Hej,
Företaget såldes bilen och då blev ett återbetalningsbelopp på försäkringen 6500kr, den 17e oktober.
Detta återbetalafes ej på kontot.
Företaget köpte ny bil och täcknades ny bilförsäkring, fakturan inkom 17e oktober och var på 6200kr.
Försäkringen har markerat som betalt fakturan genom att använda pengarna från föregående bilförsäkringen och de har sagt att resten av 300kr ska de dra från nästa försäkrings perioden.
Det ända som jag har bokat nu är fakturan på bilförsäkringen för nya bilen på 6200 kr, men hur ska jag bokföra återbetalning på 6500 krsom pengarna kom aldrigt på kontot? Samt hur ska bokföra betalning av bilförsäkring på 6200kr (nya bilen), vad händer, hur bokför resten av 300 kr tills nästa periodens försäkringen kommer? (Försäkringen gäller för 6 månader), normalt ska jag periodisera detta.
Tack för alla hjälp.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Löst! Gå till lösning.
Hej
Hur bokfördes betalningen av den nya försäkringen. Det har väl inte skett någon betalning av den utan de har tagit pengar från det ny redan betalt in och lagt in i den nya försäkringen så någon ny bokföring av det behöver inte göras. Det är enbart ert tillgodo som skulle bokförts upp.
5612 Kredit 300
1684 Debet 300
/Joachim
Hej Joachim,
Det som har skett lite tydligare:
Första försäkringsfakturan var bokfört som vanligt leverantörsfaktura och periodiserad i 6 månaders som det gälldes. Sedan bokfördes som vanligt betalningen från företagskontot.
17e oktober som avslutades det bilförsäkringen (bilen som såldes) har jag vald och slutfört 17e oktober periodiseringen av första bilförsäkringens fakturan så hela kostnaden bokfördes 17e oktober då.
Samt jag har fått ett leverantörsfakturan för nya bilförsäkringen 25 oktober 2025 som bokfördes som vanligt ( gäller perioden 31 oktober 2025 - 29 aprill 2026 på 6291 kr ). Detta kan man bokföra som hel kostnad p.g.a. det är lågt belopp men man kan välja även att periodisera för att dela kostnaderna bättre.
Här är två punkter som jag behöver hjälp att bokföra:
1) Hur bokför betalningen av detta nu? Har underlaget om "återbetalning" som de överför tillgodo från gammla försäkringen till det nya bilförsäkringen som var 6505 kr.
Nu som jag har bokfört nya bilförsäkringens leverantörsfakturan, syns detta som obetald...
2) Därefter bli tillgodo diffen på 214 kr tills nästa bilförsäkringens perioden.. (men de har inte kommit in på kontot, finns hos försäkrings konto bara, de dra detta vid nästa periodens betalning)
Biffogar underlaget som fick från Folksam om återbetalningen och överföring till nya försäkringen.
Tack för hjälpen.
Mvh/
Ervis
Hej
Mitt råd är att enbart spara leverantörsfakturan dvs inte lägga in den i systemet och bokföra den. Detta för att det redan finns en bokförd försäkring som är periodiserad redan.
Lägg sedan in konteringen på differensen som jag bifogade i mitt tidigare svar så blir det totalt sett rätt.
/Joachim
Hej Joachim,
Det finns två problem med detta tycker jag som inte ser ut riktigt bra:
1) Första fakturan var periodiserad och hade annan period och 17e oktober som bilen såldes så avslutades jag alltså periodiseringen av detta p.g.a detta skulle inte gälla längre på kommande perioder och så har hela tillgängliga kostnaden bokförts den 17e oktober enligt detta.
Därefter 25e oktober som anländer nya fakturan finns även uppgifter att detta gäller nya bilen, då registreringsnummer finns med på fakturan, så normalt sätt måste detta bokföras och periodiseras enligt fakturas uppgifter, perioden som gäller.
Problemen som jag har, och vet inte hur ska bokföra är återbetalning av 6505 kr som kan kopplas kanske med första fakturan (frågan är hur?), och sedan betalning, kvittens mot nya fakturan .
2) resten av 214 kr skickades de på företagskontot igår 214 kr återbetalning !!
Är jag tydligt eller hur? Vad kan du tänka skulle passa att bokföra återbetalning 2025-10-17 och kvittens för betalning av nya fakturan 2025-10-25 därefter 214 kr återbetalning på företagskontot igår 2025-11-11 ?
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Hej
Ja du är tydlig men i så fall får du backa/återföra alla periodiseringarna och då det inte kommer ske någon betalning så kommer fakturan ligga kvar obetald.
Vad jag känner till så går det inte att koppla en faktura till en tidigare faktura/Betalning.
Jag rekommenderar att du ringer in till vår support för hjälp med det ovan.
0470 - 70 62 00.
