2025-06-29
13:14
2 Gillar
Har inte varit aktiv här på ett tag, men det är verkligen slående hur Visma hanterar denna kanal för kunddialog. Att ha ett forum där kunder kan ställa frågor och ge feedback ser bra ut på ytan – men när det sedan inte följs upp med substantiella svar från ansvariga, utan istället möts av tystnad, så ger det ett väldigt svagt intryck. @Helene Struthers – har du tagit till dig det som skrivits här? Har ni lyft detta internt? Finns det någon plan att faktiskt besvara de frågor som fortfarande är obesvarade? Att tiga ihjäl kritik är inte en hållbar strategi för kundrelationer. Det minsta man kan begära är tydliga och ärliga svar.
... Visa mer
2025-05-30
09:20
8 Gillar
Hej @Helene Struthers ! Jag återkommer i tråden och har återigen avmarkerat den som löst, då jag inte anser att frågan är besvarad. Det som skulle kunna få mig att markera den som löst är om det kommer genomtänkta och tydliga svar från er – svar som gör det möjligt att utvärdera om man kan lita på er som företag och er affärsmodell. Så du som produktansvarig får följande frågor: Framledes: Kommer ni att införa fler förändringar där ni tar bort befintliga funktioner och ersätter dem med nya, mer utvecklade versioner som ni sedan tar betalt för? Är detta den modell ni kommer att följa framöver – att funktioner läggs till i produkten utan möjlighet för användaren att välja, och att dessa sedan börjar kosta? Prenumerationsmodellen: Produkten är baserad på en prenumeration (vilket jag tidigare ifrågasatt, då det inte verkar inkludera kontinuerlig utveckling). Hur motiverar ni i denna modell att ta bort en befintlig funktion och ersätta den med en som innebär en extra kostnad? Tillägg istället för ersättning: Varför gör ni inte sådana förändringar som tillägg? Det vill säga, att användare får behålla den funktion de redan har, och att den nya versionen erbjuds som ett valbart tillägg? Det finns historik av liknande förändringar som upplevts som negativa - "fel låt vann", t.ex. lönemodulen, startsidan (som för många inte längre får plats på höjden), och nu detta med tolkningen. Har ni någon policy som hindrar er från att ge tydliga och konstruktiva svar på användarnas återkoppling? Av nyfikenhet, misstänker starkt att ni inte svarar på denna. Hur många tolkningar per dag beräknar ni går igenom er 3,50kr avgift? Tråden svängde in på om det gick att komma runt avgiften eftersom den gamla som ingick tas bort. Du skrev: Hantera leverantörsfaktura - kostnad om du väljer att bokföra med hjälp av bildunderlaget/tolkad data. Du kan annars låta fakturan ligga kvar i Bildunderlag och koppla till en redan bokförd händelse, om du inte vill nyttja tolkningen för att bokföra. Ser ni inte själva hur orimligt detta är? Ni tar bort en funktion, och för att undvika en ny kostnad måste användaren nu genomföra en betydligt mer omständlig rutin än tidigare. En ytterligare fråga – denna gång om forumet här: Hur kommer det sig att andra än trådskaparen kan markera en tråd som löst? Jag har svårt att se logiken i det. Det borde väl vara den som skapat tråden som avgör när frågan är besvarad eller problemet löst? Att någon annan kan markera en tråd som löst riskerar att ge en felaktig bild av att frågan är hanterad, trots att trådskaparen fortfarande väntar på svar eller inte är nöjd med det som getts. Mvh,
... Visa mer
2025-05-25
09:09
Tack för beskrivning och svar. Hittade förklaringen till att jag inte ser det. Jag har "smart" och den funktionen finns bara i "pro" (AI-assistenten hade ingen aning om varför men en sökning här i forumet gav svar) Det luriga var att jag såg alternativet en gång, första gången jag försökte skapa en av den typen. Sedan dessa har den inte dykt upp igen 😊. Det verkar vara en bugg från 2022 som jag sprang på här: Vismas svar från @Tinne Lestrin , sista i tråden Bokföringsförslag leverantörsfaktura - Visma Spcs Forum beskriver det jag råkade på.
... Visa mer
2025-05-24
09:13
6 Gillar
Jag vet inte varför jag lägger mer tid på detta, men här kommer en sista reflektion. Har funderat lite på varför Visma gör som de gör. Det kanske är foliehatt på, men jag misstänker att olika avdelningar ansvarar för olika delar av produkten – vilket i sig är logiskt. Kanske har någon mellanchef snappat upp vad utvecklarna gjort med leverantörshanteringen och kläckt idén: "Det här kan vi ta extra betalt för!" Sedan presenterar man det uppåt som ett affärsstrategiskt genidrag – och får beröm eftersom det ökar intäkterna snabbt, om än på bekostnad av förtroendet. Jag försöker in i det längsta tro gott om både människor och företag. Att det finns en moralisk kompass någonstans i grunden. (Jo, jag vet – det är lite naivt.) Jag har historiskt rekommenderat Visma och eEkonomi varmt till många jag varit i kontakt med. Jag har nog bidragit till att några nya kunder börjat använda tjänsten – och åtminstone en redovisningsbyrå. Nu skäms jag nästan för det. Det är tråkigt när girighet och prestige får styra utvecklingen av en produkt som i grunden är riktigt bra och fungerar väl. Min största kritik mot Visma har länge varit deras brist på lyhördhet gentemot användarna. Jag har själv föreslagit små, enkla förbättringar som hade kunnat förenkla vardagen för många. Men där möts man av tystnad. Förslagsfunktionen i systemet finns – men man undrar om någon faktiskt läser det som skickas in. Och i bästa fall – att någon på Visma faktiskt läser, reflekterar, rättar till den här fadäsen och gör annorlunda nästa gång. Nu återstår att se om svaret blir ännu ett burksvar – eller om de faktiskt tar sig tid att förstå kritiken och förklara sitt agerande på ett sätt som går att respektera. Än bättre vore förstås att backa beslutet och erkänna att man agerat fel. Mvh,
... Visa mer
2025-05-23
14:15
Intressant. Dock detta får jag inte att fungera. Har bara två i listan (samma två jag ser när jag tittar på leverantör och bokningsförslag), de som "kommer med" verkar det som. Jag kan inte skapa nya av den typen och öppnar jag de som kom med så säger den typen "manuell" på dem. Kan inte heller kopiera någon av dem. Det underliga var att första gång jag klickade på "Nytt bokföringsförslag" så hade jag valet i dropplisten, "Leverantörsfaktura". Men nu ser jag den inte längre... ?!? I listan bokföringsförslag har jag två, de som "kommer med". Förstår inte hur jag skapar nya förslag. De två som ligger där visar även massa formelfel när man öppnar dem.
... Visa mer
2025-05-23
12:29
Tack för återkoppling. Ah, förstår ditt tänk här 😁. Jag har för plan att markera som löst när jag anser att det är det och tråden har saktat ned lite, det är ju inte bara de frågor jag ställt initialt som nu hänger i här.
... Visa mer
2025-05-23
10:55
3 Gillar
Tråden blir markerad med att den är "löst" upprepat. Jag anser inte den är det, så jag har tagit bort det.
... Visa mer
2025-05-22
18:28
3 Gillar
Lät en vänlig AI tolka vad som sagts här och jämföra med vad deras avtal faktiskt säger (som Visma själva inte länkat till eller svarat direkt på). Det verkar stämma vad den fått ihop, jag har inte ork eller tid att kolla om det är 100% korrekt, med reserverar mig om nedan är helt tokigt. Tyvärr verkar det som att Visma har täckt upp juridiskt för detta agerande, och vi kunder har inte så mycket att sätta emot – annat än att uttrycka vårt missnöje. Sammanfattning: Fråga Juridiskt svar Får Visma börja ta betalt för en tidigare kostnadsfri funktion? Ja, om det står i avtalet och de ger 30 dagars varsel. Måste användaren godkänna det aktivt? Nej, det räcker med att de informerar enligt villkoren. Kan man som företagare hävda att det är ett avtalsbrott? Inte troligt, så länge de följer sina egna villkor. Kan det skada deras trovärdighet? Ja, affärsetiskt är detta mycket tveksamt. Så vi får helt enkelt "tacka och ta emot". Visma kan göra så här – frågan är om de bör. Det de vinner i ökade intäkter från 3,50 kr per bokförd leverantörsfaktura väger förmodligen tyngre än några förlorade kunder – särskilt som många inte har tid eller ork att byta system. Trist utveckling – särskilt när många av oss valt Visma just för att det var ett transparent, stabilt och kundnära alternativ.
... Visa mer
2025-05-22
17:59
1Gilla
Japp, för att det inte ska kosta fortsättningsvis så måste man göra mer jobb manuellt än vad man gör idag med befintlig tolkningsfunktion.
... Visa mer
2025-05-22
17:54
7 Gillar
Det är beklagligt att se ännu ett exempel på hur ni väljer att börja ta betalt för en redan existerande funktion, utan att ge användarna möjlighet att välja eller tacka nej. Det här är inte första gången det sker – vi såg samma sak med lönemodulen tidigare. Jag förstår att tolkningstjänsten har förbättrats, och att ni vill ta betalt för det värde ni menar att ni tillför. Men varför väljer ni inte att göra detta som ett valbart tillägg? På så vis får kunden möjlighet att själv besluta om behovet finns – och därmed godkänna att det börjar kosta. Det hade varit en långt mer transparent och kundvänlig lösning. Det är dessutom missvisande att hänvisa till "branschstandard" som argument. Att andra programvaruleverantörer erbjuder funktionalitet som tillval är inte samma sak som att ta en redan befintlig funktion (som drag-och-släpp eller uppladdning via e-post) och göra den avgiftsbelagd i efterhand – utan samtycke. Det är just detta som väcker irritation – och gör det svårt att se er som en pålitlig affärspartner: Det kommer som en förändring mitt i en pågående prenumeration. Det finns ingen möjlighet att välja bort funktionen om man inte helt avstår från att använda uppladdning av underlag. Det saknas hänvisning i era avtal till att funktioner som redan används kan börja kosta retroaktivt, utan godkännande. Titta gärna på hur aktörer som Microsoft m.fl. arbetar med sina tjänster. De har en tydlig basnivå i exempelvis Office 365, där man får grundläggande funktioner som ingår. Vill man ha förbättrad funktionalitet (t.ex. bättre säkerhet, avancerade rapporter, automatisering) – så är det ett tillägg, som man aktivt väljer till. Det är en modell som respekterar användaren och deras val. Så varför inte ge oss samma valfrihet här? Jag är inte emot att ni utvecklar produkten eller att nya funktioner kan kosta – det är ju just det prenumerationsmodellen är till för: att möjliggöra en kontinuerlig utveckling. Men när funktioner som tidigare ingick plötsligt börjar debiteras, utan förvarning och trots att kundens behov inte förändrats, då uppstår ett förtroendeproblem. Jag förväntar mig att ni tar till er kritiken och omprövar beslutet – både vad gäller de aktuella funktionerna och inför liknande förändringar framöver.
