Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
mberg_
UTFORSKARE

Årsredovisning och differens på konto

2024 var året jag började bokföra själv, och herre gud vad rörigt det var i januari månad...
Nu ett år senare är jag ändå glad jag tog vid och har lärt mig mkt under tiden!

OCH: nu ska jag årsredovisa med hjälp av Vismas hjälpredo-program, Deklaration och årsredovisning. Super!
Men när jag nu går igenom min lite "checklista" upptäcker jag två differenser.

Jag hade nämligen när jag började med bokföring för 1 år sedan, klumpat ihop samtliga kvitton vid TVÅ tillfällen, och räknat fel på detta dvs jag la ihop samtliga kvitton jag hade gjort utlägg för privat till företaget. 

- Den 10/1 samt 26/1 2024 förde jag över en summa till mitt privata konto från företagskontont, då jag betalat med privata pengar. Vi säger att summorna är på 300:- resp. 500:- men det skulle bara vara 250:- resp 450:-

Nu diffar ju detta i min bokföring, men hur gör jag då? 
Kan jag gå tillbaka någonstans och hur går jag tillväga?
Ngn som varit med om samma sits, eller vil länka till liknande fråga? 

(Jag driver ett mindre aktiebolag med kontantmetoden.)

Jag tar tacksamt emot hjälp från er kunniga! 🙂

MVH!

Ps, det kommer säkert fler frågor 😉 

10 SVAR 10
LW -60
UTFORSKARE

Om du inte låst månaderna, kan du ändra i det verifikat där felet hamnat (i bästa fall).

Kan du testa och återkomma om hur det ser ut?

Mvh Lena

Hej Lena,

Jag tror det löste sig med mitt problem! Tack!

Men likt annat, så uppstår det något mer 😉 

Jag har drivit mitt aktiebolag i ca 5 års tid, när jag tog över min egen bokföring efter att ha haft revisor i tidigare år, gjorde jag ingen notis om vad det fanns för pengar på mitt konto från början. Dvs. nu när jag ska stämma överens med mitt konto och vad som fanns på kontot den 31 december 2024 så stämmer ju det inte (såklart) eftersom bokföringen inte visste vad jag hade på mitt konto innan jag började med bokföringen i januari 2024. Ursäkta om det låter rörigt men jag hoppas du förstår mig rätt! Du verkar insatt i detta därav ställer jag en extra fråga i tråden, och tar tacksamt emot tips eller lösning på min fundering! 🙂 Hur går jag tillväga så här i efterhand? Trevlig söndag! 🙂

MVH,

Hej

Hoppar in i denna tråden. Det du behöver för att dels få saldot mot bankkontot att stämma plus resten av din bokföring är att lägga in de ingående balanserna från 2023. Detta kan göras på två sätt.

1. Be revisorn om en SIE-4 fil från 2023 och läs in den filen under Inställningar import och export > SIE import av bokföringsdata.
2. Be revisorn om en komplett balansräkning på kontonivå och lägg in samtliga utgående saldon på alla konton från den under Inställningar > Räkenskapsår och IB 

/Joachim

Hej Joachim, 

Jätte tack! Har mailat honom om detta! 

När jag ändå har dig på tråden (ni är väl vana vid den typen av meningar så här års?;) 

Jag har den kvarstående differensen på 50:- som nämnts tidigare, jag försökte göra som Lena så snällt tipsade om, men är osäker HUR exakt det ska läggas in, därav har jag inte färdigställt det. Kan du ge mig vägledning i hur jag går tillväga? 
Har kört fast på dessa frågor! 

Tack på förhand!

Hej

Som jag tolkar det så har du en diff mot ditt bankkonto (1930)?
Vad har du för saldo på 1930 i bokföringen och vad är det verkliga saldot på bankkontot 2024-12-31?

Skulle även behöva veta mot vilket konto utöver 1930 som denna/dessa händelser är bokförda mot. 

Lättast är att göra en manuell justering av saldot så återkom med information om det jag frågat om ovan så kan jag visa hur du lättast justerar detta.

/Joachim

Hej igen Joachim 🙂

Jag betar av en fråga i taget 😉

Jag har nu fått mina filer från fd revisorn. 

När jag ska lägga in SIE-filen uppstår följande problem:

1. "Det finns verifikationer i SIE-filen där bokföringskonton har momskoder kopplade till sig."

Jag avläser detta som att revisorn har haft andra konton i redovisningen än vad jag idag valt? 
Antar att det blir problem med att lägga samman dessa då jag kan välja "JA" eller "NEJ" när frågan "Vill du ta bort momskoderna?" uppkommer för att gå vidare? (Bifogar bild.)

mberg_eholm_0-1752586555170.png

-> Att tillägga är att jag har i flera år haft ett och samma aktiebolag (kontantmetoden / mindre bolag) men valde att byta inriktning, från restaurang till idag renovera möbler. Dvs vissa konton i Balansrapporten är inaktuella och jag är osäker om det kommer bli ngn påverkan på den slutliga uträkningen eller ska jag lägga till dessa konton som nya? 

* Angående balansräkningen är det nog detsamma som ovanstående fundering. 

- Samtliga konton som står i balansräkningen står inte med i listan i programmet.

Ska jag då lägga till kontona för att det ska stämma? 

Lägger till även bild hur det ser ut: 

mberg_eholm_1-1752586857855.png

Ursäkta om det är dumma frågor men jag tar bit för bit i detta och betar av alla uppkomna problem efter hand 😉

Jätte tack för din hjälp! 🙂

Hej

Du kan välja att ta bort momskodederna så svara ja på frågan. Då du importerar en fil för ett tidigare år så spelar dessa ingen roll längre.

Vid importen kommer även de konton som saknas importeras och finnas med under balanserna. Vid import så behöver du inte längre fylla i något manuellt importen kommer hantera detta åt dig helt och hållet.

/Joachim

Hej Lena, 

Mycket annat kom emellan men nu sitter jag med min fråga igen och hoppas du kan hjälpa mig! 🙂
Ovanstående fråga var en förenkling av ett scenario (enbart för att inte blanda in öresavrundning osv.) men jag har skrivit allt i detalj nedan och hoppas du förstår mig.

Jag har alltså gjort följande i januari 2024:

Jag förde över en klumpsumma av kvitton som jag räknade samman och la ihop, dessa kvitton har betalats av mina privata pengar, TILL mitt företag.

Jag har alltså sedan fört över den sammanlagda summan av samtliga kvitton till mitt privata konto. 

Dock när jag sedan tittar på kvittona nu vid årsredovisningen ser jag att ett kvitto har diffat och när jag undersöker saken ser jag att ett kvitto på 79,95:- fick jag rabatt på 8:-, detta uppmärksammade jag inte när jag sammanförde summan av samtliga kvitton och därför diffar det nu på 8:-

-Hur gör jag? 
Jag förde in samtliga kvitton manuellt i Visma eEkonomi under januari månad 2024, men gissar att jag behöver föra över dessa 8:- tillbaka till mitt företagskonto? Däremot kommer det ju inte synas under 2024...hur går jag tillväga? 

Sen har jag scenario 2: där jag har gjort en liknande tabbe...

Där har jag i mars 2024 fört samman samtliga kvitton av en summa på 3084,25:- men ser även där att ett av kvittona diffar på 57,85:-
Osäker i detta fall om jag varit helt förvirrad eller vad jag gjort knasigt... MEN jag förde över den diffande summan på 57,85:- under 2024 men är nu osäker på HUR jag ska bokföra den korrekt? 

Jag har alltså rört ihop det för mig och skyller på att 2024 var mitt första år då jag bokförde själv... 😉

Tacksam för hjälp! 

Hej

Måste erkänna att jag inte helt är med på vart du har diffen någonstans. Vilket bokföringskonto i bokföringen är det som diffar. Kan du bifoga bilder från en balans eller resultaträkning där man ser diffen?

/Joachim

mberg_
UTFORSKARE

Tack snälla för svar, ska se över detta, återkommer med besked snarast 🙂 
MVH,