Jag hade hellre i så fall manuellt bokat om periodiseringarna då fakturan om den läggs in kommer skapa mer jobb för dig så försäker hitta den enklaste lösningen för dig. Jag hade som jag sagt laddat upp underlaget på den nya fakturan och kopplat den till den tidigare betalningen. och sedan manuellt justerat periodiseringarna som ev löper in på ett nytt räkenskapsår.
Men kontakta supporten och få hjälp med återföring av den tidigare fakturan först..
/Joachim
Hej Joachim,
Jag kan göra som du säger om inte annat kan bli, men jag tänkte om det går t.ex. att boka en återbetalning av 6505kr hos lverantören och lägger som underlag detta mejlet som har fått från Folksam. (Annars-direkt mot det första betalda fakturan).
Sedan efter har bokfört nya fakturan och periodiserad enligt fakturas uppgifter, tänkte om det finns möjligheten att kvittera betalningen mot saldot som finns på leverantören och de 214 kr det 2025-11-11 öeverantören mot 1930 !!
Finns nån sånt möjlighet?
I sådant fall vilket konto ska använda för återbetalning på steg 1, så 6505 kr återförs mot öeverantören t.ex. ?
Jag vet inte om du följer min logiskt.
För att det som du säger känns liten "empty", antingen att ha ett faktura bokfört mem obetald, eller att inte bokföra alls nya fakturan... 🤔🤔
Tack för hjälpen,
Mvh//
Ervis
Hej
Vad jag känner till så går det inte att göra som du beskriver men jag är ingen expert på systemet utan mer på ren bokföring.
Genom att ladda upp den nya fakturan till betalningen av den tidigare fakturan visar du att den är betald med en tidigare betalning. Om du dessutom gör en anteckning på den nya fakturan att den kvittats mot en tidigare betalning så räcker detta.
Genom att manuellt bokföra upp skillnaden så visar du också att du inte fått hela summan återbetald.
/Joachim
Hej Joachim,
Jag förstår helt din logiskt nu och tycker också kan lägga på samma fakturan som va bokfört först, nya fakturan som underlag samt mejlet på återföring av beloppet melan tvä bilförsäkringar.
Men, det finns en till grej, om jag återför periodiseringen, det bli ett glap i själva periodiseringen då det första fakturan hade en gilltighetstid från 26 juni 2025- 25 juni 2026 (årlig faktura) , medan det nya försäkringen gäller från 31 Oktober 2025 - 29 aprill 2026 (endast 6 mänader).
.en jag tänkte om jag kan lägga tillbaka periodiseringen då, som det var, kanske kan ändra sluttiden på den och lägga till 29 aprill sedan, annars 29 aprill avslutar jag periodiseringen sedan på detta fakturan. Tycker du är det rimligt att göra så ?
Sedan angående de 214 kr ska jag bokföra de såhär: Detta tycker jag är ok, inga problem med detta.
5612 Kredit 300
1930 Debet 300
Sedan en till problem är att beloppet 26 oktober som jag har avslutat periodiseringen av fakturan har varit 5495kr medan det nya fakturan är 6291 kr.
Från 6505kr totalt återbetalning..
Så vad ska jag göra med detta..
Vad jag kan se i programmet kan inte återföras ett avslutat periodisering, finns ingen korrigeringsverktyg för detta !
Sammanfattningsvis vad tycker du, hur ska jag lägga allt nu?
Det verkar jag har varit för snabbt att avsluta periodiseringen av första fakturan, men oavset kvarstående beloppet 5495kr var inte lika med fakturansbelopp ... 6291kr
Tack.
Mvh//
Ervis
Hej @Joachim E ,
Har du nån tips på det sista jag skrev ovan? Hur kan jag fixa detta slutligen? Har fastnat på detta!!
Tack för hjälpen.
Mvh//
Ervis
Hej
Menar du justering av periodiseringarna med det slutliga?
För att kunna svara på det behöver jag veta hur periodiseringarna är bokförda sedan tidigare.
/Joachim
Hej @Joachim E ,
Jag skriver en gång till i turordning vad har jag bokfört och hur ser ut hos mig, sedan om du kan förklara hur ska jag lösa och bokföra detta som måste bokföras.
Bokfört bilförsäkringsfakturan 2025-07-07 enligt fakturansdatum och i samband med detta valde periodisering enligt fakturas uppgifter: 26 juni 2025-25 juni 2026.
Det fortsätter att periodiserar med automatiska periodiseringar till 26 oktober 2025 som gjordes sista periodiseringen med 785kr därefter väljer jag att avsluta periodiseringar p.g.a. bilen såldes och nytt bil hade köpts.
Bifogar bild med periodiseringar.
2) Nästa steg är nya Fakturan, men bara har detta i bildunderlag, har inte bokfört en detta.
