoden. Så länge du har kontantmetoden och har gjort så som jag skrev som förslag på vad du menade så är det okej då det blir bokfört likadant oavsett. Det är inte nödvändigt att lägga in dina leverantörsfakturor i programmet även om det är bra att göra för att ha all nödvändig info samlat och kan matcha mot bankhändelserna. Det viktiga är att det blir bokfört korrekt och att man sparar sina underlag i originalform.
Återkom gärna med lite mer information vad du menar så kan vi hjälpa dig vidare.
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
12:08
1Gilla
Hej igen!
Svårt att säga om det var rätt eller fel, men det låter som en bra plan att ta hjälp av din redovisningsbyrå för att ordna upp detta i nästkommande räkenskapsår då de har mer insyn i din bokföring.
Inga problem alls, så lite så! Det är inte alltid lätt med bokföring, det är därför vi är här. 🙂
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
12:06
Hej!
Tack för din fråga. I Skatteverkets vägledning här så kan du läsa följande om tillgångar med kort ekonomisk livslängd:
"Inte heller en materiell anläggningstillgång som vid anskaffningen kan antas ha en nyttjandeperiod på högst 3 år behöver tas upp som tillgång i balansräkningen. Man får i stället redovisa utgiften som en kostnad samma år som förvärvet (BFNAR 2016:10 punkt 10.6)."
Så i och med att du säger att du räknar med att behöva byta kameran igenom inom 2 år så bör du kunna bokföra detta som en kostnad direkt om du skulle vilja. Man kan dock alltid välja att bokföra upp det som en tillgång ändå och göra avskrivning enligt plan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-27
13:36
Hej!
Tack för dina frågor.
Hur det fungerar med momsen gällande när man bedriver en second hand butik beror på om man väljer att sälja med vinstmarginalsbeskattning (VMB) eller med vanlig moms. Själva inköpen blir utan moms, men hur man bokför inköpet beror på om man använder VMB eller vanlig hantering med moms. Du kan läsa mer om kraven och normal/förenklad VMB här och om det är aktuellt för dig.
De varor du fått gratis blir 0 i varukostnad och bör därför inte påverka dina kostnader normalt sätt, och bokförs därmed inte upp på ett varulager eller som en varukostnad utan blir en ren intäkt när du säljer det. Detta är under förutsättningen att det inte räknas som någon form av ersättning för utfört arbete, vilket då blir utbyte av vara mot tjänst. Hur du skall hantera det samt vad som gäller kan du kontrollera med skatteupplysningen. Om det skall hanteras som 0 i varukostnad så skall du redovisa normal moms på försäljningen, dvs VMB går inte att tillämpa.
De varor som köps in nya bokför du som kostnad mot ett 40XX konto och redovisar eventuell ingående moms, och när du säljer det vidare lägger du på moms per vad som gäller för varan du säljer ( normalt sätt 25% ) och här kan inte VMB användas. Försäljningen bokförs mot ett 30XX konto.
Om lokalhyran har moms på sig så skall du redovisa den ingående momsen när du bokför kostnaden, dvs du bokför kostnaden mot ett konto inom 50XX tex 5010 i debet och ingående momsen mot 2641 i debet.
Vidarefakturering och momshantering kan du läsa om här, men normalt sätt så skall du fakturera den kostnaden samt lägga på din vanliga momssats som du säljer för ( tex 25% ) oavsett om kostnaden hade moms på sig eller inte. Intäkten bokförs mot ett 35XX konto. Så kostnaden bokförs som normalt, och sedan så vidarefakturerar du det belopp som du vill till det andra bolaget samt redovisar utgående moms per vad som gäller för den försäljningen.
Förbrukringsmaterial bokförs mot 5460 och kontorsmaterial mot 6110
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-27
13:07
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kolla detta med Skatteverket hur du skall hantera det och om det är korrekt av leverantören att göra så. Jag skulle säga att det inte låter korrekt då du säger att leverantören är ej momsregistrerad och kan därmed inte redovisa försäljningen i ruta 41 som skall motsvara din redovisning av inköpet sedan med omvänd skattskyldighet i din egna momsrapport.
