Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
rlundber
MEDLEM

Hur kan bankkopplingen inte förstå att det ska bokföras på skattekontot?

Bland det enklaste för bank-kopplingen att föreslå rätt konto borde vara betalning av prelskatt till Skatteverket.

Samma belopp varje månad till samma mottagare.

Har andra användare samma problem?

7 SVAR 7
Khedron Wilk
CHAMPION

Nja, alltså jag om någon brukat tjata på Spiris om mer automatisering av bland annat bankkontoavstämningen men det här är inte helt utan fallgropar.

Systemet vet inte om vad din preliminärskatt är och kan därför inte vara säker på att det är just preliminärskatt. En summa som dessutom kan komma ändras under året beroende på skattebeslut. Att det var ett belopp föregående månad innebär inte att det är det denna månad. Detta gör också att det inte är någon bra idé att ha det som en slags variabel/parameter i systemet, användarna kommer inte komma ihåg att uppdatera det värdet. 

Möjligen skulle man kunna jämföra beloppet på en utbetalning från bankkontot med en inbetalning på skattekontot men det är ändå en viss grad osäkerhet där.

Jag har inte koll på om det i informationen från Bankgirot tillbaka till Spiris följer med mottagande konto på betalningar, vilket nästan skulle krökas för att vara säker på att det avser en överföring mellan egna bankkonton (som det termen heter i systemet).

Missförstå mig rätt :-), jag skulle gärna ha konteringen av preliminärskatten ännu mera automatiserad men jag förstår varför det inte är så. Jag tycker ändå att de få klick det kräver idag med hjälp av konteringsförslaget "Överföring mellan egna bankkonton" (?) är tillräckligt bra, för stunden.

rlundber
MEDLEM

Samtliga betalningar till skattekontot föreslår Spiris ska bokföra mot insättning på Kameo. Det är ju också bara ett förslag som jag sedan kan välja att bokföra mot eller inte. Jag tyckte det var extra spännande att den inte klarar av att föreslå skattekontot då det borde vara en av de vanligaste återkommande betalningar som den borde kunna föreslå. Jag jobbar själv med affärssystem och mycket med automatiseringar och detta gör inte mig imponerad.

Khedron Wilk
CHAMPION

Låter som våra system (våra respektive instanser) uppför sig lite olika, eftersom jag inte ser det beteende du tydligen ser. 

rlundber
MEDLEM

Vad tycker andra användare? Är ni nöjda med bank-kopplingen och tycker den fungerar bra?

Nej, bankkopplingen fungerar inte till 100%, det kommer den aldrig göra, för som Khedron säger, det finns för många valiabler..

För att få det hela att lira, kan du lägga upp skatteskulden till Skatteverket som en leverantörsfaktura och betala den på det sättet. Då kommer nog programmet att pricka rätt, mot 2440.

1. Du lägger upp Skatteverket som en leverantör, skapar en leverantörsfaktura och konterar den mot 1630 (2440 kommer ju med automatik).
  2. Sedan betalar du denna som en leverantörsfaktura och när matchningen kommer tillbaka, borde programmet pricka in 2440.

Problem solved!

Mvh Lena

rlundber
MEDLEM

Tack för tipset även om jag inte tycker det blir en bra lösning då man bokar upp fakturan mot Skatteverket mot 1630 redan när den bokförs och inte när betalningen görs vilket blir svårare rent avstämningsmässigt då man vill ha det samma dag som det bokförs på skattekontot.

Förstår inte svårigheten att kunna tolka att en betalning går till Skattekontot 5050-1055 och på kontoutdraget står det SKATTEVERKET, personligen kan jag inte tänka mig en enklare sak att tolka.

Jag förstår vad du menar. 

Hoppas du hittar en lösning som passar dig bättre. Det är många som är superförtjusta i denna lösning. Jag är det inte, men den var den enda jag kom på som kunde få programmet att göra det man vill. Jag har arbetat med trilskande programvaror i åratal så jag har satt i system att försöka överlista alla program jag arbetar med. Det här var ett sätt 🙂

Mvh Lena