Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TFranke
MEDLEM

Tydligare kundfaktura

Hej

Vi har en hel del kunder som använder sig av en finansieringslösning som vi erbjuder. Idag skriver vi en textrad där det framgår att tex 100.000SEK finansieras via XXX. Längst ner på fakturan står det specificerat vad totala fakturabeloppet blir, avdrag för skattereducering och resterande del som kunden ska betala men vi hade önskar att det även här specificeras att -100.000 via finansiering. Idag är det lite otydligt vad den resterande delen för kunden blir. Vi hade i vårt tidigare affärssystem detta och det saknas. Kan man få till detta på något sätt?

Tex

Summa: 259 347,00

Skattereduktion: 50 460,00

Att betala: 208 887,00

Önskat att det istället gick att vid vissa fall specificera såhär:

Summa: 259 347,00

Skattereduktion: 50 460,00

Betalas via kredit: -100.000 

Att betala: 108 887,00

Är det någon som vet om det går att lösa på något vis eller måst man förklara med hjälp av textrader?

4 SVAR 4

Att fakturera via textrader kanske man ska undvika. Jag skulle ha lagt upp olika artiklar; en för totalsumman, en för skattereduktionen och en annan som betalas via kredit. De ska ha var sin artikel som pekar mot var sitt konto. Exempelvis blir ju krediten på 100-tusen en annan fordran än kundfordran, så den delen måste ju dit. 

MVh Lena

TFranke
MEDLEM

Jag funderar på om man kan redigera hur en faktura ser ut? Jag hade önskar att man kunde lägga till en rad i summeringen längst ner.

Nej, det går inte att redigera hur fakturan ser ut, det går inte att lägga till en rad i summeringen längst ner. 
Min spontana reaktion när jag läste första inlägget var exakt i linje med LWs svar: lägg upp det som artiklar med matchande bokföringskonton? (över min kompetensnivå inom bokföring). Den där krediten torde väl ända vara något som behöver spåras och särskiljas. Så slipper ni manuellt räkna summor dessutom. 

Jag vill inte på något sätt verka bitchig - ta det här inte på fel sätt nu -  men en dator gör bara vad man vill att den ska utföra. Det finns ingen bluetooth-funktion mellan den mänskliga hjärnan och datorn i dagsläget. Alla har i alla tider ansträngt sig för att skriva fakturor, först för hand, sedan på skrivmaskin och sedan i datorer och den ansträngningen det innebär, genererar pengar in. Det är fortfarande så att man måste tala om för datorn vad man vill den ska göra och hur den ska utföra det hela. I det här fallet måste du ha en spårbarhet vad de ollika avdragen står för och hur de ska konteras. Därför lägger du upp olika artiklar som pekar på de konton som du vill avdragen ska hamna på. Är det så att inte supporten kan hjälpa dig med det, vänligen hör av dig igen.

Och kom ihåg nu. Jag menar inget illa med det jag skriver här ovan utan jag vill att du bara ska förstå att även datorer har sina begränsningar om inte programvaran har det. Vi måste jobba med datorerna för att nå det mål vi önskar. Då måste vi lägga in lite effort själva i dagsläget. Tids nog kommer det att man ska kunna tala in instruktioner för utförande, men inte idag. 

När du har skapat dessa artiklar, behöver du bara stå på artikelraden och mata in artikelnumren åp varje rad . Det går jättefort!

Mvh LEna