2025-06-17
14:13
EU har beslutat om ViDA (Vat in the Digital Age). Från 1 juli 2030 blir e-faktura och digital rapportering av alla B2B-fakturor obligatoriskt mellan EU-länder. Med ViDA vill EU digitalisera hela momshanteringen för att förenkla administrationen, minska bedrägerier och göra det smidigare att göra affärer över gränserna. Det är upp till respektive land att bestämma vad som gäller inom landet. Ingen vet exakt hur det blir i Sverige än.
Hur kan det påverka dig som företagare?
Krav på att skicka e-faktura
Om du handlar med företag i andra EU länder, kommer du framöver behöva skicka e-fakturor. Du kommer inte längre kunna skicka PDF- och pappersfakturor.
Du som använder Spiris eller Visma Administration har den här funktionen inbyggt och kan börja skicka e-fakturor redan nu. När du ska skapa fakturan och skicka den, finns valet “Skicka e-faktura”. Att börja ta emot e-fakturor är också bara ett par klick bort (läs nedan).
Tänk långsiktigt
Digital fakturahantering skapar ofta nya möjligheter för att automatisera andra delar av administrationen, som order och logistik. Det sparar tid och pengar framöver.
Hur kan det påverka dig som redovisningskonsult?
Informera framför allt småföretagare
Mindre företag behöver ofta hjälp att förstå och komma igång med e-fakturering. Se till att de hänger med.
Hjälp kunderna i rätt riktning
Peppa och stöd dina kunder i övergången. Hjälp dem att gå över till e-faktura och undvik pappersrutiner redan nu, så att tröskeln blir lägre när det väl gäller.
Håll dig uppdaterad
ViDA börjar gälla 2030, men utvecklingen pågår redan.
Vad är en e-faktura och hur funkar det?
En e-faktura skickas direkt från leverantörens ekonomisystem till ditt, utan att gå via papper eller mejl. Fakturan läses in automatiskt, så du slipper fylla i alla uppgifter manuellt. När fakturan landar hos dig är allt ifyllt – klicka bara på Bokför och betala. Inga mellansteg!
Samma sak gäller för din kund när du skickar en e-faktura.
Varför är det viktigt att börja skicka e-fakturor redan nu?
Att skicka e-fakturor är redan ett krav när du fakturerar offentlig sektor och kan även bli aktuellt för privat sektor inom Sverige också. Om du skickar e-fakturor till alla kunder är du förberedd om kravet i framtiden gäller hela marknaden.
Bättre konkurrenskraft! Du uppfattas som modern och professionell av kunder och leverantörer.
Snabbare betalningar – e-fakturor når mottagaren direkt och underlättar snabbare betalningar.
Om du väntar riskerar du att hamna efter i en allt mer digital värld.
Därför ska du börja ta emot e-fakturor också
Du slipper missa viktiga fakturor
E-fakturor hamnar direkt i ditt system – inget slarv i inkorgen, ingen risk för att papper försvinner i posten. Du har alltid full koll på dina fakturor.
Du sparar massor av tid, varje månad
Du slipper leta bland pappershögar och mejlkorgar. Fakturorna läses in helt automatiskt och du bokför med ett klick! Så att du kan fokusera på det som verkligen skapar värde i ditt företag.
Du gör livet enklare för din redovisningskonsult (eller dig själv, om du bokför själv)
Allt finns digitalt och rätt – mindre risk för fel, snabbare bokslut och färre frågor.
Hur skickar jag e-fakturor i Spiris?
Du som använder Spiris har den här funktionen inbyggt och kan börja skicka e-fakturor redan nu. När du ska skapa fakturan och skicka den, finns valet “Skicka e-faktura”.
Hur börjar jag ta emot e-fakturor i Spiris?
Logga in i Spiris
Gå till Fler funktioner
Välj Funktioner uppe i listen
Välj E-faktura till vänster
Klicka på Ta emot fakturor
Aktivera! Nu blir du synlig som e-faktura mottagare hos dina leverantörer.
När du har aktiverat får du hjälp att bjuda in leverantörer att skicka e-fakturor till dig, så att de inte missar att du har möjligheten.
