Jag har ett återkommande problem i Visma Administration vid försök att använda funktionen för E-dokument (t.ex. vid skick av fakturor via AutoInvoice eller liknande). Vid användning av tjänsten visas följande felmeddelande: "E-dokument: Det gick inte att kommunicera med servern. Kontrollera nätverksinställningarna och försök igen. (Felkod: 400)" Jag har vidtagit följande åtgärder: Synkroniserat tjänsterna via Arkiv > Inställningar > Företagsinställningar > E-faktura/E-dokument, vilket lyckas utan problem. Meddelandet "Synkronisering med vismaspcs.se har genomförts." visas och följande tjänster är aktiverade: Visma Kreditupplysning: Aktiverad Digitala fakturor och dokument: Aktiverad Visma Scanner: Aktiverad Visma AutoCollect: Aktiverad (Visma Webshop och Visma Ekonomiöversikt: Ej aktiverade) Jag har testat flera olika fakturor men får samma felmeddelande. Jag har verifierat att internetanslutning fungerar och att inga brandväggar eller antivirusprogram blockerar Visma Administration. Datorn har startats om, likaså Visma-programmet. Jag har även testat med en förenklad testfaktura, utan förbättring. Min tolkning är att felet uppstår vid kommunikationen mellan Visma Administration och AutoInvoice eller motsvarande E-dokumentstjänst, där begäran som skickas från programmet avvisas av servern – troligen på grund av felaktig eller ofullständig datainformation (vilket normalt orsakar HTTP-felkod 400). Jag behöver därför er hjälp med: Att felsöka vad exakt i kommunikationen som orsakar felkod 400 Att kontrollera om något i företagets AutoInvoice-uppgifter eller fakturadata kan orsaka detta Eventuellt: hur jag kan logga detta eller skicka loggfiler till er Systeminformation: Program: Visma Administration (ange version, t.ex. 2024.2) Tjänst: E-dokument / AutoInvoice Felkod: 400 Företagskonto är synkat och aktivt mot vismaspcs.se Jag bifogar gärna skärmdumpar på både felmeddelandet och bekräftelsen på lyckad synkronisering om ni behöver. Tack på förhand för er hjälp!
... Visa mer