Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Koppling till Skatteverket

Jag gjorde min första inbetalning av prel.skatt i mitt AB härom veckan. Jag har en bankkoppling så när bankhändelsen dök upp så bokförde jag det som 1930 Kredit, 1630 Debet. Inga konstigheter så långt.

Sen såg jag att man kunde göra en koppling mellan eEkonomi och Skatteverket, det kändes ju smidigt så det gjorde jag. Men nu har jag fått två bankhändelser via den kopplingen.

1. En bankhändelse på inbetalningen till skattekontot, den som jag redan bokfört genom den vanliga bankkopplingen.

2. En bankhändelse då pengarna dragits från Skattekontot. 

Gällande händelse nr 2 så ska jag väl bokföra det 1630 Kredit, Debet 2518?

Vad gör jag med händelse nr 1? Ska jag bara radera den, eftersom jag redan bokfört den via den vanliga bankkopplingen? Kommer det komma dubbla bankhändelser framöver, en då min företagsbank signalerar ett det dragits pengar från företagskontot och en från Skatteverket då deras koppling känner av att det betalats in pengar. Det avser ju samma transaktion.

7 SVAR 7
LW -60
CHAMPION

Som svar på fråga ett, så har du precis som du säger redan gjort den bokningen. Radera den SKV-bokning som kom in automatiskt och som blev en dubblett.

Som svar på fråga två, är kontering av månatlig preliminärskatt debet 2518 och kredit 1630, så det är korrekt.

Det är inte dubbelt i och med att det du gjorde först, var en insättning till skattekontot. Det som hände på fråga två, vad en utbetalning från skattekontot till SKV för preliminärskatten. Man kan se sitt skattekonto 1630 som ett konto för mellanlandning av skatterna innan  Skatteverket själva tar hand om pengarna.

Mvh Lena

Tack för svar. Kommer det alltid vara så, att jag manuellt måste radera den ena bokningen då det kommer både från bankkopplingen och SKV-kopplingen?

Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag arbetar inte med bankkopplingar, så det är bättre att någon annan tar över den bollen.

Du måste hur som helst alltid hålla ett öga på automatiken. Den är inte klockren.

Mvh Lena

Khedron Wilk
CHAMPION

Korrekt sätt, och med "korrekt" menar jag så som det är byggt i Bokföring & Fakturering (fd eEkonomi) är att, med bankkoppling aktiverat på både ditt företagskonto hos banken och på skattekontotm, skall du inte göra någon manuell verifikation alls. I alla fall inte i detta fallet.

Tricket är att tänka på skattekontot som ett av dina egna bankkontot. Vilket det på sätt och vis är, det är bara det att det är Skatteverket som administrerar det.

Så när pengar överförs mellan din bank och din skattekonto är det en överföring mellan egna bankkonton. 

Som av en händelse (ha!) så finns det en bokföringshändelse som heter exakt så. 🙂 

Du kan börja i vilken ände som helst, spelar ingen roll om du gör detta på företagskontot eller skattekontot. Du väljer helt enkelt vilket annat konto som transaktionen skall bokas mot och finns det en matchande transaktion på det andra kontot så matchas det. Ingen manuell verifikation vare sig på företagskontot eller skattekontot. Programmet skapar en verifikation i huvudboken som används av "reskontran" (kontoutdraget) i både bankontona (Företagskontot och Skattekontot).

Detta naturligtvis oavsett om det är du som betalat in till Skatteverket eller om du har fått en utbetalning från Skatteverket.

Jag vet inte helt om jag hänger med. Om jag inte gör något utan låter kopplingarna göra sitt, då kommer jag varje månad ha 3st händelser under "bankhändelser" efter det att mi  överföring till skattekontot är gjord samt att pengarna dragits av skatteverket:

Nr 1. Bankkopplingen

Kredit 1930 Debet 1630.

Nr 2. Skatteverkskopplingen vid inbet.

Kredit (tom, fylls i av mig) Debet 1630

Nr 3. Skatteverkskopplingen vid dragning

Kredit 1630 Debet (tom, fylls i av mig)

I min värld så är bankhändelsnr 1 och 2 samma bankhändelse. Så fyller jag i 1930 på Kredit i bankhändelse nr 2 så blir nr 1 och nr 2 dubbletter. Vilket i sin tur gör att jag har två verifikationer som avser samma händelse. Blir det verkligen rätt? Det borde ju göra att saldo blir fel på både företagskontot och bankkontot.

Hej igen!

Det som hände först, var att du gjorde en bokning D1630/K1930

Sedan aktiverade du kopplingen med Skatteverket och då kom samma bokning in en gång till och du raderade den.

Nu när kopplingen finns, ska inte detta hända igen utan det som blir kvar är kopplingen via Skatteverket. Det betyder att denna bokning enbart kommer in en gång, inte två  som första gången.

Så då har vi kvar:

Utbetalning till skattekontot 1630:

• Debet 1630:     x antal kr
  • Kredit 1930:    x antal kr

Utbetalning från skattekontot till Skatteverkets plats för preliminärskatt:

• Debet 2518:     x antal kr
  • Kredit 1630:    x antal kr

Som du ser, är 1630 inblandad på bägge ställena, men skillnaderna är att det först kommer in pengar på 1630 (debet), men att i steg två så går pengarna ut därifrån, kredit 1630. Då tar det ut  varandra. Skattekontot 1630 är ett konto där pengarna mellanlandar innan Skatteverket tar hand om dem och här hamnar också ränta ifall du har ett överskott eller ett underskott på kontot. När du fått slutskatten, hamnar avräkningen här också. Det betyder att man i alla fall minst en gång per månad bör stämma av, att kontot 1630 i bokföringen stämmer med siffrorna som Skatteverket har på kontoutdraget: www.skatteverket.se.

Mvh Lena

Om du du låter kopplingarna på både banken och skattekontot göra sitt kommer du bara ha TVÅ verifikat.
Det första avseende överföringen från banken till skattekontot (som du kallar för Nr 1).
Det andra är när skatteverket drar pengarna (som du kallar Nr 3.).

Din Nr 2. behöver du aldrig göra om du har bankkoppling på både bank och skattekontot. Båda de "bankkontona" i programmet använder då ett och samma verifikat som referens för den del av transaktionen som syns på respektive bankkonto. Se exempel nedan, det är samma verifikation.

Skärmavbild 2025-10-20 kl. 17.37.19.png

Skärmavbild 2025-10-20 kl. 17.37.50.png

  
Sidonot/Överkurs; En sak som kan vara förvirrande är att bankkonton inne i programmet visserligen alltid är kopplade till varit bokföringskonto men det innebär inte nödvändigtvis att det är ett 1:1-förhållande mellan transaktionerna (eller snarare antal verifikat) på bokföringskontot och bankkontot. Just eftersom funktionen bankkonton i programmet inte är bokföringskonton, de är egentligen bara avancerade kontoutdrag.