2024-09-12
14:12
Förslag på bokning D4056 - 465,36 D2645 - 116,34 K2614 - 116,34 D6570 - 19,00 D2013 - 49,12
... Visa mer
2024-09-12
14:09
Men 533,48 stämmer ju inte med 568,51 heller?! Var kommer 533,48 kr från som du har lagt i kredit på 2440?
... Visa mer
2024-09-12
14:06
Hej, Varje kvitto är en egen transaktion. Det innebär att du bör bokföra varje kvitto för sig på det datum som inköpen gjorts. Därmed bör du lägga upp ett konto för själva kreditkortet, jag använder konto 2495 för det kreditkort som vi använder i företaget. Det innebär att man bokför köpet utifrån kvittot och som kreditpost lägger man saldot som man betalat mot konto 2495, när sedan fakturan/avräkningen kommer som bokar man beloppet att betala i debet mot 2495 och krediterar banken. Jag brukar ta rad för rad mot konto 2495 för att säkerställa att samtliga poster på 2495 blir nollade eftersom det inte ska ligga kvar något förutom de köp som tillkommit efter. Faktureringsavgiften kan du boka mot 6991.
... Visa mer
2024-09-12
13:15
1Gilla
Hej, På den övre bilden har du angett fel momsbelopp på konto 2645 o 2614. Om inköpet på konto 5460 är ett inköp från EU så ska du beräkna moms med 25 % på det beloppet och därmed bokföra D2645 / K2614 med 230,20 kr. Därutöver har du felaktiga momskoder: Konto 2641 ska ha momskod 48 Konto 2614 ska ha momskod 30 Konto 1930 ska INTE ha någon momskod På den nedre bilden så har du angett ett belopp på konto 2440 som är högre än beloppet du har angett på konto 4056, varför? Om hela köpet är ett inköp från EU så ska hela fakturabeloppet bokföras med omvänd moms, se ovan. Därutöver har du lagt väldigt många momsrader. För att förstå hur konteringen ska vara så behöver man se underlaget. //Carina
... Visa mer
2024-09-12
09:45
1Gilla
Hej, Det är alltid knepigt med underhållskostnader på fastigheter. Eftersom garaget idag har ett tak så rör det sig ju om reparation/underhåll, men om du har komponentavskrivning och har taket som en egen komponent i anläggningsregistret så utrangerar du det gamla taket och lägger upp ett nytt som anläggningstillgång. Har du inget att plocka bort så blir det en ren kostnad. Jag hade använt konto 5170 eftersom det inte rör sig om en hyrd byggnad utan en byggnad som ägs av bostadsrättsföreningen. Nu vet jag att vissa ändå lägger upp ett nytt tak på avskrivning även om de inte plockar bort något från befintlig tillgång, men du får ju inte ytterligare ett tak utan ersätter det gamla taket så utan att göra någon utrangering så är det inte rätt att lägga upp en ny tillgång för avskrivning. //Carina
... Visa mer
2024-09-10
16:04
2 Gillar
Hej, Om du får fler arbetsuppgifter så är det väl inget som ska specificeras på lönespecen, borde istället vara så att din tjänst ändras och du får en ny lön i förhållande till detta. //Carina
... Visa mer
2024-08-29
10:55
Är bolaget inte registrerat för moms så får det inte anges moms på fakturorna. All moms som anges på fakturor ska betalas in till Skatteverket. För att säkerställa att man hanterar försäljning och moms på korrekt sätt så börja med att kontakt Skatteverket, men kan även vara så att ni behöver kontakta en skattejurist med expertkunskap inom momsområdet. Finns knappt något område som är knepigare allra helst när det rör sig om tjänster som kan vara både momsbefriade och beläggas med moms eftersom vissa tjänster som läkare utför är klassade som momsade tjänster. Lycka till!
... Visa mer
2024-08-27
08:53
Vad skönt att du hittade felet 🙂
... Visa mer
2024-08-26
16:14
Hej, Kom på en annan sak som kan göra att du har differens. Hur är åldern på dina anställda? Kan det vara så att du har anställda med lägre arbetsgivaravgift? //Carina
... Visa mer
2024-08-26
13:46
1Gilla
Ja, det ska vara tabellskatt. Det är ofta så att som man frågar får man svar. Skatten blir ju så hög eftersom den inställning du har är engångsskatt, sen kan man ju tycka att du borde fått upplysning om att inställningen borde vara tabellskatt.
... Visa mer
2024-08-26
13:35
Jag kikade på inställningen på lönearten i övningsföretaget. Här är inställningen tabellskatt vilket känns rätt, det är samma inställning på löneart 3216, kolla vad du har för inställning i ditt system.
... Visa mer
2024-08-26
13:22
Ja, det känns helt fel. Använder du rätt lönearter? Man ska ju inte få en straffskatt den månaden man har semester. Vi använder Visma Lön 600 och snabbvalen för semester. Har aldrig varit med om att det blir så tokigt med skatten den månaden man har semester.
... Visa mer
2024-08-26
11:27
Ja, det känns inte rätt om man drar engångsskatt på den delen som är semesterlön på en med månadslön eftersom differensen på semesterlönen och den ordinarie månadslönen endast är det tillägg som man får (normalt 0,8 % per dag). Anser att det borde vara tabellskatt på hela beloppet, men att undantag kan göras på semestertillägget och att man drar engångsskatt på det. Har för mig att man normalt inte gör det utan endast drar engångsskatt om man betalar ut semesterlönen utan att den anställde varit ledig. Dvs när den anställde får normal månadslön plus semesterlön vilket normalt sker vid slutlön eller om den anställde har för många semesterdagar kvar vid semesterårsavslut.
... Visa mer
2024-08-26
11:12
1Gilla
Hej, Skatten ser väldigt hög ut. Tabellskatt ska dras på månadslön och förmånsbeloppet. Enligt tabell 35 är skatten 13 246 kr Om det ska vara engångsskatt på semesterersättningen så är skatten på den delen 4 083 kr vilket ger en bruttoskatt på 17 259 kr. Så skattebeloppet på 25 671 kr känns väldigt högt. //Carina
... Visa mer
2024-08-26
10:43
1Gilla
Hej, Börja med att kolla flik 4 Skatt och arbetsgivaravgifter i personalregistret på samtliga anställda. Ovan bild är klippt från Övningsföretaget i Visma lön 600. Har du några anställda som har fått ersättning som är under 1 000 kr? Gränsen för att betala arbetsgivaravgifter är 1 000 kr så om du har anställda som fått en ersättning som är lägre så blir det en differens när man sammanställer årets löner och gör avstämning mot bokförda arbetsgivaravgifter. //Carina
... Visa mer
2024-08-26
10:20
2 Gillar
Hej, Med våra anställda har jag brytdatum den 5:e månaden efter. Så det material som inte har inkommit för lönerna, t ex utlägg och körning får komma på nästa månads lön. Jag skulle inte göra en extra lönekörning. //Carina
... Visa mer
2024-08-21
15:55
1Gilla
Hej, Ett alternativ kan vara att inte ändra anställningsdatum. Istället lägger du in tjänstledighet under den perioden som han inte varit anställd under sommaren. Det är inte rätt, men hanteringen av semestern fungerar nog bäst om du gör så. Det kan innebära att du behöver göra lönekörningar på honom för de månader som han inte har jobbat, annars blir det nog strul med historiken. Lönekörningarna som du gör kan du skapa med endast den personen och INTE skicka ut någon lönespec eller liknande. För säkerhets skull ska du kanske kolla med supporten, de har kanske ett bättre sätt att lösa det. //Carina
... Visa mer
2024-08-21
09:25
1Gilla
Hej, Du borde kunna få en säkerhetskopia från nuvarande lönekonsult och läsa in den i din lön 600. //Carina
... Visa mer
2024-08-19
13:57
1Gilla
Hej, Intjänade semesterdagar räknas ut på följande sätt: Antal semesterdagar / 365 x antal dagar T ex intjänad semester t o m 2024-07-31 (om man har semesterår enligt semesterlagen) 30 / 365 x 122 = 10,03 dgr, dvs 11 dgr eftersom avrundning alltid ska göras uppåt oavsett hur liten decimalen är. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
12:15
1Gilla
Ja, det bör bli rätt så. Bra om du stämmer av skuldsaldot enligt låneavin med bokföringen med jämna mellanrum så att du har samma skuld i bokföringen som det är på låneavin. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
12:09
Hej, Som jag tolkar din fråga så har du bokfört följande: Debet 1930 - 64 500 kr Kredit 2390 - 64 500 kr Då har du rätt saldo i bokföringen på banken eftersom du fått in 64 500 kr i samban med överföringen av lånet. Det innebär att din skuld på konto 2390 är 500 kr för låg. Du ska då lägga till en bokning enligt följande: Debet 6570 - 500 kr Kredit 2390 - 500 kr När den bokningen är gjord så har det inte hänt något på bankkontot, men din skuld på konto 2390 stämmer överens med den skuld du har hos Almi. Hoppas att min förklaring hjälper dig. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
11:37
Hej, Visma har tidigare haft branschkontoplaner att ladda ner som pdf-fil, men tyvärr hittar jag bara Bas-96 nu, vilket är en mycket gammal kontoplan. När det gäller frakten vid inköp av djurfoder så använder du samma konto som du har för inköp av foder, det är ju en kostnad direkt relaterad till foderkostnaden. Analys av djurfoder är ju en omkostnad för djurhållning och hänger ju samman med inköp av foder. Om du vill separera det från själva inköpet så kan du skapa ett nytt konto för den kostnaden på ett konto i samma grupp som inköp av foder. Hoppas att detta var till hjälp för dig @Antonia E //Carina
... Visa mer
2024-08-13
11:24
Hej, Uppläggningsavgiften kan du lägga mot bankkostnader konto 6570 alternativt ett finansieringskonto t ex 8490 Övriga skuldrelaterade poster. Du kan antingen göra ett ändringsverifikat eller så gör du ett separat verifikat med debet 500 kr på något av ovan konto och krediterar skuldkontot så att du har en skuld på 65 000 kr som sedan amorteras av. //Carina
... Visa mer
2024-07-30
08:05
Hej, Är du ensam ägare i AB:et? Om man är flera ägare kan det vara bra att döpa kontona efter ägarna. Är du ensam ägare kan du använda konto 2393 utan att göra någon namnändring. Finns även möjlighet att använda 2893. 23-konto är långfristig skuld och 28-konto är kortfristig skuld. De bolag bolag där jag varit involverad genom åren har vi använt 2393 som avräkningskonto mot ägaren. //Carina
... Visa mer
2024-07-25
10:10
1Gilla
Hej, Bokför du enligt faktureringsmetoden så bokförs intäkten när du skapar fakturan. Tillhör intäkten den perioden som fakturan skapades så ska du inte göra någon periodisering. //Carina
... Visa mer
2024-07-23
16:01
1Gilla
På bilden för den anställde så har du under skatteavdraget, lite längre ner på sidan, information om arbetsgivaravgift. Den slocknar inte när du väljer ingen skatt. Som jag har tolkat det så ska systemet justera arbetsgivaravgiften den månade som den anställdes ackumulerade inkomst överstiger 1 000 kr. Du ska därmed inte behöva göra någon manuell justering. Efter att ha läst i hjälpen för Visma lön 600 så tolkar jag det som att man inte ska lägga in ingen skatt utan istället välja tabellskatt och i rullgardinen där det i standard står 1000 kr-regeln så ändrar du till Skolungdom och studerande. Då ska systemet inte börja dra någon skatt förrän man har fått en ackumulerad bruttolön som överstiger gränsbeloppet.
... Visa mer
2024-07-22
10:01
1Gilla
Hej, Det finns inget krav på att ta ut ränta. Man bestämmer det själv. Att tänka på är att den räntan du tar ut blir en kostnad i AB och du själv skattar 30 % på ränteintäkten. När det gäller återbetalning så är det samma där, du väljer själv hur ofta och hur mycket som ska återbetalas. Mycket viktigt att ha koll på det avräkningskonto du använder för inlånade pengar eftersom saldot på kontot ALDRIG får ligga i debet. Finns inga krav på att de pengar som aktieägaren lånar ut till sitt bolaget måste vara återbetalt inom 12 månader. //Carina
... Visa mer
2024-07-22
09:53
Hej, När du skapade fakturan så krediterades något intäktskonto samtidigt som 1510 debiterades, borde vara 300 000 kr i intäkt på det kontot. Du debiterar samma kontot med summan eftersom det inte ska ligga något på intäktskontot är du säljer en inventarie. När du skapar momsrapporten för perioden kommer du få en differens på omsättningen på 300 000 kr. Du låter den differensen ligga kvar och skriver i textrutan på momsdeklarationen att differensen mellan omsättning och utgående moms beror på att du sålt en inventarie för 300 000 kr + moms. //Carina
... Visa mer
2024-07-22
09:48
1Gilla
Hej, Försök att få tag på verifikationerna för 2019 för att se ett underlag på vad det är som är bokat på kontot. Kan vara så att deklarationerna för tidigare år kan behöver rättas om det visar sig att konteringen är tokfel redan från början. //Carina
... Visa mer
2024-07-18
14:49
Hej, Du måste ju fått en diff vid själva utbetalningen också eftersom det är mer draget från banken än vad bokföringsunderlaget på lönen visar. Mitt förslag är att du bokför den första diffen i debet på 1610 och när den anställde betalar tillbaka så krediterar du 1610 och debiterar banken. //Carina
... Visa mer
2024-07-05
08:41
Hej, Systemet gör rätt, men det ser konstigt ut i schemat/kalendariet/tidrapporten och det beror på att en semesterdag är 8 timmar. Om du istället tittar på själva lönespecen eller i kontrollistan så ser du att löneavdraget som är gjort på semesterdagen överensstämmer med 75 % av dagslönen (4,6 % av månadslönen). Tillägget för semesterlön ska sedan vara 8 timmar eftersom det gäller en hel semesterdag, dvs full ersättning. //Carina
... Visa mer
2024-07-02
12:37
Hade du nedskrivningen och anskaffningen på samma konto? Om ja så stämmer ovan. När det gäller förlusten så måste du kontrollera hur den ska hanteras skattemässigt. Kan vara något som ska sparas i en aktiefålla och kvittas mot vinster längre fram. Är inte helt hemma på detta, så mitt råd är att kolla med någon kunnig på skatt.
... Visa mer
2024-07-02
12:00
Kontrollera om det har skett en split. Kan vara så att man splittat så att varje aktie som köptes 2021 har blivit 3 st, men den informationen borde gå att hitta någonstans, t ex på X hemsida om de har någon information till aktieägarna där.
... Visa mer
2024-07-01
09:37
Hej, När det gäller noter så hänvisar jag till ÅRL (årsredovisningslagen) inte säkert att noten om dotterbolag är obligatorisk, men det framgår av ÅRL och det K-regelverk du använder. Själv tycker jag att man ska göra en så tydlig och informativ årsredovisning som möjligt, så äger bolaget dotterbolag så bör man upplysa med en not till posten i balansräkningen. Om du inte upprättar koncernredovisning så måste du upplysa om att det inte görs och vilken regel man grundar det på. Hänvisar även här till ÅRL. Även ABL (aktiebolagslagen) kan säker vara till nytta.
