Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Jocke - JP Ekonomiservice
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Summera kund- och leverantörsfakturor efter datum

Hej

Sitter med en kunds likviditetsberäkningar nu inför momsen i augusti. 

Finns det någon rapport för kund- och leverantörsfakturor där man kan sortera dem på förfallodatum så man kan snabbt se hur mycket pengar som beräknas komma in/ut fram till ex den 10-augusti.

Under Alla fakturor kan man ju sortera på Fakturadatum, där skulle man ju vilja ha en droppdown också så man kan välja Förfallodatum. 

JockeJPEkonomiservice_0-1753533520634.png

// Jocke - JP Ekonomiservice
4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Bokföring -> Rapporter -> Obetalda Kundfakturor (respektive Obetalda Leverantörsfakturor).

Välj Skapa rapport och sedan Sortering Förfallodatum.
Så här ser det ut hos mig:

Skärmavbild 2025-07-27 kl. 08.47.09.png

Hej

Jag förstår helt och hållet rapporten om obetalda fakturor som du hänvisar till vilket är bra vid ex ett månadsbokslut eller liknanden, men den rapporten tar inte "bort " fakturor med hänsyn till ett visst datum.

För att kunna beräkna likviditeten, som i mitt exempel ovan så vill jag veta hur mycket pengar som kommer in / går ut före den 10 augusti.

I den rapport du nämner summeras alla fordringar/skulder sorterat på förfallodatum eller hur du väljer att sortera den, men jag behöver att fakturor som förfaller efter det specifika datumet inte räknas med som exempel i den rapporten. Detta gör det enklare att beräkna likviditeten vid det aktuella datumet.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Ah, då är jag med. Tyckte allt att mitt svar var lite för… uppenbart. 🙂

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Tack för din fråga. Nej det finns det inte mer än det ni redan diskuterat här i tråden. Jag förstår önskemålet men mitt tips just nu hade varit att lägga in den i ett kalkylark (ta gärna hjälp av AI), radera det som är inaktuellt och sedan summerat ihop. Du kanske redan kommit så långt själv. 😀

Känns det som en önskvärd funktion får du gärna lämna detta som ett förbättringsförslag inne i programmet också. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Ebba