... Visa mer
2025-05-22
17:06
2 Gillar
Varför min fråga nu markerat som "löst"? Ser inget svar eller reaktion från Visma på det.
... Visa mer
2025-05-22
14:11
3 Gillar
Kan tillägga att jag tidigare haft en längre tråd om just tolkning av leverantörsfakturor i sin befintliga form. Den säljs med produkten som en tolkare av fakturor och kvitto. Vad som inte sägs är att den inte klarar att göra detta om summan ligger på någon annan sida än förstasidan (flersidig PDF)! Så inte helt renhårig marknadsföring av den funktionen. I tråden som handlade detta blev det slutgiltiga svaret, om jag minns rätt, att jag skulle skriva en "önskan om förbättring" från funktionen i eEkonomi. Jag gjorde det och har inte hört eller sett någon förbättring av den. Och nu när de "kanske" har fixat det ska jag betala för det 😁 Snyggt jobbat Visma!
... Visa mer
2025-05-22
13:54
5 Gillar
Detta har hänt tidigare. Funktioner har "förbättrats" och antingen så har det varit en prishöjning eller en kostnadsintroduktion. Förbättringar och tillägg är välkommet. Men om det är av karaktären som inte alla behöver, eller vill ha, och att de kostar pengar då ska detta vara ett tillägg som man aktivera om man behöver och då betala för det. Detta sätt och affärsmodell gjuter ont blod enligt mig. "Första fixen gratis"-metoden...
... Visa mer
2025-05-22
13:11
25 Gillar
Hej! Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för? Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas? Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
... Visa mer
2024-12-12
15:08
2 Gillar
Tack för tydligt svar och det ser ut att vara bra information! Har inte gluttat så noga än på nytillägget med information som du länkar till, men kommer. Och tillbaka till det som var upprinnelsen till detta, fakturor som inte kommer fram. Hittills en ganska förvirrad dialog med er support, undertecknat en "Rådgivare". De har inte riktigt greppat situationen och första svängen fick jag ett mindre genomtänkt svar att mottagaren skulle kolla sin "skräppost", det är ju lite knepigt när det är ett ekonomisystem som använder sig av scancloud som mottagare för fakturor. Nåja, jag förtydligade och vi får se vad nästa svar blir. Återkopplar här om en lösning eller förklaring hittas. @Tinna Gunnarsson taggad för du nämnde kontakt med support.
... Visa mer
2024-12-11
10:58
Hej! Förståelse för detta, inväntar med spänning. Trådens ämne stämmer ju inte riktigt längre vad vi diskuterar nu. Men min initiala fråga är fortfarande obesvarad: "Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud. Hur felsöker jag detta?"
... Visa mer
2024-12-11
10:45
Det är detta som är lite intressant och jag vill verifiera i det avtal man ingått. Om där står att information behandlas i datacenter i EU och fakturor skickas från US... Oavsett vilken tjänst de använder (typ sendgrid) så har vi plötsligt kunddata på ett ställe som inte är avtalat. Hittade lite länkar på Visma Visma Trust Centre om hur de handskas med moln m.m. och hur duktiga de är på GDPR. Men hittar inte specifikt var eEkonomi har sina data och tjänster. Den sidan https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information du länkar till har ett stycke också med detta: Vissa av våra tjänster levereras via ett nätverk med globala datacenter som körs dygnet runt och som på olika sätt säkerställer driften genom att skydda mot strömavbrott, fysiskt intrång och avbrott i nätverket. De här datacentren följer gällande branschstandarder avseende fysisk säkerhet och tillförlitlighet, exempelvis ISO/IEC 27001:2005. Detta meddelar ju att data och tjänster kan geografiskt vara ungefär var som helst 🤨 Så, inväntar officiellt svar från Visma var exakt data och tjänster är och var i avtal det specificeras.
... Visa mer
2024-12-10
20:11
2 Gillar
Uppföljning, fler frågor. Tog data från en faktura skickad till kund (fick en tillbaka från en kund). Har mer frågor: Varför är det satt så här i mail-header denna när innehållet ursprunget är på svenska och Sverige? "Content-Language: en-US" Avsändare av mejl är en server: o1.eaccounting.vismaonline.com (149.72.55.35) Geo-location på avsändande IP-adress är USA, Las Vegas. Not. Hanterar extremt nedlåsta system åt vissa kunder där del av användare inte kan ta emot mejl förutom från ett fåtal länder och avsändare. USA är en av de länder som inkluderas i blockeringen. Har ni inte all data i Sverige/Norden/Europa? Vänligen hänvisa mig till och var i det avtal man ingår med er där ni specificerar var data lagras och tjänster körs. Inkludera gärna vilka molnleverantörer ni använder för drift som hanterar kunddata. Mvh, micce
... Visa mer
2024-12-10
16:19
Hej! Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud. Hur felsöker jag detta? Vilken är avsändaradressen som används? Från vilket system kommer mejl, hostnamn / ip-adress?
... Visa mer
2024-11-08
20:28
1Gilla
Är lite osäker på hur mycket jag ska exponera av detta. Inväntar om Visma själva vill komma åter med förklaring om incidenten och varför tråden är borta. Tog de bort den tråden så misstänker jag att denna sannolikt går samma öde till mötes 😉
... Visa mer
2024-11-08
15:52
De har väl tagit bort det av en "anledning". Nyfiken på om Visma själva kommenterar varför de plockat bort den tråden eller återkommer med en förklaring. Kortfattat. Väldigt många adresser exponerades pga CC/BCC misstag från dem. Det brusade ganska mycket i tråden, och en ursäkt + åtgärder kom från dem efter lite påtryckning.
