2025-05-23
15:31
Hej, Jag bokade upp i Dec återbetalning av industriel. 63817kr 1790D, 5020K Nu kom det in 55817kr på skattekontot. Blir det rätt om jag bokar, 1630D, 1790K (55817kr) 1790K (8000kr) 5020D (8000kr) Tusen tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna Zunvik
... Visa mer
2024-11-19
13:51
1Gilla
Tack Tinna för dit svar. 😊 Jag gör då så att jag bara stryker verifikatet på den periodiseringen. Önskar dig en fin dag! /Anna
... Visa mer
2024-11-18
15:40
Hej! Jag har en levfaktura som är periodiserad 1 månad. Periodiseringen är genomförd. Kreditfaktura på hela beloppet har jag lagt in som vanligt. de tar ut varandra. Då det inte finns fler framtida periodiseringar, så finns det inga periodiseringar att makulera. När allt är inlagt kan jag bara stryka periodieringsverifikationen? Tusen tack på förhand! /Anna
... Visa mer
2024-10-16
10:29
Tusen tack för hjälpen Joachim! Önskar dig en fin dag 🙂 /Anna
... Visa mer
2024-10-15
15:51
Hej! jag skulle behöva hjälp med hur jag skall bokföra nedan. En bil är såld för 500 000,- Företaget som köpt bilen kommer lösa restvärdet på 564198 och fakturera oss skillnaden, 64198,- En ny bil kommer leasas med en kontantinsats på 134250,- inkl moms (får jag dra momsen här?) och hur konterar jag detta Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna
... Visa mer
2024-07-04
10:59
Hej Joachim, Tusen tack för ditt svar. 🙂 Dock har jag löst det tillsammans med vår revisor istället. Önskar dig en fin dag! /Anna
... Visa mer
2024-07-03
13:01
Hej! Jag gjorde en momskontroll och allt stämde. Jag rapporterade till SKV. Nu såg jag att jag har haft hjärnsläpp och bokfört 6550 istället för 2650 i en verifikation. Jag strök raden och ändrade till 2650. Nu blir det fel i momsrapporten. Dock förstår jag inte riktigt varför. då jag inte hade bokfört någon moms tillsammans med 6550. Snälla kan ni hjälpa mig att reda i detta? Tusen tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna
... Visa mer
2024-01-15
17:39
Hej, Företaget lånade ut till en anställd 4000,- Jag bokförde det på K1930, D1619 Nu visar det sig att den anställde har fått avsluta sin anställning och därmed skall hen slippa att betala tillbaka skulden. Hur gör jag i bokföringen? Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna
... Visa mer
2023-09-26
12:33
Tack för svaret Joachim! Om jag förstår det hela rätt så behöver jag inte vända något i oktober, utan det sker i lönesystemet /Anna
... Visa mer
2023-09-26
11:49
Hej! Jag har betalat ut i förskott (sep) en lön som skulle betalas ut i oktober. Personen jobbar extra och oregelbundet. Hur bokför jag detta innan jag kan ta med det i oktobers lönekörning? (Visma lön smart) Antar att detta blir en skuld tills nästa lönekörning. Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna
... Visa mer
2023-05-09
14:45
Tack Tinna för ditt svar! 🙂 Bara en sak till, på semesterskuldlistan står det semesterdaglön, vad är det och behöver jag ta hänsyn till detta på något vis? Eller kan jag bara betala ut månadslönen + semesterersättingen? Tack på förhand! /Anna
... Visa mer
2023-05-08
15:34
Hej, Jag undrar hur jag får rätt på mina siffror i Balansräkningen mot semesterskuldlistan? I balansräkningen har jag en ingående balans som inte alls stämmer, kan jag ändra den i efterhand och isf hur? (en konsult har under 2022 gjort en uppskattning av semesterskuld samt soc avgifter) Vi kommer att betala ut semesterersättning med junilönen, hur gör jag för att boka bort den skulden? Vänder jag bara på kontona 2920/7090 samt 2941/7519? Vi kör sammalöneregeln och då tänker jag att jag betalar ut månadslön+semestertillägget. Vad är semesterdaglönen? (Vi har Visma administration 1000 och Visma lön Smart) Tusen tack på förhand! /Anna
... Visa mer
2022-10-12
09:12
Hej! Vi har två företag som tillverkar och fraktar varor till kund. Företagen (Sverige och Rumänien) fakturerar oss belopp X och vi fakturerar kund (Sverige) med belopp Y. Kan jag här skapa två nya inköpskonton, 4610 (SV) och 4656 (EU)? Vilka konton kan jag sedan använda när vi fakturerar svensk kund. Villinte ha dem på 3051 respektive 3056. Tack på förhand! Mvh, Anna
... Visa mer
2022-09-27
08:11
Hej! Jag har en faktura som kommit i efterhand med en tillgång som skall skrivas av på fem år. Som anskaffningsdatum satte jag fakturadatum och nu får jag frågan om jag vill göra avskrivningar på den. Skulle jag sätta dagens datum, fast vi har haft tillgången sedan augusti? Då detta är till och med siste augusti och den månaden är klar så undrar jag om jag kan göra avskrivningen och vad som isf händer i bokföringen. Antar att de andra planenliga avskrivningarna kommer att kunna göras den siste september? Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Anna Zunvik
... Visa mer