Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pauladehollanda
UTFORSKARE

Bokföra swishinbetalningar samma belopp samma dag

Hej! Jag får ofta in 2-3 swishbetalningar på samma belopp samma dag. När jag ska matcha inbetalningen mot rätt händelse så vet jag inte vilken inbetalning som gäller vilken händelse? Jag ser inte till exempel namn eller telefonnummer från den som swishat för att kunna hitta rätt matchning. Hur gör jag för att matcha rätt? Tack på förhand.

7 SVAR 7
LW -60
UTFORSKARE

Om du går in på banken och kikar på transaktionerna där, ser du inte vem som har betalat då? 

Mvh Lena

pauladehollanda
UTFORSKARE

Jo, men jag förstår inte hur jag ska använda den informationen, jag vet vilka kunder jag har haft men jag vet inte vilken som är vilken när jag ska välja händelse att matcha med. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men har bifogat två bilder. Det finns två verifikationer på beloppet 1200 kr. Det kanske är så enkelt att den översta inbetalningen gäller den översta händelsen?Skärmavbild 2025-05-01 kl. 20.08.24.pngSkärmavbild 2025-05-01 kl. 20.08.39.png

Hej @pauladehollanda 

Ser att du redan har fått förslag av @LW -60 men vill gärna tipsa dig om en sak. 

När du har flera bankhändelser som hör ihop med en bokföringshändelse kan du matcha dem alla samtidigt och får på så vis en verifikation i bokföringen som samlar alla händelserna. Det här är exempelvis användbart när försäljningen för dagen består av flera Swish-transaktioner. Tror du att detta skulle hjälpa dig?

Läs under rubriken Matcha flera bankhändelser samtidigt

Hoppas detta hjälper!

pauladehollanda
UTFORSKARE

Tack för tips, i mitt fall hjälper det inte då jag har lika många bankhändelser som bokföringshändelser.

Min fråga var om jag kryssar i den översta bankhändelsen på 1200 kr (som syns på bilderna jag bifogade), när jag ska välja bokföringshändelse, hur vet jag om jag ska välja bokföringshändelse med ver.nr A127 eller A132 i listan?

Jag förstod nu som @LW-60 skrev att jag får gå in på banken och kolla referensnumret på swishen. Gör jag det kan jag se vilken kund respektive bankhändelse hör till. När jag ska välja bokföringshändelse att matcha bankhändelsen med får jag sen kolla och jämföra med i vilken ordning kunderna kom under dagen för att lista ut vilket ver.nr som hör till vilken kund eftersom det i bokföringshändelsen i listan jag ska välja inte står någon annan information som gör att jag vet vilken som är vilken.

Lite knöligt det hela tycker jag, eller finns det något enklare sätt som jag missat?

Med vänlig hälsning,

Paula

Hej igen @pauladehollanda 

Förstår verkligen att det hade underlättat att få en tydlig överblick över betalningar gjorda med Swish direkt i bankkopplingen när man tittar på sitt kontoutdrag. Eftersom olika banker skickar olika mängder information, anpassar vi vilka detaljer som visas baserat på vad som skickas till oss.

Trots att det kan innebära lite extra arbete, är vi glada att Lenas lösning fungerar bra för dig. Detta har lyfts till vårt utvecklingsteam för att undersöka möjligheten att inkludera denna funktion i framtiden.

Trevlig helg! 

Hej igen!

Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där  jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till!

Mvh Lena

pauladehollanda
UTFORSKARE

Tack för att ni lyfter frågan!
Trevlig helg!