Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jennie76
MEDLEM

Fel räkenskapsår i inställningar

Hej,

på något sätt har jag fått ett räkenskapsår som är kvartal, vilket är fel. Märkte det när jag började med bokföringen för april och verifikatet startade på A1 igen.... Hur kan jag korrigera detta? Jag vill ha ett helår? går det att korrigera? eller hur ska jag göra?

 

Jennie76_0-1746084430157.png

 

Hälsningar Jennie

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @ Jennie76 

 

Tyvärr är det så att du bara kan ändra startdatum på ditt första räkenskapsår och slutdatum på det senaste.

 

Om du har fel datum i något annat räkenskapsår så krävs det en omstart av ditt företag i bokföringen. Det innebär att du behöver skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsperiod och föra över dina uppgifter. I avsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår? finns mer information. 

 

Ring gärna vår support om du vill att vi kikar på det tillsammans. 

 

Jennie76
MEDLEM

Okej men om jag ska starta om 2025, hur importerar jag verifikaten för period 2501-2503 (A1-A140) och period 2504-2503 (A1-A7) till ett räkenskapsår?

Hej @ Jennie76 

 

Tolkar det som om din fråga handlar om hur verifikationsnumreringen blir när de tidigare verifikationerna importeras till det nya räkenskapsåret. 

Efter att du har gjort en omstart och skapat det förlänga räkenskapsåret så gör du SIE-importen. Läs in de äldsta SIE-filerna först och fortsätt sedan med de andra. Programmet kommer att omnumrera dina verifikat så istället för A1 - A140 + A1 - A7 kommer de att heta A1 - A147. 

 

Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så hjälper vi dig gärna. 

Jennie76
MEDLEM

Okej, då är jag med.

Jag har ringt er support men de skickade bara en länk hur man skulle göra men jag tycker det var lite otydligt. Vad händer med periodiseringarna som ligger i framtiden och ska vändas. Periodiseras de ut med SIE-filen?


I vilket datum intervall ska kontoplanen exporteras ut? eller ska den exporteras ut en per år? I så fall, kan jag döpa om filerna? Eller ska den exporteras ut från startdatumet till och med sista verifikat datumet?
Samma fråga gäller även export av SIE-filen för kundfakturor, vilket datum intervall ska väljas?

Jennie76_0-1746628579005.png

 

Hälsningar Jennie

 

 

Hej @ Jennie76 

 

Export av kontoplan kan endast exporteras årsvis, så om du vill ha samma kontoplan på varje år behöver du exportera ut en per räkenskapsår.
Kommande periodiseringar kommer inte med i en SIE-export, utan det är endast de verifikationer som nu ligger bokförda som kommer med i export av SIE.


Gällande frågan om export av SIE-filer för kundfakturor, så tar denna export endast med verifikationer för kundfakturor. Vill du istället exportera all bokföring och inte bara verifikationer för kundfakturor ska du istället välja "SIE - import och export av bokföringsdata". Tänker att du först väljer SIE-export av bokföringsdata mellan 2025-01-01 - 2025-03-31 och därefter 2025-04-01-sista verifikatet. 


Det allra bästa är om du tar kontakt med supporten igen och så det inte blir några missförstånd. Känner du dig eller har frågor kring omstarten och vilka datum du ska välja vid export/import finns även möjlighet för dig att boka tid med någon av våra specialister som kan hjälpa dig utöver vår ordinarie support. 

Jennie76
MEDLEM

Hej,

jag har börjat läsa in SIE-filerna men får ett felmeddelande på år 2025 eftersom det inte finns något år uppsatt för 250101-250330, jag har två SIE-filer som ska läsas ihop till ett år. Hur gör jag då?
2025 blev på något sätt uppsatt som kvartal och det är grund orsaken till att jag fick starta om förtaget. 2025 är nu uppsatt som 20250101-20251231 och jag vill läsa in nedan två filer i året.
20250101-20250331.se
20250401-20250630.se

Jennie76_3-1747472928456.png

 

 

Hej @ Jennie76 

 

För att importen ska fungera behöver du först ha hela år 2025 upplagt och sedan ska du kunna göra importen av SIE-filerna. 

Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring supporten så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin dag och lycka till