Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

När man gör bokslut i ett aktiebolag och det är dags för skatteberäkning så finns det i stort sätt alltid poster som ska läggas till eller dras ifrån i själva skatteberäkningen. Vinst vid försäljning av onoterade aktier är en sådan post.När man sedan gör deklarationen så ska den stämmas av mot årsredovisningen, man behöver alltså få samma resultat och skatt i deklarationen som man har i årsredovisningen.
Hej,skatten bokförs inte i enskild firma, det är du som privatperson som betalar den.Har du gjort några ändringar efter att du bokförde årets vinst första gången? Det ska man inte göra men om det är nödvändiga rättelser måste den första resultatverifikationen tas bort/vändas och sedan måste en ny göras efter ändringarna. Då blir denna den slutliga resultatverifikationen.Titta igenom din resultaträkning och se till att resultatet som bokförs är samma belopp som vinsten enligt RR.
Skattebetalningen är inte resultatpåverkande!Du ska bokföra D2510 K2893 (ditt avräkningskonto)
Hej,Ja, jag brukar gå efter den utbetalningen som gjordes, men det känns att jag gör dubbelarbete.Först får jag in timmarna och räknar hur mycket måste betalas ut, och när betalningen är gjort måste jag ändra till den rätta belopp som faktiskt gjordes från banken.Men tackar för svar, det känns i alla fall att jag är på rätt spår 🙂
Hej igen! Ingen fara alls. Förutsatt att du inte har bankkopplingen med Visma eEkonomi så skapar du en manuell verifikation ja, precis så som du skickade ovan. Oavsett om pengarna dras samma dag eller någon dag efter så blir det samma sätt, eftersom själva köpet görs direkt. Sedan att det kan dras från banken någon dag senare pga bankdagar spelar ingen roll, utan leverantörsskuld blir det bara om du får en faktura och inte köper med ett kort/kontanter. Ha det fint. Josefine
Awesome