Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mia Kris
MEDLEM

Byta bokföringsmetod

Jag behöver byta bokföringsmetod i ett av våra bolag, fram till nu har jag använt mej av kontantmetoden i detta bolaget, men behöver byta till faktureringsmetoden efter årsskiftet Jag har Administration 500, hur gör jag ? 

6 SVAR 6
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

• Först, behöver du göra en anmälan till Skatteverket att du byter metod. Att  du ska göra det vid ett räkenskapsårsskifte har du koll på, ser jag.
  • I och med att du berättar att du jobbar i Admin, går du till Inställningar -> Räkenskapsår -> markerar senaste räkenskapsåret och redigera; byt till faktureringsmetoden.

Sedan skapar du dina fakturor som vanligt, skriver ut fakturajournaler efter varje fakturering eller en gång i veckan. Du behöver skriva ut både kundfakturajournaler och leverantörsfakturajournaler. Håll koll på att all fakturering du gjort under månaden är journalförd under samma månad, det är ett måste. Detsamma gäller inkommande leverantörsfakturor; alla fakturor som tillhör en månad ska journalföras i samma månad. Journalerna kan du spara som PDF:er i lämplig ordning; du behöver inte skriva ut dem på papper. Det här låter betydligt frångligare än vad det är. Det här är en baggis, jag lovar.

Ligger det kvar kundfakturor och leverantörsfakturor vid detta årsskifte (obetalade fakturor daterade detta räkenskapsår och obetalade leverantrösfakturor daterade detta räkenskapsår), lägger du in dessa per sista december som icke reskontraförda fakturor på konto 1518 för kundfordringar och på 2448 för leverantörsskulder, för att särskilja dem från fakturorna som kommer in och går ut i januari och därefter. Gör en manuell lista i Excel över dessa fakturor med fakturanummer, kund/leverantörsnamn och totalbelopp (och räkna ner summorna och se till att det stämmer med kontona 1518 och 2448). Markera dem som betalade i Excelarken vartefter de betalas in eller betalas ut. På så sätt håller du koll på att siffrorna i Excel stämmer med bokföringen. Var noga på den här punkten, för rätt som det är så vet man inte vad som är betalt och inte om man inte är noga här!

Jag tror det är allt. Fråga igen ifall du kommer på något som jag inte tänkt på här.

Lycka till!

Mvh Lena

Hej @Mia Kris 

Jag vill också passa på att komplettera Lenas svar med en liten praktisk detalj kring inställningarna i Administration. Programmet utgår alltid från faktureringsmetoden som standard. Om du tidigare har arbetat enligt kontantmetoden är det vanligt att rutan "Bokför journaler och momsrapporter manuellt" har varit aktiverad. Om den är ibockad hos dig behöver du ta bort bocken för att programmet ska hantera bokföringen enligt faktureringsmetoden fullt ut. Du hittar inställningen under Arkiv Inställningar Företagsinställningar Bokföring.

Passa gärna på att kontrollera att kontoplanen är anpassad för aktiebolag. Det är inget krav för just metodbytet, men ofta lämpligt att stämma av med din redovisningskonsult så att allt blir korrekt inför kommande räkenskapsår. Tänk på att ett byte av kontoplan endast kan göras när du skapar ett nytt bokföringsår.

Och tack igen till bästa Lena @LW_60 – som alltid en klippa och otroligt generös med sin kunskap!

Tack! Det ska jag kolla upp direkt! 

Hej @Mia Kris 

Jag menar att du ska kontrollera här:

Vill du att vi visar i ditt program är du varmt väkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna. 

/Tinna

Jag arbetar med faktureringsmetoden i vårt andra bolag så jag har koll på journalföring mm dock så blev det automatiskt kontantmetoden när vi startade upp det andra bolaget, men nu känner jag att vi måste byta till samma som bolag nr 1, jag tror inte riktigt jag förstår vart jag ändrar, det är ju inte Arkiv/ Inställningar på vänstra sidan, det finns en inställningar Ikon överst åt höger, men där hittar jag inte heller något som överensstämmer med din beskrivning.. 

Det kan vara att jag kommer ihåg fel; det var tyvärr ett tag sedan jag arbetade med programmet. Man ska inte tro att man kommer ihåg allt, det verkar i alla fall gälla mig. Ger om ursäkt att jag har farit med osanning. I och med att byte till fakturametoden ska ske vid skapande av det nya året, så är ju frågan om inte den frågan kommer upp med automatik vid skapandet av det nya året.

När jag kikar på bilden som Tinna har lagt upp, är det bra att ha bockat för "En verifikation per affärshändelse" för leverantörsfakturajournalen och fakturajournalen som är beskrivet i bilden. Är det ibockat, ger det flera genvägar, bland annat att snabbt komma till verifikat som har en avvikande momskod när man får fel i momsrapporten. Det är guld värt!

Mvh Lena