Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JSVJSV
MEDLEM

Visma Amili tar numera 50% av VÅRA intäktsräntor från kunder.

Hej. 

Är det fler än jag som missat att Visma Amili numera efter övergång till den nya funktionen PÅMINNELSEHANTERING behåller 50% av intäktsräntan som kommer från våra kunder?

Det medför att vi numera agerar bank åt våra kunder då vi inte får in kompensation för sena betalningar. Vårt företag har väldig stora belopp på många av våra fakturor upp mot 300-400' och vissa kunder är ständigt sena 10-15 dagar så detta slår hårt mot oss. 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JSVJSV 

Tänker att du kanske ville ha svar av andra användare men jag flikar in lite till dig också. 

Det stämmer att Visma Amili behåller 50 % av dröjsmålsräntan när du använder den nya funktionen Påminnelsehantering.

Detta är en del av affärsupplägget med Visma Amili och gäller när ärendet hanteras via deras tjänst. Enligt programhjälpen:

”När skulden är betald tillfaller hälften av den debiterade dröjsmålsräntan dig.”

Bakgrunden är att Visma Amili ser dröjsmålsräntan som en del av ersättningen för sitt arbete med krav- och efterbevakningsprocessen, på samma sätt som de tar ut påminnelseavgift, inkassoavgift och eventuell provision på kapitalet.

Bra att känna till

• Detta gäller endast fakturor som går via Visma Amilis påminnelse-/inkassohantering.
  • Om du själv hanterar påminnelser och räntefakturering i Visma Administration, behåller du 100 % av dröjsmålsräntan.
  • Momsfakturan från Visma Amili avser endast moms på avgifter som kunden betalat och bokförs som ingående moms (2641), vilket inte blir en faktisk kostnad.

Tips på vad du kan göra om detta slår hårt mot kassaflödet

Med stora fakturabelopp och återkommande sena betalare, som du beskriver, kan det vara värt att överväga:

• Att inte använda Visma Amili för alla kunder, utan bara för de mest svårdrivna.
  • Att hantera påminnelser och dröjsmålsränta internt upp till ett visst steg, och först därefter skicka ärendet till inkasso.
  • Att se över betalningsvillkor, förskottsbetalning eller kreditgränser för kunder som ofta betalar sent.

Hoppas detta åtminstone delvis kan hjälpa!

/Tinna