... Visa mer
2024-11-08
11:54
Är inte detta bra att ha kvar i forumet, eller har det blivit flyttat? Får ett meddelande att tråden har arkiverats om man försöker titta på den. Medvetenheten / info att detta har hänt är alltså borttagen? 1000-tals namn och mejladresser som exponerades, känns som det borde ligga kvar här för vetskap.
... Visa mer
2024-10-24
12:00
Hej!
Har en kund där alla anställda har flyttats till ett annat lönesystem. De behöver för historiken få ut all data på anställda från en lokalt installerad Visma Lön 600.
Är det möjligt och isf hur får de ut data? Excel? PDFer?
Mvh,
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2024-09-24
09:44
Eftersom jag är lite "Kapten Långsam" kan du ge mig ett exempel på hur det skulle kunna se ut, typ en skärmbild? Att ha de olika summorna på denna lev.faktura gör ju saker tydligare men är inte nödvändigt utan det skulle räcka med summan på 1630? Men, som sagt, ser gärna ett exempel på hur det skulle kunna se ut i båda varianterna.
... Visa mer
2024-09-23
21:13
1Gilla
Tack för snabbt svar. Dock ger jag mig inte. Jag vill verkligen inte logga på banken för att göra denna betalning manuellt, vill smeta in det i hanteringen. Tekniskt sätt är ju Skatteverket en leverantör av samhällstjänster som jag vill/ska betala för 🤪 Är jag helt ute och cyklar om jag gör så här? Fått tag i denna instruktion: Skapa en leverantör: Skapa en ny leverantör för Skatteverket om du inte redan har gjort det. Ange Skatteverkets bankgiro (5050-1055 för de flesta skatter och avgifter). Bocka OCR. Skapa en ny leverantörsfaktura: Gå till "Leverantörsfakturor" och klicka på "Ny leverantörsfaktura". Välj Skatteverket som leverantör. Fyll i fakturainformation: Ange ett fakturanummer (t.ex. "Skatt månad år"). Sätt förfallodatum till det datum skatten ska betalas. Ange ditt OCR-nummer hos skatteverket. Kontering: För varje typ av skatt eller avgift, lägg till en ny rad i konteringen: a) Moms: Debet: 2650 (Redovisningskonto för moms) Kredit: 1630 (Skattekonto) b) Arbetsgivaravgifter: Debet: 2710 (Personalskatt) Kredit: 1630 (Skattekonto) c) Anställdas skatt: Debet: 2710 (Personalskatt) Kredit: 1630 (Skattekonto) d) F-skatt: Debet: 2512 (Beräknad skuld för debiterad F-skatt) Kredit: 1630 (Skattekonto) Summering: Kontrollera att summan av alla debetposter motsvarar den totala betalningen. Den totala krediten ska gå till konto 1630 (Skattekonto). Spara och godkänn fakturan: Spara fakturan och godkänn den för betalning. När betalningen sedan görs, kommer följande kontering att ske automatiskt: Debet: 1630 (Skattekonto) Kredit: 1930 (Företagskonto/checkkonto) Detta upplägg gör att: Skuldkontona (2650, 2710, 2512) minskar när du skapar leverantörsfakturan. Skattekontot (1630) ökar tillfälligt när du skapar leverantörsfakturan. När betalningen görs, minskar skattekontot (1630) och bankkontot (1930) påverkas. Genom att göra på detta sätt kan du hantera betalningen av skatter och avgifter via leverantörsfakturasystemet, vilket bör förenkla din process och minska behovet av manuella bankbetalningar.
... Visa mer
2024-09-23
12:06
Hej! Har SEB-integration och alla leverantörsfakturor skickas och signeras i eEkonomi. Som jag gjort hittills så summerar jag Moms, Arbetsgiv.avg, Skatt, F-skatt och lägger via banken in en betalning på deras till BG med vår OCR 1655... Så, har lagt upp Skatteverket som en leverantör. Hur ska denna leverantörsfaktura se ut så att det konteras på rätt? Förfallodatum: När de ska ha belopp på skattekontot. Totalbelopp: Moms, Arbetsgiv.avg, Skatt, F-skatt Lev.fakturannr: ? Konto: Hur ska kontodelen se ut, vilka? Mvh,
... Visa mer
2024-09-21
21:10
Tack för svar. Men om man inte ens behöver dem, dvs de ska inte ens genereras så jag slipper kostnaden för dem. Går det?
... Visa mer
2024-09-09
14:28
Hej! Tack för snabbt svar. Vi ser inget behov lönebeskeden så vill köra löner utan dem. Förstår på att detta är fungerande bara att man får stå ut med att den bocken kvarstår om "ej skickat". Behöver man se lönespecifikationen kan man ju gå in och dutta på körda lönen och se den där, eller hur?
... Visa mer
2024-09-09
11:36
Hmmm... har hjälp med löner från en konsult så jag tar bara biten där jag går in och signerar betalningen (SEB, bankkoppling). Så, verkar som att det är något som inte går rätt till här när jag inte får en grön bock på att betal1ning är gjord. Jag vet med mig att jag skickat och signerat den senaste här. Men så här ser det ut: Ah, "Skickad status" refererar till om man skickat lönebeskeden? (jag trodde det var något annat...) Måste man skicka dem? Det är bara jag och en till i firman och ser inte behovet av lönebesked när det ligger så man ser dem här.
... Visa mer
2024-09-06
16:28
1Gilla
Hej! Vill bara statuskolla detta eftersom det förvirrar mig var eviga gång jag kollar status på löner. "Ej skickad"? Hade det inte varit mer logiskt med "Skickad" och att pricken blir grön när man är klar med allt man ska göra? Trevlig helg på er!
