2023-10-27
16:20
Hej @Andrea3!
Jag ser att du även har mejlat in till oss med din fråga. Min kollega har besvarat dig per mejl, men jag lägger in svaret här också ifall det kan hjälpa någon annan 🙂
Gällande din fundering angående attest så har den med attestansvar fulla rättigheter att ändra tidsregistreringar och utlägg för de användare de är ansvariga för. När det kommer till att registrera åt andra så behöver alla användare ha en egen licens/inlogg för att kunna vara upplagda i systemet, men med det sagt kan en attestansvarig registrera tider åt andra användare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet, hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
13:49
1Gilla
Hej @Tina__47!
Tack för att du hörde av dig. Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
10:42
Hej @Medlem_2020!
Har hört mig för med mina kollegor om vi har något bra tips eller workaround, men för just VMB är det lite skralt på tips och trix tyvärr.
Finns det kanske någon forummedlem som har klurat ut något som underlättar när ni jobbar med VMB som vill dela med sig?
Du får också mer än gärna dela med dig av hur du jobbar idag och skicka in ett önskemål på vad som skulle kunna underlätta för dig via Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet.
Håller tummarna för att någon av våra forumkompisar sitter på något bra tips 🙂
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-27
09:58
Hej @Niklas Nielsen och varmt välkommen till oss i forumet, kul att du har hittat hit 🙂
I kolumnen för Ex moms skrivs inget värde in men så länge en order inte är fakturerad kan du se en summering längst ner i Ordervärde kr, vilket är ex moms. Du kan också läsa in en rapport gällande exempelvis säljstatisik, men då måste ordern vara fakturerad. Vill du läsa mer om hur du läser in rapporter skickar jag med vårt hjälpavsnitt Rapporter att läsa in.
Kan också tipsa om att skicka in detta som önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Startsidan i ditt program, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:39
Hej @Sven Ingvar Bergström!
Vi har ingen specifik kvitto-funktion i Visma eEkonomi, men jag tänker att du kan skapa upp en kontantfaktura om du inte vill skriva ett manuellt kvitto för hand. Eftersom kvittot för friskvård måste visa att medlemmen har betalat så behöver du skapa upp en kontantfaktura som visar på detta. Dock behöver du också lägga upp medlemmen i registret, vilket vi också rekommenderar att ni gör på alla era medlemmar. Då kan ni lättare fakturera och hålla koll på ert medlemsregister 🙂
För att lägga in medlemmen går du till Försäljning - Kunder - Ny kund. Lägg in medlemsuppgifterna och välj betalsätt Kontant, kortbetalning eller Swish direktbetalning och spara:
Därefter går du in på Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura och skapar upp din faktura. Om du behöver hjälp med detta rekommenderar jag att kika i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura där vi visar steg för steg hur du gör.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:06
Hej @Lönetjejen!
Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till. Visma Lön hanterar semestergrundande sjukfrånvaro första semesteråret men inte det andra, vilket innebär att sjukfrånvaron måste hanteras manuellt vid andra semesteråret.
Jag hittade hjälpavsnittet Hur hanteras långtidssjukskrivning över två semesterår? där vi förklarar detta och hänvisar även till hur du ska hantera det manuellt. Jag tror och hoppas att det kan hjälpa dig, så titta gärna på det och återkom om du har några funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:40
Hej @Fysioguiden,
Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!
Här kommer svar på dina funderingar:
1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.
2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-20
11:11
Hej @Leyla Siris!
Min grymma kollega Joachim har besvarat din fundering i den här tråden. Kika där och återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-20
11:09
1Gilla
Hej @Max1985, det glädjer mig att du tyckte om instruktionen 🙂
Differensen ska mycket riktigt vara 0,00. Jag hade inte lagt in kontot när jag tog skärmdumpen, så därför syntes fortfarande differensen.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-20
08:54
2 Gillar
Hej @Max1985!
Vi utgår från den fina hjälp som du fick av @CarinaEsp och så tänker jag att du först matchar den felaktiga utbetalningen som ett Övrigt uttag med bokföringsförslaget Egen kontering. När du skriver in 1680/1684 i kontoraden kan du behöva bocka i Visa även inaktiva poster. Är kontot inaktivt aktiverar du det genom att klicka på kontot i listan. Skriv in beloppet i kolumnen för Debet och fyll även i en passande beskrivning. Välj sedan Bokför och visa nästa. Såhär ser det ut inne i eEkonomi när du gör detta:
Därefter matchar du återbetalningen som en Övrig insättning och väljer även här bokföringsförslag Egen kontering. Lägg upp kontot 1680/1684 och fyll i beloppet i kolumnen för Kredit, skriv en beskrivning och välj slutligen Bokför:
Om du vill lägga in kvittona som underlag till respektive bankhändelse finns det en knapp till höger i eEkonomi när du matchar bankhändelsen där det står Koppla bild (inte med på mina skärmdumpar, men de ligger till höger om vyn ovan).
Vill du lägga till något @CarinaEsp? 🙂
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Trevlig helg på er båda!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-16
10:42
Hej @hyvaakommunikation!
