Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Bankkoppling och koppling till Skatteverket

Jag har AB, jag har en bankkoppling mellan min företagsbank till Spiris. Jag har dessutom en "koppling" mellan Skattverket och Spiris så att bankhändelser på mitt skattekonto går automatiskt in i systemet. Smidigt tänkte jag, men inte helt.

Dels detta: Jag sätter varje månad över 1635kr från företagskontot 1930 till skattekontot 1630. Därefter dras pengarna automatiskt av Skatteverket från mitt skattekonto, som sig bör. Det som händer då är att jag får en 3st bankhändelser att registrera.

1. Bankhändelse företagskontot: Utbetalning från företagskontot: K1930 D1630

2. Bankhändelse skattekontot: Inbetalning till skattekontot K1930 D1630

3. Bankhändelse skattekontot: Dragning från skattekontot K1630 D2518

Om jag registrerar alla dessa bankhändelser så kommer inte saldot stämma på konto 1930 och 1630 eftersom punkt 1 och 2 avser samma transaktion, bara att det är två olika bankkopplingar som skickar ut signaler oberoende av varandra. Jag har löst detta genom att jag helt enkelt manuellt har raderat bankhändelse nr 2 i min lista. Det ser ut att fungera när jag kollar kontoanalysen för summorna stämmer. Men jag tycker det låter som ett väldigt konstigt upplägg.

Nu till det som är ett lite mer akut problem. Jag följde checklistan gällande momsredovisning för AB. Jag har kvartalsmoms och gjorde min första momsredovisning sent i höstas. Det blev så att jag skulle få tillbaka 26.507kr på momsen. Skatteverket satte in pengarna på mitt skattekonto 1630 och jag följde sedan checklistan för när man ska få tillbaka pengar. Instruktionen är som nedan:

Om Skatteverket ska sätta in pengar på ditt skattekonto och du själv för över dem till ditt företagskonto ska du istället matcha insättningen.

1. Välj bokföringshändelsen Övrigt insättning.
  2. Välj bokföringsförslaget Utbetalning från skattekonto till företagskonto.
  3. Välj Bokför.

Jag gjorde just detta, men när jag kollade i efterhand så såg jag att insättningen har bokförts D1930 K2012. I min värld är 2012 ett konto för enskilda firmor. I mitt fall som har AB borde det väl ändå stå D1930 K1630 eftersom det som faktiskt hänt är att jag har tagit pengar från mitt skattekonto 1630 och satt in på mitt företagskonto 1930. Måste jag välja "egen kontering" istället och manuellet skriva in K1630?

Eller ska jag följa instruktionen som den är och sen behöva göra en manuell verifikation som lyder D2012 K1630 för att det ska bli rätt? Jag känner mig aningen förvirrad här då jag tycker att systemet inte fungerar helt smidigt.

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Utbetalningen från bankontot och inbetalningen till Skattekontot är samma händelse. Även om det visas som en varsin transaktion på bankkontot respektive skattekontot är det samma transaktion i bokföringen, samma verifikation. Eftersom du har aktiverat bankkoppling på båda ställen skall du inte göra någon manuell bokföring för en sådan händelse. 

Använd istället bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankonton. (Skattekontot är ju egentligen en form bankkonto.)

Den andra delen, när pengar dras från Skattekontot av Skatteverket, hänger på vad det är för typ av skattehändelse. Flera av dessa finns också definierade som förbereda bokflringshändelser, så behöver man inte ange vilka konton som skall användas i konteringen.

Förtydligande: det sista stycket avser naturligtvis även insättningar till Skattekontot från Skatteverket. Och om Skatteverket betalar ut pengar från Skattekontot till din bank så är det precis som nämnt först en Överföring mellan egna bankkonton.

Avseende den exakta konteringen och varför vissa konton har använts eller vad som bör användas och hur du löser eventuell gamla felkonteringar får jag lämna över till någon annan att svara på.

Okej, så det jag egentligen ska göra när jag får en bankhändelse från företagskontot och en bankhändelse från skattekonto är att gå in på den ena, välja "överföring mellan egna bankkonton" och sedan matcha dom mot varandra? Fram tills nu har jag gjort som jag beskrev i mitt första inlägg, ditt sätt låter såklart smidigare. Men frågan är om jag måste göra om mina tidigare verifikationer. Rent bokföringstekniskt borde det väl inte behövas.

Jag tänker att om pengarna har flyttats från mitt företagskonto till mitt skattekonto och därefter dragits av skatteverket, då borde det viktigaste vara att det finns 2st verifikationer (en för varje transaktion). Dvs K1930 D1630, därefter K1630 D2518. Skatteverket eller bokföringsprogrammet borde ju egentligen inte bry sig om det faktum att det tagits bort ett antal bankhändelser, det viktiga i sammanhanget borde ju vara att förflyttningarna mellan kontona stämmer.

Sen är frågan om det rent tekniskt är någon skillnad att jag valt "övrigt uttag" och angett K1930 D1630, istället för "överföring mellan egna bankkonton". Summorna borde väl oavsett hamna på rätt konton, det är mest själva benämningarna "övrigt uttag" och "överföring mellan egna bankkonton" som jag då undrar över skillnaden på rent skattemässigt/bokföringsmässigt.

Det blev en lång text. Men om jag kokar ner det:

1. Jag är ganska säker på att det har hamnat rätt summor på rätt konton.

2. Blir någon egentlig skillnad om jag valt t ex "övrigt uttag" istället för "överföringen mellan egna bankkonton" eller handlar det endast om att respektive bokföringskonto ska bli korrekt? 

Dap123
MEDLEM

Vad tror t ex @Joachim E om denna frågeställning, vi har talat om val av olika överföringstyper i Spiris tidigare. Gör det någon faktisk skillnad om jag valt "övrigt uttag" från Företagskonto och valt mitt Skattekonto som motkonto vid inbetalning av prel.skatt, därefter har jag raderat den motsvarande bankhändelsen från kopplingen till Skattekontot? När jag egentligen skulle ha valt "överföring mellan egna bankkonton" och matchat bankhändelserna mot varandra. Nu vet jag hur jag gör framöver, men frågan är om jag måste göra om de tre överföringarna som jag gjorde i höstas?