Hej!
Vi är ett AB som använder kontantmetoden och har upptäckt tre bankhändelser den 2025-09-12 under Kassa- och bankhändelser som inte finns på vårt faktiska bankkonto.
Detta verkar bero på att vi kvittade en kundfaktura, vilket skapade automatiska verifikationer. Händelserna syns nu som ”inbetalning” och ”utbetalning” trots att ingen verklig transaktion skett (felet upptäcktes innan kunden betalade).
Eftersom vi har bankkoppling kan vi inte ta bort eller redigera raderna själva. Kan ni hjälpa oss att radera de felaktiga bankhändelserna, eller hur ska vi gör för att undvika dubbelbokföring i liknande situationer? Jag har bifogat bilder för tydlighet skull.
Tack på förhand för hjälpen!
När du kvittar är det bättre att använda ett annat konto än bankkonto, t ex ett obs-konto. Då slipper du dessa poster på 1930. Det går inte att ta bort dem, du kan ev lägga in en förklaring i verifikationstexten på alla tre händelserna att det är en kvittning.
Hej!
Tack för förklaringen! Men för de tre posterna som redan finns nu, hur ska jag matcha dem? De ligger under Kassa- och bankhändelser, medan de i den andra bilden syns under verifikationer (automatiskt skapade vid kvittningen).
Behöver jag göra en manuell matchning? Om jag gör det, bli det inte dubbel bokföring? Eller ska jag låta dem ligga kvar som de är?
Jag är fortfarande lite förvirrad, så stort tack för all råd och hjälp!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.