Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Nu har jag själv använt Autoinvoice i många år så kan inte bedöma hur bra den "inbyggda" tolkningen varit eller är i detta nu.
Men, ja, skall man ta betalt för en funktion som bygger på tolkning så skall det väl till att tolkningen blir rätt. Vilket den inte tycks vara av de inlägg jag sett här på forumet? Eller?
Jag kan tänka mig det är just risken för brister i tolkningen som Spiris inte (ännu?) tar betalt vid tolkningstillfället utan först om användaren använder den information tolkningen gett till användaren. Teoretiskt kan man falla tillbaka på att blir inte tolkningen tillräckligt bra så kan användaren "backa ur" och göra en manuell bokföring. Och det är här jag tycker det hela faller isär rent UI/UX-mässigt. Det blir ryckigt för mig som användare om jag skall gör olika ibland. För att inte tala om att ha en knapp som samtidigt är en flervals-funktion. Och det faktum att..... nä, nu skal jag logga ut tror jag. 🙂 Trevlig helg.
Ha pdf i bildunderlag och välj manuell bokföring
Systemet klarar heller inte av att läsa Naturvårdsverkets fakturor. Och eftersom det inte finns någon på VISMA/Spiris som tänkt ut att deras kunder kan behöva KOPIERA texten i en inläst PDF så måste man öppna fakturan i extern PDF-läsare och kopiera OCR-numret. Istället har man låst detta och omöjliggjort kopiering. Smart, speciellt när man ska ta ut en avgift för att den nu ska läsas in automatiskt vilket varit en självklar fördel med programmet innan...
Vad är nästa avgiftspost? ta betalt per Artikel man lägger in? Återgå till som det var innan och avskaffa inläsningsavgiften.
Jag fattade detta redan var det barkade hän när de skickade ut meddelandet "Nytt sätt att ta emot fakturor". En mindre men liknande tråd skapades då, som nu är borttagen. Så här skrev jag då:
"Hej, jättebra att ni förbättrar denna typen av flöden! I dag använder jag mailadressen som man kan skapa i Visma Scanner för att automatiskt skicka vidare godkända fakturor in i Visma. För att slippa öppna appen har jag aktiverat funktionen som skickar vidare fakturorna direkt. Av någon anledning försvinner då tolkningen så jag måste fylla i manuellt. Så detta är en funktion jag vill använda. Det jag reagerar på här är prissättningen. Varför skall den nya funktionen kosta pengar när man redan betalar en månadsavgift för själva modulen? Ur ett användarperspektiv så kan man argumentera för att det bara är en förbättring av befintlig funktionalitet och inte en "nyhet". Det finns ju redan idag bara det att man måste gå via Visma Scanner-appen som brygga. Det känns som att varje ny funktion ni lägger till kostar extra. Det borde ingå mer i den månadsavgift som man betalar. Så antingen tar ni bort den fasta avgiften helt och bara tar betalt per användning eller så höjer ni månadsavgiften och tar bort de flesta extra avgifterna."
Om ni vill få en inblick i var Visma vill så kan ni kolla på deras produkt Tripletex (https://www.tripletex.no/transaksjonspriser/) . Här tar de också extra betalt per modul och per transaktion. Alla underlag som kommer in kostar 4 kr, oavsett hur de kommer in i systemet. Sen kostar det 4 kr till att göra själva betalningen. Den sjukaste användarupplevelsen av denna prismodellen är när man får betala för att betala och bokföra fakturan som Visma/Tripletex skickat för att man betalat och fakturerat Visma/Tripletex...
Jag tror att enda möjligheten att på sikt komma undan dessa kostnader är att ändra sitt flöde och lagra underlagen separat. Sen som företagare så får man ju göra en avvägning med vad man skall lägga tiden på. Ett komplett och smart bokföringssystem som sparar tid kan göra att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet. För de som driver verksamheter med många transaktioner så kan jag rekommendera boken "Tradingkungarna: svenskarna som erövrade Wall Street". De lyckades genom att hela tiden få ner kostnaderna per transaktion. De gånger de var tvugna att gå till någon storbank för att växla pengar kallade de det för att bli "f_u-ckad i spreaden", på grund av stora marginaler mellan valutornas köp- och säljkurser.
Här kommer ett förbättringsförslag till produkten Visma eEkonomi/Spiris:
Som kontraktsägare
vill jag kunna slå på/stänga av funktionen för automatisk bokföringshjälp
så att jag inte blir debiterad extra per bokfört underlag och affärstransaktion
Verkar inte som Spiris är intresserade ha lyssna på sina kunder, vilket gör att jag inte rekommenderar mina kunder att välja Spiris.
Så nu har jag hjälpt 2 st nystartade firmor att välja Fortnox 👍
Dom var väldigt kundbemötande och trevliga, så det lutar nog åt att vi får flytta våra företag dit också 🙌
*Keep up the good work Spiris👎*
Lägg ut på sociala medier. Förstår det som att de tar bort denna tråd när det passar dom
Då Spiris står fast vid att de gjort detta juridiskt rätt?? Trots att det står att det är villkorat.... Föreslås att ni alla lägger ut på sociala medier istället. Här svara de inte och tar bort tråden när det passar dem. Har någon förslag på annat bokföringsprogram får ni gärna skriva och berätta vad ni valt istället. Dags att byta snart..
Är det inte smått fantastiskt att detta är den mest omskrivna tråden i forumets historia, men nära noll respons från Visma trots att vi vet att de läser forumet.
Det talar en hel del för hur de ser på sina kunder.
Jag är snart beredd att betala extra, för att byta system.
De svarar på mail…efter ett tag. Vilket system tänker du välja? Tänker byta jag oxå,
Utan att ha gjort nån större efterforskning, så lutar det åt Fortnox då många andra rekommenderat dem.
Ska starta ytterligare ett bolag inom kort är planen, och då flyttar jag detta och det nya.
Jag tittar på Speedledger...de har inte några "dolda avgifter"....
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.