Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! För att registrera bonusen kan du använda 4732, Erhållna mängdrabbatter, bonus. Momsen registrerat i kredit på ditt vanliga konto för ingående moms.
Det låter som att utlägget kan avse så kallad stämpelskatt. Den bokförs på konto 6990 alternativt 6991.
Hej Pia! I det här fallet har din leverantör dragit av 25 öre på fakturan, alltså något som räknas som en intäkt. Konto 3740 är ett intäktskonto men när du själv fakturerar och drar av öresavrudning använder du samma konto fast i debet. Jag antar att det är varför det är lite förvirrande. Lättast tycker jag det är att ställa upp verifikationen och vänta med öresavrudningen till sist. Debet- och Kreditkolumnen ska balansera så det gör det enklare att avgöra var öresavrudningen ska hamna. Med dina siffror skulle en verifikation se ut såhär: 2440 kredit 656,00 6530 debet 525,00 2641 debet 131,25 3740 kredit 0,25
Hej! När du startar ditt bolag gör du en insättning av av eget kapital i form av aktiekapital. Aktiekapitalet kan bestå av både pengar och andra tillgångar. Men om vi för enkelhets skull tänker oss att det endast består av pengar konterar du insättningen på följande sätt: 1930 Debet 2081 Kredit När sedan aktiekapitalet används för att betala firmans utgifter så är det konto 1930 som används i konteringen. Saldot på 2081 rör man endast i undantagsfall, till exempel vid emissioner eller vid beslut om nedsatt aktiekapital. Om du har köpt inventarier blir konteringen därför: 1930 Kredit 1221 Debet 2641 Debet (ev moms på inköpet)
Stort tack Pär!
Awesome