Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lindabjo
UTFORSKARE

Fel datum på räkenskapsåret

Jag ska deklarera och har brutet räkenskapsår 191001-200930. När jag går in på deklarationsblanketterna i Visma Skatt & Bokslut Pro står det räkenskapsår från 2020-10-01 till 2020-09-30, vilket ju blir fel. Från och med ska ju vara 2019-10-01. Hur kommer det sig? Datumet på räkenskapsåret är riktigt i programmet och det blir riktigt i årsredovisningen.

Kan man ändra datumet på deklarationsblanketterna? Eller blir det ändå rätt hos Skatteverket när jag lämnar in deklarationen digitalt?

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det är inte helt lätt att på rak arm säga varför räkenskapsåret inte blir korrekt i deklarationen här via forumet. Om räkenskapsåret för årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro och i bokföringsprogrammet som värden är hämtade från är korrekt bör ju också deklarationsblanketterna stämma kan jag tycka, så det känns märkligt. En tanke är att kontrollera räkenskapsåret på kunden i Visma Advisor så det också stämmer men annars är min rekommendation att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt program direkt. 🙂 

Ha en fortsatt fin dag! 
/My 

Nu har jag pratat med supporten, och vi upptäckte att jag hade skrivit fel datum för grundande av företaget, under kunduppgifter. Jag hade skrivit 2020-10-01 istället för 2011-10-01. När vi ändrade på det, så blev datumet på deklarationsblanketterna riktigt! 🙂

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Jag vill hoppa på denna tråd igen. Sitter just nu i Visma Skatt och Bokslut Pro ihop med eEkonomi. I eEkonomi har jag ett nystartat företag med brutet räkenskapsår; 240501 - 250430, räkenskapsår 1. Kikade precis i eEkonomi och det är dessa siffror jag ser där:

LW60_0-1747762148377.png

Jag har importerat alla verifikat direkt till Visma Skatt och Bokslut Pro  från eEkonomi och INTE via en SIE-fil. Överföringen har alltså gått sömlöst mellan programmen. Jag har INTE använt Periodbokslut via Advisor, utan tagit "den stora" varianten direkt. Allt har sett fint ut och överallt ser jag räkenskapsåret korrekt i Bokslut Pro, utom just på årsredovisningens förstasida. Där står det att räkenskapsåret började i oktober 2024, inte i maj 2024. Skälet till det, är nog att första verifikatet är skapat i oktober. I regbeviset är räkenskapsåret 240501 till 250430 och överallt likaså, men inte på årsredovisningens förstasida. Skickar nedan två olika bilder från två ställen i Bokslut Pro:

LW60_1-1747762611133.png

... mot i årsredovisningen:

LW60_2-1747762705272.png

Har försökt att i hjälpen hitta en funktion där man kan ändra   förstasidan, men utan resultat. Hur ska jag gå tillväga?

Mvh Lena

Godmorgon @LW -60 

Jag misstänker att orsaken i detta fallet är att du har ett felaktigt registreringsdatum under Underhåll - Kunduppgifter. Detta datum ska vara samma datum som första dagen i det första räkenskapsåret. Kolla om den teorin kan stämma. Om inte så ringer du supporten så ska vi felsöka vidare. 

Ha det fint 

Tack snälla Tinna!

Jag hade aldrig tänkt på det på egen hand!

Problemet var att jag bett programmet att själv hämta in uppgifter istället för att mata in på egen hand och då blev det så här i och med att företaget inte startades upp förrän i oktober. Nu valde jag att ändra så att jag kunde mata in själv och då föll årsredovisningens datum på plats också på förstasidan.

Tack återigen, du gör ett jättebra jobb för oss alla användare och du är snabb också!

Mvh Lena

Tack bästa @LW -60 

Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️