... Visa mer
2024-06-28
13:30
Hej, Eftersom all bokföring ska vara i SEK så bokför du samma belopp på 1931 som på 1980, dvs 112 601 kr. Valutadifferenser kommer att uppstå när du använder pengar på Eurokontot, dessa hanterar du i samband med att transaktionerna på kontot sker. Därför bra om du noterar i transaktionstexten på konto 1980 vilken kurs det är på de olika transaktionerna som sker på kontot. Det är lite smårörigt med valutakonto eftersom man behöver stämma av och räkna om saldot på kontot. När jag jobbade med valutakonto så stämde jag av det månadsvis (alt. kvartalsvis) och korrigerade saldo i bokföringen utifrån hur kursen var i förhållande till saldo på bank och i bokföring. //Carina
... Visa mer
2024-06-28
10:16
30 st är kanske lite många för att hantera manuellt. Får man en hyffsat rättvisande bild genom automatisering i löneprogrammet så är det ju bra. Blir ju bara problem om det ofta är folk som går över taket. Oavsett så måste man ju ändå göra en korrekt beräkning i samband med bokslut.
... Visa mer
2024-06-28
08:47
Hej, Har bara 5 anställda som ligger på kollektivavtal inom LO så jag har gjort en excelmall där jag kör beräkningen på individnivå med summering. Plockar bruttolönen från lönespec och avgifterna från vår avtal med Fora Har lagt in formler så att beloppen läggs in automatiskt efter att jag endast fyllt i månadslönen //Carina
... Visa mer
2024-06-28
08:26
Hej, Jag gör kostnadberäkningen i en separat excelfil som jag bokför manuellt varje månad. På det sättet så får jag med rätt belopp och även kostnaden för löneskatten på pensionsdelen. //Carina
... Visa mer
2024-06-28
08:17
1Gilla
Hej, När det gäller protokoll och dotterbolag så skriver du enligt följande: Närvarande: Förnamn Efternamn för AB 1 Uppger därefter antal aktier och röster Övriga närvarande: Förnamn Efternamn på den person som inte representerar ägarföretaget men ändå är närvarande. Hoppas du är med på hur jag menar. //Carina
... Visa mer
2024-06-17
13:05
Hej, Du ska be om att specifikationer på samtliga balansposter. Är bokslutet gjort av en (seriös) redovisningskonsult (ofta kallad revisor) så ska det finnas underlag. Då bokslutet är något som kunden betalar för så ska dessa specifikationer delges till kunden i samband med att bokslutet är klart. //Carina
... Visa mer
2024-06-17
09:38
Hej, Det villkorade aktieägartillskottet ökar anskaffningen på aktierna. Dvs debet på det konto där du har anskaffningsvärdet på aktierna, 13-någonting. //Carina
... Visa mer
2024-06-17
08:22
Hej, Omvänd skattskyldighet inom EU ska redovisas i ruta 30, samma ruta som för omvänd skattskyldighet inom Sverige. Det är endast import från land utanför EU som redovisas i ruta 60. //Carina
... Visa mer
2024-06-13
17:16
2 Gillar
Det är vanligt att man inte beräknar semesterlöneskuld till ägarna, men båda alternativen förekommer. Gör man en semesterskuldsberäkning så bör ju ägarna redovisa semesterdagar så att den bokade skulden kan regleras med uttagna dagar. Man bör hålla sig till en princip och inte hatta mellan åren eftersom det blir missvisande vid jämförelse mellan åren. Det blir ju en ändring av redovisningsprincip och ska väl upplysas om i årsredovisningen.
... Visa mer
2024-06-12
15:57
Hej, Du lägger det på samma konto som kostnaden för mobiltelefonen/abonnemanget. Såna kostnader är inget som man behöver särskilja när man registrerar en leverantörsfaktura. //Carina
... Visa mer
2024-05-31
11:04
1Gilla
Hej, Du bokar bort momsfordran i kredit från 1650 (eller 2650), kolla i balansrapporten vilket konto momsfordran ligger på. Debetposten för att balansera verifikationen blir då 2013 - Privat uttag eftersom pengarna satts in på ditt privata konto. //Carina
... Visa mer
2024-05-30
14:51
Hej, Har ni satt in pengar i handelsbolaget så ska posten på 1930 vara i debet. Den egna insättningen bokas i kredit som en skuld som bolaget har till ägarna. Är man flera delägare kan det vara bra att dela upp det egna kapitalet på olika konton. Detta eftersom man kanske sätter in olika belopp, lägger ut pengar för bolaget samt fördelar resultatet olika beroende på var och ens arbetsinsats. Se bild nedan Det går bra att namnge kontona så istället för delägare 1 och 2 skriver man personnamn för att enklare hålla isär. Enligt förslaget ovan så blir det då: Debet 1930 / Kredit 2018 Debet 1930 / Kredit 2028 //Carina
... Visa mer
2024-05-29
13:37
Hej, Här finns lite olika alternativ. Antingen lägger man det som reparation och underhåll av maskiner och andra tekniska anläggningar (konto 5510). Visserligen rör det sig inte om någon reparation, men det är ju en besiktning för att säkerställa funktionen. Sen kan man ju också välja ett konsultkonto, t ex 6552 (eller 53) Teknisk provning och analys eller Tekniska konsulttjänster. Det finns även konto 6940 som är Kontroll-, provnings- och stämpelavgifter. Som jag ser det så har det inte så stor betydelse vilket du väljer utan mer att du ska vara konsekvent och använda samma konto nästa gång det är kontroll av fordonslyftarna. Tänker att detta är återkommande varje eller vartannat år. //Carina
... Visa mer
2024-05-22
15:21
2 Gillar
Hej! Det går att göra egna utskrifter i Visma lön 600. Om du går in under Skapa egna utskrifter och väljer register Anställda i rullgardinen så kan du välja vilka fält du vill ha med på utskriften. //Carina
... Visa mer
2024-05-22
14:25
1Gilla
Hej, Ja sätter du upp ett nytt konto så får du ingen varning när du tar ut momsrapporten. Ditt förslag på bokning ser rätt ut. //Carina
... Visa mer
2024-05-22
11:32
Hej, Vilket program har du? Om du har Visma Online så har jag för mig att du kan byta momskod på konteringsraden. I så fall kan du tömma rutan för momskoden på rättelseverifikatet. Om du inte kan tömma rutan för momskoden så är mitt förslag att du skapar ett nytt konto, t ex 3009. Du lägger ingen momskod på det kontot och kan då framöver använda det om du ska periodisera intäkter vid t ex bokslut. //Carina
... Visa mer
2024-05-22
11:23
Precis. Det kan inte bli omvänd moms på skor. Gissar att ni använt samma leverantör för byggtjänster och att de inte har varit uppmärksamma när de fakturerat till er.
