Hej!
Jag har problem att begripa mig på skattekontot och den film ni har gjort, som jag har hittat, täcker inte hela problemet.
Hur bokför/matchar jag de importerade händelserna? Vilka konton blir motkonto mot 1630 vid arbetsgivaravgift (Ni har angett 2940 i ett förslag, men det tycker jag låter märkligt) respektive personalskatt?
Mvh
Anna
Löst! Gå till lösning.
Ja, jag har tittat på den där filmen jag också, och tycker som du "vad har de fått 2940 ifrån?".
Jag har så svårt för dessa underliga matchningar som ska "hjälpa till" för jag tycker de mer stjälper än hjälper. Det bästa i världen är kunskap, kunskap är makt. Därför tycker jag att man ska lära sig så mycket som möjligt, så man förstår när det blir fel, så man kan fixa felen. Du verkar veta att det blir fel här och det är bra. Vet man inte hur det ska vara, kan man snurra in sig i det oändliga helt i onödan. Det räcker med att man kan snurra till det som van "bokförare" och är man inte det så blir det etter värre. Det är bra att du postat detta inlägg!
Hur du ska bokföra de olika händelserna beror på hur de ligger när "matchningen" kommer in. Man måste se upp, för maskiner är inte ofelbara och vem säger att en programmerare gjort rätt (eller kan bokföring).
Men som jag sa, det beror på hur du förfarit tidigare och ifall skulderna ligger på 2710 och 2731 tills betalning skett. När du fått in matchningen i programmet, har den bokat upp att pengar gått ut från banken?
Kan du ta en skärmdump på hur matchningen ser ut?
Mvh Lena
Hej Lena!
Tack för din hjälp! Efter att ha lagt en hel del tid på att läsa om och fundera på detta är jag benägen att hålla med dig. Händelserna hos Skatteverket bör kvittas ut mot det jag redan har bokfört i lönesystemet. Jag gjorde det nu med en händelse som dök upp idag.
Mitt problem nu är att jag har gjort på fel sätt, sättet som beskrevs i filmen, med tidigare fem månader i år. Vet du om jag kan lösa upp dessa bokningar? Det blir ju alldeles galet saldo på t ex 1630. På några av dem kan jag ångra matchning, men på några hann jag göra några korrigeringar när jag insåg att 2940 var uppåt väggarna. Dessa går inte att ångra.
Tusen tack för din hjälp!
Hej igen!
Bra att du har kunnat ångra matchningar!
Trist att det inte gick att ångra alla.
De verifikat som inte går att ångra, ta upp dem och vänd dem så debet blir kredit och tvärt om. Då har du eliminerat bokningen.
Mvh, Lena
Tack igen, Lena!
Faller de tillbaka i "matcha" då, så att jag kan matcha bort dem? De är ju arbetsgivaravgiften av den totala skatten varje månad. Utan den kan jag inte matcha bort personalskatten heller, då summorna inte kommer att balansera.
Hej igen!
Efter att man betalat arbetsgivaravgiften och personalskatten, ska 2710 och 2731 vara tomma, det är en sak som är bra att veta när man stämmer av.
Försök detta:
2940 ska vara tomt, har du en summa på det kontot, så ska det bort. Ta fram papper och penna och gör en manuell bokföringsorder på det.
Sedan ska 2710 och 2731 enbart innehålla den senaste lönens skatt och arbetsgivaravgift, inget annat. Stämmer du av per sista december, är det enbart AGA:n och skatten för decemberlönen som ska finnas på dessa två konton 1:a januari. Finns det en annan summa där, skriv ner den också på papperet.
Summan på skattekontot 1630 ska stämma med det som Skatteverket har. Det är viktigt att du tänker på att det ska vara samma datum på 1630 som hos Skatteverket när du tar ut listorna.
När Skattekontot har blivit tillkrånglat, brukar jag ta ut från Skatteverket, ett kontoutdrag från det datum där felet började till dagens daum. Jag tar ut detta på papper. Sedan ritar jag streck under varje månad så jag enklare ser månad för månad
Sedan tar jag ut på papper 1630, 2710, och 2731 (ev momskonton också ifall de diffar) och drar streck där också på samma sätt. Sedan jämför jag mina siffror med Skatteverkets. Sedan justerar jag så att mina siffror blir som Skatteverkets. Har du inte låst månaderna, kan ju justera på rätt månad. Är månaderna låsta, försök låsa upp dem, eller så får du justera på tidigaste möjliga datum. Går inte det, ta fram Excel. Är du van vid Excel, jag hoppas det, eller så gör du egna uträkningar manuellt med räknemaskin, papper och penna.
Jag hoppas något av det här kan vara till hjälp!
Mvh Lena
Tack snälla Lena!
Det hade bara varit så smidigt att få tillbaka möjligheten att "matcha", dvs. kvitta bort mot den vanliga bokföringen. i o m att jag gjorde korrigeringar kan jag inte ångra och då kan jag inte heller matcha löneskatten mot AGI som jag gjort i företagets redovisning. Finns det något sätt att återställa systemet på det viset (förutom manuella bokföringsorder?). Jag tror att det är bra om Spiris tar bort videon som jag tittade på och som lurade iväg mig på fel bana.
