Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Om du går till Inställningar - Artikeletiketter och klickar på etiketten det gäller, och klickar Redigera. Har du knappen Ta bort nere till vänster där?/Moa
Hej!På företagsnamnet uppe till höger i programmet, kan du välja vilket språk du vill ha det på (svenska eller engelska)./Karl
Börja med att skriva ut kontoutdrag från bokföringen på kontot för banken. Börja med januari månad; skriv inte ut hela året i ett svep, det blir övermäktigt.Sedan kopierar du kontoutdragen från banken (låt originalen vara ifred) och så tittar du på siffrorna längst ner till höger vad som är utgående på bankkontot sista januari (enligt bankens siffror) och på ditt kontoutdrag från bokföringen sista januari. Stämmer de överens, gör likadant med februari.När du hittat en månad som inte är lika, tar du fram en överstrykningspenna. Gå rad för rad och måla över det som är samma siffor på kontoutdraget från banken och på utskriften från bokföringen. Kvar blir diffen. Åtgärda felet på samma datum som transaktionen ägt rum enligt banken.Man kan stämma av på olika sätt, men för mig är det här det enklaste sättet. Det bästa är att när en månad är slut, så tar man och gör så här direkt. Jag stämmer av samtliga balanskonton på det här sättet varje månad, så slipper jag ett års arbete med avstämningar i början av januari varje år.Lycka till, Lena
Hej!Den automatiskt kvittningen som ni pratar om ovan gäller enbart för Handelsbanken och Danske bank, alltså inte SEB.*Om du nu i programmet har en debetfaktura och en kreditfaktura så registrerar du istället mellanskillnaden som du faktiskt betalt på debetfakturan, via Kassa och bankhändelser. Detta registreras som en delbetalning.När ovan är gjort går du till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Här har du nu en debetfaktura och en kreditfaktura på samma belopp och dessa kan du kvitta mot varandra. Detta gör du genom att klicka på kreditfakturan och väljer Kvitta.Ha det fint!/Moa *Nu finns automatisk kvittning även för SEB! /Moderators anm. Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.
Hej Peter!Om jag testar att skriva ut rapporten Resultatrapport med projektredovisning så har jag möjlighet att skriva in en längre period än bara mitt räkenskapsår under "Bokföringsdatum". Här kan du alltså själv ange precis vilka datum du vill som fr om och t om och behöver inte vara exakt enligt det räkenskapsår du har upplagt i eEkonomi.Under "Visa period" behöver du inte välja upp något, utan du kan gå vidare direkt till "Bokföringsdatum" och själv skriva in de datum du önskar.Då skrivs rapporten ut enligt dessa datumen, men förstår jag kanske dig fel och det inte är så här du har tänkt dig?Förklara gärna mer i så fall hur du gått tillväga i Administration och hur du önskar att ha det i eEkonomi.Ha en fortsatt bra dag!/Nellie
Awesome