Det kan också vara bra att dubbelkolla med leverantören om de kanske har momsregistrerat sig nyligen och därför hänvisar till omvänd skattskyldighet. Det bör i sådana fall stå deras momsregistreringsnummer någonstans på fakturan. Om det inte skulle vara rätt så bör du begära en ny faktura av leverantören så att du får rätt underlag i din bokföring.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-26
15:40
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Konto 8313 är mer för räntor än överbetalningar relaterade till fordringar, så något konto inom 399X funkar bättre till detta för att hamna under övriga intäkter rubriken. Personligen så hade jag valt tex 3999 Övriga rörelseintäkter snarare än 3993 då man brukar använda det kontot mer för donationer m.m snarare än överbetalningar men så länge du bokför det mot något inom 399X så spelar det ingen större roll. Det är mer vad du själv känner att du tycker att det bör redovisas i resultatrapporten som, de hamnar fortfarande under samma rubrik i årsredovisningen sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-26
13:47
Hej!
Tack för din fråga. Det är bara en varning som kommer upp på grund av att programmet är utformat till att du skall inte bokföra saker manuellt på 1630 utan använda de inbyggda funktionerna istället. Däremot vid tillfällen som du vet med dig att du behöver bokföra manuellt, som tex nu när du skall korrigera så går det utmärkt att godkänna och ignorera varningen för att korrigera.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-26
09:32
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om du inte är klar med bokslutet för det räkenskapsåret så bokför du upp detta som antingen en upplupen kostnad om du inte hade fått en faktura under det räkenskapsåret alternativt som en leverantörsskuld/skuld till ägaren om du fick fakturan men bara glömde betala.
Här kan du läsa om hur upplupna kostnader bokförs och hanteras. Skall det hanteras som en leverantörsskuld/skuld till ägaren så kan du bokföra det som följande:
2021/2022
2440/2893 med XXXX i kredit
5010 med XXXX i debet ( minus eventuell moms )
2641 med eventuell moms i debet
2022/2023
193X med XXXX i kredit
2440/2893 med XXXX i debet
På så sätt så får du bokfört upp kostnaden och skulden i rätt räkenskapsår men även bokfört själva betalningen när den väl sker.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-26
09:14
Hej igen!
Ber om ursäkt, ser nu att jag råkat skriva ta ut pengarna men menar självklart sätta in pengarna ( på företagskontot ). Så vad jag egentligen menade är att i och med att själva intäkten är bokförd i rätt räkenskapsår och du bokförde det som ett eget uttag för att visa att pengarna finns på ditt privata konto, så gör det ingenting att dessa inte överförts till företagskontot. Du behöver nödvändigtvis inte göra denna överföringen nu i 2022, men om du vill så kan du bokföra det som en egen insättning mot 2018 i kredit och 193X i debet när du för över pengarna från ditt privata konto till företaget.
Det är dock inget som är nödvändigt i och med att du är en enskild firma, utan pengarna kan fortsätta vara på det privata kontot om du vill.
Hoppas detta gjorde det lite tydligare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
13:52
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Just medlemsavgifter är lite klurigt kring vad som är avdragsgillt eller inte. Läser man på Skatteverkets vägledning så verkar det främst gälla för avgifter från föreningar och andra sammanslutningar, samt även fackliga organisationer m.m. Jag skulle säga att medlemskapet hos Costco snarare kan kategoriseras som någon form av avgift för att köpa/registrering som köpare snarare än medlemskap i någon organisation men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteupplysningen för att få svar på frågan kring om det är avdragsgillt eller inte.
Du kan bokföra själva kostnaden mot något 699X konto alternativt skapa ett eget konto inom 656X om du vill att det skall bokföras som en serviceavgift. Om det anses som en ej avdragsgill kostnad så kan du bokföra det mot 6992.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2022-09-23
13:27
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du alltså bokfört inkomsten i 2021 men inte överfört pengarna bara? I sådana fall så antar jag att du bokförde inkomsten som du fick till det privata kontot mot tex 2013 i debet och lämpligt intäktskonto samt moms i kredit. Att du inte överfört pengarna ännu gör ingenting så länge intäkten är bokförd i 2021, så om du nu vill ta ut pengarna så bokför du det mot överföringen nu 2022 mot 2018 för att visa att du satt över pengar från det privata kontot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
13:26
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att använda det också om du vill, så länge kontot är inom 20XX kontogruppen då detta egentligen inte bokförs utan enbart är till för ens egna skull och i slutändan inte skall påverka det egna kapitalet eller bokföringen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
11:36
Hej igen!
