hej!
vi kör visma administration på ett fjärrskrivbord, vi har haft flera företag i en databas/mapp. Nu verkar det blivit fel i någon uppdatering. Nu hittar vi inte alla företag som vi har haft upplagda. Och de företag som vi hittar kan vi inte öppna, utan kommer till något som heter databaskonverterting, och när vi går vidare så kommer felmeddelande upp att vi inte kan ansluta till databasserver. Så både mappen och sökvägen verkar ha försvunnit och vi kan inte öppna äldre företag. Vad kan ha gått fel och hur kan man återställa?
Hejsan!
Det här låter tråkigt. Har ni någon backup så ni kan köra en restore?
Mvh Lena
Hej @erikdan
Tack för ditt meddelande. Det du beskriver kan bero på att företagen finns sparade på olika platser på servern eller i nätverket. I Visma Administration kan man lägga upp företag i olika mappar – särskilt om flera användare har skapat företag eller om man har arbetat i olika miljöer över tid.
Därför rekommenderar vi att ni provar följande:
Sök igenom servern eller delade mappar:
Leta efter mappar eller filer som tillhör din Visma Administration. Vanligtvis heter dessa mappar något i stil med företagets namn och innehåller databasfiler (t.ex. med filändelserna .mdb, .bak eller .sru). Det kan vara bra att söka efter t.ex. “Företag” i Windows sökfunktion.
Du är självklart även välkommen att slå en signal till supporten så kopplar vi upp och gör vårt bästa för att hjälpa dig.
Välkommen att ringa oss.
hej! tack, ja vi får leta i backuper.
vad beror det på, när det står att det inte går att ansluta till databasserver när man försöker öppna ett företag? Det har ju funkar förut...
Hej @erikdan
Har du testat även det som finns beskrivet i hjälpavsnittet Vad ska jag göra vid meddelandet Det gick inte att ansluta till databasen? Och som sagt - du är välkommen att slå oss en signal så hjälps vi åt.
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.