Ja, de bör fixa en ny video, annars får jag göra en 😀
Jag håller med dig om att det vore praktiskt att man kunde nollställa som du föreslår, men i den här programvaran har de valt att göra vissa justeringar omöjliga. Det är både för- och nackdelar med det. Nackdelen är att om man gör det minsta fel, tar det mycket tankemöda att ändra vissa saker och att få till ändringen snyggt. Fördelen är om man gör som programmakaren tänkt och aldrig gör ett enda fel, så blir det rätt. Men hur perfekta är vi människor egentligen? Jag som har arbetat med bokföring och redovisning sedan 80-talet, vill kunna ändra, såsom man alltid kunnat tidigare. Det här är för mig ett bakslag det här, ett bakslag som gör mitt arbete llite mer omfattande ibland.
Om du har tid, gå till första månaden som blev fel.
Ta en månad i taget
Jämför med Skatteverkets bokningar
Kolla alla inblandade konton månad för månad
Ge dig inte, utan stäm av och kontrollera efter varje månads ombokning att 1630 stämmer med Skatteverkets siffror ihop med 2710, 2731 och andra konton såsom preliminärskatt etc.
Har du månader som är låsta? I så fall, kan du låsa upp dem?
Mvh Lena
Tusen tack för all din hjälp och ditt tålamod! Jag ska lyda dina råd.
Tack för dina gulliga ord. Jag hoppas det löser sig, hör av dig igen annars!
Mvh Lena
Hejsan!
Vad bra att ni lyfter att något verkar vara fel. Och härligt att ni löste problemet tillsammans.
Vilken film är det ni menar här? Vi vill självklart granska detta och göra om/ göra rätt om vi behöver! 😀
/Ebba
Här är en annan tråd på ämnet. Hur det egentligen ska gå till (man matchar bort mot AGI och bokför inte.
Här är filmen jag blev lurad av, Ebba: https://www.youtube.com/watch?v=Rp5BZXUnY6Q (som inte är tillgänglig längre, synd att den var det när jag skulle lära mig eftersom det har orsakat mig mycket besvär som jag inte har rett ut än).
Det blev många felaktiga transaktioner och jag sliter med att få bukt med dem.
Först hänvisades det till att under skattekontot matcha mina inbetalningar på skattekontot för arbetsgivaravgiften på 2940. När jag försökte läsa mig till hur det skulle vara egentligen, såg jag att det var 2731 som var motkonto till 1630 och korrigerade. Sedan insåg jag att detta skulle leda till att saldot blev fel på 2731. Hittade tråden som jag lade i mitt förra inlägg: https://forum.spiris.se/t5/Diskussion-i-Bokforing/Bankkoppling-Skattekonto-quot-Dubbel-quot-bokforin... och såg att det inte ska läggas mot något konto alls, utan matchas mot rätt AGI från lönesystemet.
Nåväl, när jag nu försöker åtgärda de fel jag har gjort, är flera konton inblandade, 1630, 2940, 2731 har jag kommit på hittills. Om jag lyckas lösa detta, kvarstår sedan problemet med vart jag ska gör av posterna på skattekontot. Hur jag ska matcha bort dem. Alltså mot vilka konton.
Har ni några tips?
Hejsan, Anna!
Hur hittar jag dig på Facebook e dyl? Jag skulle vilja vi kopplade ihop oss, så jag kan dirigera dig runt problemet. Vad tror du om det?
Tack gärna! Anna Katarina Berglund heter jag. https://www.linkedin.com/in/annakatarinaberglund/
Ska vi ta en teams, kanske?
Har connectat mig m dig enligt länken och sitter nu och försöker få min kära dator att samarbeta. Nu är det sent på dagen. Vill du vi tar ett teamsmöte i morgon istället? Då får du vila också från skattekonto lite. Vad tror du? Jag ska se ifall jag kan maila dig via LinkedIn.
Hej igen!
Jag är verkligen ledsen att höra att det blivit fel på grund av detta. Jag kan inte se filmen i länken du har skickat, men vi kar kickat igång en dialog internt och kommer att undersöka detta både gällande den felaktiga filmen samt hur det funkar i programmet. Tack för att du har återkopplat gällande detta.
Jag ser att ni hjälps åt här och hoppas att det har löst sig fint. Återkom annars så kan säkert min duktiga kollega @Joachim E kika på det om det behövs.
/Ebba
Tack Ebba! Jag fick mycket stöd av @Lena så att jag fick rätsida på mina felkonteringar.
Nu återstår bara att få bukt med de händelser som ligger kvar på skattekontot och som jag inte kan matcha bort. Jag ska höra med @Joachim E i den frågan.
Trevlig midsommar till er alla!
Eller, det gick inte att ställa en fråga direkt till @Joachim E . Kanske kan du vara snäll och haka på den här tråden @Joachim E ?
Hej Anna!
Ta ut i PDF 1630 och skattekontot fr Skatteverket, 2710, 2731 och 2940 och även de verifikat som varit inblandade och maila mig, så tittar jag på det åt dig, du har ju min mailadress. Varför jag vill ha verifikation också, är för att skattekonto borde stämma efter det vi pratade om häromdagen. När det inte hör det, är det bäst att ta dem också.
Till Visma vill jag säga att vi alla, både vi användare och Visma, har kommit till en punkt nu då vi borde inse, att den här s k hjälpen vi användare får, där Visma automatiskt gör bokningar istället krånglar till det. Se till att den jär funktionen kan väljas bort om man inte vill ha den. Kontona 2710 och 2731 SKA inte automatiskt bokas bort den sista varje månad. Det är bokföringsmässigt galet och sätter vanliga, korrekta bokföringsregler helt ur spel och försvårar allt för oss konsulter i och med att de verifikation dessutom inte går att korrigera snyggt utan att göra en ful ombokning. Dessutom: hur kommer det sig att inte personalen på Vismas support är bokföringskunniga? Vilka på Visma kan bokföring egentligen?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.