... Visa mer
2024-05-22
10:38
1Gilla
Hej, Du ska be leverantören om en ny faktura med moms. //Carina
... Visa mer
2024-05-17
13:07
Hej, Försäkringsbolagen tar aldrig momsen om den försäkrade är någon som är momsregistrerad. Du bokar upp självrisken 1 500 kr som en kostnad, antingen på konto för självrisk 63XX eller 5613. Momsen lägger du på 2641. //Carina
... Visa mer
2024-05-07
10:23
2 Gillar
Hej, Det är olika hur man gör. Jag kontrollerar/beräknar dessa poster kvartalsvis när jag ska ha fram rapporter till styrelsen. Om du under året inte gör periodbokslut så låt posten ligga orörd till nästa bokslut då det är dags att göra nya beräkningar på dessa skulder. Använder du ett löneprogram så görs det ofta automatiska beräkningar i programmet (i samband med lönekörning) på förändringar av semesterlöneskuld inkl sociala avgifter. Dessa brukar aldrig stämma till 100 %, men ger i alla fall en något rättvisande bild av resultatet. //Carina
... Visa mer
2024-05-07
08:53
1Gilla
Hej, Eftersom leasingavgiften gäller för januari och du inte har rätt att göra momsavdrag förrän leasingperioden börjar eller fakturan betalas så hade jag i ditt fall bokat den i januari även om fakturadatum är i december. Då behöver du inte bry dig om periodiseringspost i bokslut. //Carina
... Visa mer
2024-05-06
13:48
Hej Robban, Det ser rätt ut. Kan tycka att det är bättre att boka upp skulden för arbetsgivaravgifterna direkt vid löneutbetalning för att få ett mer rättvisande resultat 🙂 //Carina
... Visa mer
2024-05-06
10:30
Det hänger ju lite på ditt resultat i den enskilda firman. Har du ett resultat så du uppnår brytpunkten för statlig skatt innan du löst upp periodiseringsfonden så blir det mer skatt att betala som du samtidigt inte "drar någon nytta av" (ursäkta uttrycket), eftersom taket för intjänade pensionspoäng är uppnådd. Flyttar du över p-fonden till ett AB så är det viktigt att du har tillräckligt mycket i eget kapital i den enskilda firman så att det även täcker p-fonden. I en enskild firma så syns inte p-fonden i bokföringen, men när du flyttar över den till ett AB så ska den in i bokföringen. De pengarna plockas från eget kapital i den enskilda firman i samband med överläggningen till AB.
... Visa mer
2024-05-06
09:46
1Gilla
Hej, När du betalar ut lönen måste du bokföra bruttolönen i debet på 7210, avdragen skatt i kredit på 2710 och utbetalt belopp i kredit på 1930. Vanligtvis så väljer man att då även bokföra sociala avgifter i debet på 7510 och kredit 2731 för att få med kostnaden. När du betalar in till Skatteverket så kan du bokföra enligt ditt förslag ovan ifall du har bokfört kostnaden för arbetsgivaravgifter på 7510. Dvs debet 2710 och 2731 samt kredit 1930. Om du inte har bokfört kostnaden för arbetsgivaravgiften i samband med löneutbetalningen så har du ingen skuld på 2731 att boka bort, då måste du istället lägga beloppet i debet på 7510 istället för 2731.
... Visa mer
2024-05-06
09:06
Du ska nog göra en kontrollbalansräkning enligt de regler som finns när aktiekapitalet är förbrukat. Tyvärr är det många år sedan jag gjorde något sådant så jag är inte påläst om arbetsgången. Men efter kontrollbalansräkning så har man en viss tid på sig att återställa kapitalet (tror det är 8 månader). Regelverket finns nog i Aktiebolagslagen.
