Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

elinawis
MEDLEM

Felaktiga bankhändelser i Kassa- och bankhändelser

Hej!

Vi är ett AB som använder kontantmetoden och har upptäckt tre bankhändelser den 2025-09-12 under Kassa- och bankhändelser som inte finns på vårt faktiska bankkonto.

Detta verkar bero på att vi kvittade en kundfaktura, vilket skapade automatiska verifikationer. Händelserna syns nu som ”inbetalning” och ”utbetalning” trots att ingen verklig transaktion skett (felet upptäcktes innan kunden betalade).

Eftersom vi har bankkoppling kan vi inte ta bort eller redigera raderna själva. Kan ni hjälpa oss att radera de felaktiga bankhändelserna, eller hur ska vi gör för att undvika dubbelbokföring i liknande situationer? Jag har bifogat bilder för tydlighet skull.

Tack på förhand för hjälpen! 

image.jpeg

af0a07ad9200e4612347ad4aa16a5b1e.jpg

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

När du kvittar är det bättre att använda ett annat konto än bankkonto, t ex ett obs-konto. Då slipper du dessa poster på 1930. Det går inte att ta bort dem, du kan ev lägga in en förklaring i verifikationstexten på alla tre händelserna att det är en kvittning. 

Hej!

Tack för förklaringen! Men för de tre posterna som redan finns nu, hur ska jag matcha dem? De ligger under Kassa- och bankhändelser, medan de i den andra bilden syns under verifikationer (automatiskt skapade vid kvittningen).

Behöver jag göra en manuell matchning? Om jag gör det, bli det inte dubbel bokföring? Eller ska jag låta dem ligga kvar som de är?

Jag är fortfarande lite förvirrad, så stort tack för all råd och hjälp!

Hej igen,

Jag sitter nu och förbereder årsredovisningen. Eftersom jag tidigare inte var säker på hur jag skulle hantera dessa poster lät jag dem ligga kvar, men nu behöver jag gå tillbaka och bokföra allt korrekt.

Kan du eller någon annan snälla förklara hur jag ska hantera posterna under ”ej bokförda bankhändelser”?

Kort bakgrund: En kundfaktura skapades och kvittades därefter, vilket medförde att verifikationerna A121, A122 och A123 skapades automatiskt i samband med kvittningen. Samtidigt har tre poster även dykt upp under Kassa- och bankhändelser, trots att ingen faktisk banktransaktion har skett.

Tusen tack för hjälpen!

Hej @elinawis 

Gör så att du ringer supporten och hör om inte detta är något vi kan hjälpa dig att plocka bort. 

Välkommen att kontakta oss på 0470-70 60 00. 

Kikar du på kontot 1930, ser du att det tar ut varandra i bokföringen. Du behöver inte radera något. Allt har ju gått debet/kredit på 1930. Allt är frid och fröjd. Inga problem. Jag gissar att du gör det här under kassa/bankhändelser. Funktionen kassa/bankhändelser är en extra funktion för att lägga in banktransaktioner i bokföringen, så att de kan ses i balansräkningen, resultaträkningen (om man har KM) i verifikationslistan och i huvudboken. Det är ett annat sätt att göra bokningar på, än att gå in under Bokföring -> Verifikationer, eller boka via reskontrorna (fakturorna). 

Hej LW,

Stort tack för ditt svar, det är lugnande att höra att bokföringen i sig är korrekt.

Om jag har förstått dig rätt:
att de tre posterna fortfarande ligger kvar under ”Ej bokförda bankhändelser” i Kassa- och bankhändelser, trots att ingen faktisk banktransaktion har skett, påverkar inte årsredovisningen eller bankavstämningen. Det är alltså okej att låta dem ligga kvar där, så länge saldo på konto 1930 stämmer mot banken per bokslutsdagen.

Stämmer det?

Hej igen!

Du har tre stycken verifikat, A121 (faktura+betalning), A122 (kredit+betalning) och A123 (kvittning), förmodligen per datum 250912.

Dessa är de facto bokade som verifikat i huvudboken (bokföringen), men du säger att dessa ligger kvar bland "Ej bokförda bankhändelser".

Dubbelkolla innan vi gör något tokigt:

Kontrollera att ovanstående tre transaktioner finns under 1930 (eller vilket konto du har som är kopplat till banken):

LWInBlueAccounting_0-1768908411600.png

Finns transaktionerna under bankkontot i bokföringen, bör det vara OK att radera dessa ifrån matchningarna "Ej bokförda bank...", för inga verifikat kan ju bara raderas så att A121, A122 samt A123 kan ju inte tas bort menar jag. Bokningarna verkar ju finnas och ska inte bokas igen vilket B&F verkar vilja göra här.

Sedan kan man ju tycka att det borde finnas en funktion som känner av när man gjort en bokning på annat vis än via bankhändelser och matchningar och som tar bort informaiton från "Ej bokförda..." om man fixat bokningarna på annat sätt. Det vore väl en fin funktion att få till, så alla slipper riskera dubbelbokningar. Men jag kan ju ha fel både här och där...

Mvh Lena