... Visa mer
2024-03-14
09:39
Fick en 👍 av moderator så tar det som ett OK. Vi är relativt självgående med det löpande. Behöver någon som, bevisligen kör/kan eEkonomi, (som byrå är väl att föredra, eller?), och detta: Avstämning & bollplank för kontering. Kommunicerbar genom SharePoint, Teams eller mejl. Filer som inte går igenom eEkonomi läggs i en struktur på Teams/SharePoint. Lönekörning (🤚-off på vår inblandning där förutom att godkänna själva utbetalning som går till bank, SEB) Ombesörja månatlig avstämning aga, skatt och moms, och "trycka på knappen" så det går iväg. Årsredovisning. Vi är ett AB "småbolag" så inget krav på revisor vad jag förstår. Hantera skatteverket och kivra genom fullmakt. Och ypperligt också om även privata deklarationer kan omhändertas.
... Visa mer
2024-03-14
08:25
2 Gillar
Hej, Har som sagt hela bolaget i (2 anställda i ett AB) i eEkonomi. Ger moderatorerna möjlighet att protestera och blockera detta innan jag specar vad vi behöver hjälp med 😁
... Visa mer
2023-02-08
11:04
Lagt förslag. Inkluderade länk till denna tråd och välkomnade något typ av återkoppling. Du också är välkommen att följa upp det om ni har möjlighet. Det "svarta hål" som er förslagslåda är ger en inte mycket hopp om att man kan påverka just någonting. Jag har upprepat föreslagit saker som skulle förenkla och förbättra er produkt för väldigt många. Enkla saker men som spar SÅ mycket tid.
... Visa mer
2023-02-07
10:24
Hej, Är detta möjligt? Att den kollar förfallodatum på liggande leverantörsfakturor som inte skickats till bank och påminner om att betalningsfil måste iväg för att de ska betalas.
... Visa mer
2022-12-10
10:39
Redigerar post eftersom... Som vanligt hittar man felet själv efter man postat. Dock så är felet lite missvisande, jag hade redan det upplaggt där men det var inaktivt och syntes inte i listan om jag inte valde visa inaktiva. Felet kunde ju ha meddelat att det fanns men var inaktivt... Misstänker att min redovisningshjälp har mekat in och ut det där, därav min ovetskap att det redan fanns. Hej igen! Det gick ju "sådär"... Får ett fel att kontot redan används, "Det aktuella bokföringskontot används redan." 1940 speglar, är kopplat, idag redan det kontot på SEB och det verkar kollidera med att man kan lägga till det genom denna väg. Så hur gör jag nu för att få dit den?
... Visa mer
2022-12-09
14:20
Jag testar att lägga till mitt 1940 som sparkonto där. Återkommer med reslutat. Det som fick mig att tveka / inte våga var om det sker något i kulisserna som ställer till det. Men så verkar inte fallet utan mer en koppling 'visa värde'.
... Visa mer
2022-12-08
12:03
Hej, Innan jag har sönder något. Info: Har bank-koppling mot konto på SEB (1930), fungerar bra. Har ett "sparkonto" (1940) på SEB också (ej kopplat). Summa på detta skulle jag gärna vilja se på första sidan. Så frågan blir, kan/ska jag lägga till det som konto under Inställningar/Kassa- och bankkonto? Dyker det då upp på Startsidan? Bilder (för att det blir så tydligt) Här vill jag se det, Startsida: Här tänkte jag lägga till det (jag har redan i kontoplanen ett 1940 som vi uppdaterar manuellt).
... Visa mer
2022-12-02
17:56
1Gilla
Hej, passar in min erfarenhet på ämnet. Såg detta i en Beta på Edge för några veckor sedan, att PDF saknade information, det var som vita fläckar som täckte lite slumpmässigt över det man öppnade. Jag kör fortfarande Edge, i beta, och problemet är borta (otroligt vore ju om Beta-felet tog sig vidare till stabila släppversionen... men man vet aldrig då kvalitetskontroll på mjukvara som släpps tycks blivit ganska dålig från de flesta som totar ihop den) Kör du Chrome eller Edge kolla om det ligger någon uppdatering och väntar, för att den ska göras så behöver man starta om bläddraren. Blir det inte bättre får du antingen gå tillbaka till en tidigare version eller invänta nästa. Mvh,
... Visa mer
2022-10-09
20:43
Hej, Det låter ju logiskt till och med. Hade jag besvärat min skalle i försöka tänka i två steg... Tyckte mig göra ett tappert försök i hjälpen för att förstå men var nog för inne på att problematiken låg i inläsningen. Jepp, dragning på konto är SEK och din lösning fungerar. Om någon annan trillar på tråden, så här ska det se ut. Och man får ett väldigt arg lite hjälpbubbla som säger att "det måste vara samma tecken", dvs + och - måste stämma med SEK-värdet. Och nu när jag testade så matchade den så snällt så. Återstår bara hur jag kontoför detta med moms och så; men det hör Bokföringsforumet till. 1000-tack för hjälpen! Söndagssupport dessutom. KUDOS!
... Visa mer
2022-10-09
09:13
När jag redigerar ovan så kan ändra summan men den förblir Euro. Kan jag ändra det till kr? Behöver göra detta så det matchar med bankhändelsen (kortbetalning, SEB)
... Visa mer
2022-10-07
17:21
1Gilla
Hitta varför... Visma eEkonomi och Visma Lön Smart färgas rosa för... - Visma Spcs Forum Sorry för bruset.
... Visa mer
2022-09-19
13:02
Notering. Ett tillägg Dark Reader i Edge fixade en någorlunda mörk upplevelse.
... Visa mer
2022-09-18
17:38
Hej, Upptäckte Dark Mode under Visma Online / Mina Tjänster. Under menyn uppe till höger: Najs! Men den hänger inte med när man startar eEkonomi då blir det ljust igen. Finns möjligheten i eEkonomi att köra Dark Mode (Jag hittar den iaf inte)? Vore utmärkt för nattugglejobbande. Mvh,
... Visa mer
2022-09-05
15:29
Hej, Artikelnummer hittar den gallant! Sökte på ett av mina artikelnummer och fick nedan resultat. Alla nedan har en rad med detta artikelnummer på fakturor som den hittat. Citerar dig: "eEkonomi tittar endast på kolumnuppgifterna som syns i listan" Sökresultaten ovan motsäger det du skrev då sökning på artikelnummer och artikelbeskrivning som inte syns i listan hittas. Eller missuppfattar jag vad du syftar på för lista? Det du skriver stämmer dock för kontonummer under Leverantörsfaktura, där hittar den ingenting om jag söker på kontonummer eller kontobeskrivning. Det hade ju varit praktiskt. Lämnade just detta genomförslagsfunktionen (som jag fortfarande inte tycker är ett bra alternativ eftersom återkopplingen hittills varit "0", forumets variant fick man åtminstone lite feedback). Sökning. Kundfakturor. Sökning. Att den även tittar efter antal och belopp på radnivå. Leverantörsfakturor: Sökning. Att den även tittar efter kontonummer, kontobeskrivning och belopp på radnivå.
... Visa mer
2022-09-03
11:23
1Gilla
Hej, Gäller Kundfakturor och Leverantörsfakturor. Sökfunktionen är riktigt bra. Den hittar allt som skrivits och finns i fakturaradstext och textrader. Den hittar även summa på fakturor. Men fick behovet att söka på antal och pris på radartikel i kundfaktura. Detta fungerade inte. Testade söka även på rad i leverantörsfaktura t.ex kontonummer eller radsumma, där hittar den heller inte. Ska det fungera?
... Visa mer
2022-08-17
19:18
@Fd medlem, @overkligheten Ni vet "första fixen gratis", sen när man är fast så brukar det klämma till med prisökningar (vanligt i prenumeration-tjänste-branschen). De höjer till dess de ser en avtagande kundinströmning och/eller ökande kundutströmning, när den balansen är nådd tjänas det max med pengar. Att motivera det med att en tjänst behöver mer finansiering borde ske i ordningen att de fördyrande åtgärderna kommuniceras med de som har tjänsten innan en höjning för att ens se om kunderna ens vill/behöver ha det. Eller spjälka ut det "fördyrande" till en extratjänst på tjänsten och låta ursprungstjänst med den funktion den har få vettiga höjningar. Jag reagerade också på denna höjning, men då vi är två i bolaget så är det relativt försumbart. Tycker dock att det är mindre än snyggt hanterat. Du skrev tvåvägskommunikation. Det är lite sparsmakat av det här, tyvärr. En bra kundupplevelse här skulle göra väldigt mycket för produkten i sig. Jag ser mig också om efter alternativ då små saker jag påpekat sedan länge inte möter någon som helst reaktion. 😑 Rant, rant... det var mina 2 cent på ämnet.
... Visa mer
2022-08-16
09:34
Hej, Det var den förlösande förklaringen jag inte såg när jag aktiverade tjänsten. Fick info om den nya adressen som skapats och att det fanns listor för att godkänna avsändare. Information som gick mig förbi var vad som skulle hända om icke godkända avsändare skickade på adressen. Ditt svar ovan förtydligar detta. Vi har redan en inkommande mejladress för fakturor (med vårt domännamn), dessa kommer omdirigeras (frånadress kvarstår) till den generella som skapades av tjänsten. En fråga (som kanske ska ha en ny tråd). Kan man få notifiering om att det kommit något på den genererade adressen, typ ett mejl med lite info om det?
... Visa mer
2022-08-14
10:16
Hej, Aktiverade att det skall gå att skicka direkt till en mejladress (3kr/st). Då får man en lista på godkända avsändare. Denna lista korrelerar till Leverantör/E-postadress. Men om man har en leverantör som skickar från mer än en frånadress hur får jag in denna i listan av godkända mejladresser?
... Visa mer
2022-07-18
12:24
1Gilla
Detta är sedan långt tillbaka inskickat som förslag/ändring men återkoppling har jag inte sett till. Så jag föreslår att ni själva tar denna tråd och planterar den i er kö på förslag, kanske tom lägga den till redan inskickat förslag.
... Visa mer
2022-07-18
12:22
Återkoppling på förslag har varit väldigt knapphändig så tanken var att först få ett svar här om det är någon idé att lämna ett förslag på det. "käppar i hjul för de iom att det är bank inblandad", kan ni svar på det så vet jag om det är någon idé att ens skriva ett förslag.
... Visa mer
2022-07-15
11:51
Hej, Vill bara säga det och kanske öka medvetenheten om att detta finns. Helt sanslöst vad det sparar tid och är enkelt. Helt automagiskt blir man inloggad när man är framför maskinen! (Kör Edge med eEkonomi installerad som App, dvs körs i ett eget fönster och ser verkligen ut som en App!). Missar kameran får man chans till PIN eller lösen för inloggning. Acceptabelt. Misstänker att det även fungerar med fingeravtrycksläsare. En liten önskan skulle väl kunna vara att denna används när man skickar betalningar till banken (har SEB bankintegration), men det kanske är något som sätter käppar i hjul för de iom att det är bank inblandad?
... Visa mer
2022-07-15
11:42
Hej, Det som är primärt är ju att få ert system att ta filnamn lika på båda sätten att få in underlag. Är helt införstådd med att de kommer in igenom olika system men bevisligen fixar systemet filer med vissa tecken ena vägen men inte den andra. Det var det som ledde mig till att posta i första skedet. Det är så tradigt att byta namn på inkomna fakturor med mejl och skickar jag in dem genom skanner-mejl-adressen så tolkas de inte. Se exempel i första posten här. Så #1 fixa så att dra och släpp / ladda upp underlag hanterar samma filnamn som skanner-inkommande. Mvh och fortsatt trevlig sommar.
... Visa mer
2022-06-24
08:34
Hej, Aha man måste "köpa" funktionen... Nåja för en användare så följer det ingen logik att inkomna dokument behandlas olika beroende på vilken väg de tar sig in. Dvs filnamn (vilket är mest underligt) och tolkning. För användarvänlighetens skull hoppas jag för er del att ni betänker era 3kr/underlag och gör er app funktionell med bas funktioner och med det gör den mindre förvirrande. Filnamn. Har postat om det tidigare att detta är knasigt att den inte tar vissa tecken. Det är ju himla smidigt att dra och släppa direkt från Outlook in i appen där filnamnen inte är "fel". Är de fel så är det ju ett himla mek. Spara filen, byta namn på filen och sedan dra och släppa in den i appen. Men kommer det in via skanner så accepterar den dessa tecken. Detta bör ni i alla fall lägga som en förbättring så man slipper hålla på och döpa om filer för att kunna ladda upp dem. Trevlig midsommar!
... Visa mer
2022-06-14
07:39
Hej, Tar upp två saker Filnamn, uppladdning vs mejl till VISMA-Skanneradressen Tolkning av faktura Det är inkonsekvent hur det fungerar i båda punkterna Filnamn Drar jag och släpper eller laddar upp en faktura med detta namn så protesterar Visma om otillåtna tecken, "Faktura,8189522565,362009,bolagsnamn-20220608105303.PDF" Mejlar jag dock samma faktura till skanneradress så kommer den in som den ska och den visas tom med de tecken som inte tillåts. Varför kan jag då inte ladda upp (eller dra och släppa) denna faktura när eEkonomi bevisligen inte har problem när filen kommer in som mejl? Tolkning In-mejlad faktura tolkas inte utan kommer in helt blank och bara som bild. Samma faktura som laddas upp tolkas. Förstår inte skillnaden här. Varför tolkas inte fakturan när den kommer in och hamnar på samma ställe som man laddar upp till? Varför finns det inte en funktion att "be" om att den ska tolkas om den är otolkad? Mvh, micce
... Visa mer
2021-10-05
10:20
Hej, Var i kontakt med Adam i ett serviceärende på detta det visar dig att Edge Dev som jag kör uppvisar detta problem. Fungerar som det ska i Edge prod och Firefox. Version som uppvisar problemet. "Microsoft Edge Version 96.0.1028.0 (Officiell version) dev (64 bitar)" Sorry för utropet här om att denna funktion med filstorlek var något galet med. Men det kanske kan vara bra info till utvecklare att något är på G med kommande version av Edge.
... Visa mer
2021-10-03
18:56
Mer filstorleksvarningar Mera fel. Här i forumet går det längre inte att klistra bilder in direkt i denna text-låda, man måste spara bild och ladda upp i "infoga bild" Och försöker man publicera detta så får man ett nytt fel som säger att man har en massa ogiltig HTML-kod i det man försöker posta. Mycket som inte är som det ska just nu. Mvh,
... Visa mer
2021-10-01
08:45
Hej, När jag skapar en faktura och bifogar en fil (rapport.pdf) om är 58Kb så får jag ett fel som säger att den är för liten och att filen måste vara större än 0,5Kb. Något verkar knas med storleksberäkningen. Någon fix på gång för detta? Fel och info:
... Visa mer
2020-12-11
10:49
1Gilla
Verifikationsserier, ja (tror det 🤔) Tror jag är med på vad du menar. Men enklast är nog att köra det som Övrigt uttag och sedan gör ett bokföringsförlag (i detta fall 5410), i likhet med hur jag fick till det för EU-inköp.
... Visa mer
2020-12-11
10:33
Detta går lite i linje med Windows, där deras egen bläddrare (Edge) fungerar men inte andra. Det finns spaltkilometer med google-frågor på varför inte Chrome på OSX fungerar som den ska med drag och släpp. Sökte lite bara för att stilla min nyfikenhet. 2019 gjorde Microsoft en commit på kodändring som möjliggjorde drag och släpp i Chromium (motorn som Edge och Chrome använder). Verkar dock inte som om Google plockade upp detta och stoppade in i Chrome. (ref https://www.windowslatest.com/2019/02/28/drag-and-drop-support-to-chrome-for-attachments-from-outlook/) Edge finns för OSX, så du skulle kunna testa att installera denna och prova dra och släpp. Stöket med Edge är om man inte gillar den försatta sökmotorn Bing, men det går att sätta om till Google om man vill.
... Visa mer
2020-12-08
10:06
Tanken var att fakturan skulle (och ska) gå iväg den 2:a varje månad. För att få det att fungera när jag missat datumet: Klicka bort återkommande Ändra bilagan (och ev mer på fakturan) Skicka den som en vanlig faktura Kopiera fakturan och sätta nästa månads datum, och spara den som återkommande mall. Innan återkommande datum har passerat Redigera återkommande faktura, dvs i mitt fall byta bifogad fil Spara (om) som återkommande mall Skicka återkommande faktura. Har jag förstått det?
... Visa mer
2020-12-07
22:01
Hej igen. Följdfråga på nästan samma sak. Nu hittar jag inte och undrar här istället. Samma-lika som jag fick lära mig här om Övriga uttag och att man kunde skapa förslag. Går det göra samma för Inköp mot kvitto / Välj inköpstyp? Eller går det lika bra att matcha mot Övriga uttag där det går att göra förslag? Händelsen jag försöker bokföra är en kaffemaskin inhandlad på företagskort, så det finns en bankhändelse som jag håller på att matcha mot kvitto. Tack igen.
... Visa mer
2020-12-03
13:31
Hej, Har just börjat använda återkommande fakturor för några kunder. En kund skall ha en uppdaterad bilaga med varje gång. Den återkommande faktura jag hade var satt till den 2:a varje månad. När jag öppnar denna för redigering och byter ut bilagan, idag den 3:e, kan jag omöjligt spara tillbaka den för den gnäller om att datum måste vara idag eller senare. Men datumfältet är utgråat, dvs kan inte ändra datum så att jag kan spara om och använda den. Hur är det tänkt att detta ska fungera i mitt scenario?
... Visa mer
2020-12-02
17:06
2 Gillar
Det gillar vi när saker görs automatiskt. Men det kräver ju att man fattar vad man håller på med 😁, vilket jag bevisligen inte gör. Jag med många tror man kan redovisning bara för att man har ett system som ska sköta det åt en... Men som sagt, mycket uppskattat att du delar med dig av din kompetens! Tack igen.
... Visa mer
2020-12-02
16:56
1Gilla
Det var väl attan då. Nu rättat kontot så det har 21 (25%) då blir det rätt misstänker jag.
... Visa mer
2020-11-26
14:14
1Gilla
Tack för återkoppling 👍 Blir en ganska trevlig lösning att ha den som App. Jag kör även flera fönster av den så man ser t.ex. listan med fakturor och på så sätt kan lista ut vilket nästa fakturanummer blir... du vet min Idé om filnamn och ämnesrad 😁 Faktura %nummer% %datum% %kundnamn% vilket är formatet jag vill ha filer och ämne för att lätt identifiera.
... Visa mer
2020-11-25
22:08
1Gilla
Jepp, det var ju supergalet 🤪 när jag tittade på vad som faktiskt stod där i mitt försök. Oops! Fick en varning när jag skapad 5421 om momskod, men i varningen stod just "om det inte är t.ex. köp i EU", då var det OK. Nu ser det bättre ut? 1000-tack för att du hjälper mig med detta.
... Visa mer
2020-11-25
16:51
Så himla smidigt, missade totalt att hitta detta i hjälpen om det fanns där. Så gjorde en sådan och anammade den på min bankhändelse och kopplade bild. Blir det rätt så här (är tekniskt bevandrad men 👍 mitt i ✋ vad det gäller sådant här...)?
... Visa mer
2020-11-25
16:18
Matcha bankhändelser / Välj kostnadstyp, utöka/göra egna?
Hej! Har nu sökt i hjälp och forumet men får inte svar på detta.
I mitt fall så är det ett kvitto, betalt med företagskort till en leverantör för jag är VAT registrerad (inom EU), de plockar bort deras moms.
Kan man göra en kostnadstyp som man kan återanvända eller måste man gå på Egen kontering för detta?
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-09-05
... Visa mer
2020-11-25
15:54
1Gilla
Tackar! Jag har kört med den som App sedan jag gjorde inlägget och har inte märkt något som inte fungerar. Men det kan ju vara saker in-under som bara ni har koll på, så återkoppla om det skulle vara att App-läge ställer till något. Lärde mig just att dra och släpp fungerar direkt från Outlook. Hade inte försökt då det inte fungerade i Firefox... Även detta fungerar som det ska i Edge App-läge.
... Visa mer
2020-11-25
15:50
1Gilla
Hej, Jag testade med Microsoft Edge och eEkonomi som App (gjord från Edge, se mitt inlägg om detta) båda fungerar med drag och släpp från Outlook (vilket jag inte testat och blev glatt överraskad att det fungerar! Nu slipper jag släpa dem via en mapp 😋) Info från Edge/Om, "Version 88.0.702.0 (Officiell version) dev (64 bitar) Den här webbläsaren har möjliggjorts tack vare Chromium Open Source Project och annan programvara med öppen källkod." Drag och släpp: Det fungerar inte heller med Mozilla Firefox. Men som sagt, fungerar utmärkt med Edge (som i senaste versionen bygger på samma motor som Chrome, dvs Chromium). Så vill man ha Chrome-kompatibilitet så är det nog Edge som gäller. Mvh,
... Visa mer
2020-11-21
18:39
Detta är väl en kombo mellan tips och fråga. Har testat skapa webbsidan eEkonomi (https://eaccounting.vismaonline.com/) som App i Mozilla Firefox och i Microsoft Edge (nya Chromium-baserade). Edge fungerar bäst och är faktiskt riktigt trevligt, det går att ha flera av dessa startade och gör jobbandet i eEkonomi mer effektivt, tycker jag. Edge gör också en egen ikon i start-menyn för den. Man kunde tidigare ha flera öppna också men nu tar de lite mindre plats på skärmen och känns mer som en Windows-App. Men fråga till Visma. Stöds detta? Är det testat? Ska man låta bli? 🤔 Själv har jag inte sett några problem i Edge. Firefox hade lite underligheter om man blivit utloggad och med att öppna rapportutskrifter. Lite bildref (Edge): Så här gör man den till App i Edge (borde vara väldigt likt Chrome) Göra App i Edge Så här ser den ut som App: Köra eEkonomi som App
... Visa mer