Hej,
Tidigare när jag matat in leverantörsfakturor har alltid de konton som jag använde senast för leverantören dykt upp som förslag. Det verkar ha skett någon uppdatering så nu behöver jag fylla i vilka konton som ska gälla för varje faktura vilket tar en evighet. Vad behöver jag göra för att få tillbaka det så som det varit tidigare?
/Sofia
Löst! Gå till lösning.
Hej @fiapettson
Välkommen som ny forummedlem.
Precis som du märkt har det skett en förändring och du får endast upp konteringsförslag när du använder den automatiska bokföringshjälpen när du tolkar ett bildunderlag. Så för att "få tillbaka" funktionen du upp ett underlag på leverantörsfakturan och låter programmet tolka uppgifterna på fakturan.
Läs mer om vad det innebär i hjälpavsnittet Automatisk tolkning av leverantörsfakturor
Hoppas detta hjälper!
Jag förstår, tråkigt när så pass grundläggande funktionalitet helt plötsligt tas bort och läggs bakom betalfunktion.
Skapa konteringsmall för leverantörsfakturor
Inställningar -> Bokföringsmallar -> Ny Bokföringsmall (då kommer jag hit):
Jag går in på Namn och väljer - 5460 - som mallnamn och på andra raden i konteringen lägger jag momsen i debet (klickar på momsrutan)
På raden under momsen tar jag konto 5460 och som formel blir det Total-Moms (jag använder rutorna), sedan sparar jag mallen:
Koppling av mallen till en leverantör (eller flera leverantörer)
Sedan går jag till leverantörsregistret och tar en leverantör i taget om jag har många leverantörer av förbrukningsmaterial och gör så här:
Och sparar...
Så kommer leverantörsfakturan in i systemet:
OBSERVERA att du måste (om du som jag gjorde en manuell faktura) ha ett fakturadatum i för att man ska se mallen.
Vid manuell faktura måste man lägga in totalsumma och moms manuellt, men det går med automatik när man får in en e-faktura:
Ska jag vara riktigt ärlig, föredrar jag att ha kontroll och att inte lämna över allt till en maskin. Därför är det här det bästa sättet att förfara med konteringar för leverantörsskulder, tycker jag. Ju fler konteringsförslag som skapas desto bättre. Ibland får man en faktura från en leverantör som avviker i konteringen. Då kan du bara hämta en annan mall under Bokföringsmallar medan du registrerar fakturan. Det här är hur jäkla smidigt som helst och jag har använt detta i Visma Admin tidigare och denna funktion var den första jag letade efter när jag fick eEkonomi.
Att uppkalla mallarna efter kostnadskontot är också ett trick att slippa leta så mycket. Kan man kontonumret behöver man inte undra vad mallen kan heta. Är det nån gång då inte mallen passar fakturan man fått, väljer man bara en annan vid fakturareggning... Rutiner är bra. Man slipper tänka...
När jag sätter namn på mallarna, kallar jag dem: mellanslag bindestreck mellanslag Namn. På det sättet hamnar mina mallar överst och får företräde framför de mallar som Spiris själva lagt in i systemet; mina mallar lägger sig överst.
Mvh Lena
Mitt tips är att du skapar egna konteringsmallar, eller som det heter i eEkonomi, "bokföringsförslag".
Sedan går du till leverantörsregistret och lägger in mallarna på respektive leverantör.
Det är ett säkert kort som aldrig fallerar.
Lycka till!
Mvh Lena
Det tar inte bort kostnaden om du går via hantera direkt utan att ändra till manuell hantering. För manuell hantering är det ett väldigt bra tips för då slipper man göra alla delar igen.
Det svar jag fått av Visma, är att om man tar emot e-fakturor behöver inte fakturan tolkas och kostnad uppstår inte för en tolkning. Jag arbetar enbart m e-fakturor och med konteringsmallar för snabbhet och smidighet, men alla har ju sina egna rutiner. Jag delar bara den informationen tion jag har.
Mvh, Lena
Då betalar du för att få in e-fakturor, 3,50 styck. Dom tar inte dubbelt betalt.
Ja, det gör jag och jag har alltid idén med e-fakturor. Jag har drivit igenom e-fakturahantering i alla företag jag arbetat I sedan funktionen kom.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.