I hjälpavsnittet Matcha skatt- och bankhändelser går vi igenom steg för steg hur du matchar ihop skattehändelsen mot bankhändelsen. Jag tror att detta kan hjälpa dig, kika igenom det och återkom här i tråden om jag har missförstått din fråga.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-16
10:06
Hej igen @Assson!
De licenser du har hittar du under Mina Tjänster - Användare och tjänster. Klicka i den lilla togglebaren Visa tjänster för att se alla tjänster som dina användare har:
Här kan du ta bort och lägga på licenser på dina användare. Om du bockar ur en tjänst kommer du då ha en ledig licens att lägga på en annan användare. Om den lediga licensen inte används avslutas den automatiskt vid nästa avtalsperiod.
Om du har några funderingar kring dina avtal och licenser är du alltis välkommen att kontakta mina kollegor på avtalsavdelningen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
16:14
Hej @Assson!
Inne på Visma Online - Mina tjänster kan du se vilka avtal ni har genom att klicka på företagsnamnet uppe till höger - Hantera serviceavtal. Vill du se vad respektive program kostar kan du klicka på Fakturainformation för att hämta en fakturakopia så ser du priset på respektive avtal.
Skickar också med användartipset Ta bort användare som visar dig hur du tar bort en användare i Visma Online.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
15:50
Hej @paulinainca!
Har hittat ett användartips som jag hoppas och tror kan hjälpa dig med detta: Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi.
Kika igenom detta och släng även ett öga i kommentarerna där min kollega har besvarat andra funderingar som kan vara till hjälp.
Återkom gärna om du har några funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
14:04
Hej @BNCABBNR!
Jag har tittat på detta och skulle verligen vilja hitta en workaround som kan ta bort extrajobbet för dig, men i dagsläget finns det dessvärre bara öresavrundning på företagsnivå. Det innebär att du behöver fortsätta arbeta som du gör idag. Däremot så vill jag rekommendera att du skickar in detta som ett önskemål till oss, då lyfts det upp hos våra produktutvecklare för utvärdering.
Du skickar in önskemålen via knappen Feedback & Förslag längst ner till vänster på Startsidan i Visma eEkonomi.
Återkom gärna om du har några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin helg! /Tinne
... Visa mer
2023-10-13
11:59
Hej @Jensen!
Här tänker jag att det är viktigt att du har ett program som stödjer Norges ramverk för bokföring eftersom det kan skilja sig mellan olika länder.
De bokföringsprogram som vi har på Visma Spcs är utvecklade för svenska företag och regler, vilket är orsaken till att det inte går att lägga upp företag med utländska organisationsnummer.
Visma finns ju tur nog även i Norge, så ta gärna kontakt med dem för att se om de har ett bokföringsprogram som kan passa dina behov? Här hittar du Visma i Norge.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-09
10:54
Hej @MrTSwe och välkommen till oss - vad kul att du vill vara en del av vårt fina forum!
Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, men ska säga att jag inte är helt med på processen för medlemsavgifterna. Eftersom du importerar kontoutdraget så tänker jag att ni inte har någon bankkoppling? Jag har nedan försökt lägga upp steg för steg hur jag tolkar ert arbetssätt, återkoppla i tråden om jag missuppfattat det och visa gärna hur ni arbetar så kikar jag på det igen.
Såhär uppfattar jag ert arbetssätt:
1. Ni skickar en kundfaktura till era medlemmar från Visma eEkonomi på 275kr.
2. Medlemmen betalar via Svenskalag.
3. Svenskalag drar -7,54kr från medlemsavgiften.
4. Ni får då in 267,46 kr (medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag) på ert företagskonto.
När du sedan försöker matcha kundfakturan i Kassa- och bankhändelser hittar du inte fakturan i listan. Vad får du för alternativ när du försöker matcha bankhändelsen?
Jag har försökt återskapa detta hos mig och har gjort en kundfaktura på 275kr. Jag har därefter lagt in en bankhändelse på 267,46kr som motsvarar medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag inne i Kassa- och bankhändelser. Sedan väljer jag att Matcha bankhändelsen och väljer bokföringshändelse som Inbetalning från Kundfaktura - väljer upp kundfakturan som du skickade till medlemmen. Du kommer då få en differens där du kan välja Orsak till differens - välj Bankavgift:
Om du gör på det här sättet ska du kunna bokföra differensen som bankavgift.
Om ovan inte fungerar för dig får du gärna återkomma med hur det ser ut hos er och visa hur ni jobbar, så hjälps vi åt med att lösa detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
17:09
Hej @Mikeyman!
Programmet läser av informationen som finns på bilden, om underlaget innehåller olika typer av information som kan tolkas som exempelvis en annan valuta eller land så kan programmet helt enkelt läsa in fel. Tolkningen är tyvärr inte helt felfri i sin avläsning och kan därför generera avvikelser. I ditt fall kan det alltså handla om att programmet har tolkat någon del av underlaget som DKK istället för SEK.
Har du några följdfrågor eller funderingar kring detta så är du alltid välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
09:45
Hej @ann-sofie och tack för din fråga.
På den tomma raden anger du vilket försäljningskonto du använder.
Jag har hittat hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som jag tror kan vara till hjälp, där visar vi steg för steg hur du gör för att sälja dina anläggningstillgångar beroende på om du har fakturerings- eller kontantmetoden.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer