Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

 

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

 

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

 

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

 

103 SVAR 103
Mikael Östergren
UTFORSKARE

Hej @Helene Struthers !

 

Jag återkommer i tråden och har återigen avmarkerat den som löst, då jag inte anser att frågan är besvarad.

 

Det som skulle kunna få mig att markera den som löst är om det kommer genomtänkta och tydliga svar från er – svar som gör det möjligt att utvärdera om man kan lita på er som företag och er affärsmodell.

 

Så du som produktansvarig får följande frågor:

  1. Framledes: Kommer ni att införa fler förändringar där ni tar bort befintliga funktioner och ersätter dem med nya, mer utvecklade versioner som ni sedan tar betalt för? Är detta den modell ni kommer att följa framöver – att funktioner läggs till i produkten utan möjlighet för användaren att välja, och att dessa sedan börjar kosta?

  2. Prenumerationsmodellen: Produkten är baserad på en prenumeration (vilket jag tidigare ifrågasatt, då det inte verkar inkludera kontinuerlig utveckling). Hur motiverar ni i denna modell att ta bort en befintlig funktion och ersätta den med en som innebär en extra kostnad?

  3. Tillägg istället för ersättning: Varför gör ni inte sådana förändringar som tillägg? Det vill säga, att användare får behålla den funktion de redan har, och att den nya versionen erbjuds som ett valbart tillägg?

     

  4. Det finns historik av liknande förändringar som upplevts som negativa - "fel låt vann", t.ex. lönemodulen, startsidan (som för många inte längre får plats på höjden), och nu detta med tolkningen. Har ni någon policy som hindrar er från att ge tydliga och konstruktiva svar på användarnas återkoppling?

  5.  Av nyfikenhet, misstänker starkt att ni inte svarar på denna. Hur många tolkningar per dag beräknar ni går igenom er 3,50kr avgift?

Tråden svängde in på om det gick att komma runt avgiften eftersom den gamla som ingick tas bort. Du skrev:

  • Hantera leverantörsfaktura - kostnad om du väljer att bokföra med hjälp av bildunderlaget/tolkad data. Du kan annars låta fakturan ligga kvar i Bildunderlag och koppla till en redan bokförd händelse, om du inte vill nyttja tolkningen för att bokföra. 

Ser ni inte själva hur orimligt detta är? Ni tar bort en funktion, och för att undvika en ny kostnad måste användaren nu genomföra en betydligt mer omständlig rutin än tidigare.

 

En ytterligare fråga – denna gång om forumet här:

Hur kommer det sig att andra än trådskaparen kan markera en tråd som löst? Jag har svårt att se logiken i det. Det borde väl vara den som skapat tråden som avgör när frågan är besvarad eller problemet löst?

Att någon annan kan markera en tråd som löst riskerar att ge en felaktig bild av att frågan är hanterad, trots att trådskaparen fortfarande väntar på svar eller inte är nöjd med det som getts.

 

Mvh, 

@Helene Struthers 

Tiga ihjäl en tråd känns som en ohållbar kund- och kommunikationsstratergi. Behandla era kunder med respekt och ge tydliga svar utan undandanglidande kommunikatörsfloskler.

 

Tack

Ville bara belysa – med ett utdrag från er "Topplista" – att den här frågan skapar ett visst engagemang. Från kundernas sida.

1000004818.jpg

Har inte varit aktiv här på ett tag, men det är verkligen slående hur Visma hanterar denna kanal för kunddialog.

Att ha ett forum där kunder kan ställa frågor och ge feedback ser bra ut på ytan – men när det sedan inte följs upp med substantiella svar från ansvariga, utan istället möts av tystnad, så ger det ett väldigt svagt intryck.

@Helene Struthers  – har du tagit till dig det som skrivits här? Har ni lyft detta internt? Finns det någon plan att faktiskt besvara de frågor som fortfarande är obesvarade?

Att tiga ihjäl kritik är inte en hållbar strategi för kundrelationer. Det minsta man kan begära är tydliga och ärliga svar.

Hej Mikael! Vi får feedback på många håll och har dagliga dialoger med användare om den här förändringen och andra förändringar vi gör parallellt. I samtal med kunder lär vi oss massor om hur man mottagit informationen och hur man ställer sig till det, och vilka följdfrågor som uppstår som vi behöver reflektera kring. Vi har en bra samlad bild av feedbacken och har diskuterat mycket internt utifrån helhetsbilden. 

 

Om ni upplever att vi inte besvarar era frågor här i forumet.

Här i vårt öppna forum försöker vi hålla våra svar så konkreta som möjligt i kontexter som rör våra funktioner. Syftet är att svaren vi ger ska kunna nås av så många som möjligt, som har samma fråga.

Frågor eller kritik mot vår övergripande strategi, resonemang kring policys och eventuella framtida ändringar i vår prissättning hanterar vi oftast och helst i våra andra kontaktytor. Jag förstår att forumet är en enkel kanal att skriva av sig i och att man kan vara flera som kan engagera sig i en diskussion. Men att besvara frågor och kritik av det slaget är svårt i ett öppet forum, då det oftast finns så många lager och beroenden som avgör hur vår respons blir långsiktigt och rättvisande utifrån allt vi behöver ta hänsyn till. Jag förstår att ni önskar mer svar här, men av anledningen ovan ber jag er kontakta oss på annat sätt om frågorna inte rör funktionerna. 

Många fina ord, och inget svar.
Har svårt att se att det blir någon som helst förändring heller, även om ni läser vad vi tycker.

 

Tack Mikael,

För att du håller tråden i liv. Inget är löst!

Som du beskriver, detta är inte den enda modulen/funktionen som genomlider tveksam och kreativ prissättning.

Jag vistas dagligen via mitt arbete som egenföretagare bland andra egenföretagare, och Visma har seglat upp som diskussionsämne #1 under luncher och annan strötid, och det är inte i positiva ordalag om jag uttrycker mig milt. Suck.

Jag har nu i alla fall sagt upp mitt avtal med er. Handligar får konsekvenser.

Vi har haft denna diskussion också. Mycket strul på sista tiden. Urusla öppettider för att få kontakt dessutom väldigt lång kötid för att komma fram. Jag lägger ofta på efter lång väntan. 

EnskildFirma
MEDLEM

Helt absurt! Hur kan jag avsluta mitt abonnemang hos er? Detta är grundfunktionalitet som inte ska kosta extra!! Alternativt hur stänger man av automatisk tolkning? Jag kan tolka vad jag laddat upp och bokföra det själv. Jag vill inte ta den omständliga vägen ni föreslår som är gratis. 

Det borde finnas en knapp "Tolkning".
Trycker man på den, så kostar det 25öre. Det kan jag kanske eventuellt köpa.
Men att man ska behöva sitta med dubbla skärmar och skriva av en faktura innan man ens vågar ladda in den i systemet är befängt.

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej igen! 

 

Förstår om ni önskat återkoppling på feedback och frågor. Det framgår tydligt i flera av era inlägg hur ni ställer er till förändringen. Vi läser och diskuterar alla kommentarer även om vi väljer att inte bemöta varje åsikt enskilt i vårt öppna forum. 

 

Vi ser löpande över och justerar våra prismodeller och funktioner i våra program, och dessa förändringar görs alltid i enlighet med våra avtal. Vi värdesätter all feedback vi får, både här i forumet, via vår support och direkt i programmet. Era synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att utvecklas och förbättra våra tjänster.

 

Vår plan är att erbjuda ett val på fakturaunderlag att hantera med eller utan hjälp från systemet. I det fall man väljer att hantera underlaget själv fyller inte systemet i några uppgifter om fakturan/leverantören och gör inte heller något försök att föreslå lämpligt bokföringskonto när bokföringsmall ej finns. Detta ger en större valmöjlighet att aktivt välja att använda den inbyggda automationen utan att störa ert invanda arbetssätt. 

 

Vi har stort fokus på att automationen i systemet ska bidra till ökad effektivitet och minska det manuella arbetet. Vårt mål är att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter och att vi kan minimera risken för fel med smart teknik, vilket vi ju hoppas ska ger er både trygghet och besparingar i er verksamhet.

Betyder det här, att det kommer kosta att ha en konteringsmall (bokföringsförslag) kopplad till leverantören också?

Detta kostade inget tidigare... eller,

kommer det bli så att funktionen konteringsmallar (bokföringsförslag) försvinner helt nu, (vilka man skapar själv...)

 

Mvh Lena

Hej Lena! De bokföringsförslag du själv har skapat i Inställningar berörs inte av detta. 

Tack för snabbt svar!

Mvh Lena

Så oproportioneligt arrogant och TONDÖVT @Helene Struthers
"Vi läser och diskuterar alla kommentarer" 
"Vi värdesätter all feedback"

"Era synpunkter är viktiga för oss"

"Detta ger en större valmöjlighet "
"Vårt mål är att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter"

"ska ger er både trygghet och besparingar"

 

Kistan är därmed färdigspikad i mitt förhållande till er. Jag ska göra allt för att slippa Visma framgent för både mig själv, mina vänner och bekanta. 

 

Vad kommer det att kosta per faktura att få den inläst? 

Hej! Det kostar inget att importera och läsa in dokument efter 1 september. Kostnaden vi informerat om uppstår när du bokför en leverantörsfaktura med hjälp av automatiskt ifylld data.  

thbr02
MEDLEM

Det är helt horribelt att det inte finns möjlighet att stänga av den automatiska tolkningen. Jag har länge tittat på andra program för bokföring, pga att Spiris blivit  sy mycket dyrare de senaste åren. Ert beslut om att börja ta betalt för denna tjänst får mig att inse att det nu är dags att byta bokföringssystem. Jag kommer att säga upp mitt abonnemang  när det är dags att förnya det.

fluffietussen
MEDLEM

Relaterat

 

PoV - Livet som småföretagare...

Idag har jag uppdaterat mitt leverantörsregister i eEkonomi (eller vad det heter numera).
 
Jag har bl a blankat ut följande fält:
- Organsationsnummer (!)
- Bank- och/eller Pg-nummer
- Check-ruta för OCR

Har tidigare lagt en del möda på att hålla rätt & uppdaterad information här.
Nu känner jag att detta är ganska meningslöst.
Jag har inte ngn bankintegration för betalningar osv utan sköter detta manuellt ändå, och nu slipper jag fylla i/kontrollera OCR på 2 ställen.
Förhoppningsvis kommer jag nu även att slippa irriterande & ständiga notiser om att "Leverantören stödjer e-faktura", "Leverantörsuppgifter stämmer inte" osv.
Kanske minskar risken för att "automatisk fakturatolkning" (med avgifter) smyger sig på trots idoga försöka att undvika just detta.
Det enda jag behöver i mitt register är nummer + namn + land.

Skönt.
Men ändå inte.
Driver inte detta automatiseringen baklänges? Är det verkligen i allas bästa intresse? För mig just nu, ja, tyvärr.
Sist, tröskeln och motviljan (!) att fixa den där bankintegrationen, aktivera e-faktura mm, har höjts markant här. Just saying...