Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
UTFORSKARE

Återbetalning av bilförsäkring genom att betala nya bilförsäkringen

Hej,

Företaget såldes bilen och då blev ett återbetalningsbelopp på försäkringen 6500kr, den 17e oktober.

Detta återbetalafes ej på kontot.

Företaget köpte ny bil och täcknades ny bilförsäkring, fakturan inkom 17e oktober och var på 6200kr.

Försäkringen har markerat som betalt fakturan genom att använda pengarna från föregående bilförsäkringen och de har sagt att resten av 300kr ska de dra från nästa försäkrings perioden.

Det ända som jag har bokat nu är fakturan på bilförsäkringen för nya bilen på 6200 kr, men hur ska jag bokföra återbetalning på 6500 krsom pengarna kom aldrigt på kontot? Samt hur ska bokföra betalning av bilförsäkring på 6200kr (nya bilen), vad händer, hur bokför resten av 300 kr tills nästa periodens försäkringen kommer? (Försäkringen gäller för 6 månader), normalt ska jag periodisera detta.

Tack för alla hjälp.

Med vänlig hälsning,

Ervis

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Hur bokfördes betalningen av den nya försäkringen. Det har väl inte skett någon betalning av den utan de har tagit pengar från det ny redan betalt in och lagt in i den nya försäkringen så någon ny bokföring av det behöver inte göras. Det är enbart ert tillgodo som skulle bokförts upp.

5612 Kredit 300
1684 Debet 300

/Joachim

Hej Joachim,

Det som har skett lite tydligare: 

Första försäkringsfakturan var bokfört som vanligt leverantörsfaktura och periodiserad i 6 månaders som det gälldes. Sedan bokfördes som vanligt betalningen från företagskontot.

17e oktober som avslutades det bilförsäkringen (bilen som såldes) har jag vald och slutfört 17e oktober periodiseringen av första bilförsäkringens fakturan så hela kostnaden bokfördes 17e oktober då.

Samt jag har fått ett leverantörsfakturan för nya bilförsäkringen 25 oktober 2025 som bokfördes som vanligt ( gäller perioden 31 oktober 2025 - 29 aprill 2026 på 6291 kr ). Detta kan man bokföra som hel kostnad p.g.a. det är lågt belopp men man kan välja även att periodisera för att dela kostnaderna bättre.

Här är två punkter som jag behöver hjälp att bokföra:

1) Hur bokför betalningen av detta nu? Har underlaget om "återbetalning" som de överför tillgodo från gammla försäkringen till det nya bilförsäkringen som var 6505 kr.

Nu som jag har bokfört nya bilförsäkringens leverantörsfakturan, syns detta som obetald...

2) Därefter bli tillgodo  diffen på 214 kr tills nästa bilförsäkringens perioden.. (men de har inte kommit in på kontot, finns hos försäkrings konto bara, de dra detta vid nästa periodens betalning)

Biffogar underlaget som fick från Folksam om återbetalningen och överföring till nya försäkringen.

1000044235.jpg

Tack för hjälpen.

Mvh/

Ervis