Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Christian,En bra början skulle jag säga är att ta en titt på Skatteverkets hemsida. De har skapat en checklista som utgår från en person som avslutar sin Enskilda Firma. Ta gärna en titt där och det finns även mer att läsa i länkar de har i sitt navigeringsträd ute till vänster. Hittade även lite bra länkar på verksamt.se och Bolagsverket som jag tror kan hjälpa dig. Du kommer att göra ett sista bokslut och deklaration som vanligt (förutom att dina tillgångar och skulder är noll). Verksamheten anses avslutad när alla transaktioner upphört och när du avregistrerat firman.Det är viktigt att bokföra även de allra sista affärshändelserna och sedan spara all räkenskapsinformation under sju år. Titta igenom länkarna och återkom gärna om du funderar över någon bokning i programmet osv.Tack för din fråga./Victor
Hittade svaret i Skatteverkets broschyr och det verkar stämma 🙂
Hej!Jag ber en kollega ta kontakt med dig för att felsöka vidare på varför du inte kan skriva ut PDF:er i Visma eEkonomi.Ha en fin dag!/Jenny
Hej Guno,Du har såklart rätt (och ursäkta), du har låst perioden alltså december 2017, men inte året. Skillnaden är att om du låser december kan du fortfarande skapa verifikationer per 31/12-17.Om du istället går till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klickar på 2017 - Redigera. Där finns en bockruta - Lås bokföringsåret. Bockar du i den och klickar på spara, då har du låst perioden och Preliminära kommer försvinna från utskriften.Tack för ditt tålamod./Victor
Hej hej!För att få det att stämma i din ingående balans är mitt tips att du skriver ut en balansrapport från ditt tidigare program och dubbelkollar där vilka konton som har ett utgående saldo. Detta ska sedan anges som ingående balans i ditt första år i eEkonomi och då bör det balansera.Angående dina inventarier så vill jag rekommendera att även registrera dem i eEkonomi underBokföring - Inventarier.På så sätt får du hjälp med avskrivningarna framöver och får allt samlat i en inventarielista osv. Du hittar mer information kring detta här:Inventarier »Jag tänkte även flika in lite kring momsskulden. Jag hade kanske lagt momsskulden på konto2650 - Redovisningskonto för momsi den ingående balansen eftersom du sedan troligtvis använder detta kontot när du betalar momsen. Men det blir ju rätt och funkar så som Mikael skriver också så länge du använder konto 2010 även när du betalar momsskulden i så fall.Har du fler funderingar är det bara att återkomma här.Ha en fin dag!Annie
Awesome