2021-09-22
15:35
1Gilla
Hej!
Jag tänkte bara flika in och säga att om du använder Visma e-ekonomi så finns det en funktion för OSS som du kan läsa mer om här.
I annat fall så är de länkar som Carina skickat bra stöd för att försöka komma fram till vad för bokföringskonton som behövs och om man behöver skapa egna bokföringskonton eller om man har ett sidoordnat system hellre.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-22
15:18
Hej!
Tack för din fråga. Om ni köper in material som både säljs och som används som PR så kan du dela upp kostnaderna mellan varuinköp och PR. Varuinköpen kan du lägga mot något 4XXX konto, tex 4056. PR materialet kan du lägga inom 59XX, tex 5980 eller om du gör ett eget konto som heter 5981 och döper det till något du förstår gällande PR.
Försäljningen är vanlig försäljning av varor, men även där kan du lägga upp ett eget konto om du vill om du vill separera det mot din vanliga försäljning, då kanske lämpligen inom 36XX kontogruppen som är en kontogrupp för sidointäkter.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-22
11:07
1Gilla
Hej igen!
Det kan du göra om du vill, men det är inte enbart varor för vidareförsäljning som hamnar under 4XXX kategorin utan även varor som används mer direkt i tjänsten man säljer. Det är alltid svårt att avgöra skillnaden mellan förbrukningsmaterial och varor då gränsen kan vara hårfin, men jag hade personligen lagt färg och nålar mot ett 4XXX då du inte kan utföra din tjänst utan dessa samt förmodligen räknar in den kostnaden i ditt försäljningspris. Engångshandskar m.m är självklart något du behöver för att upprätthålla hälsostandarden, men något du tekniskt sätt inte behöver för att faktiskt utföra tjänsten och det är så man vanligtvis brukar tänka för att avgöra vart inköpet bör hamna.
Det absolut viktigaste är att du är konsekvent i ditt bokförande av inköpet gällande det, så får du avgöra själv vart du tycker det passar bäst.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-22
08:48
Hej!
Tack för din fråga. Det enda jag skulle säga är att 4020 är ett konto som man använder för VMB varor vilket det inte riktigt känns som att färger och nålar är då VMB är begagnade varor tex. Om det inte är så att färgerna och nålarna är begagnade och inom kategorin VMB så är ett lämpligare konto kanske 4056 om det är 25% moms på köpet. Konto 5460 för det andra låter utmärkt att använda.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-22
07:53
Hej igen!
Okej det var ju typiskt. Jag skulle säga att det inte finns några hinder över att man gör en större inbetalningen men inte hela, men det kan du dubbelkolla med Skatteverket om du vill vara säker. IKANO sade ju till dig att hantera detta som en löpande kostnad, så att man betalar in en större del bör inte anses som något konstigt. Det enda är väl att man kan behöva periodisera kostnaden då möjligtvis, dvs lägga en del på 2022 också. Det borde dock vara okej, men vågar tyvärr inte säga att det är det till 100% utan får hänvisa dig till Skatteverket för att vara på den säkra sidan.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-21
16:11
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till Skatteverket kring hur dessa bör redovisas eftersom just intäkter relaterat till influencers kan ibland vara lite komplicerat. Att pengarna är i en annan valuta är inget som gör något, utan när du får in dem på ditt Paypal konto så skall detta redovisas som en intäkt, och du får då kolla upp vilken valutakurs som gäller för det tillfället. Donationer utan motprestation är vanligtvis skattepliktiga men momsfria, men det kan vara bra att dubbelkolla om selfies räknas som en motprestation eller om det går under momsfriheten som gäller för donationer trots allt.
Med tanke på att det är en donation så skulle jag säga att det inte spelar någon roll om det kommer från någon inom eller utanför EU, utan att man bokför det mot samma bokföringskonto, tex något inom kontogruppen 399X, tex 3993 Erhållna donationer och gåvor. Det som påverkas är snarare hur man skulle redovisa intäkten samt eventuell moms i momsrapporten, och det bör du höra med Skatteverket så att du får det så korrekt som möjligt.
Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-21
15:25
Hej igen!
Okej då förstår jag, tack. I sådana fall så skulle jag säga att du kan göra ett direktavdrag, om nu de ca 27 000 är ink moms, då detta blir under halva prisbasbeloppet ex moms samt att du har hanterat detta som en löpande kostnad sedan innan. Svårt att svara på om det var rätt eller fel, men om de nu menar på att äganderätten inte övergår till dig förrän allt är betalt så låter det ju rimligt att ha hanterat det så.
Om du läser här under rubriken K2 årsredovisning i mindre företag>tillgångar av mindre värde så kan du läsa att det gäller värdet ex moms när man skall avgöra om något är en tillgång. Med tanke på att du också har hanterat detta som en löpande kostnad snarare än någon form av tillgång skulle ju också stödja att det går bra med ett direkt avdrag, men det kan du ju också dubbelkolla med Skatteverket för att vara på den säkra sidan.
Hoppas detta hjälper dig i din tankegång, ha en fin dag 🙂
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-21
11:19
Hej!
Tack för din fråga. Du kan lägga det mot samma kostnadskonto som du bokför själva hyran, eftersom det är en del av hyrkostnaden för maskinen och ingenting man vanligtvis separerar.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-21
10:31
Hej igen!
Okej vad typiskt! Jag vågar tyvärr inte svara på just det om beloppet utan det är bättre att höra med Skatteverket, kan dock inte tänka mig att det finns något hinder att ta det faktiska återstående beloppet. Det enda är då om det finns hinder att köpa mobilen av dig som privatperson innan den är helt avbetalad som sagt men det är ju bara att dubbelkolla med dem.
När du väl fått svar, så beror bokföringen lite på hur du vill hantera det. Om du väljer att hantera det genom att betala ut pengarna från ditt bankkonto på företaget till dig själv privat så bokför du det som en bankkontohändelse som vanligt, motkontot blir då 5410 förbrukningsinventarier i debet samt ingen moms då. Väljer du att lägga det som ett eget utlägg du gjort, så bokför du det mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 skulder till närstående personer i kredit och mot 5410 i debet och ingen moms här heller. Kvittot behöver inte vara avancerat utan det räcker enligt reglerna för kontantkvitton, som du kan hitta en mall på här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-21
09:42
Hej!
Tack för din fråga. Innan jag kan hjälpa dig så hade jag behövt veta lite hur du hanterat dina avbetalningar? Vanligtvis när man köper något på avbetalning, så bokför man upp hela köpet som en tillgång/kostnad samt hanterar momsen direkt, och lägger avbetalningsskulden mot ett 235X konto. Sedan bokför man avbetalningarna mot 235X och eventuella räntor, och på så sätt redovisar avbetalning. Är det så du gjort, eller har du bokfört varje avbetalning som en kostnad direkt? Det låter som att det är det sistnämnda du gjort, med tanke på att du skriver om att skriva av direkt, men jag vill vara säker på det innan jag kan svara något.
Ha det fint, så hörs vi!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-20
15:54
Hej!
Inga problem. Ja det kan jag förstå, du kan ju kanske ta över avbetalningen via ditt AB och sedan lösa ut telefonen, och på så sätt få lov att dra momsen samt hela kostnaden direkt? Det är värt att kolla upp i alla fall om det går och är okej enligt Skatteverket, men ser inget hinder om nu mobilen tillhör och används i företaget.
Annars är nog det sista du skriver det smidigaste för dig, dock så blir då hela beloppet en kostnad och ingen moms precis som du sade. Hör av dig som sagt när du kollat om du behöver hjälp med hur du skall bokföra det.
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-20
13:19
Hej!
Tack för din fråga. Det finns inget som hindrar dig att köpa mobilen från dig som privatperson, det enda jag skulle säga kan vara ett hinder är att du än så länge inte har betalt av allt på mobilen och avbetalningen står på dig som privatperson. Så kan du behöva ändra detta så att ditt aktiebolag officiellt tar över avbetalningen och att fakturorna i fortsättningen går till ditt bolag, och det därav blir en avdragsgill kostnad samt även momsen då företaget nu äger rätten till mobilen.
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Skatteverket kring om det är okej för dig att dra kostnaden ändå, trots att du står som ägare som privatperson och då inte dra momsen men att kostnaden ändå är avdragsgill då du kan påvisa att den används i företaget och inte privat. Hade du köpt mobilen kontant, så hade det inte varit några konstigheter att "sälja" mobilen till marknadspris till aktiebolaget och få dra den kostnaden, men nu när du kör avbetalning på den så skulle jag säga att det är bäst att höra med dem först. När du fått svar från Skatteverket kring hur du bör hantera detta så är det bara att återkomma, så kan vi hjälpa dig vidare med eventuellt bokföringsförslag.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-20
07:45
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. När det gäller vidarefakturerade kostnader så brukar man vanligtvis bokföra kostnaden mot ett bokföringskonto som passar bäst för vad det gäller, i ditt fall tex 5910 Annonsering. När du sedan bokför själva vidarefaktureringen till din kund så kan du använda något inom kontogruppen 3500 Fakturerade kostnader, tex 3590 övriga fakturerade kostnader.
Du kan även skapa ett nytt eget konto, som du kan döpa tex 4590 kostnader att vidarefakturera, om du skulle vilja samla alla dem kostnaderna på ett konto.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-10
10:26
Hej!