Fakt.datum är: 2025-10-27 och gäller perioden: 31 oktober 2025 - 29 april 2026 på ett värde på 6291kr.
Samt jag får ett mejl från Folksam att de omför pengarna från det första bilförsäkringen till det andra p.g.a. bilförsäljning och ny bil köp på ett värde av 6505 kr.
Därefter överför de resten av 214 kr på företagskontot 2025-11-10.
Hur kan jag bokföra detta 214kr samt hur ska koppla de underlag: nya fakturan och mejlet om omföring från första bilförsäkring till det andra och det viktigaste är att periodiseringen på det första är avslutat och går ej att korrigera att åteföra men även om detta skulle vara möjligt, periodiseringsperioderna på båda fakturorna är olika och skulle inte räckna med bara bifoga nya fakturan på samma tror jag...
Hur skulle du lösa detta? Vad och hur ska jag bokföra?
Tack för hjälpen.
Mvh//
Ervis
Hej
Hur du skall bokföra de 214 kronorna har jag svarat på tidigare. Bifogar det igen.
5612 Kredit 214
1684 Debet 214
Gällande periodiseringarna så får dessa hanteras manuellt. Nu ser inte jag hur många månader i 2026 som påverkas men beroende på det så hanterar du det på följande sätt.
Gör en manuellt inlagd verifikation i 2025 som ser ut så här med den totala summan som tillhör 2026.
1790 Debet
6310/5612 Kredit
I 2026 får du sedan dela upp den summan per månad om du vill eller lägga in hela summan på samma sätt men med debet och kredit motsatt.
1790 Kredit
6310/5612 Debet
/Joachim
Hej @Joachim E,
Angående återbetalning av 214 kr du säger att bokföra de såhär:
5612 Kredit 214
1684 Debet 214
Mem jag ser ingen koppling mot företagskontot här. Pengarna har kommit in på bankkontot på 1930.
Samt förutom detta jag är helt otydligt vad ska göra om du kan förklara konkretiskt med siffrorna jag har snälla, för att har fastnat på detta nu och vet inte hur ska bokföra allt.
1) Ny bilförsäkringsfajturan som har fått, Fakt.datum är: 2025-10-27 och gäller perioden: 31 oktober 2025 - 29 april 2026 på ett värde på 6291kr.
2) Mejl från Folksam att de omför pengarna från det första bilförsäkringen till det andra p.g.a. bilförsäljning och ny bil köp på ett värde av 6505 kr.
Hur ska bokföra dessa moment steg för steg om du kan förklara med rätt siffror för att jag har fastnat på detta.
Det ända som jag har gjort, har avslutat periodiseringar på det första bilförsäkringen, det bilden jag skickades med tidigare periodiseringar på sista mejlet., (bilen som såldes).
Så hur ska jag bokför: omföring (återbetalning) av 6505kr.
Ska jag bokföra nya fakturan eller inte, hur ska periodisering göras på detta?
Tack om du kan tydligt göra detta för mig för att verkar va liten komplicerat för mig..
Tack för allt hjälp.
Mvh//.Ervis
Hej
Du skall på datumet du fick den nya fakturan 2025-10-27 lägga upp konteringen
5612 Kredit 214
1684 Debet 214
På datumet du fått pengaran utbetalda så bokför du utbetalningen mot konto 1684 för att reglera din fordran på försäkringsbolaget.
1930 Debet 214
1684 Kredit 214
1. Fakturan gäller 6 månader (November - April) Så fyra månader hamnar på 2026. 6291 / 6 = 1084 kr per månad ca.
1084 * 4 = 4 336 som då skall periodiseras till 2026
På dagens datum så bokför du om följande (Minskar kosntaden för försäkringen i 2025)
1790 Debet 4 336
6310 Kredit 4336
Sedan vänder du enklast på den konteringen på datum 2026-01-01 så periodiserar du hela kostnaden direkt. (flyttar kostnaden för 4 månader av bilförsäkringen till 2026)
1790 Kredit 4 336
5612 Debet 4 336
Föreslår att du börjar använde 5612 för bilförsäkringen i fortsättningen 6310 är mer för rena företagsförsäkringar.
Gör du det ovan så skall allt vara klar sedan.
/Joachim
Du har redan korrigerat det så använd konto 5612 för förflyttningen av periodiseringen.
/Joachim
Hej @Joachim E,
Jag hade korrigerad detta men eftersom företaget har två bilar och för det andra hade använd samma konto tyvärr, 6310, när jag korrigerade de, såg jag att på det andra fortsatt periodiseringen på kontot 6310.
Så jag vände tillbaka de igen och låter just de två fakturor stå på 6310. Och till fortsatt använder 5612.
Samt ska använda 5612 1 januari för att justera periodiseringen.
Det ser bra ut nu iallafall.
Tack så mycket för hela hjälpen.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.