Inga problem. Okej om du använder den och det bokförs mot 2510 så behöver du inte tänka på konto 2512 eller 2518 till bokföringen av slutliga skatten nu samt du kan fortsätta använda enbart 2510 till beräknade inkomstskatten samt f-skatt.
Dina förslag på korrigeringarna låter rimliga ja baserat på det du skrivit, både för särskilda löneskatten samt för inkomstskatt och tillgodoförd skatt.
Vad jag menar med " ta tillbaka den kostnaden " är att du sade att du hade tagit upp den särskilda löneskatten i deklarationen som en kostnad men inte bokfört det. Detta betyder att det redan har tagits hänsyn till detta i 2021, och skall därför enbart påverka bokföringen men inte deklarationen i år. Därför så skall man lägga kostnaden i rutan för "Bokförda kostnader som inte ska dras av" i skattemässiga justeringar för att kostnaden inte skall komma med i deklarationen både i 2021 och 2022.
Om du menar att du bara lagt in i rutan för underlag särskild löneskatt ( ruta 1.4 ) men ingen annanstans i deklarationen så skall denna korrigeringen fortfarande påverka deklarationen som en kostnad och du behöver därmed inte göra något i deklarationen i 2022. Det du behöver tänka på dock är att inte ta med det i rutan för 1.4 i deklarationen 2022.
Varför 2510 används i mallen är för att det är ett standardkonto som är gruppkontot för alla skatteskulder, medan man kan göra en egen mall om man vill använda mer specifika konton. De förslag som finns är baserat på att vara så generella som möjligt för att funka för så många som möjligt. Det är inte så att man "bör" göra något utan det är något som vissa gör för att hålla bättre koll medan andra föredrar att samla allting mot 2510 direkt.
Hoppas detta gör det lite klarare, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
11:00
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra att använda kontot för drivmedel för personbilar trots att det är för lastbilar om du vill, annars så kan man skapa ett eget konto inom 562X kontogruppen som är kontoguppen för lastbilskostnader.
Det beror helt på hur ni hanterar lönen ( samma månad som den tjänas in eller månaden efter ) om det skall bokföras mot det kontot eller inte, men ja gäller det upplupna löner så bokförs det mot 2910. Här kan du läsa mer om lönehantering och här om upplupna löner.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
10:50
Hej!
Tack för din fråga. Hur du bokför det kan du läsa om här. För bilar så kan man använda konto 124X och andra inventarier 122X så länge de skall anses som tillgångar och inte förbrukningsinventarier.
Du bör sälja sakerna för marknadsmässigt värde, vilket tex kan göras genom att man har ett värderingsintyg från en bilhandlare eller liknande. Du lägger inte in värdet på något annat sätt än att det värdet blir vad du säljer det för och därmed blir anskaffningsvärdet. Ingen moms skall tas ut då du säljer det som en privatperson. Tänk på att skapa korrekta underlag på försäljningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
10:24
1Gilla
Hej!
Om du gärna vill bokföra expansionsfonden så kan du använda dessa två konton ja, då båda är inom 20XX kontogruppen och kommer därför inte påverka bokföringen utan enbart bli en verifikation som visar att man gjort en expansionsfond. Det kommer synas i balansrapporten på konto 2050 men inte påverka summan för egna kapitalet då båda tar ut varandra då en är i debet och en i kredit.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
10:19
Hej igen!
Inga problem alls. Det man får tänka på när det gäller växelkassa är att dessa skall även inkluderas på konto 1910, i och med att detta blir det företaget har som kontanter. Så om växelkassan inte bokförts så bör inte heller 1910 stämma med verkligheten. Men om det nu stämmer så finns det inga hinder att bokföra uttaget av pengarna som jag nämnde tidigare, och du bokför 1910 med belopp i kredit och 2013 debet. Det verkar dock på det du skriver som att växelkassan inte är medräknad, så där behöver du i sådana fall först korrigera detta så att 1910 stämmer med verkligheten ( ink växelkassan ) och sedan kan du hantera uttaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
17:14
Hej!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar. I detta fallet så blir det svårt att svara på exakt hur du skall göra för att korrigera saldot då vi inte har full insyn i din bokföring så som en konsult kan ha, trots att du gett oss dessa skärmbilder och information. Det är därför min kollega har bett dig att kontakta en konsult så att du skall kunna få svar på din fråga.