Tack för din fråga. Om du menar att det är en kick-back som är någon form av försäljningsprovision åt denna designern så kan du använda dig av ett försäljningsprovisionskonto, tex 6050. Om det är mer av någon form av mängdrabatt så skulle jag nog bokfört det mer som en kreditering av den försäljningen man gjort, tex 3732 Lämnade mängdrabatter. I ditt fall så låter det mer som någon form av försäljningsprovision med tanke på att designern verkar vara knuten till din leverantör, dvs att det inte är till någon ni sålt till och därmed inte mängdrabatt. Om jag förstått dig fel så får du förklara lite mer varför din leverantörs designer skall ha en kick-back från er, så kan jag hjälpa dig vidare.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-09
10:15
Hej!
Ingen fara. Det kommer bli samma som förmånen, då det blir en skattereduktion som också minskar förmånen i sig när man lägger upp det i Visma lön, så som du beskrev i ditt första inlägg. Så i slutändan så kommer det bli samma, både kostnaden samt förmånen. Om du känner dig osäker kring hur det blir i Visma lön så kan du alltid kontakta supporten för det, eller skriva i forumet för just det programmet.
Tack så mycket, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-09
10:01
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår vad din kollega menar, men sådana former av periodiseringar gör man bara i bokslutet inte under tiden räkenskapsåret är pågående. Så om ni kör med faktureringsmetoden så gör ni så som du gör redan, dvs bokför det baserat på fakturadatumet. Enda gången det kan vara nödvändigt att periodisera att man fått varorna innan man fått fakturan är vid bokslutet så att varukostnaden hamnar på rätt räkenskapsår, dvs en sorts upplupen kostnad. Så fortsätt att bokföra så som ni gör löpande, så kan det vara så att ni kan behöva periodisera det som en upplupen kostnad i bokslutet, inte annars. Här kan du läsa om hur man bokföra sådana händelser i bokslutet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-09
07:23
Hej!
Jag tänkte bara lägga till på AnnicaL's svar att du kan läsa mer om hur du bokför inköp både inom och utanför EU här. Där kan du se vilka konton man vanligtvis använder samt hur den fiktiva momsen som hon pratar om skall bokföras upp.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-09
07:17
Hej igen!
Ah jag ber om ursäkt, jag såg 2 500 för leverantörsskuldsidan och antog att det var det du skulle betala. Oavsett belopp på städfakturan så blir det då det du betalar som blir kostnaden du bokför upp. Så om du skall betala bara 1 250 så är det de beloppet som du lägger upp som skuld respektive kostnad. Så leker vi med tanken att det du betalar är 1 250 så hade du kunnat bokföra 1 250 i kredit mot 2440 och 1 250 i debet mot 76XX och därmed så kommer inget ligga var i reskontran. Dubbelkolla gällande Skatteverket kring momsen, för jag är osäker på om det faktiskt är momsavdragsrätt på detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-08
13:04
Hej igen!
Som jag beskrev innan så kan jag tyvärr inte ge dig ett konkret bokföringsförslag då jag inte riktigt vet hur din bokföring ser ut och det är därför svårt att ge dig ett rakt svar. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig vidare. Som du säger så om nu både resultatet och årsredovisningen är felaktiga för det året, så bör korrigeringen oftast ske i det året man upptäcker det, du kan dubbelkolla med Skatteverket om det då det ibland är så att man kan behöva göra om i deklaration och årsredovisningen gällande det året beroende på.
OM det enda som är felet är att du hade rätt beräknat resultat men inte bokförde rätt och det inte handlar om något annat fel så bör det bli rätt att du i det öppna året bokför differensen mot 8999 samt 2098 ( istället för att göra två verifikationer ), för att få rätt men kan tyvärr inte säga om det kommer stämma efter det då jag inte kan se din bokföring som sagt. Utan det är enbart baserat på vad du har gett för info, så jag rekommenderar dig hellre att kontakta en konsult.
Ha det fint och lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-08
10:40
Hej!
Vad jag kan hitta så skall själva städfakturan du får bokföras normalt, dvs om du betalat 2 500 kr så skall detta även bli kostnaden, eftersom du inte betalar hela beloppet. Det blir därför 2440 med 2 500 i kredit och mot 76XX 2 500. Vad jag vet så är momsen avdragsgill i detta läget, så om det finns moms på fakturan så kan du bokföra den. Du kan dubbelkolla med Skatteverket gällande momsen om du vill, i sådana fall så bokför du så här:
2440 med 2 500 kredit
76XX med 2 000 debet
2641 med 500 debet
Hör av dig om du funderar kring något mer.
/ Josefine
... Visa mer