... Visa mer
2024-05-02
13:35
1Gilla
Hej, Du kan låna ut pengar till företaget. Eftersom det du lånar ut inte kommer att påverka resultatet så blir det ändå så att aktiekapitalet kommer vara förbrukat till mer än 50 %. Om så är fallet när du gör bokslut så har du inlånat kapital som du kan göra om till aktieägartillskott. Aktieägartillskottet ökar fritt eget kapital och ger balans åt det negativa resultatet så att inte aktiekapitalet är förbrukat. Det du lånar ut till företaget bokför du i kredit på t ex 2393 - lån från aktieägare. Är ni flera aktieägare så är det bra om ni har ett varsitt konto på 239X för att kunna hålla isär vem som har lånat ut pengar. Mycket viktigt att det saldo som finns på konto 2393 aldrig är i debet för då har du gjort ett otillåtet lån ifrån ditt företag. Hoppas att du är med på min förklaring 🙂 //Carina
... Visa mer
2024-05-02
13:26
Hej, Du borde kunna lägga in den till det värde som den har i bouppteckningen. Debet på tillgångskontot 12XX och kredit som egen insättning 2018. //Carina
... Visa mer
2024-04-30
10:25
2 Gillar
Hej, I personalregistret under flik 4 Skatt och arbetsgivaravgift så ändrar du i rullgardinen vid rubriken Beräkningsmetod. Jag antar att det i nuläget står Tabellskatt där. Är det en sidoinkomst och den anställde inte bett dig att göra ett större skatteavdrag så väljer du Beräkningsmetod Procentuell skatt 30 %. Vill den anställde att du gör ett högre skatteavdrag så väljer du Beräkningsmetod Jämkning, skatt i procent och fyller i den önskade procentsatsen i rutan under. Observera att du inte får göra ett lägre skatteavdrag än 30 % på sidoinkomsten om det inte finns ett jämkningsbeslut från Skatteverket. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2024-04-23
10:32
1Gilla
Hej, Jag är inte riktigt med på ditt tänk med konteringen ovan. Så här tänker jag att det ska vara: K 1240 - 731 000 kr D 1249 - 365 499 kr D 7973 - 365 501 kr K 3994 - 700 950 kr D 2350 - 476 470 kr D 1930 - 224 480 kr Anledningen till att det inte är en vinst på konto 3973 är ju att du inte har sålt bilen. Den har avyttrats p g a stöld och därmed blir det en förlust på konto 7973. Ersättningen från försäkringsbolaget blir en intäkt på hela beloppet som du erhåller (konto 3994). En del av beloppet används för att betala skulden på konto 2350 och resterande in på företagskontot. //Carina
... Visa mer
2024-04-23
10:23
1Gilla
Hej, Det är helt korrekt. Avdraget för semestern ska vara 50 % eftersom 50 % avdrag redan gjorts med sjukfrånvaron. De intjänade semesterdagarna är fortfarande värda lika mycket oavsett om personen är sjukskriven eller ej. Därför får personen ut mer i semesterlön än vad semesteravdraget är. Du kan ju inte göra avdrag med med 100 % på semesteravdraget för i så fall gör du avdrag med 150 % för de frånvarodagar som omfattar semester. //Carina
... Visa mer
2024-04-22
12:11
1Gilla
Hej, Du ska inte bokföra någon moms. Det är köparen som redovisar moms på skrot. Kreditfakturan som du har fått är en självfaktura som skrothandlaren har upprättat. Intäkten bokar du på konto 3612 och ser till att du har rätt momskod. Intäkten ska hamna i ruta 41 på momsdeklarationen. //Carina
... Visa mer
2024-04-22
11:26
2 Gillar
Tror det ligger som preliminära dagar tills du gjort semesterårsavslutet. Jag brukar alltid göra klart lönen i april så långt att jag klarmarkerar alla löner. Därefter semesterårsavslut innan utskrift av lönespecar mm. Då blir det inga preliminära dagar på lönebeskedet till de anställda.
... Visa mer
2024-04-22
11:11
Ja precis. Det brukar vara enklast att göra så eftersom systemet är inställt på lön innevarande månad och avvikelser fg månad. Är ju mer om man vet att det kommer uppstå en skuld som det är viktigt att reglera allt på en gång
... Visa mer
2024-04-22
10:48
Hej, Jag hade gjort månadslönen nu (dvs månadslön del av månad) och sedan slutlön nästa månad där uttagna semesterdagar regleras och kvarstående semester betalas ut.
... Visa mer
2024-04-09
08:53
Hej, Om du använder 2518 för inbetalning av F-skatt under året så bokar du om det till 2510 i samband med att du gör skatteberäkningen vid bokslut. //Carina
... Visa mer
2024-03-27
10:39
Hej Louice,
Tyvärr vet jag inte hur det ser ut i Lön, men samma funktion borde finnas där så som det gör i Visma Lön 600.
Tryck F1 och se om du får fram hjälptext eller kontakta supporten, de brukar vara mycket hjälpsamma 🙂
Lycka Till!
//Carina
... Visa mer
2024-03-27
10:24
Hej Är hon sjukskriven på 50 % så ska avdraget vara per kalenderdag, men endast med halva dagsbeloppet. som det ser ut i registreringen ovan så är det gjort uppehåll vid helgerna, det blir fel, eftersom avdraget är i kalenderdagar så innebär det även avdrag lördag och söndag.. Tror att det är enklast att göra en manuell registrering där du gör sjukavdrag med den lönearten som använts ovan, men för hela månaden i samma registrering och anger 50 % i den ruta där sjukfrånvaron ska anges. //Carina
... Visa mer
2024-03-21
13:28
1Gilla
Hej Henrik,
Har samma problem som du med import från Tid. Det fungerar inte med kopplade lönearter vid import från ett externt system.