När jag tittar på informationen i tråden tror jag att det möjligtvis kan ha något att göra med korrigeringsverifikationen X1 som orsakar problemet, men det verkar samtidigt som att du har problem även på konto 2650 enligt de bilder du skickade då du har ett belopp på runt - 76 tusen där med. Det är därför svårt för oss att ge svar på hur du skall lösa detta då man inte kan ge något generellt svar utan behöver se hur allting är bokfört i både tidigare år och i detta räkenskapsår som vi inte har möjlighet till. Så mitt tips är att du kontrollerar verifikationerna som gäller både 1650 samt 2650 för att på så sätt avgöra om det kanske har blivit felbokfört på något av dessa konton, då du verkar ha händelser på båda. Om du inte kommer vidare i din felsökning så tycker jag att det är en bra idé att kontakta en konsult.
Om du hittar orsaken till varför saldot diffar i din felsökning så kan vi försöka hjälpa dig med hur du skall korrigera det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
15:17
Hej!
Tack för din fråga. Jag tolkar det som att man köper både hjärtstartaren samt försäkringen tillsammans och att det därmed bör bokföras inom 4XXX kontogruppen, tex 46XX då försäkringen inte tillhör företaget utan varan i sig som du säljer vidare. När du sedan fakturerar kunden så kan du bokföra intäkten mot ett 35XX konto, tex 3590. Tänk på att oavsett om köpet är momsfritt så skall man ta ut moms på försäljningen om resten av försäljningen är momsberättigat, vilket du kan läsa mer om under vidarefakturering här.
Detta är förutsatt att du inte tecknar försäkringen åt kunden i dennes namn och enbart bara betalar det åt dem där du sedan får pengarna från kunden. Detta hade i sådana fall istället blivit ett utlägg som man bokför mot ett 16XX konto i debet vid köpet och sedan bokför bort fordran i kredit när man får betalt av kunden. Utlägg och vad som räknas som utlägg kan du läsa om i länken jag skickade ovan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
14:50
Hej!
Tack för dina frågor.
Ja det stämmer fortfarande att detta inte görs automatiskt då det som min kollega Moa sade är en smaksak mot vilket konto man bokför skulden gällande särskild löneskatt. Vissa bokför den mot 2732 löpande under året och gör en omföring till 2510 i bokslutet för att samla alla skatteskulder på ett och samma konto. Andra bokför den särskilda löneskatten mot ett specifikt 25XX konto som heter 2514 för att hålla sina skatteskulder separat och gör ingen omföring i bokslutet. Det finns även de som enbart bokför upp sin särskilda löneskatt vid bokslutet och inte gör det löpande och bokför det mot ett 25XX.
Om man bokför mot 2732 under året så rekommenderar jag att du gör en omföring i bokslutet till ett 25XX konto, tex 2510 för att det skall hamna rätt i årsredovisningen och visa den korrekta skatteskulden, så att konto 2732 enbart visar vad man beräknar löpande och är 0 inför varje nytt räkenskapsår.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det klarare för dig!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
11:42
Hej!
Tack för din fråga. Att de inte har bokförts som en egen insättning gör att det bör bli lite problem i bokföringen med att 1910 inte bör stämma för er? Dvs att det saldot ni har på konto 1910 inte motsvarar vad ni har som kontantkassa. I och med att du säger att de finns i kassasystemet men inte bokförda så kommer bokföringen av uttaget skapa större problem, så jag rekommenderar dig att innan du gör det så bör du kontrollera bokföringen mot vad som finns i kassasystemet för att avgöra om du först behöver korrigera i din bokföring.
När bokföringen väl stämmer så finns det inga hinder för att ta ut kontanter till dig privat i och med att du är en enskild firma. Så, så länge det stämmer på konto 1910 med vad ni har för kontanter i verkligheten så går det bra att "betala tillbaka" dessa kontanter ni lånade ut till företaget i början.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
10:49
Hej!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar. När du säger att det skrivits ner till 80 000 kr så antar jag att skulden har omförhandlats och att inga pengar har flyttats emellan. Sedan 2016 så finns inte möjligheten att särredovisa extraordinära intäkter/kostnader i bokföringen så du skall därmed inte använda ett specifikt konto för detta. Så jag skulle säga att detta kan bokföras som en övrig intäkt, dvs inom kontogruppen 39XX, tex 3990 som du föreslog. Huruvida om den skall särredovisas i Årsredovisningen eller liknande sedan kan du kolla med tex Bokföringsnämnden för mer vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer