@Helene Struthers Visma Spcs – Småländsk sparsamhet i molnbaserad kostym Visma Spcs har tagit den småländska traditionen av att vända på varje sten och öre till nya höjder. Här snackar vi inte bara vaniljosande cloudtjänster omgärdade av ohemult höga stengärdsgårdar – vi snackar disruptiv prishöjning. De har gjort det till en konstform. Du kanske tror att du bara betalar för ett bokföringsprogram, men i själva verket deltar du i ett paradigmskifte 2.0 där varje knapptryck kostar extra. Och varje gång de byter färg på en knapp? Det är ingen förändring – det är en förbättring. Vi är värdedrivna, säger de, och syftar då inte på att du som kund ska få något över – nejdå, nu handlar om deras profit. Kunden är vår största resurs. Så varje gång vi höjer priset på funktionen du redan betalat två gånger, då vet du att det är vårt agila kundfokus som kickat in. Kunder som protesterar möts av förståelse: Vi hör vad ni säger, skriver supporten samtidigt som de proaktivt skickar ut nästa faktura – med prishöjning. Nu på 12%. Vi har momentum just nu – talas det om på fikan. Och om du har mage att ifrågasätta framfarten och varför det du tidigare använt sägs vara nytt och kostar, får du ett svar som snabbt förklarar just ingenting men landar i att ni är våra talanger i en datadriven värld. Det digitala molnet skymmer sikten alltmer. Företaget och kunderna är som en familj, ropar de i varje kundbrev – tänk bara om de visste vem de sätter sig på. Och medan medarbetarna är vår viktigaste tillgång så är du som kund mest en resurs värd att mjölka. Men den droppdebiterade mjölkningen sker naturligtvis med värme och transparens: På vår ladugård är vi respektfulla mot varandra och tar till oss allas åsikter. Sen har vi det nya normala, där varje funktion som tidigare ingick nu kostar extra eftersom framtiden är här. AI är här för att stanna. Vad molnet är vet ingen, men det låter precis så fluffigt som något man kan ta betalt för. Vi levererar värde, deklarerar de, medan du sitter med ännu en 5:- faktura redo att betala för ”tilläggstjänsten autokorrigering”. -Fyra kronor till inkasso, ropas det samtidigt från någon i det aktivitetsbaserade kontoret på våningen för Visma Collectors i Växjö. Visma ser det lilla i varje kund. Vill du säga upp tjänsten? Då möts du av en skog av Vismaägda alternativ nästan så att Kafka själv hade fått kalla kårar. Vi jobbar med mångfald för att det är viktigt, svarar de, medan de skapar fem nästan identiska versioner av samma program – med olika loggor och olika prisnivåer, naturligtvis. Just det, för den fria valfrihetens skull. Så nästa gång någon frågar dig varför du betalar tusenlappar mer för samma sak? Vi är på en kulturresa, och Visma kör. Paradigmskifte 2.0 – Mjukvaran där varje knapptryck kostar lite extra.
... Visa mer