Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik10
MEDLEM

Automatisk bankintegration

Finns det verkligen ingen automatiserad bankintegration med Visma Administration? Att 2025 sitta och manuellt plocka med filer känns verkligen stenålder. 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Henrik10 

Tack för att du lyfter frågan.

Visma Administration har i dagsläget ingen direkt bankkoppling. Det bygger, som du redan vet, på filflöden: du exporterar en betalfil till banken och importerar återrapportering/inbetalningar tillbaka.

Vill ni ha en helt molnbaserad direktkoppling utan filer rekommenderar vi att titta på Spiris Bokföring & Fakturering med bankkoppling. 

Om du har möjlighet får du gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till vår produktavdelning via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan. 

Trevlig helg 

LW -60
UTFORSKARE

Jag har arbetat med betalfilerna i många, många år. Jag har också arbetat med eEkonomis och Visma.NET:s bankkopplingar. Jag ser ingen skillnad i tid mellan dessa bankkopplingar och betalfiler. I Visma.NET blev jag t ex instruerad att använda Excel och klippa och klistra för att få betalningarna dit de skulle...

I Admin lägger du in en sökväg till din bank i funktionen Grundinställningar. Då går Admin med automatik dit. Sedan får du återrapporteringsfiler och de är klockrena i jämförelse med bankkopplingarna där de har problem med att hitta rätt faktura titt som tätt.

Med återrapporteringsfilerna har jag aldrig upplevt detta problem utan vare sig jag har betalat tio eller hundra fakturor i stöten, så har den proceduren gått på under en minut. Över och underbetalningar hanteras också på ett mycket bra sätt i Admin.

Lycka till!

Mvh Lena

Bra synpunkt men med ett standardiserat format borde det rent teoretiskt inte vara några problem alls med att fakturor betalas och prickas av helt automatiskt. Tråkigt att höra att det funkar så illa i de andra Visma-produkterna. 

Om man jobbar med OCR-koppling fungerar det bättre, men då har man problemet om man gjort en betalning som går utanpå det. Molnprogrammens programmerare verkar inte riktigt förstå att bankkopplingarna måste kolla namnet på den som betalat också; som det är nu går programmen efter vilken summa som blivit betald och vilken faktura med den summan som är äldst om man inte har OCR.  Inte riktigt samma sak som korrekt inbetalare, direkt. Jag reserverar mig här för att det skett justering av detta det senaste året.

Mvh, Lena