Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!

Lokal skrivare i terminalservermiljö

Arbetar med Adm 500 i terminalserverläge med lokala skrivare. Inte så lite frustrerad att jag måste välja skrivare varje gång jag loggar in. Det torde inte vara omöjligt att se till att Visma kan hantera detta.

Än mer frustrerad när jag skall välja skrivare i listan över aktuella skrivare eftersom den inte är sorterad i någon som helst ordning. Innebär att jag vid varje inloggning måste leta efter de aktuella skrivarna (bland alla skrivarna i terminalservermiljön) som jag använder. I min värld vore det enkelt att sortera skrivarna när man hämtar dem från databasen (SQL sorterar inte om man inte begär det).

9 SVAR 9
LW -60
UTFORSKARE

Jag har en stark känsla av att Visma är oskyldiga i det här fallet.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej Hans! 

Jag förstår verkligen att det här är frustrerande. Jag har pratat med våra tekniker och vi kan alla se att felet inte ligger i programmet, utan troligtvis någonstans i er miljö. Tyvärr har jag inget bra tips att komma med just nu, men jag hoppas att någon annan användare har varit med om liknande och kan dela med sig av råd här.

En sak jag bara tänkte på är att du jobbar i Administration 500 via terminalserver. Vi har ju också Bokföring & Fakturering (gamla eEkonomi) i Spiris-plattformen, där du kan sköta både fakturor och bokföring direkt på webben, alltså utan att gå via server. Det går att ha flera användare och koppla på både din bank och integration mot Skatteverket. Bara en idé om du vill jobba på ett annat sätt framöver!

Jag önskar dig en trevlig helg och hoppas att det löser sig! 
/Ebba

Jag är säker på att inte probemet som trådskaparen har med skrivarna i oordning, blir bättre av eEkonomi. Visma Administration har så många snabba funktioner och smarta lösningar som gagnar ekonomipersonal vilket inte eEkonomi lever upp till riktigt. Med Administration slipper man störningar i programmet som härrör sig till nätet men som man tyvärr accepterar idag, då molnet blivit den nya guden. Jag avråder faktiskt Hans att byta program. 

Mvh Lena

Tack för stödet, delar din uppfattning till 100 %. (Se gärna mitt svar på Ebbas inlägg.)

Jag delar inte dina teknikers uppfattning.

Om jag loggar in i en Office-applikationer hanterar Office min terminalskrivare utan problem:

Terminalskrivare i Office-miljön.png

När jag gör samma sak i Visma blir resultatet följande:

Terminalskrivare i Visma-miljön.png

4:an refererar till numreringen som skrivaren hade förra gången jag loggade in. 

Jag har lite svårt att förstå varför terminalservermiljön skulle vara avogt inställd till Visma utan tror istället att det är ett Visma-problem.

Jag kan inte heller förstå att man inte sorterar skrivarna när man, antingen när man hämtar dem från servermiljön eller när de presenteras när de visas vid val av skrivare.

Välja skrivare.png

Till sist.: Jag har lång erfarenhet av IT-drift (arbetat som IT-driftschef, IT-chef och VD för ett företag som sysslar med IT-drift för våra kunder) samt lång erfarenhet Vismas produkter i allmänhet och med den erfarenheten som grund kommer jag under överskådlig tid inte placera vår information i en miljö som vi inte har kontroll över. Däremot är jag mycket nöjd med Vismas ej molnbaserade produkter i allmänhet och normalt likaså med er support. Att behöva lämna en bra applikation för att era utvecklare inte klarar av/inte vill sortera en skrivarlista är är ingen bra rekommendation från dig. (Nu var jag lite surgubbe men jag delar ut ris och ros med samma varma hand.)

Bra att du är mycket insatt. När jag jobbade på Ericsson som datatekniker, var terminalservermiljön uppsatt så, att allt gick tillbaka till en "standard" varje morgon, en standard som centralt beslutats. Det betydde att hade man en lokal printer, så fick man "motionera" uppsättningen på morgonen. Vi var rätt hårda på det här. Har ni en annan policy som inte är så strikt, är det bara att gratulera.

Mvh Lena

Hej igen!

Gissar att du kanske gör så här redan, men när du kommer till denna dialogruta, ta första bokstaven på önskad printer så kommer du dit. Tar du N så lär du hamna på HP Color laser jet.

Mvh Lena

Nej, fungerar det inte.

Det var då märkligt att du inte kommer till printern när du tar begynnelsebokstaven, det är ju en vanlig Windowsfunktion!

Mvh Lena