Fick kontakt med Alexis Leo på Spiris angående detta och han har tittat på problemet. Tyvärr finns det ännu ingen lösning eftersom inläsningen görs mot Utlägg.
När det gäller körersättning så fungerar det hos mig (Lön 600). Importen kopplas mot snabbvalet Mil-/restidsersättning (Milersättning, skattefri enl. schablon). Du behöver då säkerställa värdena på löneart 1234 och 1184 så att det blir rätt belopp på skattefri respektive skattepliktig ersättning.
Problemet som jag har är att jag har en löneart för ersättning av läkarbesök och receptbelagd medicin. Personalen gör utlägget och får sedan ersättning, men den ersättningen är skattepliktig och därmed så ska lönearten för ersättningen kopplas till en löneart avseende förmån. Det fungerar tyvärr inte i systemet eftersom det inte finns något snabbval att koppla detta till.
Önskar dig lycka till 🙂
//Carina
... Visa mer
2024-03-18
16:23
2 Gillar
Hej, Efter att karensdagen ändrades till karensavdrag som ska motsvara 20 % av veckoarbetstiden så ändrades också hur sjuklön och avdrag visas på lönespecifikationen. Först görs det sjukavdrag med den tid som frånvaron gäller, i ditt fall 2 x 4 tim = 8 tim. Därefter läggs det på sjuklön för sjukfrånvaron, vilket då blir 2 x 4 tim = 8 tim. Sen ska det göras ett karensavdrag från den framräknade sjuklönen. Har ni 40 tim arbetsvecka för heltid så blir det därmed 20 tim på 50 %-tjänst vilket är 4 tim karensavdrag. Som jag ser det så är det helt rätt så som det är gjort enligt din beskrivning ovan. //Carina
... Visa mer
2024-02-28
10:33
1Gilla
Hej, Har för mig att det bara är vinterdäck som går som extrautrustning och ska läggas till. //Carina
... Visa mer
2024-02-12
14:31
2 Gillar
När du gör kreditfakturorna är det viktigt att du hänvisar till ursprungsfakturorna, men jag kan tycka att detta går att göra på en och samma faktura. Detsamma gäller sedan när du gör ny faktura. Nu är detta min åsikt, så kan vara så att det finns någon som inte håller med, men jag tycker inte man ska överarbeta för mycket. Det viktiga är att det av kreditfaktura och ny faktura framgår varför man krediterar och att den nya fakturan ersätter tidigare felaktiga. Viktigt att kunna följa upp vad man har gjort om du får frågor senare.
... Visa mer
2024-02-12
14:22
1Gilla
Ja, precis.
... Visa mer
2024-02-12
14:14
Eftersom det inte rör sig om begagnade varor så är min spontana bedömning att ni ska lägga på moms med 25 % på priset till er kund.
... Visa mer
2024-02-12
12:54
Du betalar in momsen enligt det som du har fakturerat 2023. Momsrättelsen kommer i samband med att du gör rättelsefaktura. Det blir alltså ingen rättelse mot Skatteverket förrän nu 2024.
... Visa mer
2024-02-12
10:45
1Gilla
All debiterad moms måste du redovisa till Skatteverket. Du får göra en rättelsefaktura (dvs kreditfaktura) och därefter en som är utställd med korrekt momsinformation.
... Visa mer
2024-02-09
11:40
1Gilla
Tusen tack för hjälpen @Tinna Gunnarsson Då avvaktar jag deras samtal så kan vi säkert få till en bra lösning framöver. Ha det fint och trevlig helg till dig också ❤️
... Visa mer
2024-02-09
09:29
Hej, Nu är det första månaden som jag hämtar uppgifterna från Visma Tid smart till Visma Lön 600. Har en löneart avseende utlägg för läkare, läkemedel mm som jag har kopplat till en löneart som registrerar förmån. Den kopplingen fungerar inte när utlägget kommer från Visma Tid. Är det någon som vet hur man får till detta utan att behöva registrera manuella rader efter importen? //Carina
... Visa mer
2024-02-07
14:19
2 Gillar
Hej, Jag skulle inte lägga mer energi på det om jag var du. Du har fått rätt kostnad men en moms som är lägre än 25 %. Den som gör fel här är leverantören, du löper alltså ingen risk genom att bokföra och betala den fakturan som du har fått så länge som du inte gör avdrag för mer moms än vad som är specificerat på fakturan. Vill leverantören rätta så är det dom som ska göra det genom att skapa en kreditfaktura till dig och sedan skapa en faktura med rätt momsbelopp. Om du får en kreditfaktura från leverantören så bokför du den som en kreditfaktura bland dina inköp, det innebär att den kreditfaktura du fått bokas som ursprungsfakturan, men tvärt om. Det du bokat i debet på den fakturan lägger du i kredit på kreditfakturan. Den nya leverantörsfakturan med rätt momsbelopp bokar du in som vanligt. När du sen ska betala så har du en vanlig faktura och en kreditfaktura. Dessa kvittar du och betalar in mellanskillnaden. Detta under förutsättning att du har betalat den första fakturan. Om du inte har betalat den så kvittas ju den ut mot kreditfakturan och du betalar den nya. //Carina
... Visa mer
2024-02-07
11:09
1Gilla
Är det något på fakturan som det inte ska vara moms på? Det som är mest rätt är att leverantören krediterar den felaktiga fakturan och gör en ny med korrekt moms. Du bokför båda och betalar in mellanskillnaden. Om leverantören inte vill rätta av någon anledning så är det inget som påverkar dig så länge du inte gör avdrag för mer moms än vad som är redovisat på fakturan.
... Visa mer
2024-01-31
08:26
Det nya aggregatet bokar du i debet på lämpligt 12-konto.
... Visa mer
2024-01-30
16:04
Anskaffningsvärdet har du på 1220 och avskrivningar på 1229. Du krediterar 1220 med anskaffningsvärdet och debiterar 1229 med gjorda avskrivningar. Är det helt avskrivet så är restvärde noll kr och därmed får du ingen förlust att bokföra. //Carina
... Visa mer
2024-01-30
16:02
Du utrangerar ventilationsaggregatet genom att kreditera 1220 med anskaffningsvärdet och debiterar 1229 med det belopp som du gjort avskrivningar med. Differensen bokar du som förlust avyttring, konto 7973 (har jag för mig att det är). Försäkringsersättningen bokar du mot banken i debet och krediterar 3994. //Carina
... Visa mer
2024-01-30
09:43
2 Gillar
Hej, Inventarier som har förstörts i branden ska utrangeras, dvs inte bokas som sålda. Ersättningen du fått från försäkringsbolaget ska du boka i kredit på 3994 - Försäkringsersättningar. //Carina
... Visa mer
2024-01-29
08:21
1Gilla
Hej, När aktiekapitalet sätts in så blir bolagets första bokning debet 1930 och kredit 2081. Aktiekapitalet ska inte bokas om på något sätt utan ska ligga i kredit på 2081 hela tiden. Pengarna som utgör aktiekapitalet får man använda i bolaget, det är kapital som ska jobba, så naturligtvis får du använda dessa pengar i bolagets löpande verksamhet. //Carina
... Visa mer
2024-01-29
08:12
1Gilla
Hej, Du bokar rabatten på samma konto som hyran, men i kredit. //Carina
... Visa mer
2024-01-26
10:32
1Gilla
Hej, Om gästerna har ätit på din restaurang så spelar det ingen roll att fakturan ska skickas till Spanien. Det är varor som har konsumerats i Sverige och ska därmed momsas i Sverige. När det gäller moms eller inte mellan två företag i olika EU-länder så är det varans väg som styr. Om varan inte lämnar Sverige så ska den belastas med svensk moms. Om varan tas över gränsen till ett företag i annat EU-land så ska den momsas i mottagande land. //Carina
... Visa mer
2024-01-25
11:20
Hej Monica, Håller med dig, hade varit superbra med en färdig rapport för medlemsuppgifterna till Svenskt Näringsliv. Sen är det ju ofta strul med saker man bara ska göra en gång om året (hur 17 var det nu jag gjorde förra året?) 😉 När det gäller årsarbetare så har jag plockat den uppgiften från sjukfrånvarorapporten till ÅR. Men nu är vi ju bara 10 anställda så det är väldigt enkelt att göra manuella beräkningar (kontrollräkna) på så pass få anställda. Jag ska försöka komma ihåg att lägga ett förbättringsförslag när jag är inne i löneprogrammet nästa gång. Om flera lägger samma förslag så borde ju frågan prioriteras upp 🙂
... Visa mer
2024-01-17
10:33
2 Gillar
Hej, Insättningen från din arbetsgivare blir som en privat insättning. Du bokför i debet mot företagskontot och krediterar privat insättning, konto 2018. Du väljer själv när du vill ta ut pengarna från företaget, vid uttag så bokar du precis som vid andra privata uttag, dvs krediterar företagskontot och debiterar eget uttag, konto 2013. //Carina
... Visa mer
2024-01-08
09:07
1Gilla
Hej, Jag tolkar det som att du har mottagit en deposition från en hyresgäst och svarar utifrån det. När det gäller depositioner ska man ha ett eget bankkonto för dessa. Öppna ett konto om du inte redan har ett. Debet 1940 - Depositionskonto (eller det kontonummer i 19-gruppen som du väljer) Kredit 242X - Erhållna depositioner (är en skuld till kunden) //Carina
... Visa mer
2024-01-05
13:54
1Gilla
Hej, Du kan boka bort det mot öresdifferens (3740) //Carina
... Visa mer
2024-01-05
11:21
Hej, Sitter nu och lägger upp de anställda i nytt företag. Enligt instruktionen ska man skapa en extra lönekörning för att få ingångsvärden till semesterberäkningen. Kan man inte bara lägga in dessa värden under Arkiv / Inställningar / Ingångsvärden? //Carina
... Visa mer
2023-12-20
13:39
1Gilla
Hej, Mitt råd är att du väljer en månad och därefter försöker identifiera vad det är för löneart som hamnat i fält 460. //Carina
... Visa mer