När du väljer att ta emot e-fakturor skapas automatiskt inom några dagar ett så kallat Peppol-id för ditt företag. Detta kan liknas vid din elektroniska adress för att ta emot e-fakturor. Därmed är det enklare inte bara för din inhemska utan även för dina utländska leverantörer att söka och hitta din elektroniska adress och kunna skicka dig e-fakturor.
Du hittar ditt Peppol ID under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, under E-fakturor och underlag, om du har klickat i boxen för Ta emot e-fakturor.
Hur tar jag emot och skickar e-fakturor i Visma Administration?
Du aktiverar tjänsten under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument. Läs mer om hur du kommer igång. När du väljer att ta emot e-fakturor skapas automatiskt inom några dagar ett så kallat Peppol-id för ditt företag. Detta kan liknas vid din elektroniska adress för att ta emot e-fakturor. Därmed är det enklare inte bara för din inhemska utan även för dina utländska leverantörer att söka och hitta din elektroniska adress och kunna skicka dig e-fakturor.
I Visma Administration hittar du ditt Peppol-ID under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument och fliken Till Företag.
... Visa mer
Etiketter:
2025-06-03
16:11
Hej Jocke! Jag förstår, och jag tar med mig din feedback. Jättebra att du skrev! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2025-06-03
13:43
Hej! Tack för att ni hör av er och ger oss feedback! Vi har bestämt oss för att ta bort dropdown-menyn där du som byrå kunde välja dina egna program för att få en enhetlig navigation mellan våra olika funktioner. Självklart vill vi att ni ska känna att det är smidigt att även i fortsättningen navigera mellan olika tjänster så vi tar era synpunkter med oss. Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2025-06-03
09:37
God morgon! Jag förstår helt din misstänksamhet. Den sidan du kommer till från Skatt & Bokslut är den sidan där det kostar 18kr/signering, alltså vår tjänst. Så vill du betala per signering är det här du ska skapa ett konto. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2025-06-02
15:24
1Gilla
Det är en annan tjänst, där du köper ett abonnemang och betalar per månad. Vår tjänst Signering betalar du per signering och inte som en abonnemangskostnad. Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2025-06-02
14:22
Hej redovisningsbyrå!
Nu har vi lämnat namnet Visma Spcs bakom oss och istället blivit Spiris. När du loggar in möts du av en ny vy med nya namn och nya ikoner. Det kan till en början kännas lite stökigt, men vi hoppas att det snart blir mycket tydligare för dig. Till dess har vi gjort en liten ordlista! Tidigare i Visma Spcs - Nu i Spiris
Visma Smarta Byrån - Smarta Byrån
Visma Advisor - Byråstöd
Visma Skatt & Bokslut Pro - Skatt & Bokslut
Visma Ekonomiöversikt - Ekonomiöversikt, Budget & Prognos
Visma Koncern - Koncernredovisning
Visma Sign - Signering
Visma eEkonomi Start - Bokföring & Fakturering - Byråtillgång
Visma eEkonomi Smart - Bokföring & Fakturering
Visma eEkonomi Fakturering - Fakturering
Visma eEkonomi Fakturering (i samarbete med redovisningsbyrå) - Attestering & Fakturering
Visma eEkonomi Bokföring - Bokföring
Visma eEKonomi Pro - Bokföring & Fakturering +
Appen Visma eEkonomi - Spiris
Appen Visma Scanner - Spiris Scanner
Visma Lön Start (för redovisningsbyrån) - Lön - Byråtillgång Visma Lön Smart - Lön Visma Min Lön - Lönebesked
Visma Lön Anställd - Anställd Visma Tid Smart - Tid Visma Tid Pro - Tid & Projektplanering Visma Utlägg - Resor & Utlägg
Appen Visma Lön Anställd - Spiris Anställd
Appen Visma Tid - Spiris Tid
Appen Visma Utlägg - Spiris Resor & Utlägg
Läs gärna mer om Spiris på vår hemsida och sjävklart är du alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor!
... Visa mer
2025-06-02
13:43
Hej Lena! Kika på följande sida: https://www.spiris.se/signering Där har du priser för vår funktion - Signering. Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2025-05-30
09:29
Hej Freddy! Tack för din fråga. Slutkunderna, som har använt funktionen tidigare, har fått samma information om förändringen som du har fått. Jättebra att du skrev, förstår att det är viktigt att veta vilken information slutkunderna ha fått - jag tar med mig det framgent. Trevlig helg när det blir dags! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2024-08-14
11:53
Hej Carina!
Vill först be om ursäkt för det sena svaret. Det låter som att det du eftersöker är någon form av dokumenthantering. Detta finns i Visma Administration idag direkt under en verifikation, under fliken Leverantörsfakturor - Spåring - Dokumentation. Där kan du ladda upp dokument direkt från din dator och på så sätt koppla underlag/dokumentation till respektive kund i Administration. Läs gärna mer om det här, under Fältförklaringar - Dokumentation.
Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2024-07-11
09:41
Hej @Annette2 Vad tråkigt att du känner så. Detta är tyvärr det beslut som tagits och som beskrivit ovan är det så vi rekommenderar att arbeta i fortsättningen. Allt gott, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-10
14:21
Hej! Det som står i Skriven hjälp (på länken) gäller fortfarande och det är därför det finns kvar, men kommer att förändras under 2025. När det gäller inskannat material får du gärna läsa mer på samma länk men längre ner under rubriken "Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura " och "Scannande fakturor", så ser du vilka tider som gäller. Har du fler frågor och funderar går det också jättebra att kontakta vår support, tel 0470 70 62 00. Önskar dig en fin dag! Jenna, Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-09
14:35
Hej!
Tack för era frågor och funderingar.
De arbetssätten som vi rekommenderar är att använda e-faktura eller Visma Scanningstjänst. Där går det fint att arbeta med utländska fakturor och underlagen kommer in i programmet med en liten fördröjning beroende på när underlagen inkommit till scanningscentralen. Läs gärna mer här om vilka olika alternativ som finns och hur de fungerar. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-08
15:29
Hej igen! Ledsen om du upplever att jag missuppfattade dig. Den funktionen som kommer att tas bort är menad för kvitton och leverantörsfakturor, och därför rekommenderar vi då bland annat e-faktura istället. Att hantera underlag så som du beskriver har vi i dagsläget ingen funktion för, då e-postadressen i Visma Scanner är utformad för att hantera kvitton och leverantörsfakturor. Men jag tar gärna det vidare som ett önskemål. Med vänlig hälning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-08
13:36
Hej!
Tack för din fråga. För att fortsätta arbeta digitalt rekommenderar jag dig att antingen använda dig av e-faktura eller också Visma Scanningstjänst där leverantören skickar pdf-fakturan direkt till scanningscentralen istället. Detta blir såklart en skillnad då det tillkommer en kostnad, 3 kr/st för e-fakturor och 8 kr/st för att mejla in till scanningscentralen. Läs gärna mer här om vilka olika alternativ som finns. Önskar dig en bra dag! Med vänlig hälsning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-06-19
09:58
Den inte längre nya lagen för kvittohantering är i full gång! Nu kan du enkelt skippa papperskvitton och använda Scanner. För dig som jobbar på en redovisningsbyrå blir samarbetet med kunder i Bokföring & Fakturering både enklare och smidigare. Det är verkligen dags att göra bokföringsprocessen mer digital!
Fördelar med att digitalisera dina kunders kvittohantering
Miljövänlig lösning:
Genom att minska eller helt eliminera papperskvitton bidrar vi till att minska vår miljöpåverkan. Det ger mindre pappersavfall och minskar användningen av naturresurser.
Ökad effektivitet:
Digital kvittohantering sparar tid. Istället för att sortera, organisera och arkivera papperskvitton manuellt, kan du nu snabbt och enkelt skanna och spara alla kvitton digitalt. Du slipper påminna om saknade kvitton – se bara till att kunden fotar och scannar dem.
Bättre säkerhet och åtkomst:
Digitala kvitton lagras säkert i molnet, vilket minskar risken att kvitton försvinner eller skadas. Dessutom kan du nå dem när som helst och var som helst, vilket underlättar både för dig och dina kunder.
Automatiserad bokföring:
Med digitala kvitton kan du använda smarta funktioner som automatiskt läser och tolkar informationen från kvittona. Det minskar risken för misstag och ökar noggrannheten i bokföringen.
Psst! När du aktiverar ett samarbete i Bokföring & Fakturering kan du samtidigt aktivera samarbete i Scanner.
Läs mer om Scanner och kvittolagen.
... Visa mer
Etiketter:
2024-06-03
13:52
I detta inlägg har vi samlat frågor & svar från Morgonsoffan den 24 maj med temat “Allt om den allmänna riskbedömningen och KYC”.
Svaren är generella och bygger på vår tolkning av frågan. Olika omständigheter kan påverka svaren och göra dem annorlunda i det enskilda fallet.
Vad bör man tänka på vid den allmänna riskbedömningen och vad ska finnas med?
Svar: Följande baseras helt på 2 kap 1§ Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt. Verksamhetsutövaren ska göra en bedömning av hur de funktioner och tjänster som tillhandahålls kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att så sker. Vid riskbedömning ska särskilt beaktas:
vilka funktioner och tjänster som tillhandahålls,
vilka kunder och distributionskanaler som finns,
vilka geografiska riskfaktorer som föreligger.
Riskbedömningen ska även ta hänsyn till rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter från myndigheter.
Det känns orättvist att penningtvättsregelverket som är så stort och komplext ska gälla ”lika” för små redovisningsbyråer och för storbanker.
Svar: Regelverket är riskbaserat och därmed till viss del proportionerligt. Om man tar riskbedömningen som exempel så ska den utformas med hänsyn till byråns storlek och verksamhetens art samt de risker som kan förekomma. Lite förenklat kan man säga att en mindre och enklare aktör inte behöver göra lika mycket som en större och mer komplex aktör. På vissa områden, till exempel kundkännedom, finns delar som är gemensamma för alla, oavsett storlek.
Finns det möjlighet för mig som byrå att få ett exempel på en godkänd riskbedömning?
Svar: Det finns ingen mall som passar alla eller någon riskbedömning som är exakt lik en annan. Metodiken och dokumentationen kan vara likartad, men själva bedömningen baseras till stor del på egna erfarenheter och vidtagna åtgärder för att minska risker. Om du tittar på den totala ”riskexponeringen” är det bra att ta med kundernas riskprofil (hur många eller hur stor andel är hög risk, och varför). Allmän riskbedömning är därmed alltid unik.
Om jag har gjort en kundkännedom på två kunder som sedan startar ett gemensamt AB, behöver jag då göra en ny kundkännedom för det nya bolaget?
Svar: Ja, du behöver göra en ny kundkännedom eftersom det är ett nytt företag med nya kunder, leverantörer och verksamhet. Det går bra att återanvända identifieringen av personerna, vilket du får hjälp med i KYC. Har du redan kontrollerat en person som är ägare till flera bolag blir det godkänt på alla företagen.
Om jag hjälper ägaren till ett AB med sin privata inkomstdeklaration, behövs det då en kundkännedom både för privatpersonen och aktiebolaget?
Svar: Ja, eftersom det finns ett affärsförhållande mellan privatpersonen och byrån bör en ny kundkännedom göras.
Behövs en ID-kontroll på alla verkliga huvudmän på en kund, eller räcker det med en?
Svar: Ja, ID-kontroll ska göras på alla verkliga huvudmän.
Vad menas med "sannolikhet" i riskbedömningen?
Svar: Sannolikhet innebär hur troligt det är att något ska inträffa, medan konsekvensnivån handlar om effekten om det händer.
Hur tar jag som redovisningsbyrå betalt för detta?
Svar: Det finns inget rätt eller fel – det ser olika ut beroende på byrå. En del har det med i sitt fasta pris, andra inte. Utgå från vad som passar er byrå bäst.
Läs mer om KYC och hur du kommer igång!
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-13
14:43
Nu kan du enkelt bestämma vad varje användare får tillgång till i Bokföring & Fakturering. Det gör det lätt att anpassa behörigheterna efter företagets behov – snabbt och smidigt.
Nya behörighetsnivåer:
Fullständig behörighet
Full åtkomst till alla funktioner.
Begränsad
Tillgång till försäljning och inköp (utan betalningar). Läsbehörighet på övriga funktioner.
Läsbehörighet
Kan läsa all information, men inte göra ändringar.
Läsbehörighet – revisor
Anpassad för revisorn: tillgång till relevant information utan att kunna göra ändringar.
Så här gör du
Gå till Inställningar → Behörigheter för att se och ändra vem som får göra vad. Har ni fler än en användare dyker fliken Behörigheter upp. Det är bara administratörer med fullständig behörighet som ser denna flik.
Vill någon i företaget ha fler användare i Bokföring & Fakturering?
Gå till Fler funktioner och sök på “Extra användare” och ordna fler användare direkt!
Läs gärna mer i Skriven hjälp.
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-06
11:20
Nu blir det ännu enklare att samarbeta kring attest av leverantörsfakturor! Du väljer själv hur flödet ska se ut och vilka som ska godkänna fakturorna – helt enligt dina behov.
Ställ in attestflödet så det passar dig
Välj om fakturorna ska godkännas av en särskild person, följa en bestämd ordning eller om ordningen får vara flexibel. Du kan även bestämma vem – eller vilka – som ska attestera fakturor från varje leverantör. Allt görs direkt på leverantören, härligt ju!
Få mejl när det är dags att attestera
Nu kan du skicka automatiska mejl till de som ska attestera leverantörsfakturor. Du bestämmer själv om mejlen ska komma varje gång en faktura ligger klar, en gång om dagen, eller en gång i veckan. Allt ställs in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
Läs mer om nyheterna och hitta smarta tips i vår Skriven hjälp.
... Visa mer
Etiketter:
2023-11-06
13:00
5 Gillar
KYC hittar du direkt i Spiris Byråstöd. Det betyder att du får full koll på penningtvättslagen, på ett enkelt och tryggt sätt – och allt är samlat där du har din kundinformation.
KYC hjälper dig hela vägen från att riskbedöma byrån till att hålla reda på varje kunds uppgifter. Praktiskt för dig som vill spara tid och samtidigt vara säker på att allt blir rätt.
Två delar – all hjälp på plats
Allmän riskbedömning för byrån (kostnadsfri)
Kartlägg riskerna i verksamheten, registrera och hantera eventuella avvikelser och få en tydlig översikt över ditt KYC-arbete. Allt är utformat för att vara smidigt och enkelt att hålla uppdaterat.
Kundkännedom (kostnad per kund och år)
Här får du automatisk hämtning av företagsinformation, och vi hjälper dig att kontrollera mot PEP- och sanktionslistor. Allt knyts ihop med din riskbedömning för byrån. Förändras något i byråns riskbedömning gäller det automatiskt även för dina kunder – så du kan känna dig trygg med att allt är uppdaterat utan extra steg från din sida.
Så här kommer du igång
Du startar KYC under Översikt och på KYC-fliken i Byråstöd. Du behöver vara administratör och ha behörighet för byråinställningar.
Läs gärna mer om hur funktionen fungerar eller kika bland vanliga frågor & svar – kom igång redan idag!
Arbetar du inte i Spiris med dina kunder idag, eller vill du bara veta mer om KYC? Boka gratis rådgivning så hjälper vi dig!
... Visa mer
Etiketter:
2023-10-06
12:35
Hej Mariët!
Tack för du skriver till oss. Full förståelse för att detta kan ställa till det vid byte från en redovisningsbyrå till en annan. Vi kikar på en förbättring av precis det du beskriver då det är en process som vi vill förbättra och förenkla. Jag har i dagsläget ingen exakt tidsuppskattning men det jag kan säga är att vi jobbar på det.
Tack igen och trevlig